ترامپ چهارشنبه اردوغان را درباره خرید اس ۴۰۰ مواخذه می‌کند/ تهدید کنگره آمریکا به تحریم ترکیه

مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که دونالد ترامپ در نشست روز چهارشنبه در کاخ سفید، به اردوغان درباره تصمیم خرید سامانه اس ۴۰۰ از روسیه هشدار خواهد داد.

ترامپ چهارشنبه اردوغان را درباره خرید اس ۴۰۰ مواخذه می‌کند/ تهدید کنگره آمریکا به تحریم ترکیه

روسیه تحویل تمامی قطعات سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ به ترکیه را تکمیل کرده است. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفته که این سیستم‌ها تا بهار آینده میلادی آماده عملیاتی شدن هستند.

در همین راستا ، ابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا به شبکه سی‌بی‌اس گفت: آمریکا به شدت از ترکیه به خاطر خرید سامانه اس۴۰۰ روسیه خشمگین است. اگر ترکیه از این سامانه دست نکشد، احتمالا با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهد شد. ما مشخصا به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفته‌ایم که هیچ جایی برای این سامانه‌های روسی در ناتو وجود ندارد و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز چهارشننبه این پیام را به اردوغان خواهد داد.

آمریکا معتقد است که سامانه اس۴۰۰ روسیه با فعالیت نیروهای ناتو همخوانی ندارد و برنامه جنگنده‌های اف۳۵ را با خطر مواجه خواهد کرد.

از سوی دیگر قرار است ترامپ پنجشنبه با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز دیدار کند.

اوبراین گفت: سامانه اس۴۰۰ هیچ جایی در ناتو ندارد. همچنین مشتری‌های تجهیزات بزرگ نظامی روسیه جایی در ناتو ندارند. اما ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا ترکیه را در ناتو نگه داریم.

ترکیه به دلیل حمله به کردها در شمال شرق سوریه با انتقادات شدیدی مواجه شده است.

مسکو و آنکارا توافقی را برای تامین سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ در سپتامبر ۲۰۱۷ امضا کردند. روسیه نخستین محموله را در اواخر ژوئیه ۲۰۱۹ به ترکیه تحویل داد و پس از تحویل دومین محموله در اواخر سپتامبر وزیر خارجه ترکیه خریدهای احتمالی بعدی را در صورت لزوم رد نکرد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها