روزنامه النهار: حریری حکومتی عاری از چهره‌های حزبی می‌خواهد

روزنامه النهار لبنان نوشت، نخست وزیر مستعفی کشور در صورت پذیرش مأموریت تشکیل دولت جدید، بر شروط خود برای کنار گذاشتن چهره‌های حزبی اصرار دارد.

روزنامه النهار: حریری حکومتی عاری از چهره‌های حزبی می‌خواهد

این روزنامه نوشت: سعد حریری ترکیب دولت را با علی حسن خلیل، وزیر دارایی لبنان و عضو جنبش امل و حسین الخلیل، معاون سیاسی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله بررسی کرده و به آنها اعلام کرد، اگر مأموریت تشکیل دولت را برعهده بگیرد، دولتی عاری از چهره‌های حزبی و متشکل از شخصیت‌های تکنوکرات تشکیل خواهد داد.

النهار نوشت: حریری معتقد است، تشکیل دولت تکنوکرات به نفع کشور برای خروج از بحران‌های اقتصادی بوده و پاسخی به مطالبات علنی معترضان است.

نمایندگان حزب‌الله و امل هم به حریری اعلام کردند، این دو جریان می‌خواهند حریری در دولت بماند اما مسأله انتخاب وزرا با پارلمان است که تصمیم نهایی را در این مورد می‌گیرد.

همچنین سه منبع عالی‌رتبه‌ آگاه از دیدگاه‌های حریری و جنبش امل و حزب‌الله در نشست مذکور اعلام کردند، مذاکرات سیاسی برای دستیابی به توافق جهت تشکیل دولت جدید به بن‌بست رسیده و حزب‌الله نیز اعلام کرده، مجبور به سازش نخواهد شد.

این منابع اعلام کردند، نشست میان حریری و مسؤولان ارشد حزب‌الله و همپیمانش جنبش امل درباره تشکیل دولت جدید روز شنبه بدون هیچ‌گونه نتیجه‌ای به پایان رسید.

منبع آگاه از موضع حریری در این نشست گفت: بحران تشکیل دولت عمیق می‌شود، این در حالی است که یک منبع عالی‌رتبه دیگر که از موضع حزب الله و امل مطلع است می‌گوید، چیزی درباره تشکیل دولت تغییر نکرده و تا الآن این موضوع در بن‌بست قرار دارد. منبع سوم نیز می‌گوید، وضعیت همچنان بحرانی است.

حریری ۲۹ اکتبر در میان اعتراضات مردمی به فقر، بیکاری و کمبود خدمات اولیه مانند برق استعفا کرد و در حال حاضر می‌خواهد، دولتی تکنوکرات بدون حضور سیاستمداران تشکیل دهد اما جنبش امل و حزب‌الله و نیز همپیمان مسیحی این حزب یعنی جریان آزاد ملی دولتی تکنوکرات - تکنوسیاسی می‌خواهند.

منبع آگاه از دیدگاه حریری درباره تشکیل دولت جدید، گفت، حریری معتقد است، دولت تکنوکرات - تکنوسیاسی نخواهد توانست حمایت غرب را به دست آورد و در عین حال معترضانی را که خواستار تغییر در رهبری کشور هستند، عصبانی می‌کند. این منبع در ادامه گفت: حزب‌الله، جنبش امل و جریان آزاد ملی تلاش دارند، سیاستمدارانی از جمله جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان و رهبر جریان آزاد ملی که معترضان مخالفت خود را با آنها ابراز داشته‌اند، به دولت بازگرداند و بازگشت این اشخاص به دولت، موجب می‌شود مردم دست به اعتراضات گسترده‌تری بزنند.

منبع مطلع از موضع حزب‌الله و امل نیز گفت: حریری موضعش را به این دو گروه اعلام کرده و آن دو نیز اظهار داشته‌اند، حریری باید در رأس دولت تکنوسیاسی باشد. اما وی اعلام کرده تنها با نخست وزیری دولت تکنوکرات موافقت می‌کند.

این منبع می‌گوید: حریری در واقع دولتی عاری از حزب‌الله می‌خواهد و تاکنون چیزی تغییر نکرده و تشکیل دولت پس از گذشت ۱۰ روز در بن‌بست قرار دارد.

همچنین محمد رعد، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب‌الله گفت، هیچ مشغله یا توجه جزئی و درگیری‌های ساختگی که هر از گاهی دیگران به وجود می‌آورند، این حزب را محدود نکرده و از تحقق اهداف شهدا باز نمی‌دارد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها