فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در گفتگو با خبرفوری:30 درصد از آتش سوزی ها عمدی است/ سوختن 1200 هکتار از منابع طبیعی در سه ماه گذشته

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه حدود 1200 هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی کشور درسه ماه گذشته طعمه حریق شده است،می‌‌گوید:حدود 95 درصد آتش سوزی ها عامل انسانی دارد و دراین بین 30 درصد شان عمدی است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در گفتگو با خبرفوری:30 درصد از آتش سوزی ها عمدی است/ سوختن 1200 هکتار از منابع طبیعی در سه ماه گذشته

به گزارش خبر فوری ،آتش به جان زاگرس افتاده، امان جنگل های خوزستان،کهگیلویه وبویر احمد و ایلام را بریده و کمبود امکانات و تجهیزات کار را برای جنگلبانان و نیروهای مردمی دشوار کرده است.

این ماجرای تلخی است که هر سال با گرم شدن هوا تکرار می شود،اما آن طور که باید از این حوادث تلخ عبرت گرفته نمی شود به همین دلیل هرسال بخش وسیعی از جنگل‌های کشور طعمه ندانم کاری و سهل انگاری می‌شود.

کاهش در سطح و تعداد

جنگل های کشور حال و روز خوبی ندارد،قاچاق چوب،آفت وبیماری و آتش سوزی بیش از گذشته آنها را تهدید می کند.

قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با خبر فوری درباره میزان خسارتی که آتش سوزی امسال تاکنون به جنگل و مراتع کشور تحمیل کرده، می‌گوید:با توجه به اینکه امسال نسبت به سال گذشته اقدامات خوبی انجام شد با کاهش سطح و فقره در آتش سوزی رو به رو هستیم.

آن طور که فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها توضیح می‌دهد آتش سوزی در اراضی جنگلی و مرتعی کشور 30 درصد در سطح و 50 درصد در تعداد کاهش داشته است.

او ادامه می دهد: در بهار سال گذشته حدود 2000 هکتار از جنگل و مراتع کشور دچار حریق شد،دراین بین 30 درصد از حریق ها در اراضی جنگلی و حدود 70 درصد درمراتع اتفاق افتاد،اما امسال این آمار حدود 1200 هکتار است و بیشتر در مناطق مرتعی کشور اتفاق افتاده است.

زاگرس بیشتر می سوزد

هرچند فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها از کاهش آتش سوزی‌ها خبر می دهد،اما خبرهایی که از مناطق زاگرسی منتشر می شود،گواه شرایط ناگوار جنگل‌های منطقه است.

او دراین باره می‌افزاید:آمار کاهش آتش سوزی در سه ماه گذشته مربوط به اطلاعاتی است که از گزارش های 33 اداره کل سازمان جنگل در تمام کشور به دست آمده است.

سبزعلی نیز به این مساله اعتراف می‌کند که در برخی استان های زاگرسی مانند خوزستان، کهگیلویه و‌بویر احمد و ایلام افزایش حریق رو به رو هستیم.

انسان،متهم نخست

حدود 95درصد آتش سوزی های جنگل و مراتع کشور عامل انسانی دارد،این حقیقت تلخی است که برای کاهش آن تلاش زیادی صورت نمی گیرد،زیرا این آمار سال هاست که ثابت باقیمانده است.

آن طور که فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها می گوید60 درصد حریق ها به دلیل سهل انگاری و بی‌توجهی انسان هاست،اما حدود30 درصدشان عمدی است.

درباره دلایلی که انسان ها عمدا جنگل را آتش می زنند نیز می توان گفت هدف آنها تغییر کاربری اراضی جنگلی و مرتعی است و یا به خاطر اختلافات قومی قبیله ای جنگل را به آتش می زنند.

زندان و جریمه

قانونگذار برای افرادی که عمدا یا سهوا جنگل را آتش می زنند، مجازات هایی در در نظر گرفته است، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها دراین باره می‌گوید: افرادی که سهوا جنگل را آتش می زنند، ضمن جبران خسارت باید جریمه ریالی نیز پرداخت کنند، علاوه بر این با توجه به نظر قاضی به سه تا شش ماه حبس نیز محکوم می شوند.

برای افرادی نیز که عمدا جنگل را آتش می زنند درکنار جبران خسارت و جریمه نقدی 2 سال حبس در نظر گرفته شده است.

آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور هر سال تکرار می شود،اما آن طور که باید برای کاهش این حوادث تلخ اقدام نمی شود،چراکه برنامه های فرهنگی مناسبی برای کاهش آمار آتش سوزی هایی که عامل انسانی دارد تاکنون اجرایی نشده و تلاش قابل توجهی نیز برای رفع کمبودهای یگان حفاظت سازمان جنگل ها مانند کمبود نیروی انسانی و تجهیزات صورت نگرفته است.

مهدی آیینی

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مهدی سلجوقی
    0

    کسانیکه عمدا" میراث طبیعی و تنوع ژنتیکی را آتش می زنند شایسته ی اشد مجازات هستند چرا که چیزی را که به آتش می کشند ، محصول میلیونها سال تکامل در یک نقطه از کره زمین است و خزانه ای است که هیچ قیمتی نمی توان بر آن گذاشت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها