هدیه ارزشمند دانشمند آمریکایی به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران

یک استاد دانشگاه هاروارد که در سال ١٩٥٥ تا ١٩٥٧ میلادی، به عنوان معاون کنسول سفارت آمریکا در تبریز بوده، مجموعه ارزشمندی بیش از 190 عنوان کتاب با موضوع «عمر خیام» را به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران اهداء کرد.

هدیه ارزشمند دانشمند آمریکایی به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران

مجموعه بزرگی بیش از 190 عنوان از ویراست های رباعیات خیام، مطالعات، نگارگری ها، زندگی نامه ها و آثار مکتوب دیگری که بر اساس "نسخه چاپی ادوارد فیتزجرالد" از "رباعیات خیام" بوده است، توسط دکتر «جولین اف.(پت) مک دونالد» و با مساعدت « مرکز مطالعات اسلام و خاور میانه واشنگتن دی سی» به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران اهدا شده است. ‎

دکتر رسول جعفریان گفت: ضمن اعلام مراتب سپاس از این استاد برجسته دانشگاه هاروارد، باید از جناب آقای دکتر ایروانی رئیس مرکز مطالعات اسلام و خاور میانه واشنگتن دی سی نیز تشکر کنم.

گفتنی است، «مکدونالد» متولد سال ١٩٢٦ میلادی است و به مدت دو سال (١٩٥٥-١٩٥٧) به عنوان معاون کنسول سفارت آمریکا در تبریز حضور داشته است. تدریس همزمان ادبیات انگلیسی در دانشگاه تبریز و آشنایی با اساتید ادبیات فارسی، مقدمه آشنایی ایشان با عمر خیام نیشابوری را فراهم کرده است.

جولین اف.(پت) مکدونالد فارغ التحصیل رشته مطالعات منطقه ای اتحاد جماهیر شوروی در مقطع فوق لیسانس بوده است که در سال ١٩٦٤ پس از ترک وزارت خارجه به ادامه تحصیل در رشته مدیریت تعلیم و تربیت پرداخته و در سال ١٩٦٩ موفق به اخذ دکترا از دانشگاه هاروارد شده است.

هدیه ارزشمند دانشمند آمریکایی به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران

مجموعه اهداء شده از سوی او، یک مجموعه با ارزش است که شامل کتاب های چاپ شده در بلاد فرنگ پس از ترجمه فیتز جرالد از رباعیات عمر خیام است. این مجموعه شامل آثاری است که از اواخر قرن نوزدهم تاکنون بر محور چاپ فیتز جرالد از رباعیات منتشر شده است. این کتاب ها بزودی و پس از فهرست نویسی در قفسه های ویژه ای گذاشته شده و در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها