نقد ۴۰ سال آمریکاستیزی در دانشگاه فردوسی مشهد

صادق زیباکلام و احسان قاضی‌زاده روز شنبه طی مناظره‌ای در دانشگاه فردوسی مشهد روابط ایران و آمریکا و سیاست آمریکاستیزی را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

نقد ۴۰ سال آمریکاستیزی در دانشگاه فردوسی مشهد

به گزارش مشهد فوری ، صادق زیباکلام در این نشست که با عنوان "یک ماجرای ۴۰ ساله" و به همت جهاد دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد برپا شد، گفت: ۲ دسته دلیل برای ستیز ۴۰ ساله ما با آمریکا ارائه شده و اعلام می‌شود انقلاب اسلامی ضداستکبار و ضد ظلم است.

وی افزود: دوم اینکه گفته می‌شود آمریکا پس از انقلاب اسلامی منافع اقتصاد ی خود را در ایران به عنوان یک کشور استعمارشده از دست داد لذا اقداماتی علیه کشورمان در قالب توطئه‌ها، جنگ تحمیلی، شبیخون فرهنگی و تحریمهای مختلف اعمال کرد.

این استاد علوم سیاسی اظهار داشت: البته آمریکا در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ با ما بدرفتاری کرد و در گفتمان رسمی طی مدت ۲۵ سال جلو رشد مردم ایران را گرفت و از پیشرفت کشور ما جلوگیری کرد.

وی گفت: این دلایل و روایت از ۲۸ مرداد تا وقایع کنونی نادرست و یک طرفه است و تحریف در برخی موارد آن از جمله کودتا و توطئه‌های پس از آن به چشم می‌خورد.

زیبا کلام خواستار بررسی فلسفه ستیز ۴۰ ساله با آمریکا شد و افزود: با توجه به اسنادی که از کودتای ۲۸ مرداد بیرون آمد علاوه بر این که آمریکا و انگلیس در آن نقش داشتند، برخی از ایرانیان نیز در آن نقش آفرینی کردند و اسناد آن برای مطالعه جوانان موجود است ، این حقایق توسط آمریکاستیزان مصادره شده است.

نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تقابل ایران و آمریکا به ۴۰ سال گذشته برنمی‌گردد بلکه به سال ۱۳۳۲ و تغییر حکومت ایران به نفع آنها برمی‌گردد.

سید احسان قاضی زاده افزود: در آن دوره جنبش مشروطیت شکست خورد و این اقدامات با حضور برخی افراد مصلح اما در اختیار انگلیس رقم خورد ، افرادی مانند سید ضیاء طباطبایی که مردم وی را سید مصلح می‌دانستند.

وی اظهار داشت: این ضدیت‌ها و اقدامات خصمانه آمریکا منجر به اقدامات دانشجویان در ۱۶ آذر قبل از انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب شد و زمینه اقدامات ضد آمریکای بعدی گردید البته همزمان در آن دوران در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی اقدامات و جنبش‌های دانشجویی چپ گرا در جهان رواج یافته بود ولی حرکت تقابلی دانشجویان در ایران در ماهیت با این حرکت‌ها متفاوت بود.

وی گفت: در ماه‌های آخر انقلاب، آمریکا مستشاران نظامی خود را به ایران گسیل کرد، بختیار را سرکار آورد و دیگر اقدامات را برای نگه داشتن شاه در قدرت انجام داد و از سوی دیگر آمریکا در زمینه درمان و پذیرش شاه در خاک خود در حال تصمیم گیری بود و مردم به این مسایل آگاه بودند.

زیبا کلام نیز گفت: سلطنت طلب‌ها از جمله محمدرضا شاه معتقد بود آمریکا وی را سرنگون کرده و اصولا انقلاب اسلامی را به عنوان عامل سقوط خود نمی‌پذیرد وی می‌گوید از زمانی که خواستم از دهه ۵۰ روی قیمت نفت محکم بایستم، از طرفی منافع شرکت‌های غربی با پیشرفت های صنعتی ایران در تضاد بود لذا ادامه این‌ سیاست‌ها موجب سرنگونی من شد.

این استاد دانشگاه تهران افزود: در زمان انقلاب گفتمان مبارزاتی در اختیار چپ‌ها بود و مبارزان مسلمان بخشی از گفتمان مبارزات آنان را گرفته بودند که به خدا و پیغمبر مربوط نبود، این گونه ادبیات مارکسیستی و ضد امپریالیستی آن دوران وارد روابط تقابلی ایران و آمریکا شد.

وی در تشریح دلایل تسخیر سفارتخانه آمریکا نیز اظهار داشت: بعد از انقلاب مارکسیست‌ها در مبارزات دست بالا را داشتند و از سوی دیگر شائبه ارتباط و تبانی جمهوری اسلامی با آمریکا نیز وجود داشت که با تسخیر سفارت آمریکا توسط این دانشجویان مسلمان، این جریان هم از مارکسیست‌ها پیش افتادند و شائبه یاد شده نیز باطل شد.

قاضی زاده هم گفت: اظهار این گونه دلایل توسط شاه ها و حاکمان مخلوع وابسته به آمریکا مرسوم است ، چنانچه حسنی مبارک نیز همین ها را گفته بود دلیل کنار گذاشتن اینها توسط آمریکا این است که این افراد مهره سوخته بودند و عملکرد آنها امکان دفاعی از آنها باقی نگذاشته است. آمریکا ایران را به ژاندرام منطقه تبدیل کرده بود و در همه بخش‌های کشور مستشار داشت، حقیقت این بود که ایران در اختیار آمریکا بود و رفتار شاه هزینه بسیار برای آمریکا داشت که این موضوع برای آمریکایی ها قابل قبول نبود.

وی افزود: شعار اصلی دانشجویان پیرو خط امام ، انقلابی ، مردمی و شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی بود و قبلا اظهارتی در این خصوص که دانشجویان تفکرات چپ داشتند وجود داشت ولی این مسائل صحت ندارد.

زیبا کلام نیز گفت: باید به اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی نگاه کنیم ، الان اگر گزارشی از انقلاب پس از ۴۰ سال تهیه شود اهداف انقلاب با منابع رسمی اعلام می‌شود اما اگر مطالبات مردم ایران در مطبوعات زمان انقلاب بررسی شود مسائلی همچون حاکمیت انتخابات، آزادی مطبوعات ، آزادی اجتماعات و رفع حبس زندانیان سیاسی به دست می آید اینها را مردم با رای ۹۹ درصدی در ابتدای انقلاب با رای به جمهوری اسلامی طلب می کردند ، آنها همه آنچه را که در زمان شاه نداشتند یعنی دموکراسی را مطالبه کرده بودند.

وی ادامه داد: امواج آمریکا ستیزی و مبارزه با اسرائیل به آرامی این خواسته‌ها را کنار زد و فاتحه اهداف انقلاب را خواند، با شعار آمریکا ستیزی نظارت استصوابی به راحتی وارد انتخابات شد، جبهه ملی و نهضت آزادی را عقب زدند و دیگر اقدامات انجام شد ، این درحالی بود که انقلاب برای بیان دموکراسی خواهی و حقوق صنوف مختلف انجام شده بود.

امروز حکومت به جز آمریکا ستیزی حرفی برای گفتن ندارد

زیبا کلام گفت: دقت شود، آمریکا ستیزترین جریانات بیشترین فاصله را با انتخابات آزاد دارند، البته نسل امروز با ۳۰ سال پیش تفاوت دارد، امروز فقط حکومت مرگ بر آمریکا می گوید و نه نسل جوان، اگر آمریکا ستیزی را از نظام بگیرید، نظام چه می خواهد بگوید؟ الگوی اجتماعی و دستاوردهایش چه بوده است؟ لذا آمریکا ستیزی فلسفه وجودی نظام جمهوری اسلامی است.

قاضی زاده هم گفت: آیا روابط و ملاقات‌های مختلف ایران و آمریکا بر سر برجام و تلاش دولت برای تعامل با آمریکا منجر به فرو ریختن دیوار آمریکاستیزی شد ؟ خیر این تقابل ترمیم نشد بلکه نگاه به آمریکا مبتنی بر حقایق مختلف است.

وی به هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا اشاره کرد و افزود: اکنون با پیشرفتهای حاصل شده پهپاد پیشرفته آمریکایی در خلیج فارس ساقط شد.

زیبا کلام هم گفت: آمریکا ستیزان مجبور هستند گذشته را برای اثبات حقانیت خود ترسیم کنند و برای تایید خود روایت ۴۰ ساله اخیر را صحیح جلوه دهند ، کار دیگر این است که مخالفان آمریکاستیزی را به لیبرال بودن، سازشکاری، واخوردگی، جاسوسی و نوکری برای بیگانه متهم کنند.

وی افزود: ۲۰۰ کشور هم اکنون عضو سازمان ملل هستند، آیا همه اینها وابسته به آمریکا هستند که با این کشور رابطه دارند ، همین ترکیه به غلط یا درست سیاست‌های خود را در جهت منافع ملی خود اعمال می‌کند ، این چه تصور عقب مانده ای است که اگر مرگ بر آمریکا نگویید واداده هستید.

از استکبار ستیزی یک دستاورد ارائه دهند

این استاد دانشگاه گفت: استکبار ستیزی در ۴۰ سال گذشته تیشه به ریشه کشور زده است، مدافعان آمریکا ستیزی یک دستاورد آمریکا ستیزی نام ببرند که به نفع منافع ملی ایران بوده است ، من در مقابلش یک دوجین دلیل می‌آورم که عدم استکبار ستیزی به نفع ما بوده است.

قاضی زاده هم گفت: بسیاری از کشورها میزبان سفارت آمریکا هستند اما با آن کشور تقابل نیز دارند، آمریکا ستیزی ارتباطی به داشتن رابطه و سفارت ندارد ، این مقایسه سطحی است ، همین ترکیه ۱۸ سال به دنبال ورود به اتحادیه اروپاست و برای آن هر آنچه اروپا خواسته انجام داد اما سارکوزی سال ۲۰۰۷ اعلام کرد هیچ وقت رویای پیوستن ترکیه به اروپا محقق نخواهد شد چرا که اروپا یک کلوپ مسیحی است ، از طرف دیگر همین آمریکاییها ۲ بار علیه اردوغان کودتا کردند و اکنون عبدالله گولن را به خاطر دخالت در کودتا به ترکیه تحویل نداده اند، پس عدم استکبار ستیزی تقابل آمریکا با کشورها را از بین نبرده است.

منبع: ایرنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها