95درصد معتادان پس از درمان دوباره به اعتیاد بر می‌گردند

معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حداکثر 5 تا 10درصد معتادان پس از ترک مصرف مواد، پاک می‌مانند و حدود 95 درصد آنان دوباره به اعتیاد بر می‌گردند.

95درصد معتادان پس از درمان دوباره به اعتیاد بر می‌گردند

محمد هادی ایازی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود آمار بالای معتادان در کشور مراکز درمان کافی نیست، افزود: به نظر من مشکل اصلی در حوزه اعتیاد کمبود مراکز درمانی نیست، بلکه مشکل اصلی نبود حمایت‌های اجتماعی پس از ترک اعتیاد است.
وی گفت:‌ مراکز متعددی برای درمان اعتیاد به خصوص در بخش غیر دولتی وجود دارد و تعداد قابل توجهی از معتادان نیز وارد مراحل ترک اعتیاد می‌شوند اما با یک دور باطل مواجه هستیم که این معتادان پس از ترک، برای بازگشت به زندگی توانمند نمی‌شوند.
معاون وزیر بهداشت افزود: اغلب معتادان پس از ترک مصرف مواد، همچنان در جامعه و خانواده مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند به همین علت گرفتار یک دور باطل و تسلسل می‌شوند که دوباره آنان را به سمت دوستان معتاد و گرایش به مصرف مواد باز می‌گرداند.
به گزارش ایرنا، ایازی گفت: مسائل اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق مانند سایر مسائل بهداشتی و درمانی نیستند که پیچیدگی‌های بیشتری دارند و پیشگیری و درمان آنها نیازمند همکاری‌های بین بخشی و توجه به همه نیازهای اجتماعی افراد آسیب دیده است.
وی افزود: بسیاری از معتادان پس از ترک نمی‌توانند شغل مناسبی پیدا کنند و به همین علت در خوشبینانه ترین حالت 5 یا حداکثر 10 درصد معتادان پس از ترک مصرف مواد پاک می مانند و به طور معمول حدود 95 درصد معتادان دوباره به مصرف مواد بر می گردند و در واقع درمان آ‌نان شکست می خورد.
بر اساس آ‌مار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر حدود یک میلیون و 350 هزار معتاد در کشور وجود دارد.

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها