واکنش محمود کاشانی به نقش پدرش در کودتای‌32:‌‌ دروغ‌است/ آیت‌الله به مصدق می‌گفت «آکتور»

ماجرای انتشار اسناد تازه درباره کودتای 28مرداد 32 بار دیگر خبرساز شد و حاشیه های زیادی ایجاد کرد؛مانند فیلم کوتاهی که آیت الله کاشانی را در خانه مصدق نشان می‌دهد.همه این ماجراها را با محمودکاشانی، فرزند آیت الله کاشانی درمیان گذاشیم،او درباره نظر آیت الله درباره مصدق می‌گوید آیت الله به مصدق آکتور می گفت، به نظر او در این ماجرا صدا و سیما با بی بی سی همراهی کرده و یا بهتر است افرادی که اطلاعات تاریخی ندارند درباره تغییر نام خیابان آیت الله کاشانی صحبت نکنند.

واکنش محمود کاشانی به نقش پدرش در کودتای‌32:‌‌ دروغ‌است/ آیت‌الله به مصدق می‌گفت «آکتور»

با توجه به اسنادی که اخیرا منتشر شده می توانید بگویید،نظر آیت الله کاشانی درباره آقای مصدق چه بود؟

پیچیده است یک دوره خوشبین بوده و از ایشان حمایت کردند،مثلا وقتی خواست اختیار قانون گذاری را از مجلس بگیرد،آیت الله کاشانی رییس مجلس بودند و پیام های جالبی به مجلس دادند و دراین پیام ها به شدت ازپایمال شدن اصل تفکیک قوا انتقاد کردند و یا آیت الله کاشانی در قضیه نهم اسفند دربرابر فشاری که به شاه وارد می شد تا به سفر خارج برود و آیت الله کاشانی مخالفت کردند و از طریق مجلس مانع این کار شدند.

پس معتقدید که آیت الله کاشانی در کارهای خوبی که آقا مصدق انجام داد با او موافق بود؟

مصدق مطلقا هیچ کار خوبی در کشور انجام نداد.

به یاد دارید آیت الله کاشانی درباره مصدق چه می گفت؟

می گفتند مصدق بازیگر است و واژه آکتور را به کار می بردند،یعنی بخش جدایی ناپذیری ازکاراکتر و منش مصدق است که دربرابر دیگران نقش بازی می کرد، یعنی صداقت و راستی در وجود این انسان نبود.

پس چرا آقای مصدق محبوب هستند؟

علتش خیلی روشن است، چون سیاست انگلستان پشتیبانی از مصدق بود و در خلال 60 سال گذشته بیش از 200 جلد کتاب در تمجید از مصدق چاپ شده که عموما نیز دورغ گویی است.

از صدا و سیما نیز انتقاد می کنید که با بی بی سی همراه شده است.

یک روایت را هر دو دنبال می کنند و من در شگفتم، چون صدا و سیما در بیشتر مواقع ازبی‌بی‌سی فارسی انتقاد می کند،اما برایم عجیب است که در چنین روایت دروغی صدا و سیما با بی بی سی همسویی نشان می دهد و هردو ادعای کودتای دروغین را تاییدمی کنند.

در زمان کودتا شما باید حدود 12 سال می‌داشتید.

در همین حدود بوده است، امادلیلی ندارد که معلوماتم در حد همان دوازده سالگی مانده باشد.

خاطره ای از آن روزها دارید؟

چون در کانون این رویداد ها بودیم خاطراتی دارم و وقتی سنم بالاتر رفت همیشه درکنار آیت الله کاشانی بودم و وقتی مردم از ایشان سوال می کردند، پاسخ ها را از لب آیت الله می شنیدم و به اطلاعات دست اولی که دیگران در اختیار نداشتند دسترسی داشتم و البته انسان باید کنجکاو نیز باشد من در 50 سال گذشته همه اسناد آن دوران را جمع آوری کردم و حدود یکهزار صفحه در این زمینه یادداشت خارجی دارم.

درباره فیلمی که آیت الله کاشانی را در خانه مصدق نشان می دهد چه نظری دارید؟

دروغ آشکاری است ،چنانچه با دقت به فیلم نگاه کنید، نام یک آرشیو خصوصی به نام www. atelier des archives روی آن دیده می‌شود که نشانی کامل آن در پاریس در سایت آن بازتاب دارد و هیچ ارتباطی به سازمان «سیا» ندارد. از سوی دیگر در حالی که فیلم خانه مصدق با دریچه باز و هر دو طبقه آن نشان داده مي‌شود، فیلم چند ثانیه‌ای آیت‌الله کاشانی و دیگر نمایندگان مجلس دوره هفدهم که همراه وی هستند و مربوط به حضور آنان در مجلس شورای ملی است با دریچه بسته و پرده سیاه در بالا و پائین آن نشان داده مي‌شود. با این حال در همین فیلم، درهای بزرگ ساختمان مجلس به چشم مي‌خورند که مونتاژ متقلبانه این فیلم را آشکار کند. تصویر دو نظامی نیز که با تفنگ‌های خود در حال نشانه‌گیری هستند آشکارا در برابر نمای ساختمان مجلس شورای ملی در میدان بهارستان است و نه خانه مصدق. فیلم سپهبد زاهدی نیز که به فیلم خانه مصدق الحاق شده مربوط به حضور وی در باشگاه افسران مقرّ نخست‌وزیری اوست یا مکان دیگر و این فیلم هم که با دریچه بسته نشان داده شده هیچ ارتباطی به خانه مصدق ندارد. هیچ سند و مدرک تاریخی درباره بازدید آیت‌الله کاشانی و دیگر نمایندگان مجلس که در برابر اقدامات ضدمیهنی مصدق ایستادگی مي‌کردند و یا حضور سپهبد زاهدی که در آن روزها درگیر اوضاع بحرانی کشور بوده است در محل خانه مصدق روز 28 مرداد و یا پس از آن در دست نیست.

اخیرا نیز ادعاکرده اند که باید نام آیت الله کاشانی را از خیابانی که به این اسم است، بردارند نظرتان در این باره چیست؟

این ها ارزش اظهار نظر ندارد درواقع آنها صلاحیت ندارند که درباره مسائل تاریخی اظهار نظر کنند.

منبع: خبرفوری

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • محمد
    0

    همین سخنان شما کاملا گویای نظر ایت الله کاشانی نسبت به مصدق هست! مردم این گفتگوها رو فراموش نمیکنند جناب کاشانی.

  • ناشناس
    0

    عجب ؟؟ من اطلاعاتی درباره ایت الله کاشانی ندارم ولی مصدق کار خوب نکرد . این چه حرفیه؟؟

  • abbas.g
    0

    آقای کاشانی نظرتان در مورد کتاب قلم و سیاست آقای محمد علی سفری چیست

  • مسعود
    0

    عداوت خانوادگی شما با خدمات ارزنده ی مرد بزرگ تاریخ ایران مثال زدنی است!!

  • دلکان
    0

    عجب! این طور که بوش میاد اکتر باز اصلی خود ایت الله کاشانی بوده اند.

  • اکپرامامی
    0

    اولا بچه دوازده ساله 1342 ازسیاست ورفتارسیاسی چیزی درک نمیکند واگرقول یانظری بدهد متعصبانه وازری غرض است. ثانیا اگرمرحوم کاشانی با امریکاییهاو انگلسیها تبانی نداشتند چرابعدازکودتا هیچ کاری نکردندوبیشترپهلوی راتاییدکرپندودرمواردی هم فقط سکوت کردندلذاایشان صرفا یک نمایندهای بودندکه کاری برای مردم و کشور ایران نکردهاند وظاهرابرای اسلام هم کاری نکردهاند شایسته نیست نام خیابان یا محلی بنام ایشان باشد بزرگنمایی نام ادمهای کوچوک وادمهای معمولی ظلم به ادمهای بزرگ وشایسه است .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها