روایتی از سرنوشت پرفراز و نشیب قوم کُرد

قصه پرغصه کردستان / فردوسی ریشه کُردها را به کدام اسطوره بازمی گرداند؟ / قربانیان جنگ‌های نیابتی امروز را چرا در گذشته، "کرد" نامیدند؟

حمله نظامی ترکیه به مناطق کُردنشین سوریه بار دیگر موضوع کُردها را در صدر خبرها قرار داده است. اما این قوم که هستند و چه تاریخی دارند؟

قصه پرغصه کردستان / فردوسی ریشه کُردها را به کدام اسطوره بازمی گرداند؟ / قربانیان جنگ‌های نیابتی امروز را چرا در گذشته، "کرد" نامیدند؟

این برای اولین بار نیست که کُردها و حال و روز این قوم خبرساز می شود. پیش از این نیز در جریان حمله داعشی ها به کُردهای سوریه، دغدغه های این قوم مورد توجه رسانه ها قرار گرفته بود.

حالا حمله ترکیه به این مناطق که با محکومیت بین المللی روبرو شده است، دیگر بار مساله کُردها را برجسته کرده است.

هویت قوم کرد
مردم کُرد، قوم ایرانی هستند که در بخش‌هایی از خاورمیانه و آسیای مرکزی و در ایران به ویژه در شمال شرق و غرب ایران زندگی می‌کنند.

کشورهای ترکیه، عراق، سوریه و ایران دارای اقلیت‌هایی از کردها هستند. تصرفات نظامی عثمانی علیه ایران موجب پخش شدن کردها در چهار کشور خارج از فرهنگ ایرانی (ترکیه، سوریه، عراق، و شوروی سابق) و سیاسی شدن کردها شد.
کردها در بسیاری از نقاط ایران زندگی می‌کنند.

بخش کردنشینِ جداشده از ایران (به‌ویژه در جنگ چالدران)، امروزه سه ناحیهٔ کردستان ترکیه، کردستان عراق و کردستان سوریه را تشکیل می‌دهند. سه کشور ترکیه، عراق، و سوریه پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی عثمانی با توافق انگلستان، در سال ۱۹۲۳ تأسیس شدند. در جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، جمهوری ازبکستان و جمهوری تاجیکستان نیز کردها زندگی می‌کنند.

جمعیت کردها در سال ۲۰۰۹، حدود ۴۶٬۵۰۰٬۰۰۰ تا ۴۷٬۸۶۳٬۰۰۰ تن برآورد شده‌است که ۸٫۵ تا ۹ میلیون تن از آن‌ها در ایران زندگی می‌کنند.

زبان کُردی
زبان‌های کردی پیوستاری از زبان‌ها و گویش‌ها را تشکیل می‌دهند که در بسیاری مواقع درک متقابل آن‌ها برای گویشوران میسر نیست. زبان‌های کردی‌تبار شامل چهار گروه است: کُرمانجی یا بادینانی، سورانی، کردی جنوبی.

بیشتر کردها مسلمان هستند و سایر آنان نیز ایزدی، یارسان (اهل حق)، مسیحی و یهودی هستند. کردها جشن نوروز و جشن‌های مولودی را گرامی می‌دارند. نوروز در میان کردها جشن قومی است. در افسانه‌های کردی منشأ این جشن را به کیومرث، نخستین پادشاه پیشدادی، منسوب می‌دارند.

تمام سرزمین کردستان یکی از ایالات ایران بوده‌است. در جنگ چالدران (۱۵۱۴ میلادی) بر اثر شکست ایران در برابر امپراتوری عثمانی بخش بزرگی از کردستان از ایران جدا شد و نصیب امپراتوری عثمانی گردید

کیومرث به کردی «کی‌موروس» در کوهستان‌های رواندوز در شرق شهر «دیانا» با اهریمن می‌جنگد و بر او پیروز می‌شود. به این مناسبت، دستور می‌دهد در کوه‌ها و بلندی‌ها آتش بیفروزند و خبر پیروزی را به همه جا برسانند. او فرمان داد مردم روز پیروزی را جشن بگیرند و به مدت نُه روز ادامه دهند. به این مناسبت، آن را جه‌ژنی نه‌ورۆز نامیدند و بعدها نوروز نامگذاری شد. درودگری، قالی و جاجیم و گلیم‌بافی (به‌ویژه قالی بیجار) از صنایع دستی عمدهٔ کردها است.

کُردها در اسطوره‌های ایرانی
فردوسی در داستان قیام کاوه آهنگر علیه ضحاک ماردوش در شاهنامه به کُردها چنین اشاره می‌کند:
هنگامی که ضحاک ماردوش برای آرام کردن مارهای روی دوشهایش به پیروی از اهریمن دستور داد تا هر روز دو جوان ایرانی را بکشند و مغزسرهایشان را طعمه مارها کنند، در این هنگام دو آشپز ایرانی به نام‌های ارمایل و گرمایل به زیرکی خود را به دربار رساندند و در آشپزخانه ضحاک مشغول کار شدند.

این دو نفر هر روز یکی از دو جوان را که رشید تر از دیگری بود رها می‌کردند و مغز سر دومی را با مغز سر گوسفندی می‌آمیختند و طعمه مارها می‌کردند. تا دست کم یکی از دو نفر را نجات داده باشند. جوان رشید رهایی یافته به کوه‌ها پناه می‌برد و در آن‌جا چوپانی پیشه می‌کرد و پنهانی روزگار می‌گذرانید.

فردوسی سپس می‌گوید:
خورشگر بدیشان بزی چند و میش/ سپردی و صحرا نهادند پیش
کنون کُرد از آن تخمه دارد نژاد / که ز آباد ناید به دل برش یاد
یعنی از افزایش نسل این جوانان نژاده و رشید، جمعیت «کُرد» پدید آمد.

فردوسی از زبان کاوه آهنگر هنگام قیامش ضد ضحاک می‌گوید:
بپویید کاین مهتر آهرمنست / جهان آفرین را به دل دشمن است
همی رفت پیش اندرون مرد گُرد / جهانی برو انجمن شد نه خرد
که این اوج حضور کُردها در شاهنامه فردوسی است که در داستان کاوه آهنگر و ضحاک است که بعد از قیام کاوه آهنگر و پیروزی در برابر ضحاک؛ فردوسی نژاد «کُرد» را از کاوه آهنگر می‌داند که عمده این نژاد ساکن کوهستان‌های غرب ایران شدند و با ازدیاد جمعیتشان متحد شدند و ضحاک را سرنگون کردند.

دلیل این موضوع بر یقین است. در گذشته اهورایی ایران زمین حوادثی چون حمله بربرها و اقوام مهاجم همچنین گرمای بیش از اندازه سبب می‌شد گروهی از آریایی‌ها به کوهستان‌ها پناه ببرند؛ و معمولاً برای تأمین مایحتاج روزانه دست به شکار و دامداری می‌زدند. بعد از گذشت چندی لقب کورتی (کُردی) یعنی مردمان کوهستان برآن‌ها گذارده شد و این اولین شکل‌گیری نژادی در ایران است که مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد و حکومت بزرگ کوتی‌ها در ایران می‌شود که سرزمین آن‌ها کوتیوم یا در زبان آشوری گوتیوم نامیده شد. واژه کُرد یا گُرد شکل گرفت. بعدها همین گوتیوم تبدیل به کشور ماد شد که اولین حکومت بزرگ کُردان شکل گرفت.

پیشینهٔ واژه کرد
گزنفون (فیلسوف و مورخ یونانی قرن چهارم قبل از میلاد)، حدود ۲۴۰۰ پیش، تمام منطقه غرب را کُردوک نامیده است.

شرف‌خان بدلیسی مورخ قرن دهم در کتاب شرفنامه (یا تاریخ مفصل کُردستان) در مورد لفظ کُرد می‌گوید: «لفظ کُرد تعبیر از شجاعت است، چرا که اکثر شجاعان روزگار و پهلوانان نامدار از این طایفه برخاسته‌اند؛ مانند رستم زال که در ایام حکومت پادشاهی کی‌قباد می‌زیسته و از طایفهٔ اکراد بوده و چون تولد او در سیستان بوده، به رستم زابلی اشتهار یافته‌است»...

و سپس در مورد معنای واژهٔ کُرد نتیجه‌گیری می‌کند: واژه کُرد به معنی مرد جنگی دلیر؛ مرد شمشیرزن و مرد دلاور است.

ریشه واژهٔ کرد به درستی مشخص نیست. رینولدز بر این باور است نام کرد از واژه کردو که برای نخستین‌بار در یک سنگ‌نبشته سومری مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد با عنوان «زمین کار-دا» آمده‌است در ارتباط است. کردو از نظر ریشه‌شناسی مربوط به اصطلاح آشوری اورارتو که همان آرارات می‌باشد است. به باور آستریان، منطقی‌ترین توضیح این است که این واژه با کیرتی‌ها (یک قبیله باستانی) در ارتباط باشد.

کردها بیشترین شباهت در الگوی دی‌ای‌ای میتوکندریایی (نسب مادری) را به گیلک‌ها و بیشترین تفاوت را با بلوچ‌ها دارند

امان‌الله قرشی قدیمی‌ترین سند را در رابطه با واژه کرد، واژه «بیت قردو» می‌داند که در عهد پادشاهی گیمیل‌سین از سلسله سوم سلاطین اور در قرن ۲۲ پیش از میلاد به کردستان فعلی عراق و ایران و ترکیه اطلاق می‌شده و حکومت آن در آن زمان به امیری به نام وردننر (Vard-nannar) سپرده شده‌است. وی این واژه را واژه آرامی دانسته‌است. در همان زمان به منطقه موسوم به جزیره ابن‌عمر در آرامی گُزرتای قردو گفته می‌شده‌است. از نظر قرشی کرد یک واژه گیتایی است (واژه‌ای که در یک زبان منسوخ معنا داشته و اکنون معنای خود را از دست داده‌است) و معتقد است که این واژه سومری یا آشوری نیست و با واژه بابلیای که بدان شبیه است و معنای پهلوان دارد تنها در لفظ شبیه است، چرا که بسیار قدیم‌تر از به قدرت رسیدن بابلی‌هاست و دیگر اینکه کرد (قردو) در ابتدا نام مکان بوده و پهلوان نمی‌تواند نام مکان باشد.

همان ناحیه بیت قردو در جغرافیای آشور، بعدها توسط یونانیان کردوئن، کردوئنه یا کردوئنا نامیده‌شد و این عقیده نیز وجود دارد که نام کرد برگرفته از سرزمین باستانی کردوئنا باشد که در جنوب دریاچهٔ وان|، جایی میان موش و دیاربکر امروزی بوده‌است.

امان‌الله قرشی نام کردوئن را نیز واژه‌ای گیتایی و هندواروپایی غربی می‌داند که در دوران هیتی‌ها به ناحیه مزبور داده‌شده‌است. نام این محل در اسناد ارمنی به صورت کُردُخوی آمده که جزء آخر آن علامت جمع زبان ارمنی است. برخی نیز اعتقاد دارند ریشه این نام از قوم باستان گوتی گرفته شده‌است.

برخی نیز اعتقاد دارند ریشه این نام از قوم باستان گوتی گرفته شده‌است. اما ربط دادن واژه گودی به کرد اشتباه است. کرد واژه جدید پس از اسلام می‌باشد.

همچنین واژهٔ کرد به صورت «کورت» در متون پارسی میانه دیده می‌شود و از پارسی میانه به زبان عربی به صورت «کرد» انتقال یافته‌است. به باور امان‌الله قرشی واژه کردو که پیشتر نام مکان بود در دوران مادها به ساکنان محل گفته شد و ساکنان سرزمین کردوئن را کردو یا کاردو نامیدند. گزنفون در بازگشت ده هزار نفر این مردم را کُردوک (کاردوخ) خوانده‌است.

به باور او در دوران اشکانی علاوه بر کردوئن (جنوب شرقی ارمنستان قدیم و همسایه جنوبی آذربایجان) که از قدیم کردنشین بوده‌است، منطقه موسوم به ادیابن (هدیپ) در قلب آشور باستان به مرکزیت اربیل در کنار رود زاب نیز کردنشین بوده‌است.

در سال ۱۹۶۱، یکی از شاگردان معروف مینورسکی بنام دی.ان. مک کنزی که جزو سرشناس‌ترین متخصصین فارسی میانه (پهلوی) و زبان کردی شمرده می‌شود، مقاله‌ای با عنوان «ریشه‌های زبان کردی» نوشت. او با رد این دیدگاه، آن را سیاسی و تحریف تاریخ دانسته و نوشت: «موضع کردهای معاصر به تاریخ از یک انگیزه بسیار ساده سرچشمه می‌گیرد و آن هم نیاز به اجداد قهرمان است و از آنجا که دوره امپراتوری مادها هنوز به اصطلاح صاحبی ندارد، کردهای معاصر پنهان نمی‌کنند که می‌خواهند مادهای باستان را در این نقش ببینند»

او در ادامه می‌نویسد: «امروزه با رشد ناسیونالیسم کردی این نام (یعنی «کُرد») چنان بکار برده می‌شود که گویا شامل همه ملل و قوم‌های ساکن بین ترک‌ها و عرب‌ها در غرب و ایرانیان خود ایران در شرق می‌شود. این تعبیر در میان مردم ایرانی (به غیر از کردها) شامل لرها و قبایل گورانی هم گردانیده می‌شود» پیش از او مینورسکی نیز تبارشناسی کردها به عنوان تیپی جداگانه در خاورمیانه را ناممکن دانسته و آن‌ها تلفیقی از تیپ عربی، نسطوری، بابلی می‌دانست.

علی جوادی تاریخدان و متخصص اقوام باستانی نیز این ادعا را علاوه بر منظر نژادی، از دید زبانی نیز بررسی کرده و آن را سیاسی دانسته و معتقد است که مادها که در اواخر هزاره دوم و نخست‌های هزاره یکم پ.م. به فلات ایران کنونی و از جمله آتروپاتن بعدی آمدند، از نظر قومی با ده‌ها قبیله بومی این مناطق درآمیختند و زبانشان در مناطق مادنشین مجموعاً مادی (یعنی گونه غربی و شمال غربی زبان‌های ایرانی) شد. به همیت جهت گونه‌های زبان مادی در دوره پس از هخامنشیان تبدیل به گونه‌های مختلف فارسی میانه در آتروپاتن می‌شود و امروزه زبان‌های گیلکی، تاتی (از جمله تاتی جنوبی، آذری باستان)، تالشی، کردی، زازاکی و گورانی مشتقات معاصر آن زبان مادی باستان هستند که با دیگر زبان‌ها و گویش‌های ایرانی و بویژه فارسی آمیزش یافته‌اند.

برهمین اساس از دید او: «برخلاف برخی ادعاها، کردی به تنهائی باقیمانده زبان باستان مادی نیست. تصور چنین چیزی دور از جدیت علمی است.» او ادامه می‌دهد: «بیشک بخشی از «ترکیب تباری» و ژنتیک اکثر کردها به دوران ماد برمی گردد، لیکن تنها ریشه کردهای معاصر نیست که قسماً به مادها می‌رسد. آن‌ها به همان درجه نوادگان مادهای گذشته و آمیزه با اقوام و تبارهای دیگر فلات ایران و شرق آناتولی-شمال عراق هستند که آذربایجانیان و مردم همدان، گیلان، استان مرکزی، اصفهان و حتا فارس و عیلام حاملین این ترکیب قومی و تباری بشمار می‌روند.» به عبارت دیگر تمامی مردمان ساکن نواحی ماد کوچک و بزرگ که بخش بزرگی از ایران را دربرمی گیرد، حتی آذربایجانی‌ها نیز، هرچند به زبان‌هایی متفاوت سخن می‌گویند، چنان‌که دیاکونوف اشاره می‌کند باقی ماندگان مادهای باستان هستند و کردها هیچ جایگاه متفاوتی برای مدعی میراث بری آن‌ها ندارند.

واژهٔ کرد به صورت «کورت» در متون پارسی میانه دیده می‌شود و از پارسی میانه به زبان عربی به صورت «کرد» انتقال یافته‌است. به باور امان‌الله قرشی واژه کردو که پیشتر نام مکان بود در دوران مادها به ساکنان محل گفته شد و ساکنان سرزمین کردوئن را کردو یا کاردو نامیدند. گزنفون در بازگشت ده هزار نفر این مردم را کُردوک (کاردوخ) خوانده‌است

واژهٔ کرد در دوره پس از ورود اعراب به ایران و در متون عربی واژه کرد به معنای مردمان کوچ نشین و عشایر و رمه گردان انتقال یافت و از بار معنایی قدیمی و باستانی خود خارج گردید. پس از حمله اعراب به ایران، ایرانیان دست به شورش‌های متعدد و مقاومت زدند (از جمله بابک خرمدین). مثلاً محمد بن جریر طبری می‌نویسد: «…در همین روز خبر رسید که «موصل» بشوریده و کردان در آن‌جا پراکنده‌اند. مُسَیب‌بن زُهیر، حاکم کوفه، که دوست یحیی‌بن خالد برمکی بود، به منصور خلیفه عباسی پیشنهاد کرد که کار خواباندن شورش کردان را به خالد برمکی واگذارد که «او برای خواباندن آن شورش تواناست». منصور این پیشنهاد را پذیرفت و خالد را به حکومت موصل برگماشت…»

بسیاری بر این باورند که کردوئنه همان مکانی است که امروزه کردستان نامیده می‌شود و دانشنامه کلمبیا این ارتباط را ذکر کرده‌است.

برخی از دانشوران قرن نوزدهم نظیر جرج رولینسن کردوئنه و کاردوخی را با کردهای امروزی یکی دانستند و اظهار کردند کاردوخی معادل لغوی باستانی کردستان است. برخی منابع آکادمیک تازه معتقدند باید پروتو-کرد دانسته شود. نمونه‌های زیادی از این‌گونه نام‌ها وجود دارد که به دلیل سختی بیان حرف «خ» در لاتین است. با اینحال باور بر این است که مردم کردوئنا به زبانی ایرانی سخن می‌گفته‌اند. بعد از تمدن کردوئنه یا کردوئنا که در اطراف دریاچه وان بود، اولین مکانی که کرد خطاب شد جاییست که تقریباً مطابق با استان ایلام کنونی تا حدود خانقین کنونی در عراق بود.

شرف‌الدین بدلیسی حدود کردستان را در روزگار صفوی و در کتاب شرفنامه خود ذکر می‌کند و در شرفنامه سرزمین کردستان و حکام کرد را برمی‌شمارد. لسترنج می‌گوید آنچه دربارهٔ اصل ایالت کردستان می‌گویند این است که در دوره امپراتوری سلجوقیان، سلطان سنجر سلجوقی قسمت غربی ایالت جبال یعنی آنچه که از توابع کرماشان بود جدا کرد و آن را کردستان نامید و برادرزاده خود سلیمان شاه معروف به ابوه یا ایوه را فرمانفرمای آنجا قرار داد. غالب مورخان و جغرافیانویسان قدیم مانند اصطخری و ابن بلخی و مسعودی مورخ نامدار پس از اسلام، واژهٔ کرد را در دوران تاریخی پس از حمله اعراب به ایران به معنای کوچ‌نشینان ایرانی‌تبار به کار برده‌اند.

در دوران اسلامی واژه کرد به معنای رمه‌گردانان و کوچ‌نشینان ایرانی‌تبار به کار رفته‌است و طوایف دیگر ایرانی را نیز «کرد» نامیده‌اند. از دوران سلجوقیان، مناطق وسیع کوهستانی غرب فلات ایران کردستان نام می‌گیرد. اما معنای اجتماعی واژه کرد هنوز ادامه دارد و شرف‌خان بدلیسی کردها را بر پایهٔ شیوهٔ زندگی و اجتماعی نزدیک، به چهار گونه تعریف می‌کند که از نظر زبان و شیوه زندگی از یکدیگر متفاوتند: کلهر، لر، گوران و کرمانج که با قوم گیل از یک تبارند. ولی او مردمان رعیت که چنین شیوه زندگی را نداشتند یا جزو قبیله‌ای نبودند را کرد حساب نمی‌کند. مینورسکی نیز در رابطه با این عبارت شرفخان بدلیسی بر این نظر است که کرمانجی (کرمانجی شمالی، کرمانجی میانی و کرمانجی جنوبی) را امروز بتوان جزو زبان‌های کردی دانست.

حمزه اصفهانی در کتاب سنی ملوک الارض و الانبیا می‌نویسد: «پارسیان، دیلمیان (یکی از گروه‌های مهم ایرانی‌تبار) را کردهای طبرستان می‌دانستند - چنان‌که اعراب را کردهای سورستان.»

یاقوت حموی مردمان ساسون را «الاکراد السناسنه» می‌خواند. ولادمیر الکسیویچ ایوانف نیز می‌گوید نام کرد در سده‌های میانه (کم و بیش از سده پنجم میلادی تا شانزدهم میلادی) نامی بود که بر همهٔ رمه‌گران و کوچ‌گران ایرانی اطلاق می‌شد.
مکنزی می‌گوید: اگر به حدود دوران گسترش امپراتوری عرب‌ها نگاه کنیم، خواهیم یافت که عنوان کرد با رمه‌گر و کوچ‌گر دارای یک معنی است.

مارتین فان براینسن، پژوهشگر هلندی و کردشناس می‌گوید : نام قومی «کرد» که در منابع قرن نخست اسلام دیده می‌شود بر یک پدیده رمه‌گرایی و شاید واحدهای سیاسی نامیده می‌شد و نه یک گروه زبانی. چندین بار حتی «کردهای عرب» در منابع نام برده شدند. اما در پایان قرن دهم میلادی، این نام برای گروه‌های متعدد رمه‌داران و کوچ‌گران ایرانی‌زبان به کار می‌رفته‌است که از دریاچهٔ وان تا دریاچهٔ ارومیه و مناطقی از قفقاز زندگی می‌کردند. اگر در آن زمان روستانشینی بودند که به زبان‌های کردی امروز تکلم می‌کردند، هنوز نام «کرد» در آن زمان شامل آن‌ها نمی‌شد.

ولادمیر مینورسکی ایران‌شناس و مورخ و کردشناس نیز می‌گوید: در زمان پس از حمله اعراب، لغت قومی‌کرد برای تیره‌های قبایل گوناگون ایرانی‌تبار و ایرانی‌شده بکار می‌رفت.

ریچارد فرای، ایران‌شناس و پروفسور دانشگاه هاروارد نیز می‌گوید: قبایل همیشه بخشی از تاریخ ایران بودند هرچند منابع در مورد آن‌ها کم است زیرا آن‌ها خود تاریخ‌ساز نبودند. عنوان فراگیر و عامیانه «کرد» که در بسیاری از کتاب‌های عربی و حتی پهلوی (کارنامه اردشیر بابکان) دیده می‌شود نامی بود که فراگیرنده همه کوچ‌گران و چادرنشینان بود حتی اگر با مردمانی که امروز نام «کرد» دارند از پیوند زبانی نبودند. برای نمونه، برخی از منابع مردمان لرستان را کرد نامیدند و هم‌چنین قبایل کوهستان و حتی بلوچان کرمان.

در کارنامه اردشیر بابکان (پاپکان) هم کردان به معنی عشایر و شبان آمده‌است، نه نام و نژاد یا قبیله. در زبان طبری امروز نیز کلمهٔ کرد به معنی چوپان و شبان است. آنچه که روشن است، تحول واژهٔ کرد از یک معنی اجتماعی و شیوهٔ زندگی گروه‌های مختلف ایرانی‌تبار به معنی قومی امروز آن بسیار طول کشید.

اکثریت قریب به اتفاق محققان از زمینه‌های مختلف تاریخ، مردم‌شناسی، مردم نگاری و زبانشناسی کُردهای معاصر را به عنوان بازماندگان گوتین‌های باستانی سومر بازشناخته‌اند

با این همه نباید از یاد برد که اسم کرد بارها در کتیبه‌های سومر، آشور و بابل آورده شده‌است. فردیناند هنر بیشلر ریشهٔ اسم کرد را سومری می‌داند.

نام کُرد مشتق شده از گوتی نه تنها گوتیوم در کردستان معاصر واقع شده‌است خود نام «کُرد» توسط محققان به عنوان تنها شکل تغییر یافته از واژه کهن ایرانی «گوتی» مشاهده شده‌است.

پروفسور هوورت موافق با اشتقاق کُردستان از گوتیوم بوده، و لغت باستانی برای کُردها، کاردوخی یا کاردو بابلی‌ها برای کُردها، با گوتی یکسان می‌داند.

هونیگمن به همین ترتیب نام «کرد» از کلمه «گوتی» مشتق می‌کند: «کردهای بومی، افراد غیر عرب که برای هزاران سال در خاورمیانه زندگی می‌کرده‌اند. نامشان از گوتی باستان (گوتی-گورتی-کوردی)، فاتحان بابل مشتق شده‌است. ته لک بر این عقیده است که: دست کم دو خط از تبار قابل مشاهده است، که در برگیرنده تمام شاخه‌های خود را در منطقه اصلی در حال حاضر از کُردها هستند.»

اکثریت قریب به اتفاق محققان از زمینه‌های مختلف تاریخ، مردم‌شناسی، مردم نگاری و زبانشناسی کُردهای معاصر را به عنوان بازماندگان گوتین‌های باستانی سومر بازشناخته‌اند.

نام‌های محلی شواهد فراوان در حمایت از ارتباط بین کُردها وگوتیَن‌ها بیشتر به وسیله نام‌های مکانی کُردستان فراهم شده‌است. در واقع، نام محلی کوه جودی و قبیله کُردزبان جودیخانلو بقایای فسیلی نام پر هیبت پشت سر گذاشته توسط "گوتی هاًهستند.

استرابون تاریخنگار و جغرافی‌دان یونانی در کتاب جغرافیای مناطق تحت کنترل هخامنشیان از. سرزمین کوردستان به عنوان گوردیان نام برده‌است که شباهت زیادی به اسمه کرد کنونی و گرد ایرانی دارد

ای.ام. ارانسکی زبانشناس روسی در کتاب فقه اللغه ایرانی می‌نویسد ارمنیها به کردها کردوک و سریانیها نیز قردو می‌گفتند. در کتیبه‌های توکولتی نینورا پادشاه آشور بارها از مردمانی به اسم گوتی و گاهی کورتی نام برده شده‌است در متون پارسی میانه نیز بارها به اسم کورت خطاب به مردمان کرد برمی‌خوریم که این اسم بعد از حملهٔ مسلمانان و تسلط زبان عربی بر ایران به (کورد) تغییر یافت
جرارد رایور در کتاب الکرد فی المصادر القدیمیه نوشته‌است در طول تاریخ از کردها به اسمهای مختلفی از جمله کاردو، کوردوئینی، کوردیایوس، کوردیایا و کورتی نام برده شده‌است.

دکتر ادریسیان در کتاب کرد و کردستان از وجود اسم سرزمین کارداکا در کتیبه‌های سومری نام می‌برد و اسمهای گوتی، کورتی و کاردو را یکی می‌داند که توسط زبانهای مختلف دیگر ملل هربار به یک نحو از آنها نام برده شده‌است.

گزنفون و آریستوبولوس از سرداران یونانی مردمان کرد را کاردو و کاردوخی نامیده‌اند که تمدن کوردوئنه را در شمال میانرودان تشکیل دادند. دانشنامه کلمبیا این ارتباط را ذکر کرده‌است. برخی از دانشوران قرن نوزدهم نظیر جرج رولینسن کردوئنه و کاردوخی را با کردهای امروزی یکی دانستند و اظهار کردند کاردوخی معادل لغوی باستانی کردستان است. «حشمت الله طبیبی» در خصوص واژه کرد می‌نویسد: «آنچه اکثر محققین و نویسندگان قدیم و جدید بر آن اتفاق نظر دارند این است که قبل از آمدن قبایل کرد ایرانی به ناحیهٔ کردستان، قوم کرد نژاد دیگری به نام (کاردو) در این سرزمین ساکن و دارای تمدن بالنسبه مهمی بوده‌اند که با مهاجرین هم نژاد خود در هم آمیخته و در هم مستحیل شدند و در نتیجه مهاجرین نیز به همان نام نامیده شدند.»

جنگ آوری کُردها در تاریخ
ابن خلدون از کردها به عنوان قومی مستقل نام برده‌است که با عمر ابن خطاب خلیفهٔ دوم مسلمانان جنگیده‌اند. همچنین می‌توان به اشارهٔ ابن وحشی به الفبای زبان کردی در کتاب شوق المستهام فی معرفه الاقلام اشاره کرد که سخن از مستقل بودن قومی به اسمه کرد می‌زند که الفبای زبانی داشته‌اند.

تمامی طوایفی که در طول تاریخ از آن‌ها به عنوان طوایف کرد نام برده شده نه تنها غیر کرد نبوده‌اند بلکه از ایلات مهاجر کرد بودند همچون کردان فارس، کردان سیستان، کردان ساسون و غیره که اشاره به کردتباری آن‌ها دارد که اکنون نیز در این نواحی سکونت دارند و با یکی از گویش‌های زبان کردی تکلم می‌کنند.

در کارنامهٔ اردشیر بابکان چنین آمده‌است: «و ساسان شپان پاپک بود و همواره با گوسپندان بود و از تخمهٔ دارای دارایان و اندرش خدایی الاسکندر بگریز و نهان روشی بود و با کرد شپانان بسر می‌برد …» بنابراین منظور از این عبارت «کرد شپانان»، یعنی شپانانی که از تبار کرد بوده‌اند می‌باشد اگر کرد به معنی شبان و رمه گردان است چرا این دو کلمه به صورت مضاف و مضافٌ‌الیه و همچنین صفت و موصوف بیان شده‌است استقلال این دو کلمه به راستی چه انگاره ایی را در ذهن متبلور می‌کند بجز اینکه این کلمات از هم مستقلاً و کرد می‌تواند به چیزهای دیگر هم اطلاق شود مثلاً جنگجویان کرد و کشاورزان کرد؛ و مسلماً منظور از واژهٔ «کرد» در متن‌های سدهٔ سوم هجری به بعد نیز چیزی غیر از نژاد کردی نیست.

در همین رابطه «لمبرت» به نقل از ابن بلخی می‌گوید: کردهای پارس بزرگترین پشتیبان قدرت نظامی و جنگی ساسانیان بودند.

در خصوص اسم کرد می‌توان به شاهنامهٔ فردوسی و اشعار مولوی و رودکی اشاره کرد که از کرد به عنوان قومی مستقل نام برده‌است.

بدون شک معنای واژهٔ کرد نمی‌تواند شبان یا کوچ‌نشین باشد و معنای آن ساده‌تر و روانتر از آن چیزی است که ما ذهن خود را با آن درگیر ساخته‌ایم و با جستجو کردن و کنکاش در چندین منبع تاریخی قبل و بعد از اسلام، می‌توان به راحتی به معنای حقیقی آن دست یافت.

اجداد کُردها و بخصوص مادها توانستند با استفاده از شگرد خود گندم وحشی را که بسیار ریز و باریک بود به گندم امروزی تغییر دهند و با تغییر ژنتیکی در این گیاه پر مصرف که امروزه جزء اصلی‌ترین غذای مردم جهان است، توانسته‌اند به انسانهای روی کرهٔ زمین خدمت بزرگی انجام دهند

می‌توان واژهٔ کرد را به عنوان قومی مستقل معنا و تفسیر کرد. هرچند در این زمینه پژوهش‌هایی قبلاً به عمل آمده و در آن پژوهش‌ها واژهٔ کرد را به دلیر و پهلوان تعبیر کرده‌اند، اما متأسفانه در این پژوهش‌ها نه تنها هیچگونه نقدی بر واژهٔ شبان و کوچ‌نشین که برای واژهٔ کرد توسط تاریخ‌نویسان قدیم و جدید در نظر گرفته شده‌است به عمل نیامده، بلکه حتی به آن نیز اشاره‌ای نشده‌است.

روایت نیویورک تایمز از سواران کرد در کوه‌های قفقاز
تحقیقات نشان داده که قدیمی‌ترین ساکنین غرب ایران که تا جنوب ترکیه و شرق سوریه امتداد داشته‌است، مردمی به نام کورته؛ کردوک و کرتو در حدود ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد بودند که ریشه‌هایشان به دامنه‌های کوه جودی در آرارت می‌رسد و بعدها اقوامی از آریاییها که به آن‌ها ماد گفته می‌شد از جنوب سیبری حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد کوچ کرده که عمدتاً ساکن غرب ایران شدند و این اقوام با اقوام قبلی که کُرد نام داشتند و در این سرزمین ساکن بوده در هم آمیختند که دیگر این اقوام جدید با اقوام قبلی تمیز داده نمی‌شدند و همگی کُرد نام گرفتند و به مرور زمان موفق به تأسیس اولین حکومت آریایی در غرب ایران با نام حکومت مادها گردیدند و نخستین شهرهای ایران را به وجود آوردند؛ مثلاً همدان را «دیاکو» نخستین شاه ماد بنیان نهاده یا شهر باستانی ملایر (ملایر از دو واژه کُردی «مال» و «آگر» تشکیل شده به معنای خانه آتش).

دیاکونف که عضو انجمن سلطنتی آسیایی و انجمن شرق‌شناسی آمریکا و فرهنگستان هنر و علوم آمریکا و عضو کمیته مشورتی دانشنامه ایرانیکا و عضو مجموعه کتیبه‌های ایرانی است، در خصوص کُردها چنین نظری دارد: «اجداد کُردها و بخصوص مادها توانستند با استفاده از شگرد خود گندم وحشی را که بسیار ریز و باریک بود به گندم امروزی تغییر دهند و با تغییر ژنتیکی در این گیاه پر مصرف که امروزه جزء اصلی‌ترین غذای مردم جهان است، توانسته‌اند به انسانهای روی کرهٔ زمین خدمت بزرگی انجام دهند؛ همچنین برای اولین بار کُردها حق همسایگان و استقلال آنان را به رسمیت شناخته‌اند و همچنین کُردها اولین ملت قانون گذار جهان هستند و این را در سنگ نوشته‌های دوران باستان به وضوح می‌توان دید.»

به‌طور کلی از بدو تاریخ کوه‌های بالای میانرودان مسکن و جایگاه مردمی بوده‌است که با امپراتوری‌های جلگه‌ها یعنی امپراتوری‌های بابل و آشور در جنگ بوده‌اند و گاه آن‌ها را شکست می‌داده‌اند. طبق نظریه حمداله مستوفی در نزهت القلوب در قرن ۷۴۰ ه‍.ق که اسامی ۱۶ ولایت کردستان را نام برده بجز شهرزور که اکنون جز کشور عراق است همگی جز ایران و نواحی شمالی عراق از جمله موصل، کرکوک و اربیل جز ولایات عرب و ولایات دیاربکر ذکر شده‌اند و کردهای حال حاضر عراق همگی مهاجر از شهرهای کردنشین ایران هستند.

بدلیسی خاستگاه کردها را گوران که در کرمانشاه است معرفی می‌کند. مادها پس از ورود به زاگرس اقوام بومی آنجا یعنی کاسی‌ها و لولوبیان و گوتیان و دیگر اقوام آسیانی را در خود حل کردند و زبان خود را در منطقه رواج کامل دادند. زبان‌های کردی (سورانی/کُرمانجی) با سایر زبان‌های ایرانی مانند فارسی و بختیاری و تالشی و گیلکی و بلوچی از یک ریشهٔ واحد هستند.

گرنوت وینفوهر بیشتر کردی را نزدیک به زبان پهلوی اشکانی می‌داند.

در دوره‌های تاریخ، منطقهٔ کردستان بخشی از امپراتوری‌های ماد، هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی گشت. در زمان ساسانیان منطقه امروزی عراق را ناحیه آسورستان یا دل ایرانشهر می‌نامیدند. بیشتر بخش شرقی منطقه امروزی کردستان عراق در زمان ساسانیان در استان شادپیروز قرار داشت. پروفسور ان لمبتون در تاریخ ایلات ایران از قول ابن بلخی می‌نویسد: «کردان زبدگان لشکر ساسانی بودند.»

تمام سرزمین کردستان یکی از ایالات ایران بوده‌است. در جنگ چالدران (۱۵۱۴ میلادی) بر اثر شکست ایران در برابر امپراتوری عثمانی بخش بزرگی از کردستان از ایران جدا شد و نصیب امپراتوری عثمانی گردید.

حضور کُردها در حیطه نفوذ و اقتدار دو امپراتوری موجود، خواه ناخواه پای کُردها را به مناقشات باز می‌کرد. بر اساس قراین تاریخی کُردها به واسطه ساختار قبیله‌ای و رقابت‌های درون قبیله‌ای برای حفظ اقتدار و قدرت خود بدون توجه به ایدئولوژی و مذهب قدرت‌های موجود به یکی از آن قدرت‌ها گرایش پیدا می‌کردند. در این بین هر کدام از دو امپراتوری دارای دیدگاه‌های واقع بینانه‌تر و منطقی‌تر بوده‌اند، می‌توانستند از این قوم و قبایل در راستای منافع خود بهره بگیرند. با بهره‌گیری شاهان صفویه و بعدها قاجاریه از اهرم قدرت ایل‌های کرد در مرزهای غربی پس از جنگ چالدران، ایران در چندین نوبت بر امپراتوری عثمانی غلبه نمود.

هر چند در این میان برخی از ایل‌های کرد جدا شده از ایران به امپراتوری عثمانی یاری می‌رساندند که هیچ‌گاه موفقیتی کسب نکردند و تجاوزات آن‌ها با شکست همراه می‌شد. امپراتوری عثمانی سال‌ها بر بخش جداشده سرزمین کردستان از ایران، فرمان راندند تا این‌که با پایان جنگ جهانی اول و نابودی امپراتوری عثمانی متصرفات آن: سرزمین کردستان، سرزمینهای عربی، آسیای کوچک و بالکان تدریجاً تقسیم یا مستقل گردیدند. بخش جداشدهٔ سرزمین کردستان از ایران، در نقشهٔ جغرافیای امروزی در سه کشور ترکیه، عراق، و سوریه قرار می‌گیرد.

استفاده از نام‌های مادی که مستقیماً به پادشاهان و سرداران ماد یا اعلام فرهنگی آن‌ها مرتبط است در نام‌های کردی به وفور کاربرد دارد. از نام‌های کردی مورد استفاده در بین مردم که با تاریخ ماد مرتبط است می‌توان به: آباکو آترین آتوی آرباکو آرتیکا و… همهٔ این نام‌های از مدخل ۱ تا ۴۰ یکی از کتب مربوط به نام‌های کردی و بخش حرف آ برداشت شده که خود ناشی از وسعت این نام‌ها است البته چون نام جدید هستند و هدفی جز ملت سازی ندارند و مردود می‌باشد.

ویژگی های سرزمین کردستان
به علت اینکه آمارگیری دقیقی از جمعیت کردها انجام نگرفته‌است، تمام آمارهای ارائه شده تخمینی هستند. بنا بر برآوردهای غیررسمی جمعیت و مساحت این منطقه به‌طور تقریبی در سال ۲۰۰۹، ۲۸٬۵ تا ۳۰ میلیون تن در منطقه‌ای به وسعت ۱۹۰۰۰۰ کیلومتر مربع است. ناحیه زیست کردزبان‌ها عمدتاً کوهستانی است که از شرق به دامنه‌های شرقی کوه‌های زاگرس منتهی می‌شود.

از این قسمت به طرف جنوب و حد فاصل همدان و سنندج امتداد می‌یابد. در طرف جنوب هم کرمانشاه، و تا جنوب استان ایلام و از طرف دیگر به کرکوک و موصل ختم می‌شود. از شمال به طرف ماردین، ویران‌شهر و اورفه امتداد یافته، آن گاه از شمال به طرف ملاطیه و حوزه رود فرات می‌رود تا به کمالیه می‌رسد. در قسمت‌های شمالی کردستان محدود به کوهستان‌های مرگان‌داغ و هارال‌داغ است که به طرف ارزنجان و ارزروم امتداد می‌یابد. البته در تمام مناطق ذکر شده بسیاری اقوام غیر کردزبان نیز زندگی می‌کنند.

زبان کردی با دسته شمالی لهجه‌های ایرانی غربی و از زبان‌های مهم دسته شمال غربی به شمار می رود اما نزدیکی زیادی با زبان پارسی باستان و پارسیگ ساسانی دارد و صاحب همتون و تصنیف ها و قصه ها و سنت های ادبی است

کوه‌های این منطقه در زمستان پوشیده از برف است و در تابستان با آب شدن برف‌ها، به مانند فرشی سبز رنگ از زیباترین مناطق دیدنی جهان می‌شود. چراگاه‌های آن که در دوران‌های دور پرورش‌دهندهٔ اسب‌های مادی بوده‌اند امروزه نیز برای چرای رمه‌ها و دام‌های ایل‌های کرد ایران از اهمیت به سزایی برخوردارند. مناطق کردستان اگر چه کوهستانی است اما همین مناطق کوهستانی دارای دره‌های وسیع و حاصل‌خیزی نیز است.

زبان کردی را بیشتر بشناسید
کردی از ریشه زبان‌های ایران قبل از حمله اعراب به ایران است.

این گویش از عربی و ترکی تأثیر چندان نپذیرفته و کمابیش اصیل مانده‌است. زبان کردی دارای ادبی پهناور است. قدیم‌ترین نوشته به زبان پهلوی اشکانی قباله‌ای است که از اورامان در کردستان به دست آمده. زبان کردی با دسته شمالی لهجه‌های ایرانی غربی و از زبان‌های مهم دسته شمال غربی به شمار می رود اما نزدیکی زیادی با زبان پارسی باستان و پارسیگ ساسانی دارد و صاحب همتون و تصنیف ها و قصه ها و سنت های ادبی است.

زبان کردی به پنج دستهٔ ۱. شمالی یا کرمانجی (شامل سنجاری، جدیکانی، ارفی، بوتانی، بایزیدی، هکاری، سورچی، کرمانجی خراسانی، شکاکی، وانی، شمدینانی، جزیری و بادینانی) ۲. میانی یا سورانی (شامل مکریانی، پشدری، خوشناوی، اربیلی، اردلانی، سلیمانیه‌ای، ورماوه‌ای، گرمیانی، کرکوکی، بنگردی، رواندزی و جافی) ۳.جنوبی یا کلهری (شامل: کردی ایلامی، کلهری، لکی کردی بغدادی) ۴. زازاکی یا زازایی درمحدودهٔ گویش‌های شمالی است (شامل:کردکی. کرمانجکی. دملکی)۵. هورامی یا گورانی درمحدودهٔ گویش میانی است (شامل: حلبچه ای. پاوه‌ای. مریوانی) تقسیم می‌شود.
در کل زبان کردی میانجی دو زبان بزرگ قبل از اسلام هستند یعنی پارتی اشکانی و پهلوی ساسانی که هرچه به شمال برویم زبان کردها به پهلوی اشکانی نزدیک می‌شود و هرچه به سمت جنوب بیایم به زبان پهلوی ساسانی نزدیک می‌شود در کل زبان کردی به پارسی نزدیکتر است تا اشکانی، زبان‌های گورانی و زازکی هم به پارتی اشکانی_ مادی نزدیکترند.

مک کنزی پس از بررسی بسیاری از گونه‌های زبان‌های ایرانی درمقاله معروفش بنام «ریشه‌های زبان کردی» می‌نویسد: «وظیفه نخست من باید تعریف زبان کردی از طریق تعیین مشخصاتی باشد که آن را از دیگر لهجه‌های ایرانی متمایز می‌کند. متأسفانه باید در ابتدای این بحث اعتراف کنم که نتایجی که به آن رسیده‌ام، عموماً منفی هستند، زیرا تقریباً در برابر هر مشخصه ویژه زبان کِردی، یک مشخصه مشابه در دستکم یک لهجه دیگر ایرانی وجود دارد» آنگاه او در ادامه این مقاله به تحلیل و مقایسه خصوصیات دستوری و صرفی (مورفولوژیک) کردی با دیگر زبان‌های ایرانی می‌پردازد، تا با نمونه‌های مختلف نظر خود را ثابت کند که کردی نیز مانند دیگر شاخه‌های خانواده زبان‌های ایرانی، یکی از این زبان هاست - مانند بلوچی یا لُری، تاتی - آذری یا گیلکی. بنظر مک کنزی و ویندفور کُردی از نزدیک‌ترین زبان‌های ایرانی به پارسی باستان (هخامنشی) است و حتی در دوره ای تحت تأثیر زبان پارتی بوده‌است که می‌دانیم ریشه اش در شرق دریای خزر بوده و در زمان اشکانیان زبان پارتی تقریباً همه گونه‌های زبان‌های ایرانی از جمله فارسی، کردی، تاتی، زازاکی و بلوچی و گورانی را تحت تأثیر خود قرار داده‌است.
زبان کردی در عراق در کنار زبان عربی رسمی است.

در ارمنستان نیز به عنوان زبان اقلیت شناخته می‌شود. زبان کردی در ایران به عنوان یک زبان محلی پذیرفته شده اگرچه رسانه‌ها برای عدم استفاده از آن و جایگزینی آن با فارسی تلاش می‌کنند. در ترکیه هم کردها با وجود اینکه بزرگ‌ترین اقلیت کشور هستند اما زبانشان به رسمیت شناخته نمی‌شود به‌طوری‌که حتی لیلا زانا نمایندهٔ پارلمان ترکیه به جرم صحبت کردن به زبان کردی در سال ۱۹۹۴ در حین ادای سوگند در پارلمان ترکیه به ۱۵ سال حبس محکوم شد. در سوریه فدراسیون شمال سوریه در کنار زبان عربی کردی هم در مدارس تدریس می‌شود.

در کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، آلمان و سوئد نیز اقلیت کرد زبان زندگی می‌کنند. دو گویش گورانی و زازاکی توسط بسیاری از زبان شناسان به علت تفاوت با سایر گویش‌های کردی، در زمرهٔ زبان کردی شناخته نمی‌شوند. البته گویشوران این دو زبان از نظر قومیت جز مردمان کردتبار هستند و خودشان را کرد می‌دانند.

کُردها، مردمانی باخدا
دین اکثریت مردم کرد اسلام است. بیشتر کردها مسلمان سنی و پیرو فقه شافعی هستند. اکثریت کردهای استان آذربایجان غربی مسلمان و سنی شافعی هستند. در استان کردستان نیز اکثریت سنی هستند، اما در شرق استان در شهرتان‌های بیجار و قروه کردهای شیعه و اقلیتی از کردهای یارسان نیز زندگی می‌کنند.

در استان کرمانشاه بخشی سنی و بخشی پیرو آئین یارسان (اهل حق) و بخشی هم شیعه هستند؛ و در ایلام تقریباً همهٔ مردم شیعه هستند. اکثریت کردهای کرمانج شمال شرق ایران (خراسان) هم شیعه هستند و کردهای ساکن در استان‌های مازندران و قزوین برخی شیعه و برخی یارسان هستند. در کردستان عراق اکثریت با مسلمانان اهل سنت است ولی اقلیتی از دیگر ادیان و مذاهب مانند ایزدی و یارسان (کاکه ای) هم در آنجا زندگی می‌کننددر کردستان ترکیه اقلیتی ار کردهای علوی مذهب در استان‌های تونجلی و حکاری زنگی می‌کنند. لازم است ذکر شود دو طریقت قادریه و نقشبندیه مریدان زیادی در کردستان دارند و هنوز هم در خانقاه‌ها مشغول به ذکر هستند. سایر کردها نیز از بجوران‌ها ،زرتشتی، مسیحی یا یهودی هستند که بیشتر در کشورهای اروپایی سکوت دارند.

فرهنگ و آداب و رسوم خاص کُردها
بوکه باران، از آداب و رسوم باران‌خواهی در کردستان است که در ایام خشکسالی یا سال‌هایی که میزان بارندگی آن کم است برگزار می‌شود. بوک به معنی عروسک است. دختران نوجوان روستا با استفاده از دو تکه چوب عروسکی ساخته و لباسی از پارچه‌های رنگی بر تن آن عروسک می‌پوشانند و برای آن سربندی درست می‌کنند. سپس آن عروسک را در دست می‌گیرند و در حالی که شعر می‌خوانند در کوچه‌ها می‌گردند.

هنگام عبور «بوکه باران» از کوچه‌ها اهالی بر آن عروسک آب می‌پاشند به نیت این که باران و گندم در آن سال فراوان باشد. اهالی هدایایی مانند تخم مرغ، پول یا گردو به دختران می‌دهند. دختران پس از گذراندن بوک (عروسک) از همه کوچه‌ها آن را به قبرستان یا زیارتگاه موجود در روستا می‌برند، سپس آن را می‌سوزانند یا به آب می‌اندازند و هدایای جمع‌آوری شده را بین خود تقسیم می‌کنند. اهالی روستای هشمیز از دهستان ژاورود شرقی، بخش مرکزی شهر سنندج در منطقه‌ای سرد و خشک در ۳۶ کیلومتری جنوب غرب سنندج به این عروسک «بووکه چووینه»(bokâ cuwina) گویند و آن عروسک چوبی را در گهواره‌ای گذاشته و می‌چرخانند. این دختران هنگام چرخاندن عروسک در کوچه‌ها اشعاری را آوازوار و آهنگین و به صورت دسته‌جمعی می‌خوانند.

از جمله اعیادی که در تمامی کشورهای اسلامی و نیز در ایران برگزار می‌شود، اعیاد اسلامی است. کردها برای رسوم و اعیاد مذهبی مانند عید قربان، عید فطر و به خصوص میلاد پیامبر اسلام ارزش بسیاری قائلند. در دو عید فطر و قربان مردم با اقامه نماز مخصوص عید در حالی که لباس نو به تن دارند به دید و بازدید یکدیگر می‌روند. علاوه بر این، جشن عید مبعث پیامبر اسلام از شکوه ویژه‌ای برخوردار است. این جشن در ماه رجب که سراسر سرور و شادی است برگزار می‌شود. در این مراسم غذاهای نذری از جمله نوعی آش مخصوص طبخ می‌شود و در میان مردم تقسیم می‌گردد و همراه با آن مراسم ذکر دراویش و نواختن دف و خواندن اذکار مخصوص شامل مولودی خوانی، حمد و ستایش پیامبر اسلام و نیایش به درگاه خداوند نیز اجرا می‌شود. البته مولودی‌خوانی در ماه‌های دیگر سال، نیز جز ماه‌های محرم و صفر برگزار می‌شود.

آشنایی با مناطق کردنشین ایران
نواحی کُردنشین ایران شامل قسمت عمده‌ای از استان آذربایجان غربی از ناحیه ماکو شروع می‌شود و با دربرگرفتن بخش‌های مرکزی (شهرهایی مانند ارومیه و سلماس) و غربی استان و برخی از شهرهای جنوب آذربایجان غربی، شامل دیگر استان‌های غرب ایران یعنی بیشتر مناطق استان کردستان (اردلان)، کرمانشاه و ایلام و بخش‌هایی از استان همدان می‌شود؛ و در قسمت جنوبی دریاچه ارومیه، شهرستان‌های اشنویه، مهاباد، بوکان، پیرانشهر، سردشت، بخش‌هایی از نقده، تکاب و شاهین‌دژ کردنشین هستند.

در دهه‌های پیش از جنگ جهانی دوم که نظریه‌های نژاد برتر و آریاییگری خصوصاً از نوع موبورِ اروپای شمالی شیوع داشت، کردهای مناطق کوهستانی را بر اساس نظریهٔ گهوارهٔ اروپای شمالی آریایی‌ها در زمرهٔ آریایی‌های بلند قامت، موبور و چشم آبی (Homo europeus nordicus) طبقه‌بندی کردند

نیمی از جمعیت استان خراسان شمالی نیز کرد هستند. در سایر استان‌ها نیز به خصوص خراسان رضوی ، گیلان، البرز، تهران ، مازندران و اردبیل اقلیت کرد وجود دارد. در استان یزد شهر ابرکوه روستا مهرآباد یک اقلیت ۵۰۰۰نفری کرد وجود دارد. شهر کرمانشاه پرجمعیت‌ترین شهر کردنشین ایران است این شهر در قرن یازده میلادی که تمام بخش‌های کردستان قسمتی از حکومت سلجوقی بود به عنوان مرکز کردستان شناخته می‌شد.

درآمیختگی و همزیستی کردهای ارومیه و مناطق شمالی تر با همسایگان ترک سبب شده که بسیاری از عناصر فرهنگ کردی گروه‌های قومی کُرد، از جمله زبان، جایش را به زبان و فرهنگ ترک بدهد؛ از این‌رو ایوانف شناسایی هویت کردهای کرمانج ایران را مشکل دانسته‌است و آن‌ها را ترک‌زبانانی می‌داند که رفته رفته هویت کردی را از دست می‌دهند.

ژنتیک و تبار کُردی
کردها از قوم‌های مورد توجه آریایی‌گران بوده‌اند. باور عمومی نزد آریایی‌گران این بوده‌است که چون کردها مردمانی کوه‌زی بوده‌اند، نسبت به خویشاوندان دشتی/شهری خود از اختلاط با نژادهای دیگر دور بوده‌اند.

در دهه‌های پیش از جنگ جهانی دوم که نظریه‌های نژاد برتر و آریاییگری خصوصاً از نوع موبورِ اروپای شمالی شیوع داشت، کردهای مناطق کوهستانی را بر اساس نظریهٔ گهوارهٔ اروپای شمالی آریایی‌ها در زمرهٔ آریایی‌های بلند قامت، موبور و چشم آبی (Homo europeus nordicus) طبقه‌بندی کردند. فون لوشن به همانندی زیست‌بوم کردها و فرمانروایان هندو-ایرانی میتانی در ۳۵۰۰ سال پیش از این اشاره کرده‌است.

در جریان جنگ سوریه، کُردها به عنوان متحد آمریکا وارد عمل شده و با وجود مشکلاتی که در جنگ با داعش با آن روبرو شدند، اما واشنگتن در نهایت آنها را تنها گذاشت تا هدف حمله ترکیه قرار بگیرند.
این همان اتفاقی بود که در عراق نیز رخ داد و اگر نبود حمایت ایران از کُردهای عراق، آنها قربانی خشونت تکفیری ها شده بودند

قائل شدن ریشهٔ ایرانی و به تبع آن هندواروپایی برای کردان، از لحاظ تاریخی بدین سبب بوده‌است که کردی از زبان‌های ایرانی است. پس فرضیهٔ ایرانی‌تبار بودن کردان با توجه به قراین زبان‌شناختی بوده‌است و نه ژن‌شناختی.

پژوهش‌های میان‌رشته‌ای، به‌ویژه با نظر در دی‌ان‌آی این مردمان، تصویر پیچیده‌تری از واقعیت ترسیم کرده‌اند. طبق یکی از پژوهش‌ها، قدیم‌ترین نیاکان کردان از اخلاف بومیان اولیه هلال خصیب در عصر نوسنگی بوده‌اند. جایگاه جغرافیایی ایشان بیرون ایران امروزی جایی در شمال غربی آن می‌بود.

ایرانی‌زبان شدن این بومیان چند هزاره سپس‌تر، در پی درآمدن چندین موج نخبگان جنگاور ایرانی‌زبان از آسیای میانه به سرزمین‌های ایشان بوده‌است.
از جمله نتایج جالبی که از مطالعات ژن‌شناختی گرفته‌اند در بررسی ژنتیکی بخشی از مردم خاورمیانه است. برای نمونه اظهار شده‌است که یهودیان به کردان، ترک‌ها و ارمنی‌ها نزدیک‌ترند تا به همسایگان عرب خود.

از سوی دیگر یک مطالعه ژنتیکی بر روی دی‌ان‌ای میتوکندریایی اقوام ایرانی نشان داده که بیشتر کردهای ایران به هاپلوگروپ HV تعلق دارند.

هاپلوگروپ J با ۲۰ درصد و U7 با ۸ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند که هر سه آن‌ها از هاپلوگروپ‌های مخصوص اورآسیای غربی هستند. مقایسه دوبدوی نوکلئوتیدهای تغییریافته نشان داد که کردها بیشترین شباهت در الگوی دی‌ای‌ای میتوکندریایی (نسب مادری) را به گیلک‌ها و بیشترین تفاوت را با بلوچ‌ها دارند.

کُردها در میانه جنگ های نیابتی
در سال های اخیر کُردها با فشار دولت های منطقه روبرو بوده اند. دلیل این امر، استفاده ابزاری از کُردها در کشورهای مختلف بوده است. همین امر، دولت های ترکیه، عراق و حتی سوریه را واداشته تا نگاهی امنیتی به موضوع کُردها داشته باشند.

در جریان جنگ سوریه، کُردها به عنوان متحد آمریکا وارد عمل شده و با وجود مشکلاتی که در جنگ با داعش با آن روبرو شدند، اما واشنگتن در نهایت آنها را تنها گذاشت تا هدف حمله ترکیه قرار بگیرند.
این همان اتفاقی بود که در عراق نیز رخ داد و اگر نبود حمایت ایران از کُردهای عراق، آنها قربانی خشونت تکفیری ها شده بودند.

ایران همواره نشان داده است که در بزنگاه ها در کنار قوم کرد می ایستد و اجازه نمی دهد این قوم ایرانی قربانی جنگ های نیابتی شود. با این حال دخالت های قدرت های فرامنطقه ای و گاهی وابستگی برخی جریانات سیاسی کُرد به کشورهای بیگانه و اعتماد به آنها باعث می شود که این قوم تاریخ ساز با مشکلاتی روبرو شوند که شایسته آن نیستند.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 231
  • شهروند۱
    7

    سلام عالی بود دستمریزاد

    نظرات شما -
    • امیر خان
      9

      اگر متن رو به صورت کامل بخونید متوجه خواهید شد بزرگترین ظلم در طول تاریخ بشریت به کرد ها شده وقتی که از قدمت حرف زده میشه ببینید و بنگردید که سه کشور ترکیه، عراق، و سوریه پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی عثمانی با توافق انگلستان، در سال ۱۹۲۳ تأسیس شدند. با توجه به میزان جمعیت در شهر های کرد نشین بالاترین شهدا در جنگ تحمیلی با صدام ملعون رو داشتن. بزرگترین دشمن صدام کرد ها بودن که در زمان جنگ با ایران در مقابله با صدام ایستادن و علیه ایران اقدامی انجام نکردند... چون خود را ایران و ایرانی میدانند.

    • شمس
      6

      خدا هر که خود را ایران و ایرانی میداند حفظ کند ما در جنگ از همه قومی داشتیم و همینطور خائنین به وطن از همه جا بودند و هنوز هم ایران دوستان و ضد ایران وجود داره فقط پاینده ایران

    • س ی
      18

      عمده مشکل کردها آلت بودنشونه یک روز دست امریکا یک روز دست اسد یه روز دست روس مشکل بعدیشون اینه که خودشون مشکل هستند وتو چهار کشوری هستن با دولت مرکزیشون مشکل وزاویه دارن

    • مسعود کاسان
      4

      مقاله خوبی بود دست مریزاد احسنت بر پویسنده

    • Dalanpar
      9

      قابل توجه اونی که میگه کوردها آلتن بیش تر شورش های کورد پشت خودشون رو به کشور های بیگانه گرم کرده بودن و به قولی آلت بودن ولی این درمورد پ ک ک و گروهای وابسته به اون فرق می کنه این گروه غیور و پاسدار کورد با این نظر آموزش دیدن که از هیچ کشوری کمک نخوان و پشت خودشون رو به قوم کورد گرم کنن دوم اینکه اونا به خدا که بیش تر شورش های کورد بر اون توکل کرده بودن توکل نکردن و بر خودشون توکل کردن و همین دو امر باعث شده که پ ک ک نزدیک به چهل یک سالش هست دوام بیاره و از قدرت و ترسش برای دشمنان کورد کم نشه اگر در دوره های جلوتر کورد ها این چنین نظریه ای داشتن الان خیلی وقت بود که در مدارس و دانشگاه ها به جای فارسی ترکی و عربی کوردی درس می خواندیم و نقشه کوردستان در نقشه جهانی بود الان

  • علی
    6

    روزی برسه که خداوند انتقام تمام کردهای این چندکشوررا ازدشمنانشون بگیره مابایدبرااینها دفاع کنیم چراکه ازماومسلمانند ریشه کرد ایرانی است نه عرب نه ترک هستند مظلوم زحمت کش بیگناه زرنگ اینها حالا باید جزع جنگ جویانه ماباشند اول خدا دوم مابایدپناهشون بدیم ،فعلا که اردوغان شده قاتلشون پناه میبریم بخدا،امان ازغیرتشون تعصبشون این کردهای عزیز،درپناه خدا باشند

    نظرات شما -
    • م .ع
      26

      ببخشید که بیش از 35 درصد ایران ترک و 5 درصد عرب هستند و 9 درصد کرد ماهرچی از کردها دیدیم خیانت به ایران و کشتن سربازان مرزی و خیانت در جنگ تحمیلی و تشکیل گروههای تروریستی پژاک و پ پ ک و ... است فکر نمیکنم شهری در ایران باشد که چند شهید کشته شده توسط تروریستهای کرد نداشته باشند حالا مقایسه کن با لرها و عربها و تر کها و غیره که 5 و 6 برابر کردها هستند اما هیچ وقتاقدام به جنایت و قتل در قبال هموطنان و سربازان مدافع مرز خود نمیکنند و هیچکدام هم گروهک تروریستی مسلح ندارند درصد بیشتری از جمعیت ایران ترک و عرب و .... هستند و ایران مجموع اقوام است کرد با غیرت

    • کاربر ناشناس
      7

      خداوند نسل کردهاراکه ایرانی اصیل وباغیرت هستندودرجنگ تحمیلی مردانه پابه پای دیگران جنگیدندومال جوانشان را فدای کشورکردند در پناه خودش و ائمه معصومین حفظ کندآمین درودبرکردهای غیور

    • اصغر
      11

      لعنت برالاغان ترکیه

    • ناشناس
      7

      ما با اینکه تو سوریه چه اتفاقی میفته خبر نداریم اما اینکه تو بگی کردا مال ایرانن و ترکا نه اینو بدون که ترک و ایران یکی اند موقعی که حرف میزنی به جای خود شیرینی یکم فکر کن

    • شمس
      4

      این که کرد ها ایرانی هستند و عزیز درست ولی ترک و عرب هم هم وطن و ایرانی هستند ما نباید بخاطر استباهات دیگر نقاط دنیا با یکدیگر بد شویم خدا همه مردم ایران حفظ کنه و ترکیه هم دست از جنگ برداردو یک راه نیکو برای رفع نگرانی ها پدید اید

  • علی شیرازی
    6

    حساب کردهای عزیز از پژاک و پ ک ک و تروریست ها جداست .

    نظرات شما -
    • عاشق
      8

      تروریست تویی

    • Kurd
      5

      پژاک و پ.ک.ک حاصل زور گویی و ظلم کشور های ایران و عراق و ترکیه ست

      وقتی یه کورد برا نون شب تو مرزهای ایران میره کولبری مرزبان با گلوله مستقیم طرف رو میزنه باعث نارضایتی میشه و پژاک به وجود میاد
      وقتی ترکیه کورد هارو به رسمیت نمیشناسه پ.ک.ک به وجود میاد
      پس هرکس کشته بشه مقصر دولتمردای همون کشورند

  • کرد
    6

    خداوندنسل کردهاراکه ایرانی اصیل وباغیرت ومردانه هستنددرپناه خودش و ائمه معصوم حفظ کندآمین درودبرکردهای غیور

  • احسان رستمی
    4

    عالی و بسیار آموزنده بود امیدوارم باز هم تو کانالتون از. این اخبار مربوط به کردها بزارید ممنون و موفق باشید

    نظرات شما -
    • هدیه
      12

      نوش جان خوشت اومد نه؟ کوردها رو آمریکا و اسرائیل و... سواری گرفتن حالا هم نوبت سواری دادن به آریایی های پان فارسه

  • آذربایجانی
    8

    واقعا باید تحقیق بشه چرا خبر فوری اینهمه رپورتاژ برای پ ک ک میره با اینکه اینهمه جنایت کردن، شاید بخاطر اینکه نشستن مرکز ایران خبر ندارن اینا تو مرزها به جان مسافرام رحم نمیکردن چه برسه به سربازا

    نظرات شما -
    • ایرانی
      6

      صهیونیست جهانی همه جا وجود داره وپان فارس در جهت منافع صهیونیست کار میکنه وهمانند آنها در بازیچه قرار دادن کوردها نقش بازی میکنه

    • احمد
      2

      سلام همه اقوام ایرانی ،ایرانی هستند ،مرگ بر پان ها ،حالا از هر قومیت غریب به سیصد هزار شهید در جنگ تحمیلی دادیم دویست هزار در اهواز و ... آیا انصافه بگیم برید به گلزار شهدا سر بزنید همه در منطقه عرب کشورمان شهید شده اند و نتیجه بگیریم عربهای غیور کشورمان ضد انقلابند ،این درست نیست کردستان تحت تهاجم استعمار بوده ایرانی ها برای دفاع آنجا رفته اند بوده اند عده ای فریب خورده که در دسته آنها بوده اند دیگه انصاف نیست همه کردها عزیز را تروریست و ...بدانیم در یک روستای کردنشین منطقه ما ۱۲شهید تقدیم انقلاب شده ،روستای ترک نشین ما سه نفر ،این قیاس ها درست نیست .اتحاد ،برادری و همنوع دوستی رمز پیروزی ماست

    • عاشق
      6

      چرا چرت و پرت میگی من سر مرز زندگی میکنم .کجاش به جان مسافرا رحم نکردن؟ آخرین باری که درگیری روی داد هفت سال پیش بود اونم یه درگیری کوچک بین نیروهای مرزی و.....بعد چطور میگی از پ ک ک حمایت میکنید این مقاله مربوط به ملت کورد هست نه یک گروه یا یک حزب .نژادپرستی هم حدی داره نمیدونی چطوری دق دلیتو خالی کنی

  • یاس
    17

    نقشه بالا حقیقت نداره، من در شهریم که نقشه بالا کرد زده ولی یک دونه کرد نداریم. با این بهانه ها که کرد ها از ترک ها ایرانی تر هستن میخوان آذربایجان رو به کردها بدن ولی کور خواندن

    نظرات شما -
    • Dalanpar
      3

      قابل توجه کسی که چرت و پرت میگه شما ها بای زادتون باشه که شهر ارومیه از بعد انقلاب که مال ترک ها دونسته می شه و الکی می گن شهر ارومیه ترک زبان اگه نگاه کنیم سرو سیلوانا و براندوز که کوردن بعدشم می مونه خود شهر ارومیه اگه سر شماری عادلانه و نه الکب بگن سر شماری کردیم و نظر های از خود درآوردی بدن می بینید بیش تر شهر کورد نشینن و فک کنم امیر خان لب زرین و سماییل آقا ملقب به سمکو شکاک و عبدالرحمن قاسملو یادتون رفته اگه این جا مال ترک ها بود در دوره همزمان با جمهوری مهاباد ارومیه هم به جمهوری آذربایجان می پیوست نه این که رئیس ارومیه یک کورد از ایل هرکی باشه اگه سواد نداری و نهضتی هستی چرا نظر میدی

    • عاشق
      3

      ایران مال همه اقوام هست .بعدشم چرا میگی خاک آذربایجان؟ حتما تجزیه طلب پانتورک هستی.مدیر سایت مناطقی که کردها زندگی میکنن رو زده لابد میگی چرا ارومیه ماکو رو زده خب اونجاها کورده چون من خودم ساکن اون مناطق هستم اونجاها ترکها بصورت پراکنده هستن

    • ناشناس
      2

      یاس من پرپرت میکنم تواون استان جمعیت ترکهابه یک دهم نمیرسه چه برسه کل استان باشن

  • آنا
    4

    کرد و لر و فارس و ترک و عرب و بلوچ و .....نداریم همه ایرانی هستیم و باید ایرانی بمانیم. باید قدر مرزبانان وفادار رو بدونیم من به عنوان یک فارس از همشون تشکر ویژه دارم. اما در مورد کردهای سوریه بحث کرد بودنشون نیست بحث سیاسی هست که سردمداراشون به کشورشون پشت کردند و به امریکا اعتماد کردن و نتیجه اعتماد سردمداران به امریکا حالا اواره شدن زنان و کودکان بی گناه شده. ممنون از نیروهای نظامی وطنم که امنیت ایران را فراهم میکنند.

  • وطن اوغلو
    20

    یه مشت چرندیات تحویل مردم ندید اینا اقوامی هستند که از هندوستان آمده اند و جز ترور و قاچاق و کشتن سربازان این کشور کار خاصی برای این کشور نکرده اند در جنگ هم که خیانت کردند

    نظرات شما -
    • یک کرد
      4

      چرند تو میگی تو از تبار مغولی که به خاک ایران آمدی اختلاس ر رانت خوار جیره خوار

    • کوراس
      1

      خخخخخ بخدا اگه ریشه و اصل و نسب خودتو بدونی

    • احمد
      3

      آقای وطن غولغولی من کردم پدربزرگم و برادرم شهید شدن پدرم آزادس خودم جانباز عمو وپسر عمه و اینا ک شهید شدن هیچ تو و امثال تو چکارکردین واس وطن بجز نفرت پراکنی خجالت بکشید امثال تو با ی تیم فوتبال آب ب آسیاب دشمن میریزن وای ب اینکه مسلح بشید

    • Me
      0

      امان از جهل

    • احمد
      1

      پان ها از شهید باکری عزیز ترک زبان ،از شهید حیدری اولین خلبان شهید کرد که بی سر به وطن بازگشت خجالت بکشید اولی از میاندوآب ترک و شیعه دومی از مهاباد کرد و سنی

    • Dalanpar
      3

      وقتی حرف میزنی مدرک بیار و تاریخ بخون ترک مغول تمام آذری های ایران از مراغه و تبریز پراکنده شدن و اینو بدونید که دوره پخش شدنتون همون زمانیه که ایلخانان مراغه را پایتخت کرده بودن تمام آذریان مغولن که گویش شون به مرور زمان در اثر برخورد با سایر فرهنگ های ایرانی تغیر کرده و مورد توجه اونی که میگه کورد ها هندیین صلاح‌الدین ایوبی سردار مشهور کورد طرف مقابل ریچارد شیر دل کورد بودکه در سالهای ۵۳۲ تا ۵۸۹ زندگی می کرد که در اون دوره حتی ترکی در ایران وجود نداشت و همتون توی بیابان های آسیای مرکزی کوچ نشینی و غارت اموال چینی ها وایرانیان هم مرز با ازبکان را می کردید و از بدو تولد تا مرگ فقط روی پشت اسب زندگی می کردید

    • عاشق
      4

      زمانی که کردها امپراطور مادها رو داشتن نسل ترکان تو مغولستان هنوز نزاییده بود .پانتورک عزیز یا خیلی نژادپرستی یا خیلی هم بیسواد. کورکورانه نظر نده.اما مغول را فراموش نکن

    • S
      0

      یکم مطالعه داشته باشی بد نیست داداش!

    • ناشناس
      2

      توهم چرندیات تحویل مردم نده هشتصدسال پیش اومدیم ایران‌همچین ادعاتون‌هم میشه فردوسی خوب توشاهنامش حالتون‌روگرفت حقتون‌بود

  • یک کرد
    0

    در جواب م ع باید بگویم امثال تو باعث تبعیض نسبت به کردها هستند به حق حقوقشان احترام نمیگذارند در همین نظام جمهوری اسلامی تا به حال به قوم کرد و به عنوان نمونه در رده مدیریت میانی مثل استاندار استفاده نشده چون نظام بهشون اعتماد نداره یکی مثل تو تصمیم گیره مگه تو ترک لر عرب آدم بد پیدا نمیشه وقتی تبعیض امثال تو باعث بی اعتمادی نسبت به کردها میشه چگونه به حقشون برسند قوم کرد همیشه مورد ظلم واقع شده که انشالله خداوند تقاصش رو از مسببان تعدی نسبت به این قوم خواهد گرفت چطور آمار گروهگ های ضد انقلاب را به خوبی یاد دارید ولی پنج هزار چهارصد شهید که فقط در کردستان برای انقلاب داده شده رو به حساب نمیارید مگه خون تو از خون کردها رنگین تر است حال بماند آمار شهدای کرد آذربایجان غربی کرمانشاه که کرد سنی بودن شهید شدن

  • محمد
    0

    در جواب کاربر م. ع همه جا خوب و بد داره در همه رسته های قومیتی گروهی پیدا میشن که افکارشون متقاوت باشه مثل ترک بان ها یا جدایی طلب های ترک یا جدایی طلب های عرب همه این ها هم به ایران دارن خیانت میکنن.ولی بدون شک اگر کردها و لر ها نبودن در زمان جنگ ، تو الان داشتی عربی تایپ میکردیو حرف میزدی نه فارسی.اونا که رفتن جنگیدن مهین پرست و دین دار بودن و خودشون رو ایرانی میدونستن.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      طوری حرف میزنی انگار بقیه نشسته بودن خونه فقط اینا جنگیدن خود ترکا ببین چقدر شهید دادن نژاد پرست نیستم ها ولی قبول نمیکنم یه عده هر چی خواست بگن اگه بخواهیم حرمت ها حفظ بشه نباید به زبان کسی توهین کرد الان که ترکیه داره مناطقی رو میزنه اگه اشتباهم باشه تقصیر اردوغان نه اینکه همه ترکا اینطور باشن مشکل اصلی کردای سوریه اینه که فکر کردن با حمایت آمریکا میتونن واسه خودشون کشوری بسازن همانطور که کردای عراق همین فکرو کردن

    • سواری
      7

      این قوم فقط سواری میده یه روز سواری برای آمریکا یه روز اسرائیل یه روز آلمان مثلا عربستان و عراق و.. کشور مستقل هستند چه گلی سر مردمشون زدن که کوردها با کمک آمریکا بخاد کشور بسازه زنده باد اردوغان که میخاد این بازی و بازیچه بودن کوردها رو تمام کنه

  • محمدی
    3

    کرد یعنی دلاور بودن کرد یعنی شرافت کرد یعنی انسانیت کرد یعنی اتحاد

  • صاعد
    2

    من‌عاشق‌کرد‌ها‌وگویش‌هاش‌هستم‌ پاینده‌باش‌قوم‌کرد

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      ایران با همه اقوامش ایرانه ،جبهه پان ترک آذربایجان شوروی ،جبهه پان کورد و پ پ ک و جبهه الاحوازیه و .... مگه بمیرن تجزیه ایران را ببینند درود بر ترکها و کردها با غیرت ،نفرین بر متعصبان بی عقل هردو گروه که به خیال خودشان قهرمانان ملتشون هستند ولی ستون پنجم دشمن هستند

  • علی
    2

    درودخدا برکردهای عزیزچه درایران چه دران سه کشوردیگر لعنت خدا بردشمنانشون وادروغان که داره خون این بیچاره هارامیریزه ،اگرقدرتی داشتم اردوغان رابجای خودش مینشاندم ،،،دوستدارکردهای عزیزازاستان فارس هردینی باشین ایرانی هستین نه ترک نه عرب خدانابودکنه که کردهایمان را ازایران برد سوریه وترکیه

  • سیدحسین میرنجاتی
    1

    بنام الله سلام کلیه اقوام ایرانی اول ایرانی هستند بعد درداخل وطن اقوام ومذاهب قرار میگیرند بنده شاهد وناظر وهم رزم خیلی از برا دران پیشمرگ کرد بودم در یک صف وجلوتر ازمابا ضد انقلاب کرد میجنگنید وواقعان پیش مرگ واقعی بود راه بلد کوهنورد ماهر مقاوم مثل کوه استوار ضد انقلاب لقب ای که شایسته خودشان بود به برداران کرد باغیرت را می گفتند جاش ضد انقلاب در همه قوم ها نفوذ کرده بود ترکمن ترک جریان جمهوری دمکراتیک خلق شر یعتمدار عمامه برسر گناه هرکسی را به پای خودش حساب میکند حتی خداوند متعال

    نظرات شما -
    • حیرت
      3

      شما تشریف ببرید غیرت آریایی رو در مزار شهدا ببینید از هر 10مزار شهید 8مزار محل شهادتش کردستان هست ما آدما دروغگو هستبم سنگ که دروغ نمیگه چرا کوردها که سابقه ترور چند صد ساله دارن رو میخای تطهیر کنی

    • رزمنده
      2

      جناب حیرت لطف کن تشریف بیار مزار شهدای کرمانشاه و ببین ۹۸۰۰ شهیدی را که این استان تقدیم کرده و آنوقت ببین بازم میتونی راحت قضاوت کنی. من به عنوان خانوده شهید از دستت خیلی دلخورم. البته اگر این چیزها برات مهمه. عراق جنگ را از قصرشیرین شروع کرد و در مرصاد به پایان رساند پس در جایی که بالغ بر ۸ سال دشمن عراقی وجود داره طبیعیه که رزمنده های زیادی شهید میشن و این خیلی احمقانه است که فکر کنی آنها را مردم کورد کشتن.

  • هی
    6

    بفهمم که کرد قوم نیست ، ملت کرد ملتی که صلح میخواد و اگر دید طرف ظلم میکنه قبول نمیکنه و بعدش چندتا نادان بر میگردن و میگن تروریست، روزش میاد ، چیزی نمونده، صبر داشته باشید ، به کوری چشم احمقهایی که چشم دیدن پرچم شرف رو ندارن ،

  • لشنی زند حسنوند
    3

    داخی کوردستان داخی لکستانَ هَربژی کوردستان هربژی لکستان

    نظرات شما -
    • محسن
      3

      داخی لکستان

  • داوود
    3

    با سلام. اساسا تعیین هویت و یا رد و تایید گروههای قومی،با استفاده از شاهنامه فردوسی کار بی اساس و احساسی و بسیار نامعتبری هست.لطفا منابع مطالعاتی خودتونو تغییر بدین و تفاسیر و تحلیل های عوامانه که این چندسال به واسطه همه گیر شدن فضای مجازی،مثل یک اپیدمی خطرناک،به جان تاریخ و وقایع تاریخی افتاده رو از سر احساسات نئو ناسیونالیستی و یا پان کردی و پان ایرانی و...بیشتر از این منتشر نکنین. تاریخ مردم کرد بسیار مبهم و پیچیده ست و هیچ جایی در منابع معتبر از اصالتی که مورد ادعای تنظیم کنندگان و منتشر کنندگان این مطالب در فضای مجازی دم از اون میزنن،دیده نمیشه. از شما(خبر فوری)انتظار میره که حرفه ای تر و برمبنای حفظ اصول اخلاقی و انتقال حقایق تاریخی به نحو کامل و به دور از تحریف اقدام کنین. اینجور تعاریف ،حداقل در بخشی از مردم غیر کرد ایجاد حساسیت خواهد کرد. تمام ساکنین فعلی ایران(از ابتدای ورود در گذشته های دور تا این اوخر)همگی مهاجرانی هستن که از دیگر مناطق به این سرزمین وارد شده و ماندگار شدند.شاید عاملی مثل سرمای طولانی و خارج از حد توان انسان که در حدود ۲۷۰۰ سال پیش بخشهای بزرگی از زمین(قطب شمال و مناطق پیرامون و جنوبی تر آن مثل مناطق وسیعی از روسیه امروزی،سیبری،مغولستان،...و در اورپا مثل منطقه اسکاندیناوی و...)باعث مهاجرت اجباری ساکنین اون مناطق به مناطق گرم تر و جنوبی تر شد.در کمال تاسف و در نهایت حقیقت؛هیچ کدوم از اقوام ساکن در ایران هیچ اصالتی شبیه به افسانه هایی که هرروز بیشتر و بیشتر و جذاب تر برای عوام ساخته و پرداخته میشن،ندارن. مردم کرد بنا به روایات و مطالعات ژنتیکی از امتزاج اقوام و گروههای مختلفی مثل اعراب و یهودیان و مغولها و...در طول تاریخ شکل گرفتن،دقیقا مثل اکثر مردمان دیگه. برتری انسانها به هم،فقط در تقوا و پرهیزگاری اونهاست.

    نظرات شما -
    • سمیرا
      0

      اگه مطلب رو کامل بخونید، اینجا هم همینو گفته. شما هم به درد فضای مجازی دچار شدین و فقط یه خط تیتر میخونین. چرا یه مطلب رو کامل نمیخونین تا بعد نقد درستی بکنین؟

    • شمس
      0

      اساسا دوست عزیز تاریخ از واژه تاریک یعنی چیز ناشناخته می اید و تاریخ هیچ جا و مکانی کاملا روشن و مشخص نیست دوم از ان شما به شاهنامه اعتماد نکن و ان را کنار قرار بده و نامعتبر بدان ولی فقط شاهنامه نیست داستان ویس و رامین بخوان و حدود ایران را متوجه شو این که منابع ایرانی را کاملا رد کنید و فقط منابع غربی را مورد تایید قرار دهیم از تفکر غرب زده شماست لطفا به همان منابع غرب یک سر بزن و حدعقل هرودوت و ... بخون و بعد تومار بنویس سوم دوست من این که چکسی از کجا به کجا کوچ کرده در کجای تاریخ مشخص وجود داره و تاریخ نوشته شده وجود داره فقط حدس و گمان هست و گمان های وجود دارد قوم ایرانی در همیجا بوده اند چرا که شما میبینی دفینه های پیدا شده که قریب به ۶۰۰۰ سال تمدن یکجا نشینی نشان میدهد خوب وقتی کشوری این قدمت داره چطور شما میگید کوچ شده یا نشد و بر چه اساسی خدا داند بهر حال اگر مطالب بالا دقیق نیست مطالب شما خالی از بی دقتی نمی باشد و بطور کلی چرا تاریخ همه دنیا را درست میبیند و فقط چشم در تاریخ این سرزمین و ذربین دنبال اشکالید

  • سینا
    3

    باید همه کردستان بشود جزو ایران. چه در سوریه و عراق، چه ترکیه

  • محمد
    3

    خدمت اون کاربری که میگه کرد ها از هندوستان اومدن باید بگم که حتما منبعت هم سایت ها و کانال های نژاد پرست و تعصبی ترک هست . کردها همان مادها هستند که آریایی بودن . شما جز مغول ها هستین و همیشه آرزو داشتین که جز آریایی ها باشید و برای اینکه کم نیارین یه چیز من در آوردی میگین . مغول ها جز بی هویت ترین های روی زمین بوده اند و هستند. واقعا اینارو از کجاتون میارین؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      کرد آریایی ههههه بابا اصلا با نژاد آریایی آشنا هستی ما ترکا تو آلمان و اینا هستیم که نژادش آریاییه شما کجایه دنیایید عراق و سوریه فکر کن بعد حرف بزن اصلا مغول به ترکای ایران ربطی نداره لطفا از روی احساسات حرف نزنیم

    • امین
      0

      دمت گم گل گفتی . واقعا یه حرفایی میزنن که ادم هنگ میکنه نمونه بارزش همون تراکتور بعد منچستر اوله .خخخخخخخخخخخخخخخخخ . همونطور که گفتین آریایی بودن آرزوی همیشگی اینا هست

    • ابراهیم
      4

      ترک ها با اذری ها فرق دارن اذری اها از اقوام ایرانی بودن و جزو ایرانی های اریایی هستن و اذربایجان قبلا اتروپایگان بوده. پس الکی اختلاف افکنی نکنید. با اینکه ترک نیستم ولی باید حقیقت رو گفت. اونایی که ریشه مغلولی دارن شبیهه مغلول ها هست قیافشون قشنگ معلومه اصن.

    • کردتبار
      0

      ناشناس خان کردآریایی توخودت یک نمونه مثال ازقوم آریایی بزن خوشی به دلت آلمان وایناهستیدماهم تواروپاوآمریکاهستیم دقیقاوردل خودتون

    • Dalanpar
      4

      قابل توجه ترکی که گفته ترکا تو آلمانن داداش سواد کلاس هفتمی اونا همشون تو دوره هیتلر به آلمان برای کار رفتن ابتدا هیتلر از رضا شاه خواست تا افرادی را برای کار به اونجا بفرسته ولی رضا شاه گفت من ایرانی رو برده یک قوم دیگه نمی کنم و هیتلر روبه مهره دوم خود یعنی آتا تورک کرد و آتا تورک قبول کرد و افرادی از ترکیه را برای کار در آلمان روانه کرد بی سواد لطفا تو برو کتاب بخون بعد نظر بده

  • مهدی
    1

    توزمان جنگ هم زحمت خیلی زیادی کشیدن سر رزمنده هامونو بریدن خسته نباشن الانم همشون همینن

    نظرات شما -
    • بینام
      2

      الان هم یکی مثل تو ازخون شهیدان سواستفاده کرده ومشغول رانت اختلاس دزدی هستی

    • کوراس
      2

      مطمئنی توی جنگ تو و پدرت نقش داشتین؟ شاید اب به آسیباب دشمن ریختین و میریزین اما دفاع نکردین. کاش انقد مرد بودی روبرو این خرف رو میزدی تا کورد بودن رو نشونت میدادم.

    • ابراهیم
      0

      چرا فقط نیمه خالی لیوان رو میگید خیالشون کمک کردن و اومدن تو عملیات ها علیه صدام جنگیدن باهاش.

    • 2

      من یک کورد هستم. همه اعضای خانواده ام. جانباز هستند
      پدرم در عملیات در شهر خودمون شیمیایی شد
      پدر بزرگم تا هشت سال فرزندانش رو ندید پ استخوان پتش شکست به اضافه ی 6تا ترکش در در سرش هست
      پدربزرگ دیگرم هم جانباز شد
      دایم اگر پدربزرگم به جنک نمیرفت هیچ وقت از کوه نمی افتاد. و این مصیبت سر ما نمی افتاد
      کردستانی ها هم شهید و جانباز دادند
      انصاف هم خوبه

  • سام
    0

    درود بر دوستان.من روی حرفم با م.ع هست .فقط اینو بگم که این شخص یک ادم کاملا بی سواد وبی شعوره.والبته نادان. . در پناه حق.

  • کرمانشاهی
    11

    کورد تا کشور کوردستان را تشکیل ندهد مورد ظلم است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      پیاده شو با هم بریم همین امثال شما هستین که باعث میشین زن و بچتون یه روز خوش نبینن

    • ایلیا
      2

      همین حرفارو می زنین که هیچوقت روی خوش رو نمی بینین دیگه

    • میثم
      0

      البته نام امثال شما را باید خائن گذاشت!

  • سالم چکاو
    4

    افتخار میکنم که کورد هستم

  • علی
    8

    کردا هندو های رقاص ومطرب های هندوستان هستند وجز تروری چیزی از آن ها سراغ نداریم وتاریخ سازی جعلی ایران فارس هندو جعلی ودشمن تورک هستند ونابودی فارس کرد فراریده

    نظرات شما -
    • محمد
      5

      ترک ها همیشه دوست داشتن آریایی باشن و دوست هم دارن و لز خداشونه . چون خودشون از نوادگان بی هویت های مغول هستن . . برای اینکه حسادتشون رو خالی کنن یه چیز من در اوردی میگن

    • فاطمه
      0

      واقعا متاسفم در مورد هم وطنت این طوری حرف میزنی

    • ژینو کرد
      2

      تو کدوم کتاب یا سایت نوشته این چرند تو به منم بگو برم بخونم یابو جلو ننه بابای تو رقصیدیم چکارتون کردیم انقد از کرده بد میگین این ترک ها هستن که رقاص زادن شما اومدین گند زدین به تیران اگه سواد داشته باشی کتاب تاریخ سال دوم دبیرستان بخون

    • علی عباس زاده
      0

      رقاص و مطرب از نژاد شنگل ها در شرق هند که در زمان بهرام گور به ایران مهاجرت کردند وحدود چهار هزار تن بودند این آخرین مطالعات من درباره شنگل ها بود

    • کشکولی
      1

      من بگم ترکم از شیراز
      کرد ها واقعا اصیلن ولی نمیدونم چرا انقققققد ترکا و کردا افتادن به جون هم!!!!
      تماااااام اقوام یکسانن و کسی بر کسی برتری ندارد.
      به عنوان ترک،قشقایی،لر نمینویسم!!!!
      به عنوان یه انسان مینویسم:همه و همه یک سر و دو گوشیم
      کرد ها اصیلن!
      این رو بنده حقیر از دیار مردم قشقایی میگم
      تا بحال ندیدم ماها کوچکترین بدیی از کردا بگیم یا ببینیم که هیچ!!!!کرد ها را از هر ایرانی ایرانی تر میدانیم!!!!!!
      پاینده باد ایران و ایرانیان❤

  • مهدی
    3

    تمام گروه های تروریستی که مردم ایران رو به خاک و خون میکشن هم از کردها هستن پژاک / پ ک ک / پ ی د و الی اخر

    نظرات شما -
    • کورد
      4

      فعلا که همین کوردها میزبان مسافران کربلا هستن. واقعا متاسفم که کوردها را نمیشناسید و نظر میدید

    • کورد
      2

      فعلا که همین کوردها میزبان مسافران کربلا هستن. واقعا متاسفم که کوردها را نمیشناسید و نظر میدید

    • ناشناس
      1

      توخفه شی کسی بهت نمیگه لالی مثل اینکه کردهابدجورچزوندنت زورشون نمیای اینطورمیگی

    • Dalanpar
      1

      همه شما ها یادتون رفته چرا به دره قاسملوی ارومیه میگن دره شهدا باید بدونید که تو اوایل انقلاب رهبرتون خمینی فتوا داد که ناموس و مال و جان کورد حلال است و سپاهی پنج الا شیش هزار نفره از قزوین زنجان و سایر استان ها رو به سوی کوردان ارومیه روانه کرد تا کوردها رو قتل عام کنن که توی راه تو دره قاسملو که براشون کمین گذاشته بودند گیر افتادن و جز یک سرباز همشون این دنیا رو وداع گفتن تمام قتل کورد ها برای دفاع از خود بود درست مانند همون دو تا قاضی تو ارونیه که گفته بودن نا همه کوردها رو سیاسی می نویسیم و دستور اعدام میدیم و پ ک ک نمی تونه هیچ کاری بکنه که وسط خیابان به گلوله بسته شدن قدیمیا مون گفتن وقتی چاقو به استخون رسید دیگه انسان هرکاری می کنه و در مورد کورد ها هم همین طوره وقتی قوم کورد هیچ گونه حق و حقوقی تو ایران وسه کشور دیگه ندارند آن ها نیز جواب خونو با خون میدن

  • حسین
    2

    مسئولیت آنچه که شما برایش اشک میزیزید به عهده جریانی در جامعه کردی است که سالهای بسیار طولانی است که با به راه انداختن حرکت های مسلحانه خونبار تجزیه طلبانه، تمامیت ارضی و امنیت ملی کشورهای منطقه(ترکیه،عراق،سوریه و ایران)را همواره تهدید کرده اند و خود ما هرگز شورش جنگ تجزیه طلبانه ده ساله علیه انقلاب نوپا انقلاب اسلامی و شهادت هزاران جوان مخلص و رشید ایران به دست همین جماعت را فراموش نخواهیم کرد، حالا با این همه تجارب خونبار تاریخی چرا بعضی ها نگرانیهای امنیتی ترکیه را درک نمیکنند سوالی است که مطمئنا هیچوقت به آن پاسخی داده نمی شود

    نظرات شما -
    • کورد
      1

      خوشبحالت عقل نداری راحتی

  • راوی حقیقت
    6

    چرت و پرته همش ..کل ایران و کل دنیا میدونن کل کردا از دست جنایات صدام از عراق فرار کردن و پناهنده شدن ایران و ترکیه الان ادای سرزمین میکنن

    نظرات شما -
    • دروغگو یاب
      1

      تو که میخوای دروغ بگی چرا پای ایران و دنیا را وسط میکشی؟

    • مهدي
      1

      عزيزم برو يكم تاريخ بخون احتمالا سيكلم نداري چون اولين قوم ايراني مادها بودن كه كرد بودن

    • ناشناس
      0

      خخخ بسه دیگه خیلی توهم زدی دست خودت نیست یه چیزی میگی

    • Dalanpar
      0

      به نظرت امیر خان لبزرین که در دوره شاه عباس صفویی بود و قلعه دم دم رو ساخت اونم با جنان همکاری داشت و سیصد سال جلوتر میدونست که صدام میاد و به ایران فرار کرد

  • کیوان
    5

    کردها حقشون داشتن کشوری مستقل هست ! اماراتی ، و بحرینی و قطری کشوری مستقل دارند و تنها کردها هستند که علی رغم حق اب و گل و فراوانی جمعیت نادیده گرفته ميشوند

    نظرات شما -
    • ایلیا
      0

      اخه چرا باید چون هم زبان و هم نژاد هستین دارای یه کشور مستقل باشید ، خدایی خنده داره ، اگه اینجوریه که ترکها ، ترکمن ها ، بلوچ ها ، خلاصه همه اقوام ایرانی هم ادعای استقلال کنن

    • کردتبار
      5

      ایلیاجان کجاش خنده داربوددرضمن مگه نمیبینی که کردهاتنهاملت بزرگی هستندکه کشورندارن پس حقشونه داشته باشن

  • علی رضا
    0

    سلام ممنون از نویسنده مقاله.م ع تو هم خفه شو این چیزی که گفتی امثال خودتن که اسمشون هم جرات ندارن درست کامل بنویسن.مثل تمام خیانتکارای دیگه

  • علی طریقی
    1

    باید بگم کردها چون باغیرتند هیچ بی غیرتی از آنها خوشش نمی آید وبخصوص افراد نژاد پرست ... اگر بە تاریخ کردها نگاە کنید بە خاک وناموس هیچ قومی دست درازی نکردە فقط درخاک خودشان از خود دفاع کردەاند

    نظرات شما -
    • کاک زاگرس
      1

      اخ گفتی با خاک یکسانشون کردی قزات

  • بهزاد كرمانشاهي
    0

    به اميدخدا اين اقوام اصيل ودلاور ايران آريايي يكپارچه ومتحد شده ومزدوراني كه ظلم وستم ميكنن نابود كنن زنده باد ايران بزرگ آريايي زنده باد كردستان بزرگ آريايي اصيل باتشكر از خبرفوري

  • ایرانی
    1

    آغا کردی به کرد بودنت افتخار کن فارسی به فارس بودنت وترکی به ترک بودنت آدم پستارو میخونه میفهمه که همش از روی احساساته نه منطق خواهشا حرفی رو که میزنیم یه استدلال دقیق هم بیاریم معلومه که هیچ طرفی گنه خودشو گردن نمیگیره پس بحث بی فایده جز اختلاف فایده دیگه ای نداره پس عقایدتونو واسه خودتون نگه دارید

    نظرات شما -
    • اسماعیل ابراهیمی
      0

      درود برشما, بخدا فقط مردم ایران اینجوری به خدا قسم. هیچ ملتی مثل ملت ایران نسبت به هم (قومیت) بی عقل وبی فکر نیستند. ای هاوار ملت ایران کمی به خودتون بیایید, بقرآن به خدا شماها سوادندارید, مگه نه کوردچی میگه ترک چی میگه فارس چی میگه. تنها انسانیت وانسان بودن , دیگه به من چی طرف کافر, مسلمانه , یا هرمذهبی. بقرآن همش بی عقلی وبیسوادی میرسونه , واسه همینه 40 ساله درجا میزنید . هیچتون پیداش نیس,

  • فرزاد
    1

    بژی کوردستان؛ زنده بادکشور عزیزمون ایران

    نظرات شما -
    • Dalanpar
      6

      تویی که خودتو ایرانی میدونی به کابینه وزیران ایران نگا کن حتی یه دونه کورد توشون وزیر نیست اصلا وزیر به درک ۳۵ میلیون سنی تو ایرانی اونوقت یه دونی وزیر ندارن اینو بدونید که ایران فقط سرزمین فارس و شیعیان و سرزمین کوردها کوردستان و بلوچ ها بلوچستان و عرب های ایران متعلق به دول عربی هستن که ایران روشون چنگ انداخته

    • علی عباس زاده
      3

      من هر جور چرتکه انداختم ژن عرب بین کرد ها خیلی کم بود و این خیلی عالیه عرب نبودن کرد ها اثبات شده توسط زن شناس های خارجی و باسواد ه

  • X
    8

    کوردها ایرانی نیستند ، کوردها کوردستانی هستند زمانی کە کوردهابودند ایرانی وجود نداشت ،دولت عثمانی کوردها رو از هم جدا نکرد بلکە پیماننامە سایکس پیکو کە دو فرد فرانسە و انگلیسی بودند کوردستان رو از هم پاشیدند، نویسنده محترم کمی اطلاعات جمع کن بعد صفحه رو پرکن

    نظرات شما -
    • محمدرضا
      9

      برو بابا، ایران نباشه شماها همه‌تون میشین برده و کنیز داعش

    • علی عباس زاده
      4

      تو جنگ کوبانی ایران کجا بود؟

  • حمید
    0

    الهی به حق امام حسین یه شعوری به همه ی اونایی که به ظاهر قدرتی دارند بده تا اینهمه مردمان بی گناه را به خاک وخون نکشند. ای خدای بزرگ قدرت فقط و فقط در دستان توست. درود بر ایران و ایرانی درود بر قوم کرد.

    نظرات شما -
    • کاک زاگرس
      0

      حالی نمیشن که تعصب کورشون کرده حقیقت جلو چشمشونه ها اما نمخان باور کنن

  • ایرانی
    0

    من جانباز سالهای دفاع مقدسم و دارای 40 درصد جانبازی هستم همیشه صحنه ای هست که هر روز جلوی چشمم میاد و دچار تنش عصبی میشم ما 8نفر سرباز و گروهبان بودیم در نزدیکی پاوه در سال 60که در کمین حزب دمکرات کوردستان افتاد یم ما پنج نفرمان موفق شدیم در کنار چشمه مخفی بشیم متاسفانه سه سرباز اسیر شدرئیس کوردها گفت باید بدون سلاح و چاقو سر این سربازهارو ببرید یکی از کوردها با سنگ شکسته تیز هر سه را سربریداین قوم کورد را من به خدا میسپارم و از خدا میخام خون آن سه نوجوان سرباز پایمال نشه

    نظرات شما -
    • امین
      2

      بنده در جنگ پاوه بودم اما چشمه ای من ندیدم . قضیه سر بریدن بوده اما نه اینی که شما میگین . اصلا در تاریخ جنگ پاوه اینی که شما میگی نبوده . قضیه سر بریدن هم بر میگرده به بیمارستان که اونجا کورد ها هم سر بریده شدن . لطفا در مورد چیزی که نیستی حرفی نزن که حرمت جانبازان عزیز زیر سوال نره

    • کاک زاگرس
      2

      منم از خدا میخام که خون کوردای بی گناهی که به خاطر هیچ اعدام میشن پایمال نشه امیدوارم اه مادرا اونارو بگیره

  • م.ک
    0

    افتخار می کنم که کردم ولی جالب اینجا است پیشنهاد می کنم به دوستان به این امر واقف باشن قبل کرد بودن و آذری و یا فارس و...یه انسانیم وادب و عقل ومنطق حکم میکند مثل یه انسان آزادی هر تک تک را به رسمیت بشناسیم و اگر تا این مراحله را ادا نکنیم مباحثات و مشکلات نتیجه ای نخواهد داشت بنده چه آذری و چه فارس وچه عرب و...را همه به دید یه انسان ویک خانواده می بینم وخود را متعهد به احترام به تاریخ و فرهنگ مربوطه می دانم.

  • ناشناس
    2

    من کوردم , ولی اینوبگم این مخاطبا همتون بایستی ازدم رنده بشی, ودوباره سردربیاریید, تابدونید دنیا چ خبره. چون هیچ کدوم از تاریخ هیچتون حالی نیست وبی سوادید, فرق نمیکنه همتون چ کورد چ ترک چ فارس . شمااگه میدونستیدباهم رفتارکنید وحرف بزنید, الان وضعتون اینجورنبود. شما اصلأ همه چیو به قومیت اختصاص میدید, اصلأ معنی انسان بودنونمیفهمید اصلأ . چونکه شما همه انسانید, فرق نداره که کورد یا ترک یا فارس یا عرب یا انگلیس باشید. تواگه خیلی قدرتمندو باهوشی, مثل همه کشورهای دنیا به غیراز ایران برو دنبال یه چیز, اونم انسانیت وانسان بودن. دیگه نپرس تو کی هستی. تااینکه مثل کشورهای دیگه روزبه روز پیشرفت کنی نه اینکه 40 ساله داری درجا میزنی. حیا کن , کورد , ترک , فارس . حیا کن.

    نظرات شما -
    • ک چ
      5

      سلام من یه کوردم فقط سرزمین خودمومیخوام ترک عرب فارس پسش بدن ازجنگ خوشم نمیاددیگه جنگ تمام بشه دیگه بسته تاکی ظلم یکم سرتونوبالابکنین بگین خدای هست

  • نیما محمدی
    3

    درود بر مردم کرد... واقعا مردم سلحشور و جنگجویی هستند و غیرت و دلاوری کردها ميلياردها لایک داره

  • احمد
    4

    خواهشا نوادگان مغول که همان ترک ها هستن دم از هویت نزنن . از بس خندیدیم

    نظرات شما -
    • یه بنده
      4

      با سلام من ترک نیستما ولی انگار ترک ها یکاری باهات کردنا اینجور میگی

    • ناشناس
      1

      جناب یک بنده قشنگ ثابت شدترک هستی اگه نیستی به توچه که ایشون راجب ترک بگه یانه

    • کاک زاگرس
      0

      یه بنده قشنگ معلومه مغول نیستی نمیبینی این مغولا چجور حمله کردن با این نظرات متعصبانه شون

  • م.ع
    1

    ضمن احترام به تمامی نظرات ، خداوند همه عزیزانی را که توهین کردند گرفتار گروهکهای مهربان پژاک و پ پ ک و حزب کومله و مهر و محبت کردهای عزیز و باغیرتی بکنه که هر روز و هر ماه و هر سال دستشان به خون سربازان این وطن آلوده است . ضمنا بزرگواران و باسوادان شاید کسانی از قوم عرب و ترک و ... ب دولت مرکزی مشکل داشته باشند و یا عضو تشکلی باشند اما مسلح نیستند و اقدام به قتل پاسداران وطن نمی کنند . ضمنا شما فرهیختگان فیلم چ را ببنید تا نهایت مهربانی این گروهکها را در سکانس بیمارستان مشاهده بفرمایید .( البته حساب کردهای زحمت کش و وطن دوست و عزیز جداست این مقاله چون به نوعی در دفاع از گروهک های کرد سوریه که باعث نا امنی ترکیه و کشور خودشان و ظلم به کردهای سوریه می باشند و با همکاری با آمریکا و اسراییل و جنگ با بشار اسد اوج غیرت خود را نشان دادند بیان شده باعث این بحث هاست )

    نظرات شما -
    • یک کرد
      2

      طبق آیات قرآن کریم جنابعالی مصداق منافق هستی یکی به میخ میزنی یکی به نعل بلاخره کردها بدن خوبن اگه منافع امثال تورو تامین کردن خوبن ولی اگه حقشونو بخوان بدن انشالله خداوند تو رو به درد کردها مبتلا کند

    • عاشق
      2

      آقای پانتورک آخرش باز پاچه کردها رو گرفتی این مسئله ربطی به احزاب کورد نداره. بلکه به کل کردها مربوط میشه.درباره ترکیه هم بگم ترکیه یک کشور تروریست پرور متجاوزگر هست نه سال مردم سوریه رو قتل عام میکنه کردها در شمال سوریه در سرزمین های خودشون ساکنن نه سرزمین های اجدادی ترک ها.

  • گلی ئال
    0

    حق بااوناییه که مگن به گلزار شهدا سربزنید بیشترشان در کردستان شهید شدن خود کردها۵۵هزارشهید دادن ولی اونهای که کردستان سهید شدنچرا به کردستان امدن به هراستانی چنین هجومی بشود چنین کشتاری می دهد

  • علی فاتح
    0

    خداوند به همه موجودات درراس آنها اشرف مخلوقات یعنی انسان ازهر قوم ونژاد حق حیات عطا فرموده این جهانخواران ظالم جهت منافع مادی خون هرقومی رامانند زالو می مکند وخیلی مکارانه داعیه حقوق بشر راهم دارند.اتاق فکرشان ضمن چپاول وغارت وخونریزی .نقشه تفرقه قومیتی را طراحی وبوسیله افراد ناآگاه عملی می کنند.بسیارهشیارباید بود.هیچ قوم ونژادی بردیگری برتری ندارد.الا به انسانیت

  • مسعود
    1

    عزیزم فردوسی نمیگه "مردکرد"میگه "مردگرد"-تلفظ=گورد-والبته ربطی هم به کردنداره.

    نظرات شما -
    • امیر
      1

      آدم خنده اش میگیره وقتی نظرات رو میخونه. ایران چیه؟ تجمع یک مشت نژادپرست که حتی شهر نشین هاش برای هم قائل به طبقه هستند مثلا تهرانی به بقیه میگه شهرستانی. حالا شما فکر کن قراره در قومیت اینا با هم کنار بیان. واقعا چی شده تو قرن 21 که اگر از خیلی کردها، بلوچها و ترکها و ... آزمایش دی ان ای بگیرن اصلا معلوم نیست به کی برمیگرده نژادشون. 3500 سال گذشته کلی اختلاط بوجود آمده خیلی هاش با رضایت و در اثر پیوند زناشویی و خیلی هاش در اثر جنگ و اسارت و... خیلی از اینهایی که رگ کردنشون باد میکنه و میگن من مثلا کردم یا ترکم فقط 2 دقیقه فکر کن ببین اگر الان یه شیرازی بیاد تو کردستان زندگی کنه 50 سال بعد با اینکه زن و مرد اصلا کرد نبودن بچه خودش رو کرد میدونه و همین قضیه در مورد کرد وقتی میره جای دیگه. هر جنگلی گرگ داره و هر قومی هم خوب و بد. کردها تو جنگ خیلی ها برای ایران جنگیدن و خیلی ها علیه ایران. از بقیه اقوام هم کم نبودن که جاسوس از کار دراومدن. فارغ از ایتکه ترک باشیم یا کرد یا بلوچ یا فارس، فکر نکم کسی بخواد با اسم کشور دیگه جز ایران شناخته بشه. همه میدونیم که این افتخارات ایران هست و ایرانی. بدون قار گرفتن در چارچوب کشوریس بنام ایران هیچکدام از این اقلیتها ارزش امروزشون رو ندارن. بجای دعوا در برتری قومیت از برتری های انسانی حرف بزنید.

  • یزدان
    0

    زنان کورد همواره پا به پای مردان در موقع جنگ لباس رزم به تن کردند و مردانه جنگیند. یادمان نرفته کتابی را که در مورد شیرزن کورد که با تبر دو سرباز عراقی را کشت توسط رهبر مورد توجه قرار گرفت. الان هم آنقدر کرمانشاه شهید مدافع حرم تقدیم انقلاب کرده که یک بلوک جداگانه در مزار شهدا برای آنها لحاظ کردند و کاملا پر شده.

  • کردکلهر
    0

    من به عنوان کردکلهرخیلی خوشحالم که کردم واصالت خودم روحفظ کردم زنده بادکرد

    نظرات شما -
    • کاک زاگرس
      0

      بژی منیش کوردی سورانیم به خدا دلم به کورد بودنم خوشه

  • کردتبار
    1

    قابل توجه اون پانترکهای بی سوادی که میگن کردکولی پس این همه آثارتومناطق کردنشین کی درستش کرده لابداجداداونا

    نظرات شما -
    • هانا
      0

      ‌درودبرشما‌

    • کاک زاگرس
      0

      لابد اونارو مغولای خونریز که فقط به دنبال کشتن بودن درست کردن

  • یک انسان
    0

    یه مشت نژاد پرست دور هم جمع شدیم

  • اتا
    0

    من خودم ترکم ولی از حرفایی که بعضی ها برای تکه تکه کردن ایران مگن بیزارم و از این که به اقوامش توهین بشه آرزو می کنم تمام افرادی که چه به عنوان دوستی کرد و چه به عنوان دشمنی کرد از پشت به کرد خنجر میزنند نابود شن آرزو می کنم روزی ایران بزرگ متحد بشه وتمام فرزندانش به دامانش برگردن ازجمله کردستان بزرگ تمام کردستان از جمله تمام شرق ایران از فرغانه و بدخشان و کاشغر و گرگانج و مرو و بلخ و سمرقند و بخارا

  • علی
    1

    سلام بر انسانیت متاسفانه همه بدون هیچ منبع معتبری از هر کسی و نژادی و ملتی صحبت کرده و توهین بنده خودم ترکم ولی انسانیت ملاک همه برتریهاست چه ترک باشی چه کرد چه عرب چه بلوچ و چه فارس ایران را هم قبول ندارم که فقط پارس و پرشین در دنیا تبلیغ میشه و نزدیک صد ساله اسم سایر ملتهای ساکن در این جغرافیای سیاسی محو شده است. از زمان خلقت انسانها مهاجرتها بوده است تلاقی ها و ... مظلوم همه جا هست من اگر انسان باشم از بمبی که بر سر (بچه ) فرشته ای میفتد چه کوردش چه ترکش باید جگرم بسوزد و هر روز آروزی مرگ کنم ولی متاسفانه اسیر سیاست کثیف سیاستمداران ناشی شده ایم. همه جا خوب وبد هست چ کوردهایی دیدم ا ترک بهتر و بر عکس یا عرب یا بلوچ اما کسی که از مغول مینویسد و ترکها را مغول میگوید میپرسم مغولها از کجا به ایران فعلی آمدند؟نقشه جغرافیای حکومت مغولان را میدانی و تصرفاتشان را؟؟ با هواپیما که نیومدن؟؟با اسب اومدن و زمینی از شرق ایران پس چجوری ترکها مغول شدن ولی فارسها خالص ماندند در حالیکه زیر سلطه مغولان بودند. اینها جعلیات برای دشمنی قوم ها وملتهاست اتحادیه اروپا را برای چه خلق میکنند؟همانها دشمنی بین مسلمان و ملتها رو میخوان برای استعمار من در این جهان سومی خودم را ترک میدانم و در کشور جغرافیای سیاسی بنام ایران (زور) زندگی میکنم ولی دوست دارم همه ملتها حق خودشان را داشته باشند چه تورک چه کورد عرب بلوچ و ... خوب کوردها از هندوستان بیایند یا فارسها از سیبری خوب بنظر دوستان تورکها هم از مغولستان منفعتشان مال کیست؟ سران حکومتها همینجا که داریم مطلب مینویسیم نوشته مطلب غیر پارسی(فارسی) اینکه هشتاد میلیون جز پارس حق ندارند به زبانشان تاریخشان و فرهنگشان

  • زینال خالدی
    2

    اولا وطن یعنی ناموس وقتی یک بی بیشرفی به وطن تو یا مادر تو حمله کند وظیفه تو دفاع از ناموس با تمام قدرت است پس نگین که کرد ها سرباز ایران و ترکیه... را می‌کشد شما هستید که حمله کردید به سرزمین شان. بژی کرد

    نظرات شما -
    • کاک زاگرس
      1

      حک بژی براکم

  • علی
    5

    تاریخ اکراد در دو دقیقه.. اول ترکیه.سلطان عبدالحمید دستور تبعید ارمنیان را به سوریه داد ولی ماموران مجری امر اکراد محلی بودند،که دستور تبعید را با قتل وتصاحب اموال وخانه وکاشانه وشهر دیار ارمنیان را برداشتند،وفقط برای ترکان بد نامی ماند منافعش مال اکراد شد وحالاهم سرزمین ارامنه راتصرف کرده اند وهم ترکیه را متهم میکنند،این مثله عینا برای آسوریان ،که خودشان از ظلم وکشتار اکراد ،نابود شدند ولی سرزمینشان مال اکراد گردیده،اکراد مابین سالهای۱۹۱۵تا۱۹۲۵ از عراق وجاهای دیگر به مناطق خالی از سکنه انتقال یافتند وحالا هم ادعای مالکیت وجدایی وطن چاپیده را دارند،وترکیه را هم سرزنش میکنند که کار غیر انسانی کرده،،،واما سوریه،بعد از جدایی سوریه از ترکیه در جنگ جهانی اول اکرادی آنجا نبودند بطوریکه حافظ اسد وپسرش بشار اینها را مهمان ناخوانده ،که صرفا در نوار مرزی جمع شدهوبه کارهای قاچاق وخلاف میپرداختند،چنانکه اختلاف بشار واردوغان بیشتر بخاطر این بود که اسد به کردها شناسنامه وتابعیت نمیداد،و اردوغان هم اصرار بر قبولاندن میکرد که آخرش هم اسد قبول نکرد،،اما عراق بااینکه حسن البکر وصدام وپیشینیان میگفتند انها اگر موقعیت ایجاب کند عراق را تقسیم خواهن کرد ونمی گذاشتند ولی در زمان مالکی با کمک آمریکا واسراییل به استقلالش رسیدند،واما اصل داستان ایران است،اینها در نقشه های کردستان خیالی آذربایجان غربی تا خلیج فارس را کردستان آزاد ترسیم کردهاند،واز زمان جنگ صدام زمینه را فراهم میکنند بطویکه از عراق وجاهای مختلف به اورمیه وسایر شهرهای آذربایجانغربی کوچ وازدیا جمعیت میکنند تا در زمان مناسب افکار شیطانیشان را اجرا کنند،ودقیقا نزدیک ۳۵ درصد خاک ایران داخل پلان میباشد. حالا چشممان روشن که اسراییل واقعی همین اکراد هستند،واگر از حالا جلواش گرفته نشود منطقه تا ابد آرامش نخواهد داشت،این اکراد دین درست حسابی هم ندارند ،یزیدی ،ایزدی،یاراسا،بکتاشی ، و اخیرا هم دین زرتشت را تبلیغ میکنند،،وزبا ن هر شهر وروستا برای دیگری نا مفهوم واکثرا با هم دعواوحتی در طول تاریخ هیچ اثر مثبتی ،ویا شخصیتی،ویا کتابی از اینها موجود نیست .برای شناسایی بیشتر اینها به توصیه های امام صادق وامام رضا ودیگر بزرگان در اینتر نت هم می توانید برسید،..وحالا با این خرا بی کعبه وگذشته تاریکشان اقوام دیگررا نیز مسخره وانگهای مختلف هم میزنند.وخودشان را آریایی از نوع نابش معرفی میکنند،در صورتیکه در زمان بهرام گور و محمود برای کارهای رقاصی وآواز خوانی،تمبک زنی ..‌‌به ایران از طرف هند آورده اند.وحالا هم ادعای مدنیت ودر س اخلاق به دیگران دارند،خدا مارا از شر این قوم شبه بنی اسراییلی نجات دهد.آمین یا رب العالمین.

    نظرات شما -
    • کردتبار
      0

      پاتوروازروی گازبرداراولاشاهنامه روبخون ببین درباره ترک چی اومده بعدتدهین به کردبکن درضمن قشنگ معلومه کردهایکاریت کردن ازدستشون آسایش نداری

    • ایران خانه منست چون مایه افتخار آنم
      1

      سلام بزرگوار امیدوارم دو دقیقه هم به خود زحمت بدی کتاب شاهنامه، شاه جنگ ایرانیان ، ستارخان نوشته ماکویی و تاریخ ایران نوشته پیرنیا رو بخونی می دانم با یان اطلاعاتت توانایی خواند تاریخ طبری و .. را نداری دیگر آسار باستانی و کتاب اوستایمان بماند. ایران سرای منست چون از هر طرف مرز به من تکیه کرده خوراسانم را بنگری گیلان و سیستانم یا که کوردستانم را. ریشه ایران از زبان منست تشکیل شده از ئایر+ ان = باز با آتش زندگی به کامت باد

    • عاشق
      1

      شما چقدر نادان تشریف داری مگه این مقاله رو نخواندی که اومدی بر علیه کردها نظر میدی خوب مقاله رو بخون کردها نوادگان ماد هستن میفهمی کردها ایرانی آریایی اصلین .بعد توئه نادان بیسواد چه عقده ای از کردها داری شکی نیست پانترک هستی خدا شفات بده بیابان های مغولستان در انتظارتن

  • سعیدی
    0

    اولا لرها و آذری ها و کردها و بلوچ هاو.. ایرانی اصیلند فقط به خاطر جدایی جغرافیایی به مرور زبان و ...تغییر کرد ثانیا آذربایجان و کرد های عراق و ترکیه و سوریه اصالتی ایرانی دارند و در پی جنگ چالدران و بی لیاقتی بعضی از حاکمان از خاک ایران جدا شدند ثالثا نقشه ی ایران از حکومت هخامنشی تا الان رو بذار جلوت تو هر حکومتی دیدی کردستان یا آذربایجان جزئی از خاک ایران نبود بیاریدش پیش خودم تا سند شش دانگ به نامتون بزنم

  • رحیم
    5

    کردها مثلی دارند که می گوید: اگر همه مردم دنیا کرد باشند فقط دونفر عجم باشد ، یکی شاه میشود ویکی وزیر وتمام کردها رعیت ، کرد نام یک قوم نیست بلکه در ایران عثمانی به چوپان و دامدار کرد می گفتند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      رحیم خان تواصلازمان عثمانی بودی که اینطورمیگی

    • سارا پارس
      3

      ناراحت شدم از مثالی که دارین

    • حسین دارا
      3

      اگر همین کرد ها نبودند الان خراسان به دست شوروی افتاده بود یکی از سرداران کرد کرمانج به نام سردار عوض خان با 500نفر جلوی ارتش شوروی ایستاد و جانانه 12با آنها جنگید و به دلیل ضعیف بودن تفنگ ها شکست خوردن بعد زن او به نام تیفه گل با ارتش شوروی جنگید او زمانی که می‌جنگید فرزندش را در پشتش بسته بود یا ججو خان که با17نفر جلوی 5000 هزار روس ایستاد و آنها را شکست داد

    • Peshawa
      2

      داداش چطور ما کردیم و این ضرب المثل ها را نشنیدیم راستی اگر کرد ها نبودن خوب میدونستم که داعش با شما ها چه کار میکرد من واقعاً برای شما تورک ها متاسفم که هنوز تا این حد نژاد پرست هستین و بیشتر از همه مهم انسانیته نا نژاد پرستی ولی متاسفانه هر روز شما بدتر و بدتر میشین و بیشتر جنایت انجام میدهید ولی کاش میدونستم که شما کجات درد میکنه راستی برو هاپلوگروپ کرد ها رو ببین بیشترین درصدش j2 است که همان گروه اریایی است.

    • کاک زاگرس
      2

      به خدا 30 سالمه تا حالا این ضررب المثل رو نشنیدم یه ضرب المثل هم هست میگه نمک میخوری و نمک دان میشکنی لذت 80 درصدی میبری و بعد میای میگی کج گایی..ده ای وای حیف ما

    • حسین
      1

      داداش.شما برو کتاب صفوه الصفا نوشته ابن بزاز اردبیلی که تنها کتاب درمورد تبار صفویان هست رو بخون.میگه شاه اسماعیل اصالتا پدرش کرد بوده و مادرش ترک یونانی.اجداد شاه اسماعیل از کردستان به آذربایجان مهاجرت کردند و ترک زبان شده اند.می تونید روند ترک زبان شدن آإری ها را در کتاب های کسروی مطالعه کنی که او هم ایررانی نژاد بودن شاه اسماعیل ار تایید کرده اگه کرد قوم نیست چجور فردوسی ما کردها را به کاوه آهنگر نسبت داده یا شعر مولوی کان عدد را هم خدا داند شمرد از عرب وز ترک و از رومی و کرد چرا کرد همردیف ترک و عرب و رومی آمده؟

  • turboratur
    6

    طبق روایاتی از پیامبر (ص) و امامان معصوم ( ع) ، کرد ها از نسل شیاطین و اجنه هستند و سلیمان نبی (ع) این حرامیان را به کوه های زاگرس تبعید کرده است و معاشرت و معامله با اکراد در اسلام و تشیع نهی شده است . کرد ها چون از نسل جنیان شیاطین هستند و تخم حرامی دارند هیچ وقت به سرانجام نیک نخواهند رسید و نمی توانند دولتی تاسیس کنند و نزدیک ظهور قائم فرصتشان تمام خواهد شد و از بین می روند .

    نظرات شما -
    • رحیم
      4

      درود بر turboratur چقدر زیبا گفتی به اندازه صد کتاب معنی دارد،آفرین من هم نگاه کردم به منابع عینا همانطور که نوشتی مطابقت داشت، این تروریستهای وحشی،ادعای مدنیت،ودرس اخلاق هم دارند ،،،درصورتی که اینها در زمان امامان ع وپیامبر ص هم جزو تروریستها بوده اند،،،،،من ۳۰سال پیش ،که شوروی منحل شد ،برای کنجکاوی رفتم ارمنستان،آنجا یزیدیان کرد مراسمی داشتند که من هم به سفارش یک آشنا شرکت کردم باور کنید برای یزید نوحه وعزاداری می کردند،وبه امام حسین ع نفرین ولعن می گفتند ،که من نتونستم تحمل کنم محل را ترک کردم،وبه دوستم که سفارش مرا کرده بود گلایه کردم که چرا اصرا ر کردی من برم آنجا،گفت من هم نمی دانستم،اینها در ایران چنین توجیه میکنند که ایزدی هستیم نه یزیدی در صورتی که ایزدی فلان در کار نیست به تمام معنی یزید پرستی است، حتی من در انترنت هم دنبال یزیدیان سینجار گشتم آنها ،یه سر پوشی بروی اعمالشان میگذارند ،که نوعی بدل کاری و گول زدن مسلمانهاست.یعنی ملک طاووس شان همان یزید است،وشیطان هم خداست،، یعنی هم یزید پرستی وهم شیطانپرستی،،که معبدشان را در سینجار داعش ویران کرد،ولی دوباره ساخته اند، اینها بغیر از اسلام به تمام عقیدههای منحوس،وضد ارزش های انسانی اعتقاد دارند،امامان هم به آن دلیل نفرینشان کرده اند. چون اینها از هر نظر خلاف هستند..

    • ناشناس
      1

      پیامبروامام معصوم بزنن کمرت برادروغت این حرفهاروفکنم ازاجدادت به ارث بردی نکنه اوناهم خودشون جن بودن وعیبهاشون روی کردگذاشتن

    • آریو طبرستانی
      0

      بسیار بسیا بسیار زیاد جای تاسف داره در درباره گروهی از انسانها اینگونه فکر کنیم و بدتر اینکه به این تفکر جنبه مذهبی بدیم بیهوده نیست که بسیاری از ایرانیها امروز به تعالیم زرتشت و مسیح گرایش پیدا کردند. آموزه های انجیل، سخنان و عملکردهای امثال مادر ترزا، فلورانسل نایتینگل ، جان براون، سن فرانسیس آسیزی و در اسلام آموزه ها و اعمال بزرگانی مثل شیخ ابوالحسن خرقانی و مولوی و سعدی و... رو با این نوع افکار مقایسه کنین خودتون تفاوتها رو خواهید فهمید.

    • Ilam kurd
      0

      هووووو.حواست باشه.همین کرد هایی که تو اونارو به شیطان تشبیه میکنی همون پیشمرگه هایی هستند که اگر نبودند عراق میتونست ایران رو بگیره و چوب تو استین یکی مثل تو بکنه.پیامبر هم گفته که هیچ قومی مثل یهود من را آزار ندادن.وضعت خوب نیست انگار کرد های عزیز رو با قوم کثیف یهود اشتباه گرفتی.کمی در مورد اقوام کرد مطالعه کنید و بعد نظر بده.

    • حسین دارا
      1

      دوست عزیز به این دلیل میگن کردها از نسل جن هستند که زمانی که اعراب به ایران حمله کردند نتوانستند فرهنگ کرد ها را تغییر بدن به همین دلیله که اعراب به آنها لقب اجنه دادند

    • ژینو کرد
      1

      چرا حرف مفت میزنی ما کردها چیکار به شما داریم ما همونایی هستیم که سینه سپر کردیم تا یکی مثل تو بی چشم رو زنده بمونه تو الان داری اینطور جواب خوبی های مارو میدی برات متاسفم دوست عزیز

    • کورد
      2

      واقعا خجالت بکش اگه ما کردها جن و شیاطین هستیم چرا پیامبر کرد داریم خودت در سایت های مختلف ببین

  • موغولزاده
    2

    اکراد محترم تا یک ترکی نظر خودرا مطرح میکند،بلافاصله درجوابش به ناسزا گویی پرداخته ،پان ترک،موغول زاده،موغلستان .......میپردازند اتفاقا ماترکان یکی از افتخاراتمان اینه که با موغولها دارای اشتراک زبانی تاریخ وقومی داریم وخوشحالیم تا با موغلان،ژاپنیها،وکره ایها ،منچوری، مجارستان... هم ریشه وپسر عمو هستیم،واز هم نژاد بودن با هندی وشبه هندی اکراه داریم،علت هم روشنه چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است،ولی سوال اینجاست که هنوز اکراد خودرا در تعریف کدام گروه قومی دانسته اند شک وشبه دارم،چون در ترکیه ثابت کرده اند که به ترکان باش قوردستان تعلق دارند« باش گوردستان یکجمهوری از ۲۱ جمهوری ترکزبان روسیه است» ودر ترکیه بیشتر پانترکهای دوآتشه از اکراد هستند، وبنیانگذار پانترکیزم در ترکیه یک کرد است،،ولی در ارمنستان هم اکراد ثابت کرده اند که با ارمنی ها از نظر نژادی یکی هستند وریشه هندی دارند،،،،،ودر ایران عده ای معتقد هستند،آریایی ناب،وعدهای به کرد ناب بدون وابستگی به دیگران،وعدهای به استناد فردوسی خودرا افغانی البته از کلمه گرد gordوکردkord دچار مشتبه معنایی شده اند،که بیشتر منظور فردوسی از گرد وسیله جنگی گرز یا گرد است نه اینکه کرد ملت کرد.،وبعضی ها خودرا با بلوچها هم ریشه واز بنکال هند میدانند، وعده ای هم پانپارس دوآتشه وایرانی اصلی واورجنال میدانند،ودر عراق هم در زمان صدام بیشتر همفکران او کردبودند وخودراهم ریشه با اعراب وهر طایفه خودرا به یک قبیله عرب منسوب میداند ..وخودشان هم از نظر زبانی ودینی وعادات مختلف لااقل به ۲۰ شاخه مختلف تقسیم هستند،که در جغرافیایی به بزرگی استان کرمان با این همه تناقض جای سوال وتعجب است،که چقدر از هم دور بوده اند که اینهمه تضاد فی مابینشان وجود دارد،چون بیشتر به بیست کشور مختلف کنار هم میمانند تا یک قوم سفته رفته ویکدست،واکثرا زبان ودین وفرهنگشان درتضاد هم است واینکه چطور در مدت دها قرن باهم نیامیخته اند،وبیشتر از اقوام همسایه خود آمیختگی دارند مثل ترکها،ارمنی ها ،عربها،آسوریها،لر ها،،،،ولی ترکها با اینکه از تنگه برینگ در سیبری تا تنگه جبلالطارق در آخر اورپا باجمعیتی لااقل ۲۰برابر اکراد،زبان همدیگر را با ۳ الی ۶در صد خطا می فهمند ،مثلا مردم ترکیه وآذربایجان وترکمنستان،وترکمنهای عراق وسوریه،وافغانستان،وملداوی،ومقدونیه وقبرس .ٔ...بدون هیچ مشکلی باهم صحبت میکنند،،ولی اکراد دوروستا با دو کیلومتر فاصله زبان هم را نمی فهمند،

    نظرات شما -
    • سینا
      3

      مغول زاده فکر کردی که ننت با یک قبلتو تو رو از مغولان گرفته یا با یک اسب تاقش دادن که الان ادعای پسر عمو بودن با ایشی زاکی رو داری!

    • موغولزاده
      3

      به سیناکرده۶/۳_17:54 ،،،،تمام دنیا ودانشمندان ،زبانشناسان،تایید کرده وقبول دارند که زبان ژاپنی،کره ای،موغولی،منچوری،ترکی،هانقری«مجارستان» و. فین« فنلاندی» هم ریشه ودر واقع جزو زبانهای اورالی التایی،التصاقی،فینو هانقری.هستند،میتوانید با یک سرچ ساده در نت،به توضیحات بیشتر در این مورد برسید. پس چرا با علم،وواقعیت،موجود هم عناد میکنید،. البته ترکان در واقع از تنگه برینگ در سیبری،تا تنگه جبل التاریق در آخر اورپا،با نفوسی تقریبا ۵۰۰ میلیون،بزرگترین قوم گروه زبانی فوق هستند«فینو هانقری». ولی مغولان هم کمترین تعداد «۸ » میلیون گویشور دارند،وحتی فینها،فنلاندیها«۶»میلیون،وهانقریها« مجارستان_۱۵» میلیون، وکره وژاپن هم در حدود ۳۰۰ میلیون نفوس دارند،یعنی کلا در حدود یک میلیارد گویشور در گروه زبانهای اورالی آلتای « فینو هانقری» داریم، ،،،،،پس اول مطالعه کن بعد فحش بده،،ادم نادان وبی سواد چون چیزی در چنته ندارد فقط ناسزا وفحش میدهد،مثل تو وسایر همفکرانت.، البته تقصیرتان هم نیست چون شما در طول تاریخ هر گز دولتی حکومتی،مدنیتی،کتابی،علمی،نداشتید،وهمیشه بازیچه دولتهای مختلف بوده اید،وبه آن سبب است که الان تروریست بازی میکنید،وفکر میکنید ،با کمک آمریکا و اسراییل ،مستقل خواهید شد،که ذهی خیال باطل،شما نفرین شده ملایک،وایمه،ومعصومان هستید،وهر گز به سر انجام نیک نخواهید رسید.

    • مهدی
      1

      نیم ساعت به این کامنت خندیدم:ادعای پسر عمو بودن با ایشی زاکی ! خدایی با اختلاف زیاد دندانشکنترین کامنت تاریخ اینترنته!

    • موغولزاده
      2

      آغا مدی عوض نیم ساعت خندیدن ۵ دقیقه هم فکر کن،و۵ دقیقه هم زحمت سرچ زبانهای ترکی موغولی را در انترنت مطالعه کن ،بقیه ۲۰ دقیقه را دوباره بخند،،،. مردک،بیسواد شما از یک طرف به ترکها میگوید ،از موغلستان آمده اند،ولی ماهم قبول کردیم،حالا زبان مغولی با زبان ژاپنی از یک گروه هستند،( گروه زبانهای اورالی التای،،فینو هانگری) خندیدن به این اظهر من الشمس،که تمام دنیا وعلم روز قبول دارد، نشان از حماقت ذاتی شماست،،،،چون خودتان به بیش از ۵۰ زبان مختلف هندی صحبت میکنید،ودر طول تاریخ نه کتابی ونه مدنیتی ،هیچ چیز مثبتی ندارید عقدهای شده آید وبرای هر سخن راستی هم میخندید،. کمی هم به سر گذشت سرزمینی که الان غصب کردهاید،ومال آسوریان ارامنه اذریها،..می‌باشد ،گریه کن که چطور به بهای جان میلیونها بیگناه صاحب وطن کردی شده‌اید.،،سرزمین شما در هند است ودیر یازود تشریف خواهید برد به نزد اقوام نجستان،درهند،وبه خیال راحت ادرار گاو میل ودمبل بزنید و رقص کنید.

    • سازان
      0

      ای خدا من چقد خندیدم به این ادعای پسرعمو بودن با ایشی زاکی بدبخت موغولزاده یه چن ساعتی از اینور اونور چرند گیر اورده بود و برا خودش بلغور میکرد که دمت گرم زدی با چارتا کلمه نابودش کردی

    • کورد
      0

      تا الان کسی رو ندیده بودم به تاریخ کثیفش بنازه که اونم دیدیم

    • 0

      میگند اگر گونه جانوری رو وارد یک اکوسیستم پیگه بکنی
      بقیه میمیرند
      در مورد اتراک هم. همینطوره

  • آرش
    1

    پانترکها بزرگترین دشمنی را با کردها دارند

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      آقا خدا وکیلی فقط اون کامنت ادعای پسر عمو بودن با ایشی زاکی . بخدا نیم ساعت خندیدم خدا خیرت بده.

  • Patrizia Löffler
    2

    تو ببین کردها چقدر بعضیا رو سوزونده که دائم دارن پشت سرش حرف میزنن. تمام دنیا میگن مادها کرد بودن. ترک ها مغول.. ترک شده هایی که در اثر تجاوز مغول ترک شدن واسه کردها شاخ و شونه میکشن.

    نظرات شما -
    • هنار کورد
      1

      دم کوردا گرم همه رو حامله کردنننن خخخخخخ

  • چنگیز رهبری
    2

    کرد ها ، ملت 60 میلیونی بی دولت

    نظرات شما -
    • علی
      5

      با تولید مثل هر بار یک دوجین کاری نیست که،با این مدل تولید مثل بایستی تا صد سال از چین وهند هم جلو بزنید،هیچ کاری ندارید،یک ماه کولبری =بقیه عمر راحت چندین دوجین تولید مثل،اگه شماهم مثل سایر ملتها کشاورزی ،باغداری،وکارهای سالم ومفید انجام می دادید دیگه فرصت اینهمه تولید مثل نداشتید، شغل پر در آمد وراحت کولبری=تولید مثل چند دوجینی!!!!

    • علی
      4

      نتیجه شغل محترم کولبری،،،،،بادر آمد ،یکماه کولبری= یک عمر تولید مثل دوجینی!!!! مژده تا صد سال از چین وهند هم سبقت خواهید گرفت،مبارکتون باشد ،۱٫۵ میلیارد کولبر!!

  • Dany
    1

    اولا لطفا ابتدا اطلاعات خود را بالا ببرید و مطالعه علمی داشته باشید و از روی مستندات درست و صحیح که اثبات شده هستند لب به سخن بگشایید . کرد ها واقعا انسان های شریف و با اصالتی هستند اولین دولت ها را کرد ها تشکیل داده اند و اولین تمدن در ایران بودند . و تنها حکومتی بودند که نزدیک به ۱۰ قرن حکومت کردند و حتی پارس ها به پای کرد ها نرسیدند در حکومت این اجنه دیگه چیه دوست عزیز ، این خرافاتی که در مورد کرد ها گفتی فقط نشان دهنده ذهن بسته و محدود شماست . و اگر از جنس اجنه بودند پس چرا اغلب کرد ها الان مسلمان هستن .

  • گوران رضایی
    2

    زنده باد کوردستان

    نظرات شما -
    • دادخواه
      6

      ما در تاریخ جایی به اسم کردستان نداریم،مگر اینکه ۶۰ سال پیش سرزمین آذربایجان را به اسامی مختلف تقسیم ویک قسمتش را هم کردستان نامیدند،« زنجان،اردبیل،غربی،شرقی،کردستان» وحتی اقوام صد تکه اکراد « ۵۶ زبان کاملا نامفهوم بر همدیگر،و۳۸ نوع دین من در آوردی» که نشاندهنده کوچشان از منطقه سوران هند هستند،که مابقی اکراد هنوز در هند در ایالت کورت محفوظ هستند» لذا با قتل عام مردم آشوری،ارمنی،وآذربایجانی،سرزمینشان را تسخیر وبه اصطلاح وطن کردی درست کرده اند ،ذهی خیال باطل، ،اول بایستی تکلیف سرزمینهای غصبی روشن شود بعد معلوم شود کردستان کجاست.!!!!

    • هنار کورد
      0

      تورو خدا اقای دادخواه این مضخرفاتو از کجا در میارین هیچ چیز حقیقت اینو که ترکا مغولن البته حاصل تجاوز مغولان عوض نمیکنه حالا انقد حرص نخورین دیگه اشکال نداره ما از اول بودیم شما یه 700 سال بعد اومدین

  • مازیار
    3

    وای خدا این ترکها چقد نژاد پرست و کثیف هستن بدبختهای روانی مغولی

    نظرات شما -
    • علی
      3

      آقای مازیار ترکان چون مدافع حق وحقیقت هستند ،وراستگو،به آن دلیل شماها خوشتان نمی آید،من از شما چند سوال دارم اگه جواب دادی میدانم که راست میگی وترکان همانی هستند که تو میگی والا هر گز. ۱=نقشه جغرافیا را بزار جلوات دقیقا برایم نشان بده که سرزمین ملت بزرگ آسور کجاست،وحالا توسط چه کسانی اشغال شده؟؟ ۲= بعد دوباره به نقشه جهان نگاه کن ونشان بده که سرزمین ارامنه قتل عام شده کجاست وحالا توسط چه کسانی اشغال شده است.؟؟ ۳= طبق بر آورد احمد کسروی تارخدان معاصر جنگ جهانی اول: در سرزمین آذربایجانغربی بیشاز ۳۰۰ هزار نفر ترک آذربایجانی قتل عام شده،وبیش از آن هم آواره ومهاجرت به نقاط دیگر کرده ،پس سرزمینشان توسط چه کسانی غصب وتصاحب گردیده؟؟ «« مثل سویوخ بلاغ= مهاباد،سینان داش= اردلان= سنندج،وقوشاچای ،سولدوز ،تیکان تپه،داشماکی،اوشنو،خانا،دیلمان،قروه بیجار،گروس سنقر.........وصدها محل دیگر»» وحتی برای غصب وتصاحب شهروروستاهای خالی از سکنه آذربایجانیهای شمالی هم رفته اید=« گلبجر،آقدام،لاچین...» پس در می یابیم اکراد سرزمین خاصی برای خود نداشته ودر سایه قتل عام مردم منطقه سرزمینشان را تصاحب وبرای خودشان به اصطلاح وطن کردی تشکیل داده اند،،،چطور که در سوریه هم تا صد سال پیش حتی یک نفر کردی نبوده که اسد پدر وپسر هم برایشان شناسنامه وتابعیت ندادند،،،،،،،،،ولی یک برگ برنده که دارند تولید مثل...واری که در عرض صد سال به رقم دلخواهی رسیده اند،،،،،وحتی طبق نوشته سایتهای بین المللی در زمان بهرام گورسری اول وارد ایران شده ودر زمان محمود سری دوم ودر زمان تیمور سری سوم،وحتی در زمان نادر هم سری آخر وارد ایران شده اند،،،،که داستان سری همراه تیمور بطوریکه در کتاب منم تیمور جهانگشا آمده چنین است: مردم هند در اصل چهار طبقه هستند: روحانیون،اشراف،صنعتگران،کشاورزان، وافراد خارج از این چهار طبقه را نجس گویند،که هر گونه معاشرت ومعامله وتماس با آنها گناهیست نابخشیدنی ،بطوریکه این نجسان را به مجامع مذهبی هندوها هم راه نمی دهند، وبا ورود قشون محمود وتیمور عده ای از این نجسان مسلمان شدند« فرمالیته،وظاهری» بطوریکه در موقع برگشتن محمود وتیمور به بهانه اینکه هندیان آنهارا خواهند کشت ،لذا محود وتیمور مجبور شدند اینها را با خود به ایران بیاورند،وچون از طرف ایرانیان مقبول نشدند لاجرم به کوههای ذاگروس تبعید کردند،که نتیجه اش بد بختی ملتهای منطقه شده که الان میبینیم، بطوریکه از موقع ورودشان به ایران به کارهای خلاف جنگ وکشتار مشغولند،وحتی مسبب اصلی جنگ چالدران ادریس بدلیسی است که به سلیم نامه نوشت که ایرانیان رافضی« کافر ،از دین خارج شده» هستند وباید از بین بروند،که در تمام کتب تاریخی قید شده،،وحالاهم آمریکا را دعوت کرده اند که ایرانیها،ترکها،عربها، اکراد را می کشند بیا برای اکراد مملکت درست کن،که همگی شاهد هستیم،. ودر در نقشه خیاای کردستان ۳۵ در صد ایران داخل پلان میباشد. پس ما پانترکها نه سرباز وپاسدار ایرانی میکشیم ونه نقشه تفسیم ایران را داریم ونه با آمریکا همکاری میکنیم فقط فدایی وسرباز صمیمی وهمیشگی ایران هستیم ،فرق پانترک با پانکرد را فهمیدی؟؟

    • عدل
      1

      آقا مازیار ما ترکان بزرگترین افتخار مان این است که از نژاد موغولان هستیم وچنگیز خان وآتیلا محمود غزنوی ،تیمور جهانگشا،شاه اسماعیل،نادر شاه،آقا محمد خان قاجار،ستار خان سردار ملی، وخامنه ای امام،جزو هم نژادان ما هستند، وخیلی خوشحالیم که زبانمان با زبان ژاپنی،کره ای،منچوری،مجارستانی،فنلاندی، هم ریشه است ،وواقعا از هندیان گاوپرست که ادرار گاو میخورند وشپش های تنشان را جدا نمیکنند به خیال اینکه شپشها اجدادشان است وجهت احوالپرسی آمده اند، ویک عمر حمام نمیکنند وبوی لجن می دهند نفرت داریم...کاش شما هم بجای هندی بودن موغول بودید.

    • هنار کورد
      1

      خطاب به عدل پس افتخار میکنید که از نوادگان چنگیز خان مغول هستید پس ما کوردا چه بدبختیم که هندی هستیم واقعا خودتون به این حرفاتون خندتون نمیگیره خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ واقعا خیلی بدبختید بزرگترین افتخارشون اینه که از مغولهای خونخوار هستن خخخخخخخخ

  • فاطمه
    0

    من کرد نیستم اما برای همشون احترام قائلم وبه عنوان اینکه هم وطنم هستن واقعا از کامنتایی که برخی افراد جاهل اومدن اینجا به کرد ها حمله کردن عمیقا متاسف شدم و به جای اون ها از کرد های عزیزمون معذرت میخوام/بژی کوردستان

    نظرات شما -
    • گلاله
      0

      ایشون از همون تحقیر نام کوروش معلومه که ابدا کرد نیستن. کردها هرگز آنقدر نسبت به فارس ها عقده ندارن. این نوع از کینه توزی و عقده فقط مخصوص ترک هاست. ایشون استاد دروغ هستن و این یک رسمه که این ترکها میان خودشون رو کرد جا میزنن و به فارسها توهین میکنن ولی یک کرد هرگز آنقدر حقیر نیست که بزرگان ایران رو تحقیر کنه تا خودش رو بزرگ جلوه بده. از طرفی بزرگان ایران، بعضی هاشون کرد هستن. از جمله خود کوروش که از مادری کرد به دنیا اومده پس دلیلی ندارد که یک کرد در این مورد عقده داشته باشه. این نظر کینه توزانه فقط از یک ترک متعصب و اردوغانی برمیاد.

  • قبادی
    2

    این آقای مکنزی آدم بی سوادی هست و نظراتش هیچ ارزشی ندارد.این فارس ها هستن که همه چیز را از دیگران و ما گرفته اند و همه را بنام خود ذکر می کنند آنهم موذیانه چون برادران فارس در دروغ تقلب و موذی گری بطیار با استعدادن من یک عمر میانشان بودم و خوب می شناسمشان.من کردم و از اخلاف مادها هستم مادها جرات ندارن ابراز وجود کنند آنچه کورش صغیر به سرشان آورده چنان ترسی در آنان ایجاد کرده .که هنوز هم از ابراز موجودیت خود وحشت دارن

    نظرات شما -
    • فاطمه
      0

      کار درستی نیست چون با چند نفر از فارسها در ارتباط بودید اخلاق و رفتار آن چند نفر را به همه فارس ها تعمیم دهید، همانطور که در بین کردها هم آدم خوب پیدا میشود و هم آدم بد، در بین فارس ها و همین طورهمه قوم ها وملت ها ومناطق کره زمین هم آدم خوب وجود دارد هم آدم بد

    • حسین
      1

      کوروش صغیر؟؟؟؟پانترک لطفا از جلد کرد بیرون بیا و الکی به فارس ها بد و بیراه نگو.آخرش هم می گویی چنان ترسی ایجاد کرده.یعنی داری کردها را مسخره می کنی.اولا هیچ کردی به کوروش بزرگ که مادرش کرد بود صغیر نمیگه آقای پانترک.ثانیا مکنزی گفته کردها و آذری ها نوادگان مادها هستند.شما الکی خود را جای کردها نگذارید لطفا

  • اران
    3

    تنها افتخار زندگیم اینه که کورد هستم و از قوم ماد و ازنوادگان دیاکو و هووخشتره هستم

    نظرات شما -
    • آنتی نجس.وهوخشتره زاده
      1

      آقا آران راستی از چه فرمولی استفاده کردی که به دیاکو ماد وهوخشتره رسیدی؟؟ چون تا به حال چنین فرمولی کشف نشده،شاهنشاه آریامهر پالانی هم از فرمولی استفاده کرد که به نژاد آلمانی رسید،وخود را برادر هیتلر دانست........ولی برات توصیه میکنم حالا که شرکتهای توریستی خیلی هم ارزان شده اند« بعلت کورونا» سری به ایالت کورت و سوران هند بزن و به هم ولایتی هایت هم این مژده وکشف جدید را بده ،که بیچاره ها در دست هندیان کاملا زبون ودرمانده شده اند،،چون هندیان با نجسان که هم ولایتی های تو در هند هم جزو ارکان نجسان هستند،سخت گیری میکنند .وبه هیچ معبدی راهشان نمی دهند،ومعاشرت با نجسان را قدغن کرده اند.... لذا فکر میکنم بعد از ملاقات با اقوام نجس هندیت،از خیر ماد ،دیاکو هوخشتره خواهی گذشت.

    • علی
      1

      حداقل می دونی چیه همان هندیان با اینکه 72 ملتن ولی نسل کشی نداشتند ولی طرف دیگر کشتن 20000 سنی در تبریز توسط شاه اسماعیل کشتن 50000 شیعه در عثمانی و بعد نسل کشی ایرانی ها در تبریز توسط عثمانی ها آن هم 6 بار ولی باید یک چیزی روشن شود 1_اگر کردها کولی هستند پس چرا زبانشان یکی نیست و همدیگر را نمی فهمند؟ 2-چرا لباس های کولی ها(حالا آن هایی که در ایران هستند چون کولی ها چندین نوع لباس با انواع مختلف دارند و بیشتر به محلی هستند بستگی دارد که چه لباسی را می پوشند) بیشتر به قشقایی ها نزدیک هست و طبق گفته دکتر صادق زیبا کلام زنان قشقایی کولی اند؟ 3-چرا در علم ژنتیک(همان علمی که شما به هیچ عنوان قبول ندارید)بیشترین قرابت با کولی ها را بلوچ ها و کمترین قرابت را کردها با کولی ها دارند(یعنی درصد ژنتیک کولی ها در آذری ها بیشتره) 4-چرا کردها تاریخ خودشان را با زبان موسیقی و آن هم با ساز های کهن چون تنبور(6000 سال)می نوازند برای مثال قصه شیرین و فرهاد را با زبان شعر و با تنبور خودم شنیدم و همین طور یک آهنگ معروفی هست که شاعر دربار شاه ایران برای رساندن خبر مرگ شبدیز(اسب محبوب شاه) در دست کردها هست و بهترین تنبور نواز ها کرد هستند؟ 5-درباره دیاکو و کرد بودنش همین بس که لباس هاش شبیه و تقریبا همانند کردهاست

    • کاک زاگرس
      2

      نجس مغولا هستن نجس ادم هایی مثه شما هستن که نمیخاین حقیقتو ببینین تعصب کورتون کرده از این به بعد اسم کورد رو به زبون نجست نیار و توهماتت رو هم ببر پیش اذریا و عجمهایی مثه خودت بگو تو خودت نجسی در حالی که میگی انتی نجس تو از نجسم نجس تری

  • فاطمه
    0

    همون طور که درکامنت قبلی ام گفتم فارس ها حق ندارن کرد ها را مسخره کنند و به آن ها حرف تلخ بزنند، از شما کردهای عزیز هم خواهش میکنم این دشمنی را کنار بگذارید و به هموطنان خود توهین نکنید. من به شخصه برای وجب به وجب کل ایران و تمام مردمش احترام قائلم و معتقدم قرار نیست همه شبیه هم باشن و فرهنگ وزبان واعتقادات همه آدم ها یکسان باشه، همین تفاوت های بین ماست که دنیا را زیباتر کرده وهمه این تفاوت ها خواست خود خداست وگرنه خدا اگر میخواست همه را یک جور وازیک قوم می آفرید. اینکه همه مثل هم باشیم و فرهنگمان یکی باشد هنرنیست!هنر این است که با وجود همه این تفاوت ها درکنار هم و دست به دست هم برای آبادی وآسایش تمام ۸۰ میلیون ایرانی وآبادی ایران برای نسل های بعد تلاش کنیم و ازاتحادمان تن بدخواهان ایران وایرانی به لرزه دربیاید . درضمن عقلا گذشته هر قومی نمیتواند مبنای قضاوت در مورد الان و حال آن قوم باشد.

  • سامان
    0

    مقالت درسته ولی اخراش دروغ گفتی به اندازه سیاره مشتری کجا ایران بداد کوردها رسید اگر امریکا نبود ترکیه و داعش کوردها را قتل عام میکردند ایران حتی یک فشنگ کلاش برای کوردهای سوریه نفرستاد کدوم کمک؟

    نظرات شما -
    • نقاب
      0

      فقط کرمانشاه اگه مرد میخوای بیا اینجا بقیه نیمه مردن

    • فاطمه
      0

      این همه شهید مدافع حرم در سوریه دادیم، امثال شهید حججی ها توسط داعش سرشون بریده شد، امثال قاسم سلیمانی ها سخت ترین وقوی ترین دشمنان داعش بودن. تعداد زیادی ایرانی از همه جای کشور رفتن سوریه با داعش جنگیدن، آیا درسته بگیم ایران در مقابله با داعش هیچ کاری نکرده؟! اگه میخوای بدونی داعش رو کی به وجود آورده برو کتاب گزینه های سخت هیلاری کلینتون رو بخون، کلینتون خودش تو کتابش گفته خود ما (یعنی آمریکا) داعش رو به وجود آوردیم. اینکه آمریکا دشمن داعش باشه همش سیاه نمایی بوده و دراصل آمریکا با تاسیس داعش میخواست اسلام را در اذهان عمومی مردم جهان خراب نشون بده و همین طور تعداد زیادی مسلمون توسط داعش کشته بشه

  • کیوان کرماشانی
    1

    خدارا هزاران بار سپاس که کوردم آفرید. خداروشکر که دنیا همواره با احترام از اکراد سخن گفته. دیدیم که در جنگ عراق و سوریه با داعش و بالأخص در آوردگاه کوبانی و سنجار و موصل و... جهانیان به پاس شجاعت زنان‌و مردان کورد ایستادند‌و سربه‌تعظیم فرود آوردند. جاودان باد ماردین‌و اربیل‌و کرماشان‌و روژاوا کور باد چشم بدخواهان کردستان

  • شیوا
    0

    من‌یزدیم به نظرم فارسها و کردها از قدیمی ترین ساکنینان فلات ایرانن درورد به هم وطنان کردم

  • ....
    0

    واقعا من نمی فهمم ادم اگه یکم خجالت هالیش بشه بد نیست غیر کرد ها میاید مغاله کرد ها رو میخونید بعد میگید کرد فلانه بهملانه من کرد نیستم ولی واقعا هیچ کدوم از شماها مال هر جایی که هستید نمیتونید حتی یه روز مثل کرد ها باشید من وقتی دیم مقاله رو خوندم گریم گرفت

  • من
    0

    اینجا دیگه انسانیت جایی نداره یه مشت تعصبی فقط داریم درباره افکاراتی که سالها تو ذهنمون فرو کردن حرف میزنیم

  • بهنام
    0

    زنده باد کرد وکوردستان ایران و ایرانی

  • علی
    0

    اول مقاله بالا رو خوب بخوانید بعد نظر بدهید بخدا این دنیا روزی تمام میشه و در قیامت هیچ پولی ارزشی ندارد واقعا امام علی(ع)حرف حق رو زد:در تعجب کسی هستم که سرای فانی را آباد و سرای باقی را رها می کند من خودم کردم و عاشق ایران هیچ وقت از دشمنی ترک ها و کردها نشنیدم مگر وقتی که راهنمایی بودم که یکی از معلم های ما خاطره ای درمورد نژاد پرستی برخی ترک ها گفته بود.ما که در مورد ترک ها نه تاریخ جعل کردیم نه واقعیت را وارونه چون بهش نیاز نداریم ولی چرا پانترک ها این کارها رو می کنند فحش,تهمت,جعل تاریخ,وارونه ساختن,ایجاد تفرقه,ایجاد دشمنی, یک جواب است:چون که باید جای هویت ایرانی خود را که به قیمت روز فروخته اند پر کنند...

    نظرات شما -
    • علی
      1

      علی اقا من نفهمیدم ،نوشته اید،چون ترکان هویت ایرانی خود را به قیمت روز فروخته اند پر کنند!؟ دقیقا روشن نشدم منظورتان چیست! ولی کلا برات بگم تاریخ جعلی را رضا خان برای ایران ساخته نه ترکان، چون تمام تاریخایران بر علیه ترکان نوشته شده، وما ترکان ایرانی هیچ پدر کشتگی ودشمنی هم با کسی نداریم،برای اینکه تاریخ ایران را ترکان با خون خودشان نوشته اند،وتاریخ ایران سند مالکیت ترکان بر ایران است، وبیش از نصف مردم ایران ترک هستند (( ترکان اذربایجان،قشقایی،ترکمن صحرا،ترکان خراسان،ترکان خلج ساوه اراک همدان،قزوین،اصفهان،چها ر محال بختیاری،خلاصه هر نقطه ایران ترک میباشد،چون ترکان ۱۶۰۰ سال در ایران حکومت کرده اند(( اشکانیان غزنویان،قراخانیان،ایلخانیان،خوارزمشاهیان،سلجوقیان،اتابکان،تیموریان،اق قویونلو،قرا قویونلو،صفویان،افشاریان،قاجاریان،))لذا ما مالک اصلی ایران هستیم،وبرای ماندگاری واستقلالش هم مثل سابق اماده ایم، وانهایی که به ترکان ایران پانترک میگویند،در اصل دشمنان ایران هستند،چون ایران بدون ترکان معنی ندارد، واینکه معلمت در کلاس راهنمایی برایت گفته ترکان نژاد پرستند،کلا اشتباه است،ترکان از زمان اتیلا تا صد سال پیش حاکم مطلق هند،خاورمیانه اورپای شرقی،شمال افریقا ،قفقاز،اسیای میانه،یعنژ از دیوار چین تا وین پایتخت اتریش مال ترکها بود،وبه هیچ قومی زبان،فرهنگ دین خود را تحمیل نکرده اند، و۶۵ مملکت مستقل فعلی که زمانی در زیر حکومت ترکان بودند،به غیر از ارمنیان هیچ کدام ناراضی نیستند، وحتی ترکان با کردان بیش از هزار سال است که باهم در یک مملکت زندگی میکنند،(دولت سلجوقی،عثمانی) چه تبعیض نژادی بر علیه اکراد کرده اند، ایا دینشان،زبانشان،فرهنگشان...چه چیزشان را عوض کرده اند؟ مگر اینکه از سال ۱۹۸۴ pkkبر علیه ترکیه میجنگد،وترکیه هم از خودش دفاع میکند، این موضوع در هر جای دنیا به این شکل است،مثل پژاک در ایران، pydدر سوریه،،وحتی عراق،،،پس کدام مملکت به مخالفانش نوشابه باز میکند؟ لذا در ایران هم تعداد اذربایجانیها لا اقل سه برابر کردان هستند،کدام امتیاز را ما اذربایجانیها بیشتر از اکراد داریم؟ در این مقاله که نوشته ای اول بخوانید بعد نظر دهید،من خودم تنها با دیدن نقشه خیالی که به کردستان کشیده شده مخالفم چون تقریبا تمام اذربایجانغربی را جزو کردستان محسوب کرده اید، یعنی طبق امار دولت ایران تنها ۲۰ در صد استان کرد تبار هستند،ولی تقریبا کل استان اذربایجانغربی را در داخل نقشه خود قرار داده اید. واین هم هر اذربایجانی را ناراحت میکند، شما ۹۰ در صدتان بعد از جنگ صدام با بارزانی وایران به استان اذربایجانغربی کوچ کرده اید،واینرا تمام دنیا میداند،وبا رنگ امیزی کردن نقشه نمیشود تاریخ وجغرافیا را جعل کرد،انشالله موضوع را خوب شرح دادم.

    • علی
      1

      کردها یجانوشتن نزادن-یهودین یجانوشتن-هندواروپایین-اوا به نظرم یجانوشتن صدرصدیهودین-به نظر من صددرصدایرانین

    • علی
      0

      آقای علی ۳:۱۱.اول شما گفتید تاریخ را همه بر علیه ترکان نوشته اند پس نگفتید چگونه به تاریخ واقعی دست پیدا کردید.بعد تاریخ نگاران زبان شناسان و ژنتیک شناسان همگی بر آریایی بودن اشکانیان پافشاری می کنند شما چگونه به ترک بودن آن ها رسیدید خدا می داند چون شاهان اشکانی خود را نوادگان یکی از شاهان هخامنشی می دانسته اند.بعد من نگفته امتمام ترکان نژاد پرستند و این را در دهان بنده نگذارید.منظور بنده این بود که کردان هیچ مشکلی با ترکان ندارند مگر بر عکس.بعد شما گویا تاریخ را نخوانده اید.آتیلا با آن همه بزرگی که شما می گویید سپاه ۵۰۰۰۰۰ نفره اش در قفقاز تار و مار شد.حالا چگونه بر هند حکومت کردند خدا می داند.بعد آتیلا به آفریقا رسید.این هم از کشفیات جدید شما است؟شما حداقل کتاب احمد کسروی را بخوانید(تاریخ ۱۸ ساله آذربایجان)که گفته لشگر عثمانی خانه به خانه مردم آذری را می گشته(چون در آن زمان مردم آذربایجان به مسیحیان پناه داده بودند واقعا مردم قدیم ایران بسیار با فرهنگ بودند)تا مسیحیان را بکشند و تا اینکه در یک روز ۸۰۰ نفر را کشته اند آن هم در ایران نه در بلاد عثمانی.شما می گویید چه تبعیضی علیه کردها بوده.یکم مقاله را خوب بخوانید نماینده پارلمان ترکیه لیلا زارا چند سال بدلیل کردی گفتن به زندان محکوم شد شما می گویید چه تبعیضی بوده؟عثمانی ها در جنگ جهانی اول از کردها استفاده کردند چه شد که بعد از آن دست به نسل کشی و کوچ های اجباری زدند؟دیگر کار ترکان جوان و عقاید /آن ها بوده که ۳۵۰۰۰۰ کرد بالای یک میلیون ارمنی و بالای یک میلیون یونانی یا زا گرسنگی مرده اند یا کشته شده اند.پس نگویید که بدلیل اعتراضات این همه کار را کرده اند.چون کردها هم زمان جنگ جهانی جزو لشگر عثمانی بوده اند(اگر کمی تاریخ خوانده باشید).بعد شما اول پراکندگی جمعیت و نقشه حکومت جعلی کردستان را نتوانستید ااز هم تشخیص دهید و بگویید مخالفم.اگر کردان آذربایجان همگی مهاجرن چرا حکومت های روادیان و شدادیان که همگی کردتبار بوده اند در آذربایجان حکومت می کردند و احمد کسروی بسیار به این موضوع پرداخته است؟پس لطفا سفسطه نکنید

  • sepehr kiani
    1

    مقاله رو خوندم ؛ یعنی واقعا مرغ پخته خندش میگیره . مخصوصا اونجایی که میگه ملایر مال لرها نیست ؛ دیگه همه دنیا میدونن مردم ملایر لر هستند و زبان مردم لر هم زبان پهلوی هست . دوست عزیز اجازه بدهید ما با همدیگه هم وطن باقی بمونیم و پاهاتون رو از گلیم خودتون درازتر نکنید .

  • عشق زیباست
    0

    آدم از این همه کینه و تعصب کور شگفت زده میشه. ایران دروازه صدور تمدن در طول تاریخ بوده و بهمین دلیل اقوام زیادی در پهنای این سرزمین گسترده ساکن شدن که با وجود تفاوتها دارای اشترکات زیادی هستن و خودشونو ایرانی میدونن. حیف نیست نسبت به هموطنامون اینجوری با کینه حرف بزنیم.من دوماه کرمانشاه دوره آموزشی خدمت رو گذروندم با ترکا و کردا و بلوچا و سیستانیا و فارسا و شمالیا و عربا و... در یه گردان بودیم. بغیر از صفا و صمیمیت هیچی ندیدم.

  • ناشناس
    1

    واقعااین پانترکهای پشکل‌مغزعجب آدمی هستن آقایه خورده به اون مخ پوکتون فشاربیاریدهندوستان چه ربطی به کوردداره

    نظرات شما -
    • ارطغرول
      3

      اقای مغز طلا پانترکها نمیگویند،بلکه خود پانکردها ثابت کرده اند که کردها در فاصله سالهای ۷۰۰ میلادی تا ۱۸۰۰ میلادی از ایالت سوران وکراچی هند امده اند : شرفخان بتلیسی،ادریس بتلیسی، مردوخی ... ودهها دانشمند ومورخ بین المللی : پروفسور ژاک دو مورگان فرانسوی، پروفسور مینورسکی لهستانی. دیاکنف روسی، پروفسور ریچارد کاتم انگلیسی پروفسور رابرت شرلی انگلیسی . واتفاقا تمام اداب رسوم زبان ( ختنه دختران،خالکوبی،سنگسار،عمامه لچک،وووو،وباقیمانده اقوام کردی در ایالات مختلف هند هم به ثبوت رسیده. کلیایی،گورانی،سوران،خرات،سور،جات،بوکان،خانی،لوطی،قادریا کراچی،کاولی وحتی پرچم اقلیم کردی عینا مثل پرچم هند است وخورشید وسط پرچم نماد گانشای هندیهاست، ورابرت شرلی در صفه ۴۸ کتابش قید کرده که اکراد وحشی ترین قوم روی زمین هستند،وبا کولیهای هند از نظر ژنتیک کاملا یکی هستند‌.

    • هنار کورد
      1

      خطاب به ارطغرول کوردها از نژاد مادها هستن نژادی که تو عصر حجر بر فلات ایران فرمانروایی میکردن زمانی که حتی تخم مغول وتاتار هم وجود نداشته چه برسه به اینکه بخواد بیاد وحمله بکنه به ایران وحشی هم هفت جدته اگه دفاع از ناموس و خاک و ناموس وحشیگریه اره پس ما وحشی ترینیم دیگه خیلی زیاده که به پرچم یه ملت بیای بی احترامی کنی احترام نگه دار من اولین باره که همچین چیزی میشنوم البته این تعصبات کورتون کرده وبعد که میگید کوردها نژاد پرستن بدونید که شما از ما نژاد پرست ترین واقعا باید به حال خودمون زار زار گریه کنیم که هویت و تمدنمون رو زیر پا گذاشتن و میگن که قبلنا شما هند بودین ولی به ایران کوچ کردین و ایران وایرانی شمارو کورد کردن چرا چون کورد تو فکر خودشون یعنی کوچر واقعا براتون متاسفم

    • کاک زاگرس
      2

      ما لباس پرچم واداب ورسوم مخصوص خودمون رو داریم میشه لباس یا پرچم اذری ها یا حتی لباس مخصوص فارسا رو بهم نشون بدی زورتون میاد چیزایی رو که ندارین برای ما عادی و مایه ی افتخارمون هستن حتی هلپرکه خودمون که شما فارسا و اذری ها حتی رقص خودتون هم ندارین ار طغرول

    • کوردم ازنسل ماد
      1

      ارطغرل خوب بی خودنیست که بهتون میگن خرچون برازندتونه تواگه خواهریامادرت یااون زنت تونست ختنه کنه زنهای کوردهم میکنن درضمن مثل اینکه فراموش کردی ترکهاهم آلت پرست بودن

    • ارطغرول
      2

      در جواب کردم از نسل باد ۱/۱۲ اولا موضوع ختنه دختران در میان اکراد چیز تازهای نیست،وتمام دنیا از ان باخبرند،وحتی در گزارش بهداشت جهانی بر مبارزه با این عمل غیر انسانی ،که در هند،افریقا،ودر مناطق کردی تاکید شده،میتوانی به اینترنت مراجعه واصل قضیه را مطالعه کنی، ولی دشمنان ترکان که در طول تاریخ همیشه برده ترکان بوده اند،و ترکان از انها به عنوان چهار پا در کولبری استفاده میکردند، وجای زخم عقدههای هزاران سال کولبری برای ترکان را با ناسزا وبدهنی التیام میبخشند، شما که در واقع شغل شریفتان بسان خر والاغ هست ،چرا به شغل ابا اجدادیتان توهین میکنید، که در واقع خودتان نهایت هم ردیف ،همکاران چهارپایان هستید،،،،ترکان از زمان اتیلا که اورپا را فتح کرد و روم باستان خراجگزارشان بود تا ارسلان،چنگیز،تیمور،شاه اسماعیل،نادر محمدفاتح،... حاکم مطلق اسیا،اورپا وافریقا بودند، وتاریخ تمام ملل جهان با نام ترک اغاز میشود،وبدون نام ترک تاریخ معنی ندارد، تودر فکر خودت باش که در مقامی نیستی که خود را باترکان مقایسه کنی،چون هنوز هم برده ترکان هستید.

    • ناشناس
      1

      درجواب ارطغرول خیلی بی شعوری مردک خرلقب جدآبادته که توتویله هایونجه میخوردن شغل شرسف کولبری شرف داره به لواطگری وتن فروشی حرفه اباواجدادت که یادت نرفته هنوزم سنگ نگارهاشون هست که چطوربرای آلت سجده میکنن اول گذشته خودت روببین بعدازروبادمعده نظربده

    • حسین
      1

      آقای ارطغرل.من که گفته ها و کتاب های مینورسکی و دیاکنف رو خوندم گفتن کردها بازماندگان مادها هستند حالا من نمی دانم شما چطور این ها را بعنوان منبع آوردید.بعد اگر شما یکم تاریخ می خواندین می فهمیدین که پرچم اشکانیان(تازه پانترک ها می گویند اشکانیان ترکند)خورشید ۱۸ پر بوده.و نماد خورشید در پرچم کردستان نشانگر تمدن مردم کرد هست.چون در زمان های قدیم خورشید(اجرام آسمای )رو می پرستیدد حتی معابد بازمانده از تمدن عیلام نشانگر این بوده که در سال های بسیار دور اجرام آسمای پرستش میشده.بعد در مورد ژنتیک.فرمودید کاملا یکسان هستند.البته هندی ها و کردها آریایی هستند ولی حتی نزدیک به هم از نظر ژنتیکی نیستند.از نظر ژنتیکی بلوچ ها بیشترین شباهت را با هندی ها و کمترین را کردها دارند.این را می توانید حتی در اینترنت جستجو کنید.

  • خ.ب
    3

    خجالت بکشید واقعا خجالت داره انسان انقدر بیشعور باشه هند در شرق هست کرد در غرب اون وقت چطور کرد ها از نسل هندی ها هستن؟ غیرت کردها رو ببین شهامتشون رو ببینید . بعد حرف مفت بزنید کرد ها ایرانی اصل هستن از نژاد ماد ها هم هستن اینو دیگه همه میدونن (البته به غیر از اونایی که مثل اصحاب کهف ۳۰۰ سال خواب بودن

    نظرات شما -
    • موغولزاده
      1

      جناب خ،ب ۲،۲۰ اگه ایرانی اصل هستید پس چرا بیش از ۱۲۰ سال است با ایران میجنگید؟(اززمان بدرخان،سیمیتگو،محمد قاضی،ملا حسینی،قاسملو، کومله،پژاک،دمکرات،وووو) پس لابد کلکی تو حرفهاتون است،والا کدام ایرانی غیر از شما اینهمه سرباز پاسدار مرزدار،شخصی ،ایران را در عرض این مدت کشته که بیش از یک میلیون در عرض ۱۲۰ سال میشود،بعلاوه صدها میلیارد دلار خسارت! ایا غیرتی که نام بردید همینه! طبق کدام کتاب ومستندات شما ماد هستید،و ما در مورد مادها غیر از نام خالی چیزی نشنیده ایم انهم توسط خارجیان که معلوم نیست چقدر حرفهاشون صحت دارد . چرا همیشه به گذشته نامعلوم وتاریک که هیچ اثری از انها نیست اشاره و صحبت میکنید،ولی وضع موجودتان را نمیبینید؟ اصحاب کهف ۳۰۰ سال در خواب بودند ولی شما از ۵۰۰۰ هزار سال پیش خاطره تعریف میکنی که در هیچ افسانه وداستان نمیگنجد. مگه هندیان چه ایرادی دارند که از هندی بودن اکراه دارید، ایا فرانسوی ویا چینی هستید، شما که تمام مختصات قومی فرهنگی،زبانی،ژنتیکیتان با هندیان یکی است،چرا سعی دارید انکار کنید؟ فاصله هند با شما کمتر از فاصله تهران تا اربیل است، حتما دوباره به نقشه نگاه کن. وبرای روشن شدن از چگونگی تشریف فرماییتان از هند،به کتب،مردوخی،بتلیسی،خانی،فردوسی،رابرت شرلی، ژاک دو مورگان ووو مراجعه کن، البته زود عصبانی نشو. سرزمینی که فعلا تشریف دارید در واقع تا صد سال پیش مال ارامنه،اسوریان،وترکان اذری،بود،منتها از بلبشو بوجود امده در جنگهای اول ودوم جهانی،وجنگ صدام کافر بهره مند و صاحب وطن کردی شده اید! البته تولید مثلهای دوجینی،ودر امدهای کلان از قاچاق هم بی تاثیر نبوده.

    • حسین
      3

      آقای موغولزاده .شهیدهایی که مردم کرد تقدیم ایران کردن در جنگ بس نیست اگر کردها نمی خواستند کل ایران نابود شده بود.وقتی عثمانی در جنگ جهانی اول به کرمانشاه حمله کرد کی دفاع کرد؟ترکها؟آن ها که آن جا بودند بلکه ایل سنجابی ارتش عثمانی را شکست داد.بعد روادیان و شدادیان که کاملا کرد بودن توی آذربایجان چکار می کردند(که تا زما ورود سلجوقیان حکومت می کردند)؟بعد یک سوال دارم مگه فردوسی نگفت کرد از آن تخمه دارد نژاد(کاوه آهنگر و یارانش).این یعنی چه؟شما صحبت های گزنفون رو قبول ندارید؟که کل غرب ایران را در کتاب سیرت کوروش کوردو خوانده آن هم ۲۴۰۰ سال پیش؟مطمینا تمام این مورخانی که آوردید این صجبت ها را نکرده اند چون حتی درمورد ژنتیک دروغ گفتید.طبق تمام اطلاعات ژنتیکی از دانشگاه تکزاس و ... و ایران در اقوام ایران کردها کمترین شباهت را با هندی ها دارند(به عبارتی ترکان آذری بیشتر مشابه اند تا کردان).کتاب تاریخ ماد مکنزی رو خواندی؟او می گوید کردها نوادگان مادها هستند یا کتاب مینورسکی که نام کتابش (کردها نوادگان مادها)است؟اگر ما هندی هستم یک سوال؟چرا بهترین استادهای تنبور تماما کرد هستند؟تنبور شش هزار سال قدمت دارد.شما که می گویید ما از ازل ایران بودیم پس چرا شما حتی استاد آن هم ندارید؟تازه اگر هم داشته باشید باید از کردها یاد بگیرند.نام کورت یا گوتی که طبق تمام گفته های زبان شناسان همان کردهای کنونی هست چرا در منابع آشوری و بابلی آمده؟در ضمن شما اول ثابت بکن که ترک هستید بعد سفسطه کنید.بعد از ثابت کردن کتابی همچون احمد کسروی بنویسید.در ضمن بد نیست در اینترنت سرچ کنی که امامان چند فرزند داشته اند.راستی باکو امروز ابری هست؟

  • حسین
    1

    همه بینید و با چشم خود نظاره گر باشید.کردهایی که به قول بعضی ها فقط دشمن ایران بودند همگی الان دوستدار ایرانند.با اینکه ایران وضعش به خوبی نمی رود.این پانترکان را ببینید که چگونه حقیرانه دروغ می گویند جعل می کنند و ثابت می کنند که خودشان بدترین دشمنان ایرانند.زنده باد ایرانو ایرانی که خار چشم هرچه تحریف کننده دروغ گو هست.به امید روزی که اسرایل با مزدورانش نابود شوند...................................................................................................................................................

  • mari
    2

    همتون‌ خجالت‌ بکشید‌ مگه‌ جنگ‌ داخلیه‌ اینطوری‌ به‌ جون‌ همدیگه‌ افتادید‌ شما‌ ایرانی‌ هستید‌ خون‌ ایرانی‌ تو‌ رگاتون‌ جریان‌ داره‌. کرد ها‌ همه‌ جوانمرد‌ هستند. همه‌ی‌ قوم‌ و‌ ایل‌ های‌ ایران‌ باید‌ با‌ هم‌ دوست‌ و‌ متحد‌ باشند

    نظرات شما -
    • حسین
      6

      یکی دو تا پانترک جو رو بهم ریختن ناراحت نباش

    • ارطغرول
      1

      همه اقوام ایرانی زمانی باهم دوست ومتحد میشوند،که حق وحقوق همه بطور مساوی رعایت شود،وتمامی قدرت وثروت مملکت بطور یکسان ومساوی بینشان تقسیم شود،نه اینکه همه فدایی قوم حاکم شوند وبه تمام حقوق خود پشت پا بزنند تا قوم حاکم شکوفا شود وبیشتر زورگویی کند، ! ما را به طواف معبدی مجبور میکنند که اصلا مردهای یا امامزادهای داخلش نیست، این حرفهای پر طمطراق بیشتر برای گول زدن اقوام است، در هر جای دنیا ودربین تمام ملتها اول اولویت مربوط به خود واطرافیان ،همشهریان،همزبانان هم دینان ،هم نژادان است بعد نوبت دیگر چیزها میرسد، ولی اینها زرنگی میکنند ،میگویند اول هر چه مربوط به خودت است را نابود وترد کن وبیا در راه پیشرفت قوم حاکم قربانی شو بعد هم که نابود شدی نوبت سهم تو هم میرسد! نه داداش ....خودتی، اول مساوات بعد اتحاد، یکی هم mariجان که نوشته ای کردها جوانمرد هستند،یعنی بقیه نیستند؟ اگه جوانمرد هستند چرا نقشه اذربایجانغربی را داخل نقشه کردستان جایگزین کرده اند،اول نقشه ات را اصلاح کن بعد بیا دم از اتحاد بزن، اتحاد به خاطر تایید نقشه تو یا برای چه؟ ودر جواب حسین هم اینکه،اول جو را پانکردها با نقشه جعلی وادعاهای بی اساس بهم ریخته اند، تا نتیجه چنین شده! انها که در چشم خود کوه را نمی بینند،در چشم دیگران کاه را چطور میبینند؟ واینکه اکراد حالا دوست ایران شده اند ،کاش که همینطور باشد، ولی تاریخ نشان داده ،یک ترک همیشه ترک است،ویک عرب هم همیشه عرب است، ولی یک کرد همیشه کرد نیست!

    • حسین
      6

      جناب ارطغرل سوالی داشتم.اگر من به کسی بگویم راستگو.یعنی دیگران دروغ گویند؟شما چرا اینقدرر از کردها متنفرید که تحمل ندارید که یکی از کردها تعریف کند؟من که منظور شما را از قوم حاکم نفهمیدم.منظورتان خیابان های بدون گدای تبریز است؟یا ...واقعا کسی که کوه را نمی تواند ببیند کاه را چگونه ببیند.شما خود قبول کردید پانترکید و از همه مهم تر دشمن ایران.به شما این اطمینان را میدهم که هیچکس شماها را مردم عزیز آذربایجان به حساب نمی آورد.سال هاست که کردان و ترکان باهم ازدواج می کنند.سال هاست که فارس ها با کرد ها یا ترکان ازدواج می کنند.اسرایل و نوچه هایش هم نمی تواند این اتحاد را برهم زند.خیالت از این موضوع جمع باشد.در اینترنت سرچی درباره روادیان و کتاب های کسروی بزنی هم بد نیست.در ضمن کردها حالا یا دیروز یا پریروز دوست ایران نشده اند.کردها خود ایران را بوجود آورده اند و دوست و غیر دوست هم ندارد.اگر مشکلی هست بخاطر مشکلات دولت های آن زمان بوده نه ایران عزیز.بعد شما عینک بزن تا دقیق تر ببینی که آن نقشه پراکندگی جمعیتی هست نه کشور.شما نمی توانید یک نقشه را درست بخوانید.می خواهید برای ما تعیین تکلیف کنی؟الی برکت الله.یکم هم بر خودت مسلط باش و سعی کن اینقدر نژادپرست نباشی چون گنبد آهنین زیاد دوام نمی آورد...

  • ناشناس
    11

    آغای ارطموغول
    ما کولبری میکنیم
    اما مثل شما ترکان. کواد نیستیم
    ترکیه در فحشا 3ومه در جهان

  • ارطغرول
    3

    ایا یک بنده خدایی یافت خواهد شد که به ۴ سوال زیر پاسخ دهد؟ ۱ = چرا دولتهای سوریه ( چه در زمان حکومت فرانسه،وچه حافظ اسد وپسرش بشار) حضور اکراد در سوریه را غیر قانونی میدانند وبه انها تابعیت وشناسنامه هم نمیدهند؟ وخواهان برگشتن اکراد به عراق وتخلیه سرزمینهای شمال سوریه هستند؟ ۲ = چرا ارامنه خواهان استرداد وعودت مناطقی هستند که در جنوب شرقی ترکیه در اشغال اکراد میباشد (وان،دیاربکر،سیرت،هارپوت،...) ودر نقشه ارمنستان غربی جزو سرزمین ارامنه معرفی میکنند ودر مجامع بین المللی خواهان باز پس گیری از ترکیه میباشد،در عین حال اکراد هم به عنوان وطن کردی خواهان استقلال ان مناطق هستند؟حق تقدم باکیست؟ ۳ = چرا پاپ اعظم مسیحیان در سفر اخیر خودبه اقلیم شمال عراق در میدان اربیل خطاب به تمامی مسیحیان اسوری جهان در خواست بازگشت به اربیل وتاسیس وطن اسوری در شمال عراق را کرد وگفت شمال عراق ((اقلیم کردی))وطن اصلی اسوریان است وباید کشور مسیحی اسوریان تاسیس شود ،وخواهان برگشتن اسوریان به اربیل شد؟ ۴ = چرا بعد از کشتار بیش از ۳۰۰ هزار نفر اذربایجانی توسط اندرانیک مارشیمون ،که بیش از این تعداد هم معلول ومجبور به فرار از سرزمین خ
    خود شدند، ولی سرزمین هایشان توسط اکراد به سرکردگی اسماعیل سیمیتگو تصرف گردید؟ ( طبق نوشته احمد کسروی مورخ مشهور، وایت الله امین الشرع خویی،ودکتر پیر نیا در کتاب قتل عام مسلمانان در دوسوی ارس) وحتی دوباره در جنگ صدام بیش از ۱/۵میلیون مهاجر کرد عراقی وارد استان اذربایجان غربی شده ونتنها قصد برگشت ندارند بلکه معترض بومیان ترک اذربایجانی هم هستند. (طبق گفته امام جمعه اورمیه در نماز جمعه ) ایا حق تقدم با اهالی بومی است یا پناهندگان عراقی در زمان سیمیتگو وصدام؟

  • ناشناس
    5

    کولی های هندی هستن سربازان انگلیس بودن بعد از جنگ چاناق ماندنی شدن و این نژادو روس انگلیس ساخته

  • ناشناس
    4

    این هایی که این زیر کامنت گذاشتن همه سایبری تجزیه طلب هستن

  • 4

    کورد در زبان قدیم به معنی چوپان است
    در چندهزار سال پیش هر کسی که چوپانی می کرد به او کورد می گفتند
    در شاهنامه فردوسی هم منظور از کورد یعنی چوپان و عشایر
    ولی امروزه فکر می کنند منظور فردوسی کوردها است
    در صورتی که منظور فردوسی یک نفر چوپان است

    نظرات شما -
    • کورد
      3

      کوردها دنبال یکپارچگی هستند ای کاش به ایران باز میگشت ولی یکپارچه بود
      کوردها تروریست نیستن
      کوردها آریایی هستند
      وقتی یه پیشمرگ کورد با چند سرباز برابری می‌کنه صدرصد همه الاغها میترسن که یکپارچه شود وقتی امسال کوردها بخاطر ناموسشون جنگیدن بعضیا نمک ریختن رو زخمشون که تجزیه طلب وقتی حتی ارتش های قوی خاورمیانه از کرکوک فرار کردن این کوردها بودن شهید دادن تا پسش گرفتن لطفا بعضیاتون اگر اطلاعی از تاریخ ندارد حرف نزنه

  • عبدل
    3

    من عربم و افتخار میکنم کوردها هر چی که برادران تورک که میگن باشن که بعید میدانم ناموس همسایه رفیق دوست براشون ناموس خودشونه معرفت جوانمردی سادگی رو دارن البته برادران تورک هم خوبن لطفا با آبروی هم بازی نکنین .

  • آژو فرمیسک
    7

    عزیزان یه پیره مرد یه مرد خدا مقام رهبری بارها از این مسئله مهم تفرقه صحبت کرده اند اگر گوش شنوایی نیست حداقل توی همین فضای مجازی یا هرجای دیگه حرمت بزرگ را نگه دارید. هم کورد و هم تورک عرب بلوچ لر همه باهم برادریم.که البته میدانم آب در هونگ کوبیدنه.

  • دانش
    3

    درود به همگی. کلا ۹۹.۹۹ درصد ژن اقوام مشابهه پس تعصب رو قومیت خنده داره. یه کاری که دولتای خاورمیانه خوب بلدن: تفرقه بنداز و حکومت کن.... هر موقع اینو فهمیدیم وضع هممون خوب میشه. ایام به کام

  • دانش
    3

    درود به همگی. کلا ۹۹.۹۹ درصد ژن اقوام مشابهه پس تعصب رو قومیت خنده داره. یه کاری که دولتای خاورمیانه خوب بلدن: تفرقه بنداز و حکومت کن.... هر موقع اینو فهمیدیم وضع هممون خوب میشه. ایام به کام

  • عمر
    3

    کورد یعنی غیرت

    نظرات شما -
    • بال
      3

      غیرتتان در کوبانی دیده شد زن ها و بچه ها را به دست داعشی ها داداید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها