نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاور املاک در گفت‌وگو با خبر فوری:

با وام 160 میلیونی مسکن فقط 12متر آپارتمان می‌توان خرید / نیمه دوم سال هم رکود داریم و هم کاهش قیمت

نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاور املاک کشور گفت: پیش بینی می‌شود در پاییز و زمستان سال 98 شاهد رکود غیرتورمی در بازار مسکن باشیم و همزمان در کنار این مهم ریزش قیمت‌ها را خواهیم داشت.

با وام 160 میلیونی مسکن فقط 12متر آپارتمان می‌توان خرید / نیمه دوم سال هم رکود داریم و هم کاهش قیمت

حسام عقبایی در گفت‌وگو با خبر فوری درباره وضعیت مسکن در کشور اظهار داشت: در موضوع مسکن چالش اصلی این است که طبق اعلام سازمان آمار ایران از سال 74 تا 94 شاهد رشد 104 برابری معادل با بیش از هزار درصد رشد در قیمت مسکن بودیم.

عقبایی ادامه داد: در سال 94 تا 98 مجدد شاهد رشد قیمت مسکن بودیم به طوری که در سال 97 و 98 افزایش قیمت از مرز صد در صد در شهرهای بزرگ گذشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی این است که رشد قیمت مسکن متناسب با درآمد عمومی ‌مردم نیست، گفت: حتی تسهیلات بانکی هم متناسب با رشد قیمت مسکن افزایش نداشته است به طوری که در سال 83 با 15 میلیون تومان تسهیلات بانکی می‌توانستیم 47 درصد از آپارتمان‌های متوسط را در تهران خریداری کنیم اما الان با 160 میلیون تومان وام مسکن تنها می‌توان 12 متر آپارتمان در شهر تهران خریداری کرد.

وی عنوان کرد: یعنی رشد تسهیلات بانکی از رشد قیمت مسکن بسیار عقب‌تر است و موجب شده که تعداد مستاجران ما از دهه 60 تا 90 سیر صعودی داشته باشد.

عقبایی افزود: در شهرتهران حدود 42 درصد از مردم و در سطح کشور حدود 32 درصد از مردم مستاجر هستند.

در سال 83 با 15 میلیون تومان تسهیلات بانکی می‌توانستیم 47 درصد از آپارتمان‌های متوسط را در تهران خریداری کنیم اما الان با 160 میلیون تومان وام مسکن تنها می‌توان 12 متر آپارتمان در شهر تهران خریداری کرد

وی ضمن اشاره به رخداد بین 800 تا یک میلیون ازدواج در سال و نیاز این زوج‌ها به مسکن بیان کرد: سالانه باید حدود میلیون و 200 هزار واحد مسکونی در کشور تولید شود در حالی که زیر 300 هزار واحد تولید مسکن داریم.

وی با اعلام اینکه مسکن به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم مردم به شمار می‌آید، اذعان کرد: مسئله مسکن از جمله مسائل مهم برای تمام دولتها بوده است، اما متاسفانه دولت‌ها نگاه برنامه محور و جامع نسبت به مسکن ندارند و هر وزیری بر مبنای سلیقه خود اقدام می‌کند.

عقبایی ادامه داد: در کشورهای توسعه‌یافته دنیا موضوعاتی همانند مسکن، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان به صورت چشم‌انداز و برنامه کلان تعیین می‌شوند و هر وزیر با سلیقه شخصی خود برنامه‌ها را تغییر نمی‌دهد.

علیرغم فرمایشات مقام معظم رهبری و رییس جمهور، بانک‌های دولتی و خصوصی در حوزه ساخت و ساز و خرید و فروش ساختمان اقدام و حتی وقیحانه در سایت‌های خود هلدینگ‌ها و پروژه‌های ساختمانی خود را اعلام می‌کنند

وی در خصوص عوامل رشد قیمت مسکن گفت: کاهش تولید مسکن، کاهش قدرت خرید مردم، کاهش میزان تسهیلات بانک‌ها و سوداگری در حوزه مسکن از عوامل اصلی افزایش قیمت مسکن و رکود در این بازار است.

بانک‌ها خلاف قانون بانکداری در حوزه مسکن سوداگری می‌کنند

نائب رییس اول اتحادیه صنف مشاور املاک کشور با اشاره به سوداگری افراد در حوزه مسکن بیان کرد: متاسفانه در حوزه سوداگری مسکن بانکهای دولتی و خصوصی ورود یافته اند حال آنکه طبق قانون بانکداری فعالیت بانکها در حوزه ساخت و ساز و خرید و فروش ممنوع است.

کشورهایی همانند ترکیه، مالزی و گرجستان به دلیل صنعتی سازی حوزه مسکن بسیاری از سرمایه‌های ایرانی را به سمت کشور خود جذب کردند و این مهم از عواملی است که منجر شد شاهد بازار نامتعارف در کشور باشیم

حسام عقبایی عنوان کرد: اما علیرغم فرمایشات مقام معظم رهبری و رییس جمهور، بانک‌های دولتی و خصوصی در حوزه ساخت و ساز و خرید و فروش ساختمان اقدام و حتی وقیحانه در سایت‌های خود هلدینگ‌ها و پروژه‌های ساختمانی خود را اعلام می‌کنند.

عقبایی خاطر نشان ساخت: مجلس شورای اسلامی، شورای پول و اعتبار و سازمان بازرسی کل کشور باید جلوی سوداگری بانک‌ها در مسکن که نقش اساسی در افزایش قیمت ایفا کرده اند را بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تولیدات سنتی و بومی مسکن در کشور اظهار کرد: باید در حوزه تولید مسکن به سمت صنعتی سازی پیش برویم.

وی افزود: کشورهایی همانند ترکیه، مالزی و گرجستان به دلیل صنعتی سازی حوزه مسکن بسیاری از سرمایه‌های ایرانی را به سمت کشور خود جذب کردند و این مهم از عواملی است که منجر شد شاهد بازار نامتعارف در کشور باشیم.

وی بیان کرد: عمق رکود تورمی ‌در سال 98 در دو دهه اخیر بی‌سابقه بود و شاهد کاهش 80 درصدی معاملات در بازار بودیم و در عین کاهش معاملات، قیمت‌ها رشد داشت ولی از نیمه دوم مرداد ماه شاهد رکود غیرتورمی بودیم.

کاهش قیمت مسکن تا سقف 40 درصد در شهرهای بزرگ

عقبایی با اعلام این که اکنون هم همچنان بازار مسکن در رکورد عمیق به سر می‌برد و میزان معاملات بسیار کاهش یافته است، اظهار داشت: قیمت مسکن روند نزولی را در پیش گرفته است به صورتی که در شهرهای بزرگ قیمت مسکن در واحدهای بزرگ متراژ تا سقف 60 و 40 درصد و در واحدهای کوچک مقیاس تا سقف 30 درصد کاهش قیمت را در پی داشت.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود در پاییز و زمستان سال 98 شاهد رکود غیرتورمی در بازار مسکن باشیم و همزمان در کنار این مهم ریزش قیمت‌ها را خواهیم داشت.

وی از کاهش قیمت‌های مسکن تا سقف 15 درصد خبر داد و گفت: با توجه به این که بازار مسکن بازار مقاومی است و تاثیرپذیری آن زمان می‌برد پیش بینی می‌شود در سال 99 تا آخر بهار در رکود غیر تورمی به سر ببریم.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • arman
    0

    برای خانه دار شدن مردم لازم بود گردن دلال های مسکن رو بشکونیم تا دیگه به خودشون اجازه ندن اینجوری با اسایش مردم بازی کنند . اما از اونجایی که مسئولین ارشد کشور خودشون از دلال ها و سوداگران مسکن هستن باید مبارزه با ایت مفسدین رو فراموش کنیم . وگرنه الان با ۱۶۰ تومن که سهله ، با ۵۰۰ تومان وام مسکن هم بازم در تهران نمیشه خانه خرید . تازه تا آخر عمر خودشون و حتی بچه هاشون باید قسط بدن

    نظرات شما -
    • تنها
      0

      این دلالهایی که شما ازشون حرف میزنید ارگانهای دولتی و بانکها و دست اندر کاران این رژیم هستند مثل خودرو سازها که ما حتی وجود نداریم ازشون شکایت کنیم چون ما محکوم میشیم ودر جواب حرف شما هیچ آدم عاقلی دست خودش رو قطع نمیکنه

  • سردار
    0

    یکی دونفرازبنگاه داران که قیمت بالا اعلام می کنندروجلوبنگاهشون اگرشلاق می زدندقیمتهااون موقع واقعی می شد

  • دیوانه
    0

    مستعجرهای عزیز خانه هاراتخلیه نکنید بگذارین ساحب خانه بره دادگاه هرغلتی میخاد بکنه دادگاهارا پرکنید ازپرونده نه دولت نه ساحب خونه کاری ازشون نمیاد دولت مردان مسعولان فکرخودشونند ماهم فکرخودمون باشیم بازورالتماس نکنید مردم خونه نخرین تحریم کنید تابه اجبارارزان بشه به امیداون روزی که دولت راتحریم کنیم عرضه داشته باشین قانون شده زورپولهلتونوحدرندین ،یکسال عجله نکنید رای هم ندین تادرست بشه ،،،بااین دولت تدبیرناامیدتون همه راچندساله بادروغ گذاشته سرکار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها