کمالوندی در گفتگو با خبرفوری: درصورت نقض فاحش برجام، نه فقط به گذشته برمی گردیم، بلکه جلوتر حرکت می کنیم

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مورد اقدام متقابل نسبت به عدم تمدید احتمالی تعلیق تحریم ها از سوی آمریکا در 29 تیر گفت: در این صورت نقض فاحش برجام، دست ایران برای هر اقدامی باز است، البته در این رابطه تصمیم گیرنده هیات نظارت بر برجام است و سازمان انرژی اتمی مجری است.

کمالوندی در گفتگو با خبرفوری: درصورت نقض فاحش برجام، نه فقط به گذشته برمی گردیم، بلکه جلوتر حرکت می کنیم

وی در گفت و گو با خبر فوری تصریح کرد: در صورتی که برجام نقض شود و قرار بر بازگشت باشد لزوما نباید به نقطه قبلی بر گردیم، بلکه سازمان انرژی اتمی آمادگی جلوتر رفتن از پیشرفت های قبلی را دارد. البته علی القاعده باید درایت و تدبیری در هیات حاکمه آمریکا جهت عدم تخریب همه موضوعات وجود داشته باشد.

ترامپ عاقلانه تصمیم بگیرد

کمالوندی با اشاره به اینکه ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن نیز بارها سخن از پاره کردن برجام زده بود افزود: اما حدود دو ماه پیش بدون هیاهوهای رسانه ای ترامپ تعلیق تحریم ها را امضا کرد، بنابراین رفتار عاقلانه این است که به برجام پایبند باشند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ارتباط با اینکه آیا آژانس بین المللی انرژی اتمی در اعزام کارشناس به ایران ملاحظات کشورمان در مورد جاسوس نبودن آنها را لحاظ می کند گفت: در مورد افرادی که به عنوان بازرس معرفی می شوند بررسی هایی را انجام می دهیم و سپس ویزا صادر می کنیم. وی افزود: ملاحظات خود را در مورد افراد معرفی شده در نظر می گیریم و اگر بازرسان معرفی شده از کشورهایی باشند که با آنها رابطه نداریم را نمی پذیریم. برخی از افراد را بنا به دلایلی نپذیرفتیم اما تا کنون موردی از جاسوسی نداشته ایم.

کمالوندی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم ، غنی سازی به طور مستقیم و به واسطه برجام از سوی کشورهای دیگر به رسمیت شناخته شد و برخلاف برخی انتقادها مبنی بر تعطیلی پیشرفت های هسته ای در دولت یازدهم باید گفت هیچ محدودیتی در این زمینه ایجاد نشده و حتی بسیاری از محدودیت هایی که توسعه هسته ای را سد کرده بود برطرف شد.

وی ادامه داد: محدودیت ایجاد شده در غنی سازی هم با توجه به مسیر توسعه ای که صنعت هسته ای در پیش گرفته مدیریت شده است و کار تحقیق و توسعه را با دقتی بیشتری هموار کرده است، در حال حاضر نیز ارتباطات خوبی با تعدادی از کشورها به ویژه اروپایی برای فروش آب سنگین داریم.

گمانه زنی درباره آینده صالحی در دولت

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مورد احتمال ادامه کار صالحی به عنوان رییس سازمان انرژی اتمی در دولت دوازدهم گفت: ایشان شخصیت شناخته شده ملی و بین المللی با سوابق درخشان در حوزه سیاست خارجی و فنی است،در صنعت هسته ای فردی را با ظرفیت وی نداریم.

کمالوندی با تاکید بر اینکه آقای صالحی نیروی شایسته،با ظرفیت های بالا و فراجناحی است اظهار کرد: ایشان نیروی ارزشمندی است، البته رییس جمهور در مورد حضور وی در کابینه دوازدهم تصمیم گیری می کند اما با توجه به ویژگی های آقای صالحی قطعا در سال های آینده جایگاه خوبی برای ارایه خدماتش خواهد داشت.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • سعید
    0

    این کار را باید زودتر انجام بدهید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها