چمران به روایت خواهرزاده امام موسی صدر؛ شازده کوچولوی خدا بود/ او اگر امروز بود، اصولگرا نمی‌شد

مهدی فیروزان، داماد و خواهرزاده امام موسی صدر و رییس شهر کتاب که دوستی هم با دکتر چمران داشته است، از شخصیت لطیف چمران می‌گوید و معتقد است که اگر او الان زنده بود حتما اصولگرا نمی‌شد.

چمران به روایت خواهرزاده امام موسی صدر؛ شازده کوچولوی خدا بود/ او اگر امروز بود، اصولگرا نمی‌شد

چریک، فیزیکدان، فرمانده و... اینها تنها قسمت کوچکی از ابعاد شخصیت مصطفی چمران است مردی که امروز سی و ششمین سالگرد شهادت اوست. به همین بهانه به سراغ یکی از نزدیکترین دوستان وی رفتیم تا علاوه بر ذکر خاطره‌، از شخصیت او هم برایمان بگوید.

از جنس ما نبود

مهدی فیروزان دوست نزدیک چمران درباره ابعاد شخصیت مصطفی چمران توضیح می دهد: گاهی وقت‌ها فکر می‌کنم چمران از جنس آدم‌های روزگار ما نبود، گاهی وقت ها فکر می‌کنم شبیه شازده کوچولو آنتوان دو سنت اگزوپری بود. چمران شازده کوچولوی خدا روی زمین بود. حرف زدن، راه رفتن چمران با بقیه فرق داشت. نگاه چمران به اطراف تا عمق بیکرانگی نفوذ می‌کرد وقتی به شما نگاه می کرد شما احساس می‌کردید، از چشم عبور میکند ذهنتان را اسکن می کند و رد میشود تا چیزی را در ذهن شما پیدا کند تا بعد در مقابل آن تعظیم کند.

مثل کوه بود، بدون لرزش

مهدی فیروزان ادامه می دهد: چمران در مصاف با حوادث روزگار چه این حوادث نظامی باشد، چه مربوط به مشکلات زندگی باشد، چه جدایی از همسر اولشان، چه جداشدن از بچه هایشان که نمی‌توانستند در لبنان زندگی کنند، در مصاف همه گونه مشکلاتی آدم یاد کوهی می افتاد که ایستاده در حالیکه در تمام ایستادگیش لرزه و تردید بر اونمی بینید. شما وقتی کوه را می بینید، رنگ و آرامش کوه خوشحال کننده نیست غمناک است اما لرزه بر او دیده نمی شود.

نقل یک خاطره

من دقیقا یادم است که در لبنان بودیم، دکتر چمران در حالیکه داشت به سمت یک از اردوگاه های فلسطینی حرکت می کرد؛ باید مسیری را پیاده حرکت می کردند، ایشان از اتومبیل پیاده شدند، در مسیر یک گل زیبایی دیدند، قطعا میدانید که بهار بیروت بسیار زیباست، ایشان با کوله ای که بر پشتش بود، خشابی که به کمرش بود، اسلحه‌ای که در دستش بود، و دوربین عکاسی که بر گردنش داشت، ایستاد و چندین و چند عکس از آن گل انداخت و بعد راهش را ادامه داد.

چمران با شخص نمی جنگید

فیروزان معتقد است: به طور کلی می توان گفت که چمران هیچوقت با شخص نمی جنگید، او با چیزی می جنگید که به نظر او امروزه مانع رشد بود. یعنی اگر او در هنگام جنگ احساس میکرد که با انسان در حال جنگیدن است، نمی توانست بجنگد، یعنی اگر او احساس می کرد که باید با فرد بجنگد نمیتوانست به جنگیدن ادامه دهد. من فکر می کنم که نگاه چمران به پدیده های اطراف نگاه به ماده نبود، نگاه به نیروی خیر و یا شری بود که آن ماده را کنترل میکرد. یعنی اگرتیری به کسی پرتاب می کرد در اصل آن تیر را به سمت انسان پرتاب نمیکرد به نیرویی پرتاب می کرد که آن تیر را پرتاب کرده بود.

شهید چمران جمع اضداد نبود

مهدی فیروزان می گوید: به طور کلی چمران سرشار بود از لطافت طبع، ظرافت، مثل خیلی ها جمع اضداد نبود، در جبهه میدان جنگ و یا حتی در یک جمع صمیمی فرقی نداشت همیشه لطیف بود، حتی شما در مناجات‌های او هم که بخوانید همینگونه است. اینطوری نبود که در جنگ و جبهه جبار و خشن باشد و یا در خانه لطیف و مهربان باشد. من یادم می‌آید که چمران چه در جلسه دانشگاه، چه در جبهه که من هم توفیق کنار او بودن را داشتم، چه در خانه که میدانید خانه او در کنار کاخ ریاست جمهوری بود، چه در کنار رییس جمهور، همیشه غم وشادی نزد دکتر چمران یکسان بود. چمران در جبهه هم مهربان بود. برای همین می گویم که چمران از نسل امروز نبود.

اصولگرا نمی شد

فیروزان در پاسخ به این سوال که اگر چمران زنده بود در کدام طیف قرار می گرفت، می گوید: این پاسخ من نمی‌تواند علمی باشد، پاسخ من احساسی است، من باتوجه به شناختم از دوستانش، از خودش، از اطرافیانش احساس می‌کنم که چمران نمی‌توانست از اصولگرایان باشد، چمران در همان اوایل انقلاب جزو موتئلفه‌ای‌ها نشد، اصولگرایان در همان اوایل انقلاب هم بودند در احزاب مختلف که چمران با هیچکدام کار نکرد، چمران با امام موسی صدر کار می‌کرد فردی که اندیشه‌ای پویا داشت. دوستانش در نهضت آزادی بودند، اصلا دکتر چمران کارش را با آنها شروع کرد.قاعدتا وقتی مشرب دکتر در جوانی مشرب اعتدال را پیش گرفته است و بین جناح متحجر و جناح خیلی باز اسلامی و جناح مسلحانه، دکتر چمران نهضت آزادی و دکتر شریعتی و بازرگان را انتخاب میکند پس قطعا امروزه هم پیرو همان ها خواهد بود. ادامه شریعتی، بازرگان و امام موسی صدر امروزه در کمپ اصلاحات دنبال می شود پس احتمالا چمران هم همان مسیر را ادامه می داد.

منبع: خبر فوری

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • محمد
    0

    با بند آخر صحبت شما مخالفم. یک تناقضی میان بندهای نخست و پایانی وجود دارد. اگر خودتان هم یک بار دقیق بخوانید متوجه خواهید شد. شهید چمران را فراتر از آنی شناختم که در این دسته بندی ها قرار بگیرد. او به اهداف والای انقلاب می اندیشید و خط و ربطش وظیفه گرایی بود. پس به تعبیر شما شاید در گروه اصولگرایان قرار نمی گرفت؛ اما یقینا تناسبی با اطلاح طلبان یا اعتدال گرایان نیز نمی داشت.

  • امین
    0

    اگر چمران بود اصولگرا نبود،پس حتما اصلاح طلب هم نبود و جزو یاران رهبری بود و همین اصلاح طلب ها معلوم نبود چه حرف هایی درباره اش میگفتند.

  • محمود مومنی
    0

    چمران خداشناس بود و دشمن شناس چمران خداخواه بود و دشمن ستیز چمران آماده هزینه بود و ضد بی عملی چمران برای خدا جانش را هزینه دشمن خدا کرد چمران با هیچ دشمن خدا نیست چمران با اصولش زیست و در تحقق آن ها جانش را داد چمران را مصادره به خود نکنیم خود را با چمران ارزیابی کنیم

  • علی اشرف علیدادی
    0

    جناب فیروزان خیلی کم لطفی می فرمایند، مگر چمران مرد خدا نبود، مگر چمران دلاور و استوار نبود، مگر چمران دشمن آمریکا و استکبار نبود، مگر چمران مردمی و ساده زیست نبودو مگر چمران ... حال باید پرسید این صفات حمیده در کدام اصلاح طلب قابل مشاهده است؟ لطفا کمتر دروغ بگوئید!

  • جواد
    0

    به نظر من: شهید دکتر مصطفی چمران مانند امام حسین (ع) یک آزاده بود و او یک انقلابی کامل بود و کسی که به هیچ حزبی دل نمی بست و مطیع خط ولایت فقیه بود اگر می بود کتاب خدا بود و دیگر هیچ نبود این شهید بزرگوار رو مطالعه کنید این کتاب رو بنده خیلی تاثیر گذاشت و از انحرافات جامعه دور کرد و بنده را با خط رهبری آشنا و عاشق نمود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها