دریاچه ارومیه دوباره قرمز شد

با افزایش میزان تبخیر آب و میزان غلظت بالای نمک، دریاچه ارومیه در روزهای اخیر به رنگ قرمز درآمده است.

دریاچه ارومیه دوباره قرمز شد

یوسفعلی اسدپور، قرمز رنگ شدن دریاچه ارومیه را ناشی از اشباع نمک، کاهش اکسیژن و گرمی هوا و شدت تابش خورشید عنوان کرد و افزود: وضعیت دریاچه ارمیه در حال تنش بوده و با کمبود اکسیژن آب و افزایش غلظت نمک بواسطه تبخیر ناشی از گرما، جلبک های سبز از بین رفته و شرایط برای رشد جلبک قرمز فراهم و باعث قرمز رنگ دیده شدن سطح آب می‌شود.

اسدپور تصریح کرد: طی بررسی‌های انجام شده بطور معمول میزان جلبک سبز در دریاچه 9 هزار و 500 عدد در هر میلی لیتر است که با شروع فصل گرما و شدت تابش خورشید رنگ آب دریاچه به قرمز شدن تمایل پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: این روند قرمز شدن آب دریاچه ارومیه تا کاهش دما و افزایش آب ورودی به دریاچه تداوم می یابد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا کشور با بیان اینکه تا این لحظه شوری آب دریاچه در ایستگاه 365 گرم در لیتر گزارش شده است، افزود: آرتمیا بین 100 تا 200 گرم در لیتر شوری را می تواند تحمل کند.

اسدپور با اشاره به اینکه گردش مالی و شغلی پرورش آرتمیا در صورت رونق باصرفه تر از تولید بسیاری از تولیدات دیگر است، اظهار کرد:30 تا 50 تن نیاز آرتمیای کشور برای پرورش آبزیان بوده که متاسفانه با شرایط فعلی دریاچه امکان تثبیت تولید مقدار قابل توجهی از آرتمیا برای صادرات دشوار است.

وی خاطرنشان کرد: 4 تن سیست آرتمیا که توسط بخش خصوصی طی سالهای گذشته خریداری شده بود طی تفاهم نامه ای مقرر شده است که برای انجام کارهای تحقیقاتی در بخش بانک ژن، این میزان آرتمیا به منظور آنالیز و پایش به مرکز تحقیقات آذربایجان غربی واگذار شود.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها