رونمایی از خودروی جدید کیا کراس‌اوور کامپکت + مشخصات

اوورهنگ‌های جلو و عقب اکسید به ترتیب ۲۵ و ۶۰ میلی‌متر از سید هاچ‌بک کشیده‌تر بوده و فاصلهٔ آن از سطح زمین نیز ۴۲ میلی‌متر نسبت به برادر هاچ‌بکش افزایش یافته است.

رونمایی از خودروی جدید کیا کراس‌اوور کامپکت + مشخصات

پس از مدل‌های هاچ‌بک، استیشن و شوتینگ بریک (ProCeed)، حالا کیا با معرفی کراس‌اوور XCeed، خانوادهٔ مدل Ceed خود را گسترش داده است. این برای اولین بار است که خانوادهٔ سید عضوی کراس‌اوور به خود می‌بیند. اکسید که بر اساس هاچ‌بک سید ساخته شده و کراس‌اووری کامپکت محسوب می‌شود.

صرفاً برای بازار اروپا در نظر گرفته شده است. این خودرو در بین خانوادهٔ کراس‌اوور‌های کیا که همواره در حال گسترش است، بالاتر از استونیک و پایین‌تر از اسپرتیج قرار می‌گیرد.

کیا می‌گوید اکسید یک کراس‌اوور شهری است، اما مطمئناً بسیاری از مردم آن‌را یک نسخهٔ کراس از هاچ‌بک سید می‌دانند. بااین‌حال هرچند اکسید در ظاهر همانند نسخهٔ کراس از هاچ‌بک سید به نظر می‌رسد.

رونمایی از خودروی جدید کیا کراس‌اوور کامپکت + مشخصات

اما درواقع این‌طور نیست، زیرا کل پانل‌های بدنهٔ آن جدید و منحصربه‌فرد است؛ اما صرف‌نظر از تفاوت‌های طراحی، اکسید از لحاظ اندازه هم تفاوت‌های قابل‌توجهی با سید دارد به‌گونه‌ای که با ۴,۳۹۵ میلی‌متر طول، ۱,۸۲۶ میلی‌متر عرض و ۱,۴۹۰ میلی‌متر ارتفاع، از نسخهٔ هاچ‌بک معمولی سید ۸۵ میلی‌متر کشیده‌تر، ۲۶ میلی‌متر عریض‌تر و ۴۳ میلی‌متر بلندتر است، اما فاصلهٔ محوری ۲,۶۵۰ میلی‌متری آن با دیگر مدل‌های سید تفاوتی ندارد.

مشخصات ظاهری

علاوه بر این، اوورهنگ‌های جلو و عقب اکسید به ترتیب ۲۵ و ۶۰ میلی‌متر از سید هاچ‌بک کشیده‌تر بوده و فاصلهٔ آن از سطح زمین نیز ۴۲ میلی‌متر نسبت به برادر هاچ‌بکش افزایش یافته است. کیا همچنین برای این کراس‌اوور جدید دو سایز رینگ ۱۶ و ۱۸ اینچی را در نظر گرفته درحالی‌که رنگ جدیدی بنام زرد کوانتومی نیز صرفاً برای اکسید ارائه شده است.

رونمایی از خودروی جدید کیا کراس‌اوور کامپکت + مشخصات

البته غیر از این رنگ خریداران امکان انتخاب از میان یازده رنگ دیگر را هم خواهند داشت. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های ظاهری قابل‌توجه این ماشین هم می‌توان به روکش‌های پلاستیکی بدنه، چراغ‌های متفاوت، جلوپنجرهٔ بروز شده و ریل‌های نقره‌ای روی سقف اشاره کرد.

برخلاف طراحی بیرونی، طرح کابین اکسید تقریباً به‌طور کامل از سید معمولی گرفته شده است که ازجملهٔ ویژگی‌های آن می‌توان به متریال نرم، تریم کرومی و طیفی از تودوزی پارچه‌ای، چرم مصنوعی یا چرم واقعی اشاره کرد. برای اکسید، اما یک پکیج منحصربه‌فرد زرد ارائه شده که دوخت زردرنگ و تریم زردرنگ در اطراف دریچه‌های تهویه را به همراه دارد.

رونمایی از خودروی جدید کیا کراس‌اوور کامپکت + مشخصات

مشخصات داخلی

سیستم اطلاعاتی-سرگرمی این ماشین به‌صورت استاندارد توسط یک نمایشگر هشت اینچی ارائه می‌شود، اما یک نمونهٔ بزرگ‌تر ۱۰.۲۵ اینچی هم برای آن قابل سفارش است درحالی‌که یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی نیز به‌عنوان صفحه آمپر دیجیتالی برای آن در نظر گرفته شده است. با توجه به افزایش ابعاد اکسید، فضای داخلی آن نیز افزایش یافته به‌گونه‌ای که حجم صندوق بار آن به ۴۲۶ لیتر رسیده که ۳۱ لیتر بیشتر از هاچ‌بک سید است. البته امکان خواباندن صندلی‌های عقب با نسبت ۴۰:۲۰:۴۰ هم وجود دارد که در این صورت ظرفیت بار به ۱۳۷۸ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

در بخش پیشرانه‌های اکسید هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده و همان پیشرانه‌های دیگر اعضای خانوادهٔ سید برای آن در نظر گرفته شده که شامل سه موتور بنزینی و یک نمونهٔ دیزلی می‌شود. پیشرانه‌های بنزینی عبارت‌اند از ۱ لیتری سه سیلندر با ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور، ۱.۴ لیتری چهار سیلندر با ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۲ نیوتن متر گشتاور و ۱.۶ لیتری چهار سیلندر با ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور که آخری متعلق به مدل‌های اسپرت Ceed GT و ProCeed GT است.

مشخصات فنی

موتور دیزلی نیز از نوع ۱.۶ لیتری چهار سیلندر است که در دو سطح قدرت مختلف ارائه می‌شود. نسخهٔ پایهٔ این موتور با گیربکس دستی ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد، اما در صورت انتخاب گیربکس اتوماتیک گشتاور آن به ۳۰۰ نیوتن متر افزایش پیدا می‌کند. نسخهٔ قوی‌تر موتور دیزلی اکسید هم ۱۳۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند درحالی‌که گشتاور آن با گیربکس دستی ۲۸۰ نیوتن متر و با گیربکس اتوماتیک ۳۲۰ نیوتن متر خواهد بود.

برای انتقال نیروی تمامی موتور‌های اکسید به‌جز موتور بنزینی پایه، امکان انتخاب گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی یا هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه وجود دارد درحالی‌که موتور بنزینی سه سیلندر فقط با گیربکس دستی ارائه می‌شود.

اوایل سال آینده به لیست موتور‌های اکسید نمونه‌های هیبریدی خفیف ۴۸ ولت و پلاگین‌هیبریدی هم اضافه خواهد شد. اکسید، اما مانند دیگر برادرانش در خانوادهٔ سید صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود و در آن از سامانهٔ چهارچرخ محرک خبری نیست. بااین‌حال به دلیل افزایش فاصله از سطح زمین، این خودرو بدون سامانهٔ چهارچرخ محرک هم در مسیر‌های ناهموار کمی توانایی بیشتری خواهد داشت.

رونمایی از خودروی جدید کیا کراس‌اوور کامپکت + مشخصات

علاوه بر این، برای راحت‌تر شدن سواری خودرو، کمک‌فنر‌های آن در جلو ۷ درصد و در عقب ۴ درصد نرم‌تر شده‌اند. تولید اکسید در ماه آگوست در کارخانهٔ کیا در اسلواکی در کنار دیگر مدل‌های سید آغاز می‌شود و از سه‌ماههٔ سوم سال جاری در بازار اروپا عرضه خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها