وظیفه وزارت خارجه دفاع از ایران است

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: محتوای نشست ظریف با فعالان فضای مجازی مسایلی را روشن می‌کند که تامل در آن، می‌تواند جای فرصت‌سوزی‌ها را به بهره‌گیری از فرصت‌ها بدهد و چراغ راهی برای بهره‌گیری منطقی از فرصت‌های موجود در تامین منافع ملی باشد.

وظیفه وزارت خارجه دفاع از ایران است

سعید محمدی در یادداشتی نوشت: دکتر محمدجواد ظریف میزبان جمعی از فعالان فضای مجازی کشور در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه بود. وی در این نشست صمیمی، ضمن پاسخ به سئوالات مطروحه از جانب حاضرین، به چند نکته کلیدی در حوزه سیاست خارجی، برجام و جایگاه وزارت امورخارجه اشاره نمود.
این اولین باری بود که وزیر خارجه با مجموعه ای از فعالان فضای مجازی به گفت‌وگو می نشست که به نوبه خود قابل تقدیر است. محتوای این نشست مسایلی را روشن می‌کند که تامل در آن، می‌تواند جای فرصت‌سوزی‌ها را به بهره‌گیری از فرصت‌ها بدهد و چراغ راهی برای بهره‌گیری منطقی از فرصت‌های موجود در تامین منافع ملی باشد. نکاتی که در سخنان ظریف پررنگ بود:
1- طبق گفتۀ دکتر ظریف حمایت نکردن از سکاندار سیاست خارجی کشور و کارشکنیهای کلان در مسیر برجام، موجب شد تا از تمامی قابلیت‌های برجام استفاده نشود و دشمن بتواند با نادیده گرفتن ملزومات برجام، از زیر تعهدات خود شانه خالی کند. او می گوید: «یک شب نمی‌گذارند خواب راحتی داشته باشم و به همین دلیل است که از برجام آن قدر که باید دفاع نکردم». برجامی که «از موفق‌ترین تجربیات کشور در حوزه دیپلماسی و حتی بالاتر است» چیست و چرا نباید از امین دولت و ملت برای توسعه و پیشبرد اهداف ملی حمایت نمود؟
2- طبق گفتۀ دکتر ظریف برجام فرصت های اقتصادی 80 میلیارد دلاری ایجاد کرد، ولی از این فرصت نتوانستیم استفاده کنیم. بهره‌گیری از این فرصت نه تنها می‌توانست بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را برطرف سازد، بلکه ضمانتی برای تداوم تعهدات سایر اعضای برجام باشد و ترامپ نیز نتواند به سادگی با نقض قطعنامه 2230 و نادیده گرفتن برجام، تروریسم اقتصادی را علیه کشورمان آغاز کند. جذب سرمایه گذاری خارجی آن هم با این حجم امری استراتژیک برای هر کشور محاسبه می شود و اینکه چه دستهایی موجب گردید تا ایران از این موهبت برخوردار نشود، باید به خدا پناه برد. متاسفانه این اولین باری نیست که دستهای پنهان داخلی موجب اینگونه فرصت سوزی ها شده و مردم کشورمان را از زندگی بی دغدغه محروم می سازند. کارشکنیها از جانب تریبون دارانی صورت می گیرد که با نام مردم، آب در آسیاب دشمنان می ریزند.
3- وزارت امور خارجه مسئول دیپلماسی کشور برای توسعه روابط و به نتیجه رساندن توافقات است و بر حسب شرح وظائف، مسئول اجرای تفاهم نامه ها و قراداد های دوجانبه و چند جانبه منعقده نیست. بر این اساس باید پاسخ این سئوال را یافت که چرا متصدیان دستگاه های ذیربط در سالهای اخیر نسبت به اجرای این توافقات که با زحمات فراوان دستگاه دیپلماسی کشور به نتیجه رسیده، به خوبی عمل ننموده‌اند؟
4- موضوع تلاش برای گنجانده شدن بند 36 در برجام و این که اگر طرفین تعهداتشان را انجام ندادند، ایران هم می تواند آن گونه که در ماه های گذشته عمل نموده است، بخشی از تعهدات را انجام ندهد. این امر به عنوان بخش کلیدی و هوشمندانه برجام، منافعش را برای کشورمان آشکار کرد. ایران می تواند بدون اینکه سیستم ماشه راه اندازی شود و 6 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بازگشته و بار دیگر ایران ذیل فصل 7 منشور ملل متحد قرار گیرد، اجرای تعهدات خود در قالب برجام را مسکوت سازد. چرا باید شاهد حمله روز افزون داخلی به این قراردادی باشیم که ایران را از تهاجم نظامی و تحریمهای جامعه بین المللی، دور کرده است؟ چه کسانی در داخل از جنگ و سختی مردم ایران سود می برند و بدنبال آتش زدن برجام بوده و هستند؟
5- در پایان این نشست وزیر خارجه بخش دیگری از وظائف ذاتی وزارت خارجه را با اشاره به هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی توسط نیروهای مسلح کشور تبیین نمود. وزارت خارجه هم می تواند با هوشیاری از طریق رصد رفتار و اقدامات طرف های خارجی، طراحی و برنامه های سیاسی مغرضانه را در فضای دیپلماتیک هدف قرار دهد. چرا که؛ «وزارت خارجه وظیفه‌اش دفاع از ایران است.» وزارت خانه ای که از فقیرترین دستگاه های کشور است. 1200 دیپلمات دارد و با بودجه 100 میلیون دلاری از منافع و امنیت ملی کشور در خطوط مقدم رویارویی، به خوبی دفاع می نماید.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها