اگر شهاب سنگ به زمین برخورد کند چه مشکلاتی برای ما ایجاد می‌شود؟

در این چند روز خبرعبور یک شهاب سنگ از کنار سیاره‌ی ما و احتمال برخوردش با زمین به گوش همه رسیده است. اما سوال اینجاست که احتمال برخورد یک شهاب سنگ بازمین چقدر است و در صورت اتفاق، زمین دچار چه تغییراتی می‌شود؟ در این گزارش سعی کرده ایم کمی به این مساله بیشتر بپردازیم.

اگر شهاب سنگ به زمین برخورد کند چه مشکلاتی برای ما ایجاد می‌شود؟

به گزارش گروه دانش خبر فوری و به نقل از سایت میک، بر اساس تخمین‌های ناسا هم اکنون حدود 1707 شهاب سنگ تهدید کننده دور زمین در حال گردش هستند. اگر فقط یکی از آنها مستقیا به سمت زمین ما حرکت کند آیا ممکن است فاجعه ای مثل همان فاجعه ای که 65 میلیون سال پیش در عصر دایناسورها اتفاق افتاد و منجر به نابودی نسل آنها شد رخ بدهد؟

خیلی نگران نباشید. بعید است شهاب سنگی به بزرگی آن شهاب سنگی که در عصر دایناسورها به زمین اصابت کرد و نسل آنها را قطع نمود به زمین اصابت کند. بر اساس تحقیقات، آن شهاب سنگ‌های بزرگ و غول آسا تقریبا هر 10 میلیون سال یک بار آن هم با فاصله ای زیاد از کنار جو زمین عبور می‌کنند.

با این حال خطر همچنان وجود دارد ومتاسفانه باید گفت که ما هیچ آمادگی ای برای مقابله با فاجعه برخورد شهاب سنگ نداریم. ما حتی نمی‌توانیم شهاب سنگ را از سمت زمین دور کرده یا مسیرش را منحرف کنیم.

فاجعه‌ای که پس از برخورد شهاب سنگ بزرگ بر سر زمین می‌آید

اگر یک شهاب سنگ به بزرگی آن شهاب سنگی که در عصر دایناسورها به زمین خورد، با سرعت 40 کیلومتر در ثانیه مجددا به زمین اصابت کند چه اتفاقی می‌افتد؟

میزان خسارت حاصل از این برخورد قطعا بستگی به عوامل بسیاری چون اندازه شهاب سنگ، سرعت و ضخامت آن دارد. بر این اساس، دانشگاه پوردیو یک محاسبه گر آنلاین طراحی کرده است که میزان خسارت احتمالی برخورد شهاب سنگ با زمین را بر اساس پارامترهایی که شما انتخاب کنید محاسبه می‌کند.

بر اساس این محاسبات، اگر یک شهاب سنگ به پهنای 40 کیلومتر و با سرعت 40 کیلومتر در ثانیه به زمین اصابت کند حدود 300 میلیون مگاتن انرژی آزاد می‌کند.

حالا اگر شما حتی در حدود 200 کیلومتری این برخورد هم ایستاده باشید قطعا با یک گلوله انفجاری مواجه می‌شوید که 242 برابر خورشید است.

سپس نوبت زلزله می‌رسد. حتی اگر به فرض از خطر گلوله انفجاری 242 برابری خورشید جان سالم به در ببرید باید خود را برای مواجهه با یک زلزله بزرگ آماده کنید. زلزله ای حدودا 10.3 ریشتری که از هر زلزله دیگری در تاریخ کره زمین عظیم تر است. این زلزله تقریبا تمام ساختمان ها، جاده ها و حتی سیستم های لوله کشی زیرزمینی را تخریب می‌کند.

پس از زلزله هم احتمالا یک طوفان عظیم که حاصل از تخلیه انرژی شهاب سنگ است، رخ می‌دهد. طوفانی عظیم با قدرت 5850 مایل در ساعت. با این طوفان تقریبا همه‌ی ساختمانهای چوبی و فلزی با خاک یکسان می‌شوند. شیشه‌ها خرد می‌شوند و احتمالا ماشینها در آسمان پرواز کرده و این طرف و آن طرف می‌روند. احتمالا بیش از 90 درصد از درختان هم از جا کنده می شوند.

اصابت شهاب سنگ بزرگ به این زودی‌ها اتفاق نمی‌افتد

بد نیست بدانید محاسبه‌گر پوردیو تخمین زده است که چنین برخوردی با این وسعت و میزان در طول تاریخ 4 میلیاردی حیات زمین تقریبا هر 370 میلیون سال یکبار رخ داده است. بنابراین، باید چنین نتیجه گرفت که چنین برخوردهایی به این زودی‌ها اتفاق نمی‌افتد. اما با این حال احتیاط شرط عقل است و باید هر چه سریع تر سیستم پدافند و مقابله با برخوردهای شهاب سنگی را طراحی نماییم. سیستمی احتمالا پرهزینه و زمانبر که بتواند به نوعی شهاب سنگ‌های بزرگ را از مدار زمین دور کند تا مانع کشش آنها توسط نیروی جاذبه زمین شود.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • سانیا خواجه
    0

    لطفا همین الان جواب سوال من را بدهید ..... دیگه خسته شدم خیلی درس دارم ولی بالا نمیاد ‌...... فقط دوتا سوال دارم ..... سوال اول :در هنگام بر خورد شهاب سنگ چه چیزی رخ می دهد شوال دوم : چرا قطر عمق گودال های به وجود آمده متفاوت است تو رو خدا جوابم رو بدین فردا مدریه دارم باید تحقیق کنم و ببرم اگر هم جوابم رو ندادین یهنی اینکه خیلی بی معرفت عستین ..... واقعا که .... منتظر عستم جواب بدین .....

    نظرات شما -
    • امیر رضایی
      0

      سلام عمق و گودی اقابت شهاب سنگها بستگی به بزرگ وکوچک بودن و نیز بستگی به سرعت ان شهاب سنگ دارد

    • امیر رضایی
      0

      سلام عمق و گودی اثابت شهاب سنگها به زمین بستگی به بزرگ وکوچک بودن و نیز بستگی به سرعت ان شهاب سنگ دارد وجواب سوال اول اینکه اگر شهاب سنگی به عرض و طول بالای ۲۰ متر و باسرعت بالای ۳۵ هزارکیلومتر درساعت با زمین برخورد کند تقریبا میشه نسل بشر منقرض میشود بنا به سه دلیل محکم ۱ اینکه با اون سرعت و اون وزن و مساحتی که قید شد برای نابودی یک شهر بزرگ کافیست براثر سرعت و فشاری که ۱۰۰ برابر از بمب نیتروژنی خطرناکتر دلیل شماره ۲ این برخورد شهاب سنگ باعث ایجاد سونامی های خیلی وحشتناک میشود که باعث تحریک امواج دریاها وحتی اقیانوسها میشود دلیل ۳ ایجاد زلزله ای فجیع با بالای ۱۰ ریشتر که فک کنم برای نابودی نسل بشر کافی باشد

  • محمد علی
    0

    برخورد ستاره طارق شماره معکوس به روز از ده پس اهل جهان بسوی خداوند شتاب کنند تا ایمن شوند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها