مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران:

افزایش مستمری مددجویان بهزیستی بعد از ۷ ماه اعمال نشد/ دولت سهم بیمه ۲۳ درصدی معلولان را از ابتدای سال پرداخت نکرده است

هفت ما از سال گذشته است و دولت تنها حدود ۳۰ درصد بودجه بهزیستی را پرداخته است. خیلی از وعده‌های دولت در خصوص افراد دارای معلولیت محقق نشده است.

افزایش مستمری مددجویان بهزیستی بعد از ۷ ماه اعمال نشد/ دولت سهم بیمه ۲۳ درصدی معلولان را از ابتدای سال پرداخت نکرده است

کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت خبر داد: مستمری مهر ماه مددجویان بهزیستی واریز شده است، با این‌حال این ماه نیز افزایش مستمری مددجویان اعمال نشده است.

افزایش مستمری درحالی بعد از ۷ ماه اعمال نمی‌شود که مکاتبات و جلسات متعددی توسط فعالان صنفی معلولان با دولت انجام گرفته است.

افزایش مستمری از دو محل باید اعمال شود. اول از محل هدفمندی یارانه ‌ها که هنوز افزایش اعمال نشده است. قرار بود ظرف این چند روز اعمال شود اما با پرداخت مستمری از محل هدفمندی یارانه‌ها در مهر ماه امید معلولان برای افزایش در این ماه از بین رفت. افزایش مستمری از محل بودجه بهزیستی نیز در این ماه بعد از گذشت شش ماه برای افرادی که مستمری ۵۳ هزار تومانی می‌گیرند، اعمال شد که هنوز مابه‌التفاوت معوقه آن در شش ماه نخست به مددجویان پرداخت نشده است.

علی‌همت محمودنژاد (مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران) می‌گوید: مستمری که ماهانه افراد دارای معلولیت دریافت می‌کنند، در حد و اندازه‌ای نیست که بتواند احتیاجات حتی گوشه‌ای زندگی آنان را رفع کند. این مستمری آنقدر کم است که به افزایش آن نیز نمی‌توان دلخوش بود. چه رسد به اینکه در سال جاری با اینکه ۷ ماه از ابتدای سال می‌گذرد افزایش مستمری از محل بودجه سازمان بهزیستی برای مستمری 53 هزار تومان اعمال شد اما مابه‌التفاوت افزایش مستمری‌ها که شش ماه ابتدای سال اعمال نشده بود، پرداخت نشده است.

به گفته او؛ در حال حاضر میزان مستمری مددجویان بهزیستی بیشتر شباهت به شوخی دارد، تا اینکه با واقعیت‌های زندگی تطابقی داشته باشد. طبق قانون جامع معلولان که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، مستمری مددجویان بهزیستی دستِ‌کم باید معادل حداقل دستمزد کارگران باشد. در سال گذشته مستمری مددجویان ۵۳ هزار تومان در ماه بود که با افزایشی ۲۰ درصدی به ۶۳ هزار تومان رسید. این رقم به اضافه مستمری از محل هدفمندی یارانه‌ها حتی معادل آنچه در برنامه چهارم و پنجم توسعه ذکر شده بود، نیز نیست. طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه مستمری‌بگیران بهزیستی باید حداقل معادل سی درصد حداقل دستمزد دریافت کنند.

او می‌افزاید: گفته می‌شود، مستمری مددجویان ۲۰ درصد افزایش یافته آنهم درحالیکه این افزایش تنها ۱۰ هزار تومان است. مستمری معلولان معادل یک کیلوگرم گوشت هم نیست. حتی در حد خرج و مخارج توانبخشی و درمان که معلولان به آن نیاز دارند، هم نیست و این افراد نمی‌توانند با چنین مبالغی از تحصیل فرزندانشان حمایت کنند. با این‌حال بعد از گذشت ۷ ماه این مقدار اندک نیز اضافه نشده است.

طبق اظهارات محمودنژاد؛ تصمیم گرفته شد تا با قطع یارانه گروه‌های نیازمند، یارانه معلولان به ۱۰۸ هزار تومان افزایش یابد. این پول هم دردی را دوا نمی‌کند. در حال حاضر خیلی از معلولان مستمری نمی‌گیرند و و پشت نوبتی هستند. این افراد نیاز مبرمی به این پول‌ دارند.

او ادامه می‌دهد: امسال برای اولین بار ۱۵۸ هزار معلول به لیست مستمری‌بگیران بهزیستی اضافه شد. با این‌حال معلولان زیادی هستند که هنوز مشمول این نوع حمایت‌ها نشده‌اند. حتی افراد تحت پوشش هم واقعا با ماهیانه ۱۶۳ هزار تومان چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

وی تصریح می‌کند: بهزیستی نیز مشکلات زیادی دارد و به اندازه کافی مورد حمایت دولت نیست. ۷ ماه از سال گذشته است و دولت تنها حدود ۳۰ درصد بودجه بهزیستی را پرداخته است. خیلی از وعده‌های دولت در خصوص افراد دارای معلولیت محقق نشده است.

او می‌افزاید: معلولان در خصوص اشتغال پایدار هم مشکلات زیادی دارند. درحالی ۷ ماه از سال می‌گذرد که دولت ریالی بابت ۲۳ درصد سهم کارفرما که در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت موظف شده پرداخت کند، پرداخت نکرده است. همین مسئله اشتغال پایدار افراد دارای معلولیت را با مشکل مواجه می‌کند.

طبق ماده ۱۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت؛ کارفرمایانی که در مراکز کسب و کار خود، افراد دارای معلولیت جویای کار را در اجرای ماده (۱۲) این قانون استخدام نمایند، از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی در قبال افراد دارای معلولیت جذب شده معافند، همچنین افراد دارای معلولیتی که به صورت خوداشتغالی یا در کارگاه‌های اشتغال خانگی یا از طریق مراکز پشتیبانی شغلی مشغول به کار هستند حسب مورد از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما یا خویش‌فرما معاف می‌شوند. حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش‌فرمایی اینگونه افراد توسط دولت تأمین و پرداخت خواهد شد.

این درحالی است که به گفته سعید ابراهیمی، مدیرکل دفتر بودجه و تلفیق منابع سازمان بهزیستی هنوز ریالی از محل بودجه قانون معلولان (۱۱۰۰میلیارد) پرداخت نشده است که در صورت پرداخت، به دهک‌های پایین معلولان تعلق خواهد گرفت.

منبع: ایلنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • اسماعیل
    0

    خواهش میکنم به من کمک کنن تا یه پراید بخرم به خدا معلولم بانک ملی۶۰۳۷۹۹۷۳۰۴۷۴۵۵۵۸این هم شماره ملیم پیگیری کنید و ارزوم فراورده کنید ۱۸۹۹۸۷۶۴۰۵

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها