اسامه بن لادن از نگاه برادرش؛ از ۴۴ خواهر و برادر، فقط اسامه تجارت را رها کرد و به افغانستان رفت / ادعای برادر بن لادن درباره ایران

شیخ بکر بن‌لادن گفته است که برادر ناتنی‌اش اسامه به‌راحتی تحت تأثیر دیگران قرار می‌گیرد. او ده سال پیش به دلیل یک دعوای کاری با بانک از تجارت خانگی خارج شده و به افغانستان رفته و در آنجا توسط افراط‌گرایان شستشوی مغزی شد.

اسامه بن لادن از نگاه برادرش؛ از ۴۴ خواهر و برادر، فقط اسامه تجارت را رها کرد و به افغانستان رفت / ادعای برادر بن لادن درباره ایران

سفارت آمریکا در ریاض گزارشی محرمانه به تاریخ سه شنبه ۳ مهر ۱۳۷۵ به موضوع اسامه بن لادن به توصیف برادرش پرداخته است.

متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: اسامه بن لادن به توصیف برادرش
طبقه بندی: محرمانه
سه شنبه ۸:۱۲ دقیقه بیست و چهارم سپتامبر ۱۹۹۶
از: سفارت آمریکا در عربستان
به: وزیر امورخارجه

۱. محرمانه

۲. شیخ بکر بن لادن به سفیر گفته است که برادر ناتنی اش اسامه فردی ساده است که براحتی تحت تأثیر دیگران قرار گرفته. او حدود ده سال پیش به دلیل یک دعوای کاری با بانک‌ها از تجارت خانگی خارج شده و به افغانستان رفته و در آنجا توسط افراط‌گرایان شستشوی مغزی شد. او هیچ ارتباط مالی با بن لادن‌ها ندارد و به گفته بکر، او زمانی که در سودان بود با پول کمی که از پروژه‌های دولتی به دست می‌آورد زندگی می‌کرد و اکنون که به افغانستان برگشته، اسامه تقریباً به آخر خط رسیده است. او اخیراً نزد خانواده قسم خورده که دوست دارد به عربستان برگردد، اگر بن لادن‌ها به آزادی برخی زندانیان سیاسی کمک کنند. خانواده با این کار مخالفت کرد. بکر می‌گوید «کار او تمام است». پایان خلاصه.

فردی پذیرای پیشنهادها

۳. شیخ بکر بن لادن، رییس گروه بن لادن، در دیدار با سفیر در روز ۱۷ سپتامبر آزادانه درباره برادر خرابکارش اسامه صحبت کرد. بکر می‌گوید که حدود نیمی از چهل و چهار فرزند پدرش، در خارج از کشور درس خوانده اند. کسانی که در عربستان باقی مانده اند دیدگاه‌های محافظه کارانه تری دارند. اسامه یکی از آن‌ها بود.

۴. مادر اسامه سوری است. او تنها فرزندش از دوران ازدواج با محمد بن لادن است (هرچند فرزندان دیگری از ازدواج‌های قبلی‌اش هم دارد) بکر اسامه را یک ساده‌لوح می‌داند که به راحتی تحت تأثیر ایده‌های دیگران قرار می‌گیرد. به همین دلیل در برابر ایده‌های مذهبی افراط‌گرایانه آسیب پذیر بود که به عقیده بکر توسط ماموران خارجی در میان مردم عربستان ترویج می‌شود.

۵. خانواده بن لادن سال‌ها پیش متوجه شده است که اسامه اعتقادات عجیبی دارد، زمانی که هنوز در یکی از تجارت‌های خانوادگی کار می‌کرد. او در آن زمان بخاطر کار با بانک‌هایی که به باور اسامه غیراسلامی بودند، به برادرانش اعتراض کرده بود. اعتراض‌های او رد شد و اسامه شرکت را ترک کرده و به افغانستان رفت.

۶. بکر متوجه شده است که اسامه حتی قبل از رفتنش هم بار‌ها به افغانستان سفر کرده بود. او در آنجا با افراط گرایان مصری همراه شده بود که او را شستشوی مغزی داده و با تاکتیک‌های تروریستی آشنا کرده بودند. بکر احساس می‌کرد که این افراط‌گرایان تنها به این دلیل با برادر ناتنی اش علاقه دارند که نام معتبر بن لادن را دارد.

بدون روابط مالی با بن لادن

۷. سفیر پرسید که آیا اسامه همچنان ارتباط مالی با بن لادن‌ها دارد. بکر پاسخ داد اسامه هیچ سهمی در گروه بن لادن ندارد (این شرکت توسط پسران محمد بن لادن تأسیس شده است). او در تجارت پدرش، شرکت محمد بن لادن سهم دارد، اما تنها در صورتی که به عربستان برگردد. بعلاوه دارایی‌های نقدی بن لادن توسط دولت عربستان و پس از لغو شهروندی او، مصادره شد.

۸. بکر مدعی است که اسامه زمانی که در سودان بود پول بسیار کمی داشت. دولت سودان با واگذاری پروژه‌های راه‌سازی و کشاورزی از او حمایت می‌کرد. بکر همچنین مظنون است که ایران از طریق واسطه‌ها به او پول می‌رساند، زیرا اسامه نمی‌تواند ارتباط آشکاری با یک دولت شیعه داشته باشد.

۹. به گفته بکر، فشار بین المللی و علاقه به روابط تجاری بهتر با عربستان، باعث شد تا سودان خواهان خروج اسامه شود. بازگشت او به افغانستان باعث شده تا آسیب پذیر باشد. اسامه دیگر تحت حمایت دولت سودان نیست واکنون دشمنانش به او دسترسی دارند. بکر می‌گوید «کار او تمام است».

تماسی با خانواده ندارد

۱۰. در پاسخ به سوال سفیر، بکر گفت که بن لادن‌ها دیگر هیچ تماس مستقیمی با اسامه ندارند. او در گذشته با مادرش در زمان آمدنش به سوریه ارتباط داشته است. آخرین تلاش خانواده برای متقاعد کردن او از طریق عموی ۹۰ ساله اش در مدینه انجام شد.

۱۱. بکر معتقد بود که اسامه دارد به پایان راه نزدیک می‌شود. او اخیراً درباره تمایلش به بازگشت به خانواده گفته است، به شرطی که آن‌ها برای آزادی برخی زندانیان سیاسی عربستان به او کمک کنند. بکر می‌گوید خانواده این درخواست را رد کرده است.

نکته

۱۲. بکر تا کنون اینقدر آزادانه با یکی از مسئولان دولتی آمریکا درباره برادر خرابکارش صحبت نکرده بود. هر زمان که گفتگو متوقف می‌شد او دوباره موضوع اسامه را مطرح می‌کرد. در اولین دیدار با سفیر، بکر ظاهرا بسیار تلاش داشت تا ثابت کند که اسامه دیگر هیچ ارتباطی با برادران بن لادن و ارتباط مایل با گروه بن لادن ندارد و در خانواده طرد شده است.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "بهترین سریال سال 1402" کدام بود؟