شناخت؛ لازمه شکل‌گیری یک ازدواج موفق

دبیر ستاد ازدواج و خانواده متعالی دانشگاه قم گفت: مشکل اصلی ما این است که بدون ارائه تعریف درستی از ازدواج، انتظار شکل‌گیری یک ازدواج موفق را داریم.

شناخت؛ لازمه شکل‌گیری یک ازدواج موفق

سید محمد رضایی دبیر ستاد ازدواج و خانواده متعالی دانشگاه قم عنوان کرد: با توجه به ابعاد وجودی انسان و بدون آن که به اهداف ازدواج و تشکیل خانواده بپردازیم، به یک تعریف کاربردی از ازدواج نیاز داریم تا بر اساس آن بتوانیم موفقیت یک ازدواج و خانواده را ارزیابی کنیم؛ ازدواج عبارت از پاسخ‌گویی طبیعی زن و مرد به نیازهای متقابل یکدیگر است.

وی افزود: در پاره‌ای از موارد می‌شنویم که دختر و یا پسر می‌گویند درستش می‌کنیم و یا درست می‌شود؛ این پاسخ‌ها به این معنی است که ازدواجی در حال شکل گرفتن است که در آن پاسخ طبیعی از سوی پسران و دختران با مشکل مواجه است و پس از مدتی زندگی، با ایجاد سرخوردگی و شکل‌گیری مشکلات و اختلاف ها زندگی مشترک با مشکل مواجه می‌شود.

دبیر ستاد ازدواج و خانواده متعالی دانشگاه قم بیان کرد: گاهی از جوانان در سن ازدواج جملاتی مانند خودم را نمی‌شناسم و یا نمی‌توانم انتظاراتم را بگویم، می‌شنویم که این عبارت‌ها نیز پیام بسیار بدی را با خود به همراه دارد، اگر بنا باشد زندگی را بر پاسخ‌گویی طبیعی به نیازهای متقابل تعریف کنیم، لازم است نیازهای خود و طرف دیگر را به درستی شناخته باشیم.

مؤلفه‌های ازدواج موفق یک نسخه همگانی ندارد

رضایی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات در همسان‌گزینی، بلوغ اجتماعی عموماً در پسران و داشتن سبک زندگی مشخص ومهارت زندگی عموماً در دختران است؛ با توجه به توضیحات مطرح شده، مشخص می شود که مؤلفه‌های ازدواج موفق یک نسخه همگانی ندارد، برای هر فرد این مؤلفه‌ها متفاوت است و دست کم به یک خودشناسی نیاز دارد تا بر اساس خودشناسی هر فرد معلوم شود که مؤلفه‌هایی که می‌تواند در زندگی این شخص به خوشبختی و موفقیت بیانجامد کدام است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم توضیح داد: سن ازدواج با شکل‌گیری و شناخت درست نیازهای مرتبط به یک زندگی مشترک معلوم می‌شود، وقتی دختر و یا پسری از زندگی مشترک شناختی ندارد به طور طبیعی نمی‌تواند نیازهای خود را در این زندگی مشترک شناسایی و دنبال کند.

وی اضافه کرد: توصیه می‌شود که دختر و پسر برداشت خود را از زندگی مشترک بنویسند و نیازهای خود را در این زندگی مشترک شناسایی و طبقه بندی کنند، چرا که ممکن است یک فرد ۱۸ ساله به این مرحله رسیده باشد ولی شخص دیگری با ۴۰ سال سن هنوز بر روی شاخص‌ها و نیازهای جدی تثبت نشده باشد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها