بهره‌بردای از ۲ طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی در فارس

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با اشاره به اینکه ۳ طرح بزرگ ملی در حوزه اقتصاد مقاومتی مربوط به فارس است گفت: سیمان خاکستری نی‌ریز با یک میلیون تن ظرفیت و طرح فولاد نی‌ریز نیمه نخست امسال به بهره بردای می‌رسد.

بهره‌بردای از ۲ طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی در فارس

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، در نشستی خبری ضمن ارائه‌ گزارش کار از سال ۱۳۹۵، برنامه‌های سال جاری این سازمان را در حوزه‌ اقتصاد مقاومتی تبیین کرد.

علی همتی شاخص‌ترین برنامه‌های دردست اجرا را مربوط به بسته‌های حمایتی از صنایع خواند و عنوان کرد: فارس در سال گذشته در این زمینه وضعیت بسیار مناسبی را تجربه کرده است؛ امسال هم در موضوع تأمین سرمایه در گردش ۱۰هزار بنگاه تولیدی اقتصادی را تحت پوشش درآوردیم و منابع مالی‌شان را ازطریق بانک‌ها تأمین خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ موفق به تأمین مالی ۶هزار طرح نیمه‌تمام با پیشرفت بیش از ۶۰درصد شده‌ایم و نهایتاً ۵هزار واحد تولیدی‌اقتصادی را که برای بازسازی و نوسازی به منابع مالی نیاز داشته‌اند، در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که هر هفته درحال برگزاری است، بررسی می‌کنیم.

همتی رقم اختصاص یافته به سه سرفصل سرمایه در گردش، بازسازی و نوسازی را ۳۰هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: در سال گذشته ۱۶هزار میلیارد تومان برای ارتقای توان تولید در اختیار داشتیم و خوشبختانه موفق شدیم مبلغ شایان توجهی را جذب کنیم. این رقم در کشور ۹۷۵۰ میلیارد تومان بوده که سهم استان فارس از این رقم، ۶۲۸ میلیارد تومان است؛ این در حالی است که رقم پیش‌بینی شده برای فارس ۵۱۷ میلیارد تومان برآورده شده‌ بود.

وی افزود: نسبت به اعتبار درنظر گرفته‌شده ۱۲۲درصد جذب سرمایه در فارس رخ داده است که درمقایسه ‌با میانگین کل کشور که ۶۱درصد است، رقم بسیار چشمگیری است؛ بنابراین فارس در سال گذشته رتبه نخست را در جذب منابع را به خود اختصاص داده است.

سه طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی، درحال اقدام در فارس

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس طرح‌های نیمه‌تمام سال جاری را ۲۱۲ طرح با پیشرفت بیش از ۶۰‌درصد برشمرد و عنوان داشت:در حوزه اقتصاد مقاومتی ۵۰ طرح بزرگ در سطح کشور تدارک دیده شده که سه طرح متعلق به فارس است که عبارت‌اند از: سیمان خاکستری نی‌ریز با یک میلیون تن ظرفیت، ۴۳۶میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغال ۶۷۴ نفر که تاکنون ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در نیمه‌ اول سال به بهره‌برداری می‌رسد؛ طرح فولاد نی‌ریز با ظرفیت ۸۰۰هزار تن آهن اسفنجی و سرمایه‌گذاری ۶۴۵میلیاردی با۹۰درصد پیشرفت فیزیکی و اشتغال‌زایی برای ۲۰۰نفر در شهریورماه به بهره‌برداری می‌رسد؛ همچنین طرح واحد بزرگ کربنات سدیم کاوه در شهرستان فیروزآباد، با ظرفیت ۶۰۰هزار تن و سرمایه‌گذاری ۳۱۰ میلیارد تومانی از بخش خصوصی و اشتغال‌زایی برای ۷۰۰ نفر با پیشرفت ۷۰درصدی در دهه‌ فجر امسال آماده بهره‌برداری است.

همتی درباره‌ سهم تسهیلاتی این پروژه‌ها گفت: این سه طرح در شرف اتمام‌اند؛ بنابراین قبلاً اعتباراتی به آن‌ها اختصاص داده شده است و در این میان، تنها سیمان خاکستری به تأمین اعتباری ۱۵ میلیارد تومانی نیاز دارد که با رایزنی‌های صورت‌گرفته این مبلغ نیز به‌زودی پرداخت می‌شود.

این مقام مسئول اعلام کرد: در سال جاری معادن نیازمند به تسهیلات برای رونق و بازسازی و نوسازی صنایع، در طرح‌های حوزه‌ اقتصاد مقاومتی با هدف ارتقای توان تولید، در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بررسی خواهد شد؛ ضمن اینکه مجموعه‌های صنفی، یعنی همه کسانی که پروانه صنفی دارند اما واحدشان تولیدی است، نیز در حوزه‌ اقتصاد مقاومتی و ارتقای توان تولید ازطریق بانک‌ها معرفی شده و تسهیلاتی دریافت می‌کنند.

همتی در ادامه درخصوص سایت «بهین‌یاب» توضیح داد: برخی واحد‌ها در سال گذشته قادر به دریافت وام نبودند؛ درحال حاضر دولت با همکاری مجلس امکانی را فراهم کرده است که این واحدها ازطریق سایت بهین‌یاب ثبت نام کنند.

وی واحد‌های واجد شرایط ثبت‌نام را در حوزه‌های تولیدی، صنفی، تولیدی‌صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی عنوان کرد و ادامه داد: در راستای تسهیل شرایط برای این واحد‌ها، مدیران کل امور مالیاتی استان‌ها نیز همکاری‌های مثبتی با این کارگروه خواهند داشت که اگر مجموعه‌ای بدهی داشت بتواند، تسهیلاتی بگیرد تا درنهایت امکان برخورداری از این اعتبارات برای آن‌ها فراهم شود.

وی شرایط ثبت‌نام واحدهای اقتصادی متقاضی در سایت بهین‌یاب را نداشتن بدهی‌های غیرجاری بیش از تسهیلات دریافتی و همچنین، کمتربودن مبلغ چک‌های برگشتی از مبلغ ۲۵درصد تسهیلات درخواستی عنوان کرد و افزود:پرداخت وام تحت عنوان جایگزین یا به منظور رفع بدهی بانک‌ها از سوی دولت و بانک مرکزی ممنوع اعلام شده است و جایگزینی تسهیلات اعطایی در این طرح توسط بانک‌های عامل، بابت تسویه بدهی‌های غیرجاری یا پرداخت چک‌ها نیز قانونی نیست.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها