کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرفوری:

سعد حریری به زودی استعفای خود را تقدیم میشل اون می‌کند / لبنان شاهد کابینه یک دست با حضور وزرای وابسته به 14 مارچ خواهد بود

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه آمریکا به دنبال کمرنگ کردن حضور سیاسی حزب‌الله در لبنان است گفت: اتفاقات منطقه سناریویی برای تضعیف محور مقاومت است.

سعد حریری به زودی استعفای خود را تقدیم میشل اون می‌کند / لبنان شاهد کابینه یک دست با حضور وزرای وابسته به 14 مارچ خواهد بود

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبر فوری در رابطه با اتفاقات اخیر در لبنان اظهارداشت: در حقیقت اتفاقاتی که لبنان رخ داده است در چارچوب تلاش مشترک آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی برای تضعیف محور مقاومت قابل تجزیه و تحلیل است. آنچه که در عراق رخ داد و حمله ترکیه به شمال شرق سوریه و اتفاقاتی که حالا در لبنان به وقوع پیوسته، نشان می‌دهد که یک سناریوی قوی برای تضعیف محور مقاومت از سوی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تدارک شده است.
وی ادامه داد: هدف آمریکا در لبنان این است که حضور سیاسی حزب‌الله را در این کشور کمرنگ کند. این اتفاق نتیجه فساد برخی از وزرای وابسته به جریان 14مارچ است که از سالها قبل سعی کردند که زمینه را برای یک بحران اجتماعی فراهم و وانمود کنند که وزرای وابسته به جریان 8 مارچ از توان کافی برای اداره کشور برخوردار نیستند.

به زودی کابینه‌ای وابسته به 14مارچ در لبنان تشکیل خواهد شد
این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: استعفای وزرای وابسته به جریان «سمیر جعجع» نشان می‌دهد که کابینه «سعد حریری» در آستانه سقوط قرار گرفته است و سناریویی که وجود دارد این است که سعد حریری در آینده نزدیک استعفای خود را تقدیم «میشل اون» رییس جمهور لبنان خواهد کرد و بعد از آن یک کابینه یک دست با حضور وزرای وابسته به 14 مارچ تشکیل خواهد شد.
وی تاکید کرد: آن وقت است که وزرای وابسته به حزب‌الله برکنار و کمک‌های مالی عربستان و آمریکا به لبنان سراریز خواهد شد. لبنان هم اکنون 80میلیارد دلار بدهی خارجی دارد و دولت سعد حریری قادر به پرداخت آن نیست. چون کمک‌های آمریکا و عربستان به لبنان قطع شده لذا فشارهای زیادی متوجه دولت سعد حریری شده است تا وزرای وابسته به جریان 8مارچ را از کابینه اخراج کنند و وزرایی وابسته به آمریکا و عربستان در کابینه آینده وارد کنند.
هانی‌زاده با بیان اینکه سعد حریری تمایل دارد که از کابینه 8 مارچ خلاص شود و یک کابینه یک دست تشکیل دهد و بعد از آن با حمایت عربستان و آمریکا از این بحران خارج شود، گفت: اما اختلاف بین جریان 8مارچ و 14مارچ تشدید خواهد شد، اما وضعیت همچنان ناآرام خواهد بود. زیرا خروج وزرای وابسته به 8مارچ که کرسی‌های زیادی در پارلمان این کشور دارند، به مفهوم این است که انحصار طلبی در پارلمان لبنان آغاز خواهد شد و سعد حریری با مشورت آمریکا و عربستان سعی خواهد کرد که یک کابینه یک دست تشکیل دهد و حزب‌الله را از جریان سیاسی دور کند.

تلاش عربستان برای گفت‌وگو با ایران یک اقدام تاکتیکی است
این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه در رابطه با گفت‌وگوهای صلح بین ایران و عربستان خاطرنشان کرد: این گفت‌وگوها بسیار بعید خواهد بود، با توجه به اینکه عربستان اکنون در یک انزوای سیاسی شدید قرار دارد. شکست‌های مکرر در یمن و سیاست‌های ناموفق محمد بن سلمان در خاورمیانه باعث شده است که این کشور به شدت در انزوا قرار بگیرد.
وی افزود: همچنین سیاست‌های دونالد ترامپ که عربستان انتظار داشت بعد از سقوط پهپاد آمریکایی در خلیج فارس به ایران حمله کند اینطور نشد. بنابراین عربستان از ترامپ ناامید شده است. به همین خاطر سیگنال‌هایی را به تهران در رابطه با اینکه آماده مذاکره است ارسال کرده اما این اقدام تاکتیکی است که خیلی عملیاتی نخواهد شد تا زمانی که عربستان سیاست‌های تخریبی خود را ادامه دهد و از مذاکره خبری نخواهد بود. ولی از شدت آن در آینده کاسته خواهد شد. البته عربستان بعد از خروج از انزوای سیاسی سیاست‌های تخریبی خود را نسبت به محور مقاومت ادامه خواهد داد.

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • محمد
    0

    عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد . امریکا و انگلیس و عربستان و اسرائیل تمتم تلاش خود را کردند اربعین امام حسین(ع) کمرنگ شود نتیجه کاملا بر عکس شد دود این کارها هم در چشم خودشان خواهد رفت انشاالله

  • رضا
    0

    حرف این کارشناس را کاملا قبول دارم که امریکا و عربستان و اسرائیل قطعا می‌خواهند حزب الله یا نباشد یا بی اثر باشد و در آینده حتما یک رویارویی خواهیم داشت ولی این اتفاقات جدید در لبنان در مقطع فعلی بیشتر مربوط به ناکارإمدی دولت و عدم توانایی در اداره کشور هست چنانچه که ما علاوه بر مسیحیان و دروزی و سنی ها حتی شیعیان را هم در خیابان‌ها می‌بینیم ولی آینده نزدیک باید شاهد تقابل حزب الله و حامی اصلی آن ایران و احزاب مخالف آن و حامیان منطقه ایی از طرف دیگر بود که من فکر میکنم کفه ترازوی مخالفان حزب الله سنگین تر خواهد بود

  • ناشناس
    0

    قانون دنیا بایدهمین باشه ریس یامسعول ناکارامد ناتوان باید استعفا بده بره پیه کارش راحت بدون جنگ وخون ریزی حطا بازنشسته هم بشه دردنیا مسعولان وریسهایی که بازورحکومت میکننداخرش مرگه چقدرنادانند حرص ریاست میزنند بیفایده بانفرین ناله مردم حالااین بنده خداباطرفدارانش بخان بازورکشتن وزندان کردن مردم روصندلیه ریاستش بشینه چه ارزشی داره تادرامان وامنیت است بره کناربه نفعشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟