«مهدی جعفری» رتبه یک کارشناسی ارشد انتخاب رشته نکرد، چرا؟

یکی از نخبگان افغانستانی و رتبه یک کارشناسی ارشد زمین شناسی به دلیل مشکلات مالی انتخاب رشته نکرد و از ادامه تحصیل بازماند...

«مهدی جعفری» رتبه یک کارشناسی ارشد انتخاب رشته نکرد، چرا؟

آزمون کارشناسی ارشد امسال گویای حکایتی دیگر از استعداد و توانمندی جوانان مهاجر افغانستانی بود، استعدادی که از آنان در شرایط مهاجرت هر چند همراه با محدودیت‌ها و گاهی برخی مشکلات فردی موفق و عضوی برجسته از جامعه نخبگانی مهاجرت ساخت.

«مهدی غلامی»، «حسین عطایی»، «صادق بربری» و «مهدی جعفری» نخبگان مهاجری بودند که در آزمون ارشد امسال ایران حائز رتبه‌های تک رقمی شدند اما درست بعد از گذشت چند روز از این افتخار جامعه مهاجرت، خبر رسید که «مهدی جعفری» رتبه یک کارشناسی ارشد در رشته زمین‌شناسی انتخاب رشته نکرد، چرا؟

به گزارش تسنیم، پس از بررسی و پیگیری موضوع اعلام شد که مشکلات مالی و هزینه گزاف شهریه عمده‌ترین مسئله وی بوده که جعفری با وجود کسب رتبه یک انتخاب رشته نکرده است.

وی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: از سال گذشته مطالعه جدی و سخت برای کسب رتبه تک رقمی در کنکور کارشناسی ارشد را آغاز کردم، تقریبا به طور متوسط روزی پنج ساعت مطالعه عمیق و دقیق و البته با توجه به آمادگی، انتظار و توقع این را داشتم که رتبه تک رقمی در کنکور کسب کنم.

جعفری در پاسخ به علت عدم انتخاب رشته با وجود اینکه وی نفر اول کنکور شده، گفت: نداشتن استطاعت مالی تنها دلیل آن هست، متاسفانه در مقطع کارشناسی ارشد هم میزان شهریه‌ها بالا است و نه خودم ونه خانواده قادر به پرداخت چنین هزینه‌هایی نیستیم.

رتبه یک کارشناسی ارشد زمین‌شناسی تاکید کرد: چیزی که پیش آمد این بود که فاصله میان اعلام نتایج و انتخاب رشته خیلی کوتاه بود و همین سبب شد اصلا فرصتی برای تهیه شهریه یا یافتن راه حلی دیگر پیدا نکنم.

وی تصریح کرد: گرچه امسال در تحصیل به علت مسائل مالی بازماندم اما متوقف نخواهم شد و تلاش خواهم کرد با حل مشکل راه ادامه تحصیل را برای خود هموار کنم.

این در حالیست که در گفت‌وگو با یکی دیگر از رتبه‌های تک رقمی مهاجر کارشناسی ارشد شهریه‌های دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان خارجی 80 درصد شهریه شبانه عنوان شد و به گفته وی تقریبا ترمی دو میلیون و 500 هزار تومان که بسته به واحدها و رشته‌های مختلف متفاوت است.

گرچه نحوه و شرایط تحصیل میان دانشجوی ایرانی و خارجی در ایران و در هر جای دیگر متفاوت است که پرداخت شهریه نیز از جمله آن برشمرده می‌شود اما در این میان انتظار می‌رفت وزارت علوم راهکاری بر سر راه جامعه نخبگانی مهاجر قرار دهد.

ارائه تسهیلات، وام و پرداخت شهریه به صورت اقساط و یا راه حل‌هایی مشابه اینها می‌توانست کمک کند تا رتبه یک کارشناسی ارشد فقط به دلیل مشکلات مالی از تحصیل بازنماند.

با وجود نبود استطاعت مالی در میان اکثر خانواده‌های مهاجرین افغانستانی در ایران امیدواریم وزارت علوم ضمن درنظرگیری شرایط، حمایت بیشتری از دانشجویان افغانستانی و به ویژه نخبگان این قشر داشته باشد و در صورت بروز چنین مشکلاتی بسته‌های حمایتی باشد تا رتبه یک کنکور ارشد صرفا بدلیل مشکل مالی از ادامه تحصیل بازنماند...

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • دختر دانشجو
    0

    من یک دختر ایرانی هستم 38 سالم شده اما وقتی سنم کمتر بود از این آزمونهایی استخدامی خبری نبود اگر آزمون های استخدامی آن زمان بود میتوانستم ثبت نام کنم شاید هم استخدام می شدم اما حالا شرایط سنی گذاشتن سهمیه هم ندارم در فوق لیسانس هم که هزینه های شهریه اش فوق العاده بالاست نه کار نه یارانه نه درس بدبختی از این بالاتر خوش به حالت برادر افغان من اقلا تو افغان و مهاجری من که ایرانی اینهمه درد دارم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها