سخنگوی کمیسیون اصل 90:

مستندات قاچاق دارو به کمیسیون ارجاع شود، پیگیری می‌کنیم

سخنگوی کمیسیون اصل 90 با تاکید بر اینکه قاچاق معکوس چمدانی دارو با قیمت ارز دولتی به کشورهای همسایه باید متوقف شود، گفت: اگر مستندات این موضوع به کمیسیون اصل 90 ارجاع شود، حتماً آن را پیگیری می‌کنیم.

مستندات قاچاق دارو به کمیسیون ارجاع شود، پیگیری می‌کنیم

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی در واکنش به خبر قاچاق معکوس چمدانی دارو به کشورهای همسایه گفت: اگر اسناد این خبر به کمیسیون اصل 90 ارجاع شود، قطعاً پیگیری می‌کنیم، ولی نهادهای نظارتی موظف‌اند بر قاچاق کالا چه به صورت ورود به کشور چه خروج از کشور نظارت کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس تاکید کرد: این وظیفه نهادهای نظارتی است که بر تولید، توزیع و پخش دارو نظارت کنند تا شاهد قاچاق واردات یا صادرات دارو نباشیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس ایراد کار را از ساختارهای کشور دانست و گفت: قاچاق گاه تا 20 میلیارد دلار در سال می‌رسد و این نشان می‌دهد زمینه قاچاق در کشور ما وجود دارد. وقتی قطعات حجیمی از خودرو، حتی خود خودرو، قاچاق می‌شود، قاچاق دارو با حجم کم و ارزش بالا خیلی راحت‌تر است، بنابراین امکان قاچاق آن وجود دارد.

پارسایی ادامه داد: باید مسیرها را بست و شدت برخورد را با قاچاقچیان دارو که با جان و سلامت مردم سروکار دارند، تشدید شود.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: اینکه کولبران را که برای امرارمعاش خود کالایی را با شرایط سخت از مرز عبور می‌دهند قاچاقچی بدانیم و مدتی یک بار به بهانه مبارزه با قاچاق با گلوله بزنیم و فاجعه‌ای انسانی به بار آوریم، کار درستی نیست. بنابراین باید با قاچاقچیان دارو حتی بیشتر از قاچاقچیان سوخت برخورد شود.

پارسایی توضیح داد: باید نظارت‌ها بیشتر شود و شرکت‌های تولیدی، پخش و واردکنندگان دارو و بازرسان مراقب باشند و نظارت‌شان را تقویت کنند تا دارویی که در داخل کشور برای بیماران تولید می‌شود یا داروی وارداتی ارزان با ارز 4200 تومانی به صورت قاچاق از کشور خارج نشود، چرا که همیشه افرادی هستند که رانت دارند و از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 افزود: با توجه به سابقه سوءاستفاده‌ها و مافیای دارو و کالای پزشکی، نظارت و کنترل بر این حوزه کار سختی است و وزیر بهداشت هم هر چقدر جدی باشد در امر مبارزه با قاچاق دارو نیازمند حمایت است.

نماینده مردم شیراز در مجلس با تاکید بر اینکه بر مسیر قاچاق دارو باید نظارت شود و جلوی این قاچاق گرفته شود، گفت: در جایی که منفعت شخصی و سودآوری زیاد است، هم متقاضی زیادی دارد هم تجربه‌ها زیاد است و هم مبارزه با آن سخت است. بنابراین این کار به عزم همگانی برای پیشگیری، نظارت و شدت برخورد مناسب نیاز دارد.

گفتنی است حسین فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران، درباره افزایش قاچاق معکوس و چمدانی دارو، به ویژه به کشورهای همسایه، گفت: راهکار به حداقل رساندن چنین پدیده‌هایی در بازار دارو، واقعی کردن قیمت آن است.

منبع: اعتمادآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها