سردار مهری خبر داد:پیش‌بینی بار ترافیک سنگین در محورها طی 10 روز آینده/ مرگ 4800 نفر در تصادفات تابستان گذشته/ برخورد بدون اغماض با 20 تخلف حادثه‌ساز

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در تابستان گذشته بيش از 4800 نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند، گفت:« بيشترين تصادفات هم در مرداد و شهريور( خصوصا ١٠ روز پاياني شهريور) رخ داده است.

سردار مهری خبر داد:پیش‌بینی بار ترافیک سنگین در محورها طی 10 روز آینده/ مرگ 4800 نفر در تصادفات تابستان گذشته/ برخورد بدون اغماض با 20 تخلف حادثه‌ساز

سردار تقي مهري در گفت‌وگو با خبرنگار سایت راهور با اشاره به این که چندسالي است كه حجم سفرهاي تابستاني افزايش يافته، گفت: «پليس راهنمايي و رانندگي با هماهنگي همه دستگاه هاي امدادي و خدماتي در قالب كميته ويژه طرح ترافيك تابستان ٩٦، طرح ويژه ترافيك تابستان را از پنجشنبه آغاز می‌کند که این طرح تا پايان شهريور ادامه دارد. اين به اين معناست كه همه دستگاه هاي امدادي و خدماتي نسبت به تقويت تيم‌هايشان و حضور گسترده‌تر در محورها نسبت به ساير فصول، اقدام كنند تا امنيت و رفاه حال مسافران فراهم شود.»

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در ادامه توضیح داد:«هدف مهمي كه در اين طرح داريم، پيشگيري از وقوع تصادفات در معابر و ارائه خدمات بهتر به هموطنان است. اين طرح هم مثل طرح نوروز و زمستانه مي تواند با همبستگي همه نيروها، باعث كاهش تصادفات و جانباختگان سفرها شود.»

سردار مهري با اشاره به این که هدف مهم ديگر اين طرح این است كه با اطلاع رساني خوب، باعث تصميم‌گيري‌هاي بجا و درست همه رانندگان در همه محورها شود، توضیح داد: «نكته مهم اين است كه امسال هم شروع طرح تابستانه با تعطيلات عيد سعيد فطر مقارن شده و اين طرح در ١٠ روز ابتداي اجراي آن با حجم زيادي از تردد نسبت به باقي روزهاي تابستان روبرو خواهد بود.»

رانندگان 3 برابر روزهای عادی، زمان برای تردد پیش‌بینی کنند

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به این که ميانگين تردد ساعتي در ايام عيد فطر سال گذشته بين ٣٥٠ تا ٣٦٠ بوده، گفت:« اما در بعضي محورها نرخ سفرها تقريبا ٩٧٠ بوده است. يعني نسبت به ايام ديگر سال، ٣ برابر افزايش تردد را داريم. بنابراين توصيه اي كه به هموطنان داريم اين است كه در سفرهاي تعطيلات عيدسعيد فطر، يك ويژگي مهم را بايد مد نظر قرار دهند و آن این که در معابري مثل اماكن زيارتي كه حجم سفر در آن افزايش پيدا مي كند و همچنين معابر شمالي كه جاده هاي كوهستاني را در بر مي گيرد، صبر و حوصله بیشتری در رانندگی به خرج دهند.»

او در ادامه توضیح داد: «غير از قزوين- رشت كه جاده آن براي تردد مناسب‌تر است، ساير محورهاي شمالي ما مثل كندوان، هراز و فيروزكوه، كوهستاني هستند و عرض‌شان كم است، همچنين تقاضاي سفر در آنها بيشتر است.»

سردار مهری با عنوان کردن این موضوع که اگر دوشنبه عيد اعلام شود، سه‌شنبه تعطيل و بعد از آن هم بين التعطيلين را خواهيم داشت، گفت:«پليس پيش‌بيني كرده است كه از پنجشنبه سفرها آغاز شود لذا پليس از تاريخ پنجشنبه اول تير تا تاريخ جمعه ٩ تير، طرح‌هاي ترافیکی ويژه‌ای را پيش بيني كرده است. محدوديت‌ها و ممنوعيت‌هاي تردد هم در بعضي از مسيرها پيش‌بيني شده است.»

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي افزود: «توصيه قابل توجه در اين سفرها، صبر و حوصله در رانندگي است. هر مسافر و راننده اي كه برنامه ريزي كرده در اين ايام در جاده ها تردد داشته باشد، بايد وقت نزديك به ٣ برابر بيشتر از ساير زمان عاي سال را پيش بيني كند. مثلا اگر يك مسير را در شرايط عادي، ظرف ٣ ساعت طي كرده ايد، در اين ايام دو تا سه برابر اين زمان بايد حوصله به خرج دهيد تا اين سفر انجام شود.»

او در ادامه توضیح داد: «علت اصلي هم اين است كه در سال هاي گذشته، تعداد خودروها فوق العاده افزايش پيدا كرده است. مثلا ما در سال ٨٤ حدود ٧ ميليون و ٥٠٠ هزار خودرو داشتيم. اما در حال حاضر نزديك به ١٩.٥ ميليون خودرو و ١١.٥ ميليون موتورسيكلت توسط پليس شماره‌گذاری شده است. به طور مثال در سال ٨٤ حدود ٣ تا ٤ ميليون دستگاه موتورسيكلت داشتيم اما اين تعداد در حال حاضر چند برابر شده است.»

سردار مهری در ادامه گفت: «با همه اين تفاسير، خوشبختانه فرهنگ رانندگي نسبت به سال هاي گذشته خيلي بيشتر رعايت مي‌شود. ما در سال ٨٤، حدود ٢٧ هزار و ٧٠٠ نفر از هموطنان را در جاده‌ها از دست داديم اما در پايان سال ٩٥ اين تعداد به حدود ١٦ هزار نفر در سال رسيد.»

براي روز عيد سعيد فطر چه تدابيري در نظر گرفته شده است؟

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به این که تعطيلات عيد سعيد فطر دو بخش دارد، گفت: « بخش اول مراسم ويژه اي است كه مخصوص نماز عيد سعيد فطر است، پليس تمهيداتي ويژه براي برگزاري نماز عيد را در سراسر كشور در نظر گرفته است. برابر نظر سردار فرمانده ناجا، مشتركا هم طرح ترافيكي و هم طرح انتظامي براي تمام نقاطي كه نماز عيد برگزار مي شود، پيش‌بيني كرده‌ايم. براي محل‌هاي اطراف برگزاري نماز، محدوديت ها و ممنوعيت هاي تردد در نظر گرفته شده است.»

او افزود: «نماز عيد فطر برخلاف نماز جمعه در تمام مساجد و بعضا در فضاي باز و خيابان ها برگزار مي شود. پليس توصيه مي كند نماز حتي الامكان در خود مكان هاي حسينيه و مساجد برگزار شود تا همكاران ما بتوانند طرح ترافيكي و انتظامي خود را مناسب‌تر و بهتر اجرا كنند.»

سردار مهری در ادامه توضیح داد: «اما در بخش دوم، يعني تعطيلات عيد سعيد فطر، دو دسته سفر داريم. اول سفرهاي درون استاني و دوم سفرهای خارج از شهر. معمولا هموطنان ما رفتن به تفرجگاه هاي داخل شهر را سفر به حساب نمي‌آورند، در صورتي كه پليس براي ترددها در تمام تفرجگاه‌ها و اماكن سياحتي-زيارتي برنامه دارد.»

او در این باره خاطرنشان کرد:«همچنین در محور چالوس، روز يكشنبه بعدازظهر و همچنين روز دوشنبه از سمت كرج به چالوس، محور يك طرفه خواهد بود. البته محدوديت ها و ممنوعيت ها بنابر شرايط حجم ترافيك تغيير خواهند كرد. درخواستی كه از هموطنان داریم اين است كه در صورت قصد سفر اطلاعات خود را دائما به روز كنند تا با اطلاعات دقيق سفرشان شروع شود و با سلامت و امنيت خاطر به پايان برسد.»

تدابير ويژه براي روز راهپيمايي قدس

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با بیان این که جمعه آخر ماه رمضان هر سال، قبل از نماز جمعه، راهپيمايي روز قدس برگزار مي شود، توضیح داد: «پليس راهور با برنامه ريزي منسجم تر نسبت به سال هاي گذشته و همكاري گرفتن از تمام بخش هاي حوزه ترافيكي، يك راهپيمايي باشكوه مثل سال هاي گذشته را پيش بيني مي كند.»

او توضیح داد:«پليس همچنين محدوديت و ممنوعيت تردد براي تردد وسايل نقليه در مسيرهاي راهپيمايي و خيابان هاي منتهي به مسيرهاي راهپيمايي هم در نظر دارد. اين تدابير براي رفاه حال عابران درحال راهپيمايي و كنترل نظم اين مراسم است. بنابراين از رانندگان خودروهاي سواري و راکبان موتورسيكلت‌ها به تذكراتي كه همكاران مي دهند، توجه كنند.»

در طرح تابستانه شديدترين برخورد پليس با كدام تخلفات خواهد بود؟

سردار مهری با اشاره به این که بررسي علل تصادفات در تابستان گذشته نشان مي دهد، سرعت غير مجاز و خستگي و خواب آلودگي رانندگان بيشترين عامل حوادث جاده اي بوده اند، گفت:«در تابستان روزها طولاني تر است و براي همين رانندگان استراحت كمتري دارند.»

او افزود:«توصيه اول پليس اين است كه رانندگان كنترل سرعت را در اولويت سفر خود قرار دهند. تابلوها در جاي جاي جاده ها و محورها مشخص كرده اند كه يك راننده در مسير خود بايد چه ميزان سرعت داشته باشد. بنابراين رانندگان حتما به اين تابلوها و قوانين رانندگي دقت كنند.»

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در این باره توضیح داد:« اگر راننده اي خط قرمزي را كه پليس براي ايجاد امنيت مسافران، در نظر گرفته رعايت نكند و با سرعت غيرمجاز و سبقت غيرمجاز (كه يكي از عوامل بسيار مهم تصادف در جاده هاي دوطرفه است) جان ديگران را به خطر بيندازد، با برخورد شديد پليس روبرو خواهد شد. »

او در ادامه گفت:«البته تعداد رانندگاني كه با انجام حركات نمايشي در سطح جاده ها حركت مي كنند، اندك است، اما همين تعداد اندك مثل ويروسي عمل مي كنند كه باعث از بين بردن پيكره مي شود و نظم جاده را به هم مي زند. »

رخورد بدون اغماض پلیس در تابستان امسال با 20 تخلف حادثه‌ساز

سردار مهری با اشاره به این آمار که در طول سال گذشته در تابستان بيش از ٤ هزار و ٨٠٠ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند، گفت:« بيشترين تصادفات هم در ماه هاي مرداد و شهريور( خصوصا ١٠ روز پاياني شهريور) رخ داده است. بنابراين همكاران پليس راهور درباره ٢٠ تخلف حادثه ساز كه نمره منفي دارند، هيچ گونه اغماضي نخواهند داشت. پليس، رانندگاني را كه باعث ايجاد استرس در ديگران در سطح جاده شوند، بدون چشم پوشي متوقف مي كند و برابر قانون با آنها برخورد خواهد شد. اين برخورد شديد حتي براي حفظ جان سرنشينان خودروي خود راننده حادثه ساز هم ضرورت دارد. »

سفر ايمن به چه معناست؟

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با ذکر این نکته که، به رانندگان توصيه مي شود به تمام علائم و تابلوها و خط كشي ها توجه كنند، توضیح داد:«توصيه ديگر اين است كه براي يك "سفر ايمن" برنامه ريزي كنند. اما سفر ايمن به چه معناست؟ راننده بايد مبدا و مقصد سفر خود را تعريف كند. در طول سفر حتما مطابق آن برنامه اي كه پيش بيني كرده، حركت كند. مثلا مشخص كند كجا غذايش را صرف مي كند و كجا استراحت كند. توصيه پليس اين است كه در ازاي هر دوساعت رانندگي، ١٥ دقيقه استراحت شود.»

پلیس به صورت نامحسوس و به عنوان مسافر، رفتار رانندگان اتوبوس را رصد می‌کند

سردار مهری همچنین درباره برخورد با تخلفات ناوگان عمومی گفت:«پلیس در طرح تابستانه همچنین با تخلفات ناوگان حمل و نقل عمومی، برخورد جدی خواهد داشت. همکاران پلیس حتی به صورت نامحسوس در داخل وسایل حمل و نقل عمومی به عنوان مسافر حضور خواهند داشت و رفتار رانندگان را رصد می کنند.»

سامانه سپهتن به کمک پلیس برای کنترل اتوبوس‌ها آمده است

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به این که پلیس با همکاری سازمان راهداری، سامانه ای را برای اتوبوس ها در سال 95، اجرایی و عملیاتی کرده و این سامانه به «سپهتن» معروف است، توضیح داد: «یعنی سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان. این سامانه هوشمند، رفتار راننده را به صورت آنلاین به مقر پلیس اطلاع رسانی می کند. رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی نباید هنگام رانندگی بخورند بیاشامند، با تلفن همراه صحبت کنند یا جای خود را با راننده دیگر عوض کنند. همچنین راننده ناوگان نباید بیشتر از 9 ساعت مداوم رانندگی کند. همه این رفتارها به وسیله سامانه هوشمند و توسط پاسگاه های پلیس راه رصد می شود.»

او افزود: «نکته مثبت این سامانه این است که دیگر نیازی نیست رانندگان جلوی پاسگاه های پلیس راه متوقف شوند و ثبت ساعت کنند. بلکه این سامانه کل اطلاعات راننده را روی مانیتور به افسر می دهد و اگر راننده تخلفی نداشت به حرکت خود ادامه می دهد.»

مسافران خودرها در سفرهای تابستانی حتما کمربند عقب را ببندند

سردار مهری با بیان این که توصیه مهم دیگر پلیس هم وطنان عازم سفر، بستن کمربند ایمنی است، گفت: «خوشبختانه فرهنگ بستن کمربند ایمنی برای راننده و سرنشین جلو جا افتاده است. اگر این موضوع برای سرنشینان عقب هم فرهنگسازی شود، کمک شایانی به کاهش تعداد تلفات در جاده ها خواهد شد. چرا که علت فوت حدود 60 درصد از سرنشینان خودروها، ضربه به سر است و بستن کمربند ایمنی کمک مهمی به برخورد نکردن سر به بدنه خودرو می کند.»

او در این باره به نکته مهم دیگری هم اشاره کرد:«در کشور ما استفاده از صندلی کودک، قانونی نشده اما توصیه می کنیم رانندگان حتما از صندلی کودک برای سرنشینان خردسال استفاده کنند. حدود 7 درصد جان باختگان تصادفات در طول سال، کودکان هستند.»

با این شماره و سایت در ارتباط باشید

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در پایان ضمن آرزوی سفری خوش و ایمن در طول تعطیلات تابستان برای هموطنان، گفت: «هموطنان می توانند با تماس با شماره تلفن 88255555 و همچنین از طریق سایت اینترنتیwww.rahvar120.ir و سایر سامانه‌های ارتباطی پلیس راهور می‌توانند از آخرین وضعیت جاده ها مطلع شوند و با تماس با شماره 120 می‌توانند با همکاران پلیس راهور ارتباط داشته باشند.»

به گفته سردار مهری همچنین مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی در صورت مشاهده تخلف رانندگان این ناوگان از طریق سامانه پیامکی 110120 مشکل را گزارش کنند تا پلیس راهور در طول مسیر به شکایت رسیدگی و با راننده متخلف برخورد کند.

منبع: خبرفوری

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها