کاهش بیمه‌شدگان سلامت/ عقب‌نشینی دولت از بیمه رایگان

طبق آمارهای رسمی دولت، بیش از ۱۰.۵ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند که پیش بینی شود این تعداد به ۸٫۵ میلیون نفر کاهش یابد.

کاهش بیمه‌شدگان سلامت/ عقب‌نشینی دولت از بیمه رایگان

نزدیک به یک ماه پس از آنکه حسن روحانی در رقابت‌های انتخاباتی، بیمه سلامت رایگان را یکی از دستاوردهای دولت خود برشمرد، خبرهایی درباره حذف برخی از افراد تحت پوشش بیمه سلامت به گوش می‌رسد.

به گفته کاظم میکائیلی سرپرست دفتر بیمه‌های سلامت وزارت کار و رفاه اجتماعی، قرار است با انجام آزمون وسع و براساس پایگاه داده‌هایی که در اختیار وزارت رفاه است، بیمه رایگان نزدیک به ۱٫۵ میلیون نفر قطع شود.

طبق مصوبه اخیر هیئت وزیران که اصلاحیه‌ای بر طرح بیمه همگانی رایگان است، افرادی که دارای توانمندی مالی هستند، باید به تشخیص آزمون وسع، از ۱۵ تا ۱۰۰ درصد حق بیمه سلامت را پرداخت کنند.

طبق آمارهای رسمی منتشر شده از سوی دولت، بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند که به گفته میکائیلی از مجموع این بیمه‌شدگان، ۸٫۵ میلیون نفر درآمد کمتراز یک میلیون تومان درماه دارند و پوشش رایگان برای آنها باقی خواهد ماند.

سرپرست دفتر بیمه‌های سلامت وزارت رفاه دربارهٔ باقی افرادی که تحت پوشش بیمه رایگان سلامت هستند نیز با بیان اینکه یارانه نقدی ۵۰۰ هزار نفر از این افراد به دلیل وسع مالی قطع شده گفت: گروه سوم هم درآمدهای معقولی دارند و براین اساس از این دو گروه، با توجه به آزمون وسع، حق بیمه دریافت خواهد شد که از ۱۵ تا ۱۰۰ درصد متغیراست.

بر این اساس، حق بیمه سالانه افرادی که دارای وسع مالی معقولی هستند اما می‌خواهند تحت پوشش بیمه سلامت باقی بمانند، از ۶۰ تا ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.

از وعده بیمه فراگیر تا عقب‌نشینی دولت

بیمه همگانی و اجباری پایه سلامت از مهمترین وعده‌های دولت روحانی است که از جمله سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در برنامه پیشنهادی خود به مجلس نیز بر آن تأکید کرده بود. اجرای بیمه همگانی سلامت در عین حال یک از تکالیف قانونی وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که در موارد ۳۲ تا ۳۹ قانون برنامه پنجم توسعه نیز بر آن تأکید شده بود.

اگرچه پس از استقرار دولت حسن روحانی و اجرای طرح تحول سلامت، طرح بیمه سلامت به سرعت اجرا شد اما وزیر بهداشت به عنوان یکی از متولیان اصلی طرح تحول از این اقدام عقب‌نشینی کرد. قاضی‌زاده هاشمی در در بیست و دومین مجمع عمومی «انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران» که آذر ماه ۹۴ برگزار شد با بیان اینکه اولین اشتباه این است که دولت احساساتی شده و گفت که همه مردم را بیمه می‌کنیم، افزود: در اینجا هم دارا و هم ندار بیمه شدند و این مثل یارانه نقدی شد.

وزیر بهداشت با اشاره به کسری شدید در بودجه طرح تحول سلامت افزود: پیشنهاد من این بود که چهار تا پنج دهک اول بیمه شوند. عدد مشخص شده ۵ میلیون نفر بود و منابع آن ۵۵۰ میلیار تومان پیش‌بینی شده بود اما دوستان ۱۰ الی ۱۱ میلیون نفر را بیمه کردند.»

حذف‌شده‌ها بیشتر می‌شوند؟

مصوبه ابتدایی دولت برای بیمه رایگان، ۵ میلیون نفر را در بر می‌گرفت و افزایش بیمه‌شدگان به بیش از ۱۰ میلیون نفر باعث ایجاد مشکلاتی شده که مهم‌ترین و ملموس‌ترین آن کسری بودجه سالیانه طرح تحول سلامت و بدهی سنگین بیمه‌ها و وزارت رفاه به ارائه‌دهندگان خدمات سلامت است. آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در این رابطه گفته بود: «راهکار ما برای حل مشکلات مراکز درمانی و بدهی بیمه‌ها در مورد سازمان بیمه سلامت این است که یا به همان مصوبه دولت مبنی بر بیمه کردن ۵ میلیون وفادار باشد یا اگر می‌خواهد ۱۱ میلیون نفر را بیمه کند، منابع آن را هم تأمین نماید.»

از سوی دیگر اگرچه با اعلام سرپرست دفتر بیمه‌های سلامت وزارت کار و رفاه اجتماعی، کاهش بیمه‌شدگان رایگان به ۸٫۵ میلیون نفر در دستور کار دولت قرار گرفته، اما پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه داشته باشد. پیش از این احمد میدری معاون رفاهی وزارت کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که دولت قصد دارد پوشش رایگان بیمه‌ای آن دسته از کسانی که دارای دودفترچه درمانی هستند را حذف کند. طبق آخرین آمارها که فروردین ۹۵ اعلام شد، بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دودفترچه‌ای هستند.

حذف بیمه پردرآمدها، مثل حذف یارانه ثروتمندان است

به گزارش مهر، نائب رئیس کمیسیون بهداشت گفت: اگرچه طرح تحول سلامت یک طرح همگانی ست اما رویکرد و هدف اصلی این محرومیت زادیی بوده و این آزمون برای ارائه بهتر خدمات به قشر کم درآمد و محرومین صورت می‌گیرد.

محمدحسین قربانی با بیان اینکه این آزمون برای حذف افراد پردرآمد از جراحی‌های سنگین مانند پروتز زانو و … در بیمارستان‌های دولتی است، افزود: همان‌طور که می‌گوییم یارانه باید فقط به افراد محروم و کم درآمد تعلق بگیرد، انجام آزمون وسع و حذف افراد غیرنیازمند از پوشش بیمه سلامت نیز باید صورت بگیرد تا همانند حذف قشر پرآمد از یارانه انجام گیرد.

امیرحسین قاضی‌زاده دیگر عضو کمیسیون بهداشت نیز با بیان اینکه آزمون شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد؛ بهزیستی و روستاییان نمی‌شود گفت: فقط شهرنشینانی که از درآمد کافی برخوردار هستند حذف خواهند شد.

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها