رئیس میراث فرهنگی یزد خبرداد:

ثبت مهارت خراطی سنتی میبد در فهرست میراث ملی کشور

رئیس میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری یزد از به ثبت رسیدن مهارت خراطی سنتی در شهرستان میبد با شماره 102 در فهرست ملی نیازمند پاسداری فوری کشور خبرداد.

ثبت مهارت خراطی سنتی میبد در فهرست میراث ملی کشور

«فاطمه دانش یزدی» ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: مهارت خراطی سنتی شهرستان میبد یکی از سه میراث ناملموس ثبت شده اخیر استان یزد در فهرست میراث ملی کشور است.

خراطی که نوعی نازک‌کاری روی چوب محسوب می‌شود از رشته‌های صنایع دستی سنتی استان است و وجود آثار به جا مانده در این هنر در استان گواه چیرگی و زبردستی هنرمندان این منطقه در هنر خراطی است .

دانش یزدی با اشاره به این که در حال حاضر در کارگاه‌ها از دستگاه خراطی برقی استفاده می‌شود، اظهار کرد: در گذشته کار خراط‌کاران بسیار دشوار بوده چرا که از دستگاهی استفاده می‌کردند که مشتمل بر چند ابزار دستی بود و از چوب ساخته و پرداخته می‌شد ولی در حال حاضر با پیشرفت علم این دستگاه علاوه بر تغییر شکل ظاهریش به صورت برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد .

وی با بیان این که احیاء هنر خراطی نیاز به حمایت جدی دارد، گفت: برگزاری نمایشگاهای متعدد و برگزاری کلاس‌های آموزشی با اساتید مجرب و همچنین انجام تحقیق و پژوهش و ارائه راهکارهایی در این زمینه می‌تواند در احیاء هنر دستی خراطی موثر باشد.

دانش یزدی عنوان کرد: خراطی به دو صورت تزئینی(مجسمه، قاب عکس، آیینه، پایه تختخواب و غیره) و کاربردی (مبل زورخانه، قلیان، عصا، شطرنج، چرتکه و گلدان) انجام می‌شود و چوب‌های مورد استفاده در این هنر نیز چوب سپیدار، بید، تاقوک، گردو، زردآلو و عناب بوده که چوب عناب و گردو به دلیل استحکام، زیبایی نقش و مرغوبیت، دوام بیشتری داشته و مطلوب‌تر است

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها