کارگران باید به پیشخوان دولت مراجعه کنند

برای استفاده از سامانه جامع روابط کار همه کارگران و کارفرمایان کشور حداقل یکبار باید با مراجعه به پیشخوان‌های دولت احراز هویت شوند.

کارگران باید به پیشخوان دولت مراجعه کنند

سامانه جامع روابط کار 32 زیرسامانه دارد و برای خدمات مختلف عرصه ی روابط کار است. ثبت‌نام و عضویت در سامانه جامع روابط کار برای کارگران و کارفرمایانی که قصد بهره‌مندی از خدماتی مانند، مشوق‌های اشتغال، ثبت قراردادهای کار، بیمه بیکاری، ثبت دادخواست شکایات و باقی فعالیت‌های روابط کار را دارند، در بسیاری از استان‌های کشور «اجباری» شده است؛ کارگران بایستی حتماً با مراجعه به پیشخوان‌های دولت در این سامانه ثبت نام کنند.

مراحل ثبت نام در سامانه شامل موارد زیر است.

گام اول: کارگران باید پیش از هر اقدامی با در دست داشتن کارت ملی و کارت پایان یا معافیت خدمت وظیفه خود به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

گام دوم- ثبت اطلاعات در دفاتر پیشخوان دولت با پرداخت5 هزار تومان هزینه و دریافت رمز عبور سامانه از طریق پیامک.

گام سوم- کارگران باید خدمات مربوط به روابط کار (از جمله ثبت الکترونیکی دادخواست) را با مراجعه به سایت prkar.mcls.gov.ir ثبت کنند.

*ثبت تمام دادخواست ها درسامانه جامع قراردادها

حاتم شاکرمی (معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در ارتباط با مزایای این سامانه می‌گوید: با راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار، تمامی دادخواست‌ها در این سامانه ثبت خواهد شد و با انعکاس شفاف روابط بین کارگر و کارفرما، سامانه اجازه ثبت قرارداد سفید امضا را نخواهد داد.

وی با بیان اینکه «شفافیت» هدف و غایتِ اصلی راه اندازی این سامانه است، می‌افزاید: وزارت کار کد کارفرمایی تمامی کارگاه‌ها را در اختیار دارد. برای استفاده از این سامانه همه کارگران و کارفرمایان کشور حداقل یکبار باید با مراجعه به پیشخوان‌های دولت احراز هویت شوند و پس از آن در صورت مراجعه هر کدام از کارگران و کارفرمایان نیازی به ثبت اطلاعات فردی آنها نیست و سامانه با توجه به ثبت اطلاعات انجام شده به موضوع رسیدگی خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: به سمت الکترونیکی کردن خدمات پیش می‌رویم که برای تحقق این مهم باید یکسری از دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌ها اصلاح شود. با اصلاح دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های ناقص، این سامانه کمک شایانی به ثبت قراردادهای شفاف بین کارگران و کارفرمایان خواهد کرد.

*آخرین وضعیت سامانه جامع روابط کار

فرامرز توفیقی،نماینده کارگران درمورد اینکه آیا سامانه جامع روابط کار راه اندازی شده است یا خیر گفت: سامانه جامع روابط کار طراحی شده، اما تعداد کمی از کارگران مشخصات قرارداد خود را در آن ثبت کرده‌اند، اگر همه قراردادها در این سامانه ثبت شود، مشکل قراردادهای سفید امضا حل می‌شود.

وی ادامه داد: کمتر کارفرمایی قرارداد خود را در این سامانه ثبت کرده است. هیچ نظارتی هم از سوی وزارت کار برای اینکه چرا کارفرمایان قرار داد خود را در این سامانه ثبت نمی کنند وجود ندارد. مانند تبصره 1ماده 7 قانون کار که از سوی دولت پیگیری نمی شود. این سامانه نیز پیگیری نمی شود.

نماینده کارگران با بیان اینکه 95 درصد قراردادهای کار موقت و یکساله است گفت:در حال حاضر 13.4 میلیون نفر بیمه شده اصلی برای تامین اجتماعی وجود دارند و تعداد کارگاه‌ها نیز زیاد است، ولی اکثر کارگاه‌ها زیر 50 نفر شاغل دارند.

وی درباره پیگیری حق و حقوق کارگران گفت: پیگیری برای احیا حق و حقوق کارگران در قرارداد سفید امضا وظیفه قوه مجریه است. کنترل این مساله توسط قوه مقننه باید انجام شود و اگر جایی تخلف صورت می‌گیرد، باید قوه قضاییه به آن رسیدگی کند.

توفیقی درباره حذف قرار داد سفید امضا گفت:اگر قانون رعایت شود مشکل تمام کارگران و کارفرمایان هم حل می شود. تقاضای نمایندگان کارگران اجرای ماده 7قانون کار است. اجرای ماده 7 قانون کار را یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده قانون کار است. اگر این ماده احیا نشود،‌ امنیت شغلی کارگران معنا پیدا نمی‌کند.با اجرا نشدن این قانون تخلفات و فرارهای قانونی که از زمان تصویب این قانون در سال 69 تا کنون وجود داشته و دلیل آن عدم اجرای تکلیف این ماده قانونی است، همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

این فعال کارگری معتقد است: بدون احیای این تکلیف قانونی امنیت شغلی کارگران بی‌‌معنا خواهد بود و همچنان شاهد قراردادهای سفید امضاء یک ماهه و شفاهی بین کارگر و کارفرما خواهیم بود و از سوی دیگر اگر کارگران امنیت شغلی نداشته باشند، در بداخلاقی‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی، کاهش راندمان کاری، تولید و بازده کارگاه‌ها تأثیرات منفی خواهد گذاشت.

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها