رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس:

احیای دریاچه ارومیه بیشترین آسیب را به منابع آبی کردستان وارد کرد

رئیس مجمع نمایندگان کردستان گفت: کردستان جدا از یک میلیارد لیتر مربع موظفی خود در کمک به دریاچه ارومیه، ۳۸۵ میلیون لیتر اضافه نیز پرداخت کرده و بیشترین آسیب را دیده است.

احیای دریاچه ارومیه بیشترین آسیب را به منابع آبی کردستان وارد کرد

سید مهدی فرشادان بعد از ظهر امروز در سومین نشست تخصصی کمیته آب و خاک اتاق بازرگانی سنندج که در خصوص هم اندیشی و ارائه راهکار های مناسب در خصوص چالش های مدیریتی منابع آبی استان کردستان برگزار شد، گفت: همه می دانیم که ۷ درصد از روان آب های کشور در کردستان قرار دارد، شش ملیارد آب ذخیره شده پشت سد ها موجود است، میزان بارش سالیانه کردستان دو برابر بیشتر از میانگین کل کشور را دارد اما با این وجود بازهم جزو استان های کم آب کشور قرار گرفته است.

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کردستان حوزه آبریز پنج استان کشور است و همچنان از کمبود آب رنج می برد، اظهار داشت: در صورتی که سرانه آب استان از ۱۱ درصد به ۴۶ درصد که نزدیک به میانگین کشوری است برسد، سه هزار میلیارد تومان ثروت در استان باقی می ماند که این باعث رفاه بیشتر شهروندان و رفع مشکلات بیکاری است.

وی ضمن اشاره به اینکه چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، افزود: کردستان ۶۰ درصد از آب شرب کرمانشاه را تامین می کند در حالی که روستایان ما به دلیل کم آبی باید کشاورزی خود را تعطیل و به شهر ها برای کار مهاجرت کنند.

فرشادان در مورد فعالیت های گلخانه ای نیز گفت: وزیر نیرو به منظور انجام فعالیت های گلخانه ای دستور داده است که مصارف آب شرب در استان از منابع سطح الارض به این فعالیت اختصاص داده شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورا اسلامی با بیان اینکه ظلم بزرگی به استان کردستان در خصوص احیا دریاجه ارومیه شده است، عنوان کرد: استان های آذربایجان غربی، شرقی و کردستان موظف شدند که سه ملیارد لیتر مکعب آب به منظور احیا دریاچه ارومیه ارسال کنند که کردستان جدا از یک ملیارد لیتر خود مجبور شد که ۳۸۵ میلیون لیتر مکعب اضافه به این دریاچه کمک کند.

وی افزود:با وجود اینکه از استان کردستان آب های بسیاری برای احیا این دریاچه گرفته شد حتی اجازه استفاده آن در مسیر برای کشاورزی داده نشد این درحالی بود که استان های دیگر در این احیا گرچه موظفی خود را پرداخت نکردند بلکه ۳۰ هزار حلقه چاه غیر مجار نیز در این مسیر حفر کردند.

فرشادان گفت: سند توسعه آبی استان کردستان با ۲۱ سر فصل تنظیم شده است که وزیر کشور روز چهارشنبه به منظور بررسی این مشکلات به کردستان سفر می کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان باید در تمام زمینه ها فعالیت داشته باشند که از مهمترین آن ها هم اکنون حوزه راه استان است اما فعالیت های زیادی نیز در رابطه با آب و سد های استان شده است که امید است با همکاری افراد متخصص در زمینه رفع این مشکلات گام های اس

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها