استاندار سیستان و بلوچستان: علت کم آبی استان تبخیر شدید آب است/مردم ۲۰ درصد صرفه جویی کنند مشکلی در تامین آب نخواهد بود

گرمای زیاد و تبخیر شدید آب در استان سیستان و بلوچستان علت کم آبی است، اگر 20 در صد مردم در مصرف آب صرفه جویی کنند مشکلی در تامین آب استان نخواهد بود. باید به سمت تغییر نگاه برویم و این فقط مخصوص مدیران و مسئولان نیست، نگاه تغییر یافته یعنی به سمت کشت گلخانه ای برویم این نوع کشت قابل مقایسه با کشت سطح نیست.

استاندار سیستان و بلوچستان: علت کم آبی استان تبخیر شدید آب است/مردم ۲۰ درصد صرفه جویی کنند مشکلی در تامین آب نخواهد بود

علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در دولت یازدهم درگفتگو با خبر فوری درخصوص وضعیت آب در استان اظهار داشت: 43 سفره در استان وجود دارد که 8 سفره در شرایط عادی قرارداد و بقیه این سفره ها با افت آب مواجه شده و 200 حلقه چاه نیز نیاز به کف شکن دارد.
وی ادامه داد: تبخیر آب به علت گرمای شدید در استان سیستان و بلوچستان بسیار جدی است این درحالی است که همه هشدارها بر پایه مدیریت مصرف است، اگر همه ما 20 درصد میزان مصرف آب روزانه را کاهش بدهیم نیاز مردم چه در انتهای خط و چه ابتدای سامانه آب رسانی پاسخ داده خواهد شد و همه می توانند از آب شرب کافی استفاده کنند بدون این که بخواهیم بحث جیره بندی و محدودیت از نظر توزیع آب را اعمال کنیم.
او گفت: نکته ای که در سفر اخیر دکتر نوبخت به همراه وزیر نیرو به استان اندیشیده شد و شکل گرفت بحث مدیریت آب بود که با همین منابع آبی که در اختیار داریم به نحوه صحیح بتوانیم از این منابع بهره برداری کنیم تا اتلاف و هدر رفت آب را به حداقل برسانیم.
هاشمی افزود: منبع دیگر آب برای مصرف استان آب های ژرف است که خوشبختانه برای اولین بار مجوز حفاری یک حلقه چاه ژرف با اعتبار 25 میلیارد تومان در دست اقدام است که انشاالله به نتیجه منجر بشود . درحال حاضر یافته های ما نشان می دهد که این پروژه نتیجه دارد قطعا این پروژه می تواند یک پشتیبان خوب از منابع آب فعلی داشته باشد که دغدغه را از مردم دور کند.
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: درحال حاضر باید توجه به این مهم داشته باشیم که منابع آبی فعلا محدود است و نزولات کاهش پیدا کرده است به خاطر بهره مندی همه مردم استان باید قدر نعمت را بدانیم و اموزش را بیشتر مورد توجه قرار دهیم تا از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.
هاشمی گفت: در حال حاضر در قسمت سیستان با کمبود آب مواجهه نیستیم حتی اگر افغانستان حق آب را ندهد ما قدرت ذخیره سازی از محل برف آب ها و روان آب ها را داریم و می توانیم ورودی آب را توسعه بدهیم و چاه نیمه ها را پر کنیم اما مشکل و این دغدغه آبی بیشتر متوجه شهرهای زاهدان، سراوان و خاش است که با تنش آبی مواجه هستند.
وی افزود: میزان حق آب کشور ما در سال 820 میلیون متر مکعب است که از کشور افغانستان وارد میشود که در این خصوص مذاکراتی در حال انجام است تا بتوانیم میزان این حق آبه را افزایش دهیم.
او ادامه داد: این واقعیت تلخی است که در کشور ما وجود دارد باید بپذیریم که منابع آب محدود است و باید مصرف خود را محدود کنیم اگر میخواهیم همیشه آب داشته باشیم باید برحسب سیاست های وزارت نیرو به عنوان متولی از این سیاست ها پیروی کنیم.
هاشمی تاکید کرد: باید از الگوی های جدید استفاده کنیم روش آبیاری راباید اصلاح کنیم و ضمن تغییر الگوی کشت به زمان آبیاری هم باید توجه شود که باعث جذب بهتر و تبخیر کمتر میشود.
وی ادامه داد: در مناطقی که نمی توانیم به سمت کشاورزی های مختلف بریم باید سطح کشت را کاهش و نوع کشت را تغییر دهیم و باید به سمت صنایع ای برویم که آب بری کمتری داشته باشد تا بتوانیم قدرت اشتغال بیشتری داشته باشد.
او افزود: ما در جنوب استان به دلیل برخورداری از دریا به صنایعی روی آوردیم که می تواند با برداشت از دریا زمینه را برای تولید و اشتغال در این منطقه فراهم کند نمونه این فعالیت های توسعه شیلات است که این روش های نوین می تواند دامنه وسیعی از اشتغال را ایجاد کند. در منطقه سیستان هم به ایجاد چند واحد صنعتی روی آوردیم تا بتوانیم چند هزار کار ایجاد کنیم.
علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در دولت یازدهم گفت: ما می توانیم به سمت کشت گلخانه ای برویم این نوع کشت قابل مقایسه با کشت سطح نیست.
وی تاکید کرد: باید به سمت تغییر نگاه برویم و این فقط مخصوص مدیران ومسئولان نیست باید همه نگاهمان را نو و جدید کنیم تا به سمت نو آوری و پیشرفت برویم. بسیاری از کشورها از این مشکلات داشته اند باید ببینیم که این کشورها چگونه و چطوری مدیریت کردند تا شرایط را کنترل کنند.

او اظهار کرد: نگاه سنی و یا شیعه بودن به استان به هیچ عنوان در بحث مدیریت کشور وجود ندارد و هر کسی این موضوع را مطرح می کند اشتباه می کند، در سه چهار سال اخیر وضعیت استان را می بینید که چگونه بوده است درحالی که اگر به کشورهای همسایه نگاه کنیددر این شرایط حساس امنیتی و پر تلاطم امروز در سیستان و بلوچستان از امنیت صحبت می کنیم که توانستیم با مردم داری و احترام به مردم این شرایط بوجود بیاید.
وی ادامه داد: نگاه عمیق و با وسعت مدیران کشور که با برخورداری از نظرات و پشتیبانی رهبری در منطقه حاصل شده است می توان آثارش را بر مردم و در پروژه های بسیار بزرگی که تا بحال سابقه نداشته خودش را نشان دهد، ما در تلاش هستیم که همه این پروژه هایی که در دست اقدام داریم به بار بنشیند و این را برای خود یک تکلیف عمومی می دانیم همین امر باعث شده است که در استان دیگر اشرار و ضد انقلاب در بزرگان و توده های مردم مثل گذشته از نفوذ برخوردار نباشند.
هاشمی در خصوص وضعیت فعالیت اقتصادی پروژه ها در این استان اظهار داشت: برای اولین بار شهر زاهدان در تاریخ 10 اسفند 95 از نعمت گاز برخوردار شد.
وی ادامه داد: 1800 میلیارد تومان به استان با حضور آقای نوبخت تخصیص داده شده است.
او تاکید کرد: در استان سیستان و بلوچستان برای پروژه های آبی و برقی از سال 58 تا سال 92 حدود 9200 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده بود اما در طول این سه الی چهار سالی که بنده در خدمت مردم استان بودم 12 هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجرا داریم که 46 هزار هکتار فقط آبیاری به روش نوین است بدین معنی که آب را از طریق لوله به مزارعه برسانیم و این کار برای جلوگیری از تبخیر آب است.
وی افزود: ما در استان قرارداد یک کارخانه لاستیک با تولید 50 هزارتن لاستیک سبک و سنگین امضاء کردیم تا با 840 میلیارد تومان قراردادی که بسته شد برای شهرک صنعتی رامشاد 1300 اشتغال ایجاد کند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در همین سه سال گذشته دو پروژه از سوی دولت در سیستان با مبلغ 4 هزار میلیارد تومان آورده مالی در حال اجراست که در تاریخ 37 ساله این استان بعد از انقلاب اسلامی بی سابقه بوده است این پروژه ها برای 70 هزار خانوار آب پایدار فراهم میکند که اگر تعداد نفرات این خانوار ها را ضرب در 5 کنیم 350 هزار نفر از کشاورزی و دامپروری و رونقی که می توانند امرار معاش کنند.
هاشمی در انتها با تاکید بر اجرای این پروژه ها گفت: این اقدامات ضمن این که از تبخیر آب جلوگیری میکند ارزش زمین و آب را برجسته خواهد کرد البته نباید این نگاه را فراموش کنیم که تغییر در الگوی کشت ضروری ترین مسئله ماست.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مجیدصفرزایی
    0

    جناب اقای هاشمی باصرفه جویی20%مشکل اب حل نمیشودیک هفته است که مردم خیابان مجدیه شب وروزآب ندارندبادفترجنابعالی وفرماندارچندین بارتماس گرفتیم اماهنوزمشکل حل نشده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها