گفت و گو با یکی از اعضای کمپین کشف سیارک: هر شهروندی می تواند کاشف سیارک باشد

امروز روز جهانی سیارک است. اجرامی بزرگ و کوچک که مانند زمین به دور خورشید می گردند و دانشمندان احتمال می دهند که روزی همین سیارک ها بتوانند حیات را از روی زمین ساقط کنند.

گفت و گو با یکی از اعضای کمپین کشف سیارک: هر شهروندی می تواند کاشف سیارک باشد

به گزارش خبر فوری ، سی ژوئن، روز جهانی سیارک نام گرفته است. اجرامی بزرگ و کوچک که در هزاران تای آن در منظومه شمسی واقع شده است. به طور کلی سیارک ها اجرامی با ابعاد کوچک و بزرگ هستند که بیشتر در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری قرار گرفته اند و همه آنها مانند سیارات دیگر به دور خورشید در حال چرخش هستند. این سیارک ها گاه ابعاد نامتقارنی دارند.

از حدود سه سال پیش در ایران کمپینی تحت عنوان جست و جو سیارک به راه افتاده است و شهروندان زیادی را علاقه مند به پیدا کردن سیارک کرده است. جالب است بدانید که اولین سیارک با کمک تلسکوپ و توسط جوزیه پیاتسی(1826-1746) انجام شد. امروزه اما پیدا کردن این سیارک ها نیازی به داشتن اطلاعات زیادی از علم نجوم ندارد ورصد با تلسکوپ ندارد. تنها دانستن اینکه سیارک ها چه اجرامی هستند و چه شمایلی دارند برای ابتدای کار کافیست. همچنین بد نیست بدانید که شهروندان توسط نرم افزار استرومتریکا شناسایی این سیارک ها را انجام می دهند. طریقه کار هم به این صورت است که افراد باید چند روز تصویر ارسالی از نرم افزار را زیر نظر بگیرند و هر تغییری را ثبت کنند، در نهایت با اندکی محاسبه ساده متوجه می شوند که هر جرمی که حرکت داشته احتمالا باید یک سیارک باشد.

گفتنی است که ایرانیان هم در این حوزه فعالیت بسیاری داشتند و همین سال گذشته در سومین جنبش ایرانی جست و جوی سیارک توانستند در مدت 5 روز حدود 28 سیارک را کشف کنند.

کیوان سلیمانی فر یکی از منجمان آماتور و از اعضای گروه سیارک صلح، که در این کمپین فعالیت کرده است و موفق به کشف سیارک هم شده؛ معتقد است که شناسایی سیارک اهمیت زیادی دارد، وی معتقد است: شناخت سیارک ها از دو جنبه اهمیت دارند، یک اینکه برخی از دانشمندان علت تشکیل حیات را همین سیارک ها می دانند و بسیاری دیگر هم تصور می کنند که روزی برخورد سیارک ها به زمین باعث از بین رفتن زندگی در اینجا می شود.

وی همچنین عنوان می‌کند که همه شهروندان می توانند در این زمینه فعالیت کنند و اصلا ارتباطی به رشته تحصیلی و زمینه شغلی این افراد ندارد.

سلیمانی فر اما کار گروهی را رکن اصلی موفقیت در پروژه های اینچنینی می داند و تصور میکند که برای شروع بهتر است که شهروندان گروه گروه به انجام این کار اقدام کنند.

به گزارش خبر فوری تاکنون گروه های زیادی در ایران موفق به کشف سیارک شدند که سیارک صلح، انجمن نجوم ارومیه، پیشگامان و ... از آن جمله اند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها