چرا دوباره سریالی درباره میرزاکوچک‌خان جنگلی ساخته شد؟

اردلان عاشوری، کارگردان «گیله‌وا» درباره‌ی ضرورت ساخت دوباره سریالی درباره میرزاکوچک‌خان جنگلی توضیح داد: تاریخ ما در این صدساله چند بار تکرار شده است و ما مدام در معرض تهدید خارجی و آدم‌های فرومایه‌ای که کارهای نادرستی می‌کنند، هستیم. انگیزه اصلی من از ساخت این سریال این بود که جوانان و نوجوانان با تاریخ معاصر آشنا بشوند.

چرا دوباره سریالی درباره میرزاکوچک‌خان جنگلی ساخته شد؟

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، حمیدرضا پگاه ـ بازیگر گیله‌وا ـ‌ که همراه با کارگردان در برنامه «سلام صبح بخیر» حاضر شده بود، در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه قبلا سریال «کوچک جنگلی» را داشتیم چه الزامی داشت سریال جدیدی در این زمینه ساخته شود؟ گفت: نمی‌دانم چقدر از جوانان دهه ۶۰ و ۷۰ آن سریال را به خاطر دارند و آن را دیدند. اما فکر می‌کنم که یک موضوع با زوایای مختلف با اجراهای مختلف حتی از لحاظ زیبایی شناسی می‌تواند تعریف شود و هیچ اشکالی ندارد. موضوعات عشق و عاشقی، گم شدن بچه و... سالهای سال است که در سینما تکرار می شود و این مهم نیست. بلکه کار خوب ساختن و اجرای خوب مهم است.

عاشوری نیز گفت: با تمام ویژگی‌هایی که کار افخمی داشت یک نکته در آن وجود نداشت و آن پرداختن به بخش قحطی بود و موضوع اصلی ما همین است. ما فقط در شش سکانس میرزا را می‌بینیم و از کنار ماجرای جنگل می‌گذریم چون ماجرای اصلی ما قحطی است و می‌خواستیم نقش میرزاکوچک خان را در واقعیت تاریخی که در آن سریال گفته نشده بود ببینیم. عامل اصلی قحطی انگلیسی‌ها بودند و هرجا می‌رفتند باعث قحطی می‌شدند و اگر به گیلان می‌رسیدند کل ایران را قحطی فرا می‌گرفت و کلی از مردم هم از قحطی به گیلان فرار کرده بودند.

وی یادآور شد: میرزا ستادی تشکیل داده بود و ماهانه ۱۰ هزار تومان به این پناهنده‌ها غذا می‌داد. وقتی قرار شد انگلیسی‌ها به ایران بیایند و میرزا به جنگ برود، در منجیل دید مناسب نیست این تعداد آدم در رشت بمانند و اگر در جنگ شکست بخورند این خانواده ها در امان نیستند و ۷ تا ۱۰ هزار نفر را به اطراف رشت سپرد. این کار شگفت انگیزی است. دولت مرکزی چه کار می کرد؟ هیچ. کاملا دست نشانده انگلیسی ها بود و احمد شاه محتکر قله بود و حتی قله را سعی می کرد با قیمت بسیار بالایی بفروشد.

چرا دوباره سریالی درباره میرزاکوچک‌خان جنگلی ساخته شد؟

پگاه نیز ادامه داد: جذابیت کاراکتر محمودخان برای من این است که جایی که باید، حرف می‌زد و شعار نمی‌داد. حُسن «گیله‌وا» این است که یک زندگی را روایت می‌کند. محمودخان هم علی رغم اعتقادات مذهبی راضی می‌شود خانه‌اش را در اختیار یک خانواده ارمنی بگذارد و در روایت این ماجرا اصلا در دل شعار نمی رود.

وی یادآور شد: من دوست دارم شخصیت بازی کنم نه تیپ. ما در نهایت در محدوده فیلمنامه بازی می کنیم و خوشبختانه ساختار فیلمنامه هم اجرای واقعی می طلبید نه اینکه بخواهیم تیپ بازی کنیم.

وی درباره تعداد قسمت‌های سریال گیله‌وا نیز اظهار کرد: سریال ما فقط ۳۶۰ دقیقه است و یکی از ایراداتی که همیشه به کارها گرفته می شود پایان بندی آن است و من سعی کردم پایان بندی خوبی داشته باشد. قصه ای که در ذهن من شکل گرفته بود با تمام مناسبات و نسبت ها و روابط و ظرفیت، ۷ قسمت بود و به عنوان کار اول همان را می خواستم پیاده کنم. مینی سریال در دنیا جا افتاده است. «چرنوبیل» از جمله این آثار بود. «دراکولا» هم که دارد تبلیغ می شود فقط سه قسمت است.

این کارگردان تصریح کرد: اصالت با فکر و قصه است نه اقتضای آنتن. مدیران و برنامه‌ریزان این را درک کنند که به خاطر پر کردن، آثار را ۱۳ قسمتی نکنند. مطمئن باشند از نظر اقتصادی هم ضرری ندارد و این ۷ قسمت بارها می تواند پخش شود چون خوش پخش است و یک هفته پخش می کنید و تمام می شود.

عاشوری نیز درباره‌ی جرقه اولیه سریال «گیله‌وا» توضیح داد: کتابی خواندم که تصویر عجیبی از قحطی ۱۰۰ سال پیش را نشان می‌داد و مرا شیفته خودش کرد. با خودم گفتم چرا به این موضوع پرداخته نشده است؟ البته یک چیز تلخ را لزوما نباید به شکل تلخی گفت و برای همین من در این ماجرای تلخ دنبال امید گشتم. میرزا تنها کسی در این ماجرا بود که کاری امیدبخش کرد و جلوی انگلیسی ها را گرفت و مردم را سرو سامان داد.

پگاه نیز در این‌ زمینه بیان کرد: وقتی نویسنده و کارگردان یک نفر است و سالها روی آن کار و تحقیق کرده تو احساس می کنی او چقدر مسلط است و هیچ سوالی را بدون جواب نمی گذارد. اینکه کارگردان به فیلمنامه مسلط باشد به تو کمک می کند با آرامش جلوی دوربین بروی.

این بازیگر در پایان همچنین با اعلام این خبر که اخیرا برای بازی در یک سریال امنیتی قرارداد بسته است، گفت: خیلی نمی توانم درباره اش توضیح بدهم.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها