انتقاد جانشین فرمانده ناجا از معافیت‌های سربازی و دخالت‌های سیاسیون

جانشین فرمانده ناجا از تعداد بالای آمار معافیت‌های پزشکی و کفالت سربازی انتقاد کرد.

انتقاد جانشین فرمانده ناجا از معافیت‌های سربازی و دخالت‌های سیاسیون

سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده ناجا در مراسم معارفه جانشین جدید رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا که صبح امروز در مقر سازمان وظیفه عمومی ناجا برگزار شد، گفت: کاهش موالید در دهه هفتاد و افزایش حضور در دانشگاه‌ها از مواردی بود که سبب کاهش تعداد سربازان در سال‌های جاری شده است که البته با توجه به افزایش ۲۸ درصدی موالید ذکور دهه ۸۰ در مقایسه با دهه ۷۰ بخشی از این کمبود حل خواهد شد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر شرایط اقتصادی در سال‌های اخیر نیز سبب موضوعی دیگر شده که برای برخی خانواده‌ها سخت است که فرزندشان به سربازی برود و دوسال هم خرج سربازی رفتن او را بدهند که این هم جزو مسائلی است که هرچند کم اما در تاخیر اعزام به سربازی تاثیر دارد.

سردار سلیمانی به روند کاهش صدور معافیت‌های پزشکی از ۱۲ درصد به ۹.۴ درصد اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر معافیت پزشکی کاهش داشته است، اما ما نباید اجازه دهیم که به کسی ظلمی شود و باید افراد دارای شرایط نزدیک به هم مساوی باشند.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه کار نیروهای مسلح تماما رزمی نیست، افزود: اگر فردی پزشک باشد و روی ولیچر بنشیند، آیا اجازه طبابت از او سلب می‌شود؟ خیر؛ بلکه شرایط مناسب سازی شده و این فرد می‌تواند در محلی مناسب به خدمتش ادامه دهد. تمام نیروهای مسلح که رزم و دفاع نیست. در مورد معافیت‌های پزشکی هم می‌توان همینطور عمل کرد.

وی ادامه داد: اینکه حدود ۱۰ درصد از موالید ذکور، مشمول معافیت پزشکی شوند، حداقل در نگاه اول، نگاه قابل قبولی نیست.

سردار سلیمانی به صدور معافیت‌های کفالت نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه ما حتی با طلاق‌های صوری مواجه‌ایم. یا مثلا اگر فردی از پدرش مراقبت می‌کند و معافیت کفالت گرفته است، اگر شش ماه بعد به خواست خدا این پدر فوت شده، آیا نباید دیگر به سربازی برود؟.

وی با تاکید بر اینکه باید دامنه معافیت‌های کفالت محدود شود، اظهارکرد: هفت درصد از مشمولان ما نیز به دلیل معافیت کفالت معاف می‌شوند.

متاسفانه یک انسجام قطعی و صد درصدی در زمینه سربازی بین همه سیاسیون ما وجود ندارند و برخی از آنها به خودشان اجازه می‌دهند که در این زمینه ها دخالت کنند

جانشین فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنانش به معافیت‌های تحصیلی اشاره کرد و گفت: صدور معافیت‌های تحصیلی نیز یکی از مواردی است که عامل تاخیر در اعزام شده است و پذیرش بدون کنکور در دانشگاه‌ها نیز آن را تشدید کرده است و گرچه اکثر جوانان ما به دنبال علم و دانش هستند اما ممکن است تعداد اندکی نیز بخواهند با بهانه ادامه تحصیل سربازی خود را به تاخیر بیاندازند.

وی با اشاره به اجرای طرح جریمه ریالی سربازی نیز گفت: این طرح اگرچه برخی فواید داشت اما متاسفانه عده‌ای را ترغیب کرد که بدون روشن کردن وضعیت پروازی‌شان وارد غیبت شوند و امیدوار شوند که در سالهای آینده این معافیت شامل حالشان شود که البته در حال حاضر این طرح متوقف شده و امیدواریم که دیگر اجرا نشود.

جانشین فرمانده ناجا با انتقاد از برخی تزلزل‌ها در قوانین خدمت وظیفه عمومی اظهار کرد: تزلزل‌ها در قوانین سبب شده تا برخی از افرادی که معافیت شامل حالشان نمی‌شود نیز میل به غیبت پیدا کنند. قانونگذار یک سری محدودیت‌هایی را در قانون برای سربازان غایب پیش بینی کرده بود که از جمله آن عدم صدور گواهینامه رانندگی بود اما متاسفانه برخی از سیاسیون ما در این زمینه اقداماتی می‌کنند که مولفه‌های امنیت ملی ما را دچار خطر می‌کنند.

سردار سلیمانی با تاکید بر این که نباید با مولفه‌های امنیت ملی بازی کرد گفت: متاسفانه یک انسجام قطعی و صد درصدی در زمینه سربازی بین همه سیاسیون ما وجود ندارند و برخی از آنها به خودشان اجازه می‌دهند که در این زمینه ها دخالت کنند . مثلا در همین ماجرای گواهینامه مشمولان غایب ، طبق قانون این مساله ممنوع بود اما آمدند در مجلس صغری و کبری چیدند که اگر فردی بدون گواهینامه پشت فرمان بنشیند چنین می‌شود و چنان می شود و برای دریافت آن نیازی به تعیین تکلیف سربازی نیست. یا در مورد ثبت اسناد گفتند اگر ثبت اسناد برای مشمول غایب ممنوع باشد اگر فردی بخواهد ارث و میراثی را تقسیم کند دچار مشکل خواهد شد. در مجموع یک سری دلایل جزیی آوردند که نمی‌شود .

به گفته جانشین فرمانده ناجا، ما می‌گوییم سربازی یک تکلیف و واجب الهی است و حتما باید فرقی میان کسی که تعلل می‌کند و به سربازی نمی‌رود با کسی که از روی احساس تکلیف به سربازی می‌رود وجود داشته باشد. این افراد هم ابتدا باید امنیت ملی ما و توان دفاعی کشور را مد نظر قرار دهند نه اینکه بگویند ارث و میراث چه می‌شود یا رانندگی چه می‌شود . خب فرد بروند سربازی و بعد این ها را تعیین تکلیف کند.

سردار سلیمانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ما قصد نداریم که برای دولت و نظام هزینه‌ی مالی ایجاد کنیم گفت: اما این مساله مهم است که امروز حقوق ماهانه یک سرباز ممکن است حتی هزینه رفت و برگشت یک بارش از خانه تا پادگان هم نشود. این سرباز باید پول توجیبی بگیرد و خانواده خرجش را بدهد. خب چرا باید هزینه‌ی جابجایی این افراد از جیب خانواده‌ها پرداخت شود و خانواده‌ها بگوید که خودتان این هزینه‌ها را بدهید.

وی با بیان اینکه طبق قانون حقوق سرباز باید بین 60 تا 90 درصد حداقل حقوق کارکنان پایور باشد، خاطر نشان کرد:‌اما به دلیل مشکلاتی که در تامین اعتبارات وجود داشت این عدد بین 20 تا 40 درصد است که برای یک سرباز عادی می‌شود حدود 200 هزار تومان.

سردار سلیمانی با اشاره به پیگییر ‌های ستاد کل نیروهای مسلح برای افزایش حقوق سربازان خاطر نشان کرد:‌ما خیلی امیدواریم که با پیگیری‌های انجام شده از سوی ستاد کل نیروهای مسلح، مساله حقوق سربازان در بودجه پیش بینی شود البته رقم چندانی هم نیست و برای تمام سربازان که چند صد هزار نفر هستند در سال حدود 1500 میلیارد تومان است که این رقم در رقم بودجه و نیز جابجایی‌های حین بودجه رقم چندانی نیست و امیدواریم محقق شود.

وی افزود: البته در حال حاضر نیز نیروهای مسلح، کمک‌ها و فوق‌العاده ماموریت‌هایی را به سربازان می‌دهد.

جانشین فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنانش به قرارگاه مهارت آموزی سربازان اشاره کرد و گفت: در این قرارگاه 9 وزیر هستند و اقدامات خوبی انجام شده که سبب خوشایند سازی سربازی می‌شود و علاوه بر آن سبب می‌شود تا سربازان ما مهارت‌های خوبی نیز بیاموزند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها