فرماندار: مصرف آب شرب کاشان 5 درصد صرفه جویی شد

فرماندار: مصرف آب شرب کاشان 5 درصد صرفه جویی شد

فرماندار کاشان با تاکید بر آموزش مفاهیم و روش های صرفه جویی آب به مردم، گفت: با اجرای طرح ها و نهادینه شدن فرهنگ صرفه جویی، در مصرف آب شرب این شهرستان 5 درصد صرفه جویی شده است.
فرماندار: مصرف آب شرب کاشان 5 درصد صرفه جویی شد

حمیدرضا مومنیان روز سه شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب کاشان اظهار کرد: با اعمال شیوه های بهینه مصرف آب و هم چنین اجرای طرح های فرهنگی شامل توزیع بروشور، عکس، پوستر و ارائه آموزش های لازم توانسته ایم فرهنگ صرفه جویی را در بین مردم این منطقه نهادینه کنیم.

وی منطقه کاشان را از جمله منطقه های در خطر بحران کم آبی در کشور دانست و افزود: این منطقه هم اکنون در وضعیت تنش آبی قرار دارد.

معاون استاندار اصفهان متوسط میزان بارندگی سالانه در شهرستان کاشان را 120 میلیمتر بیان کرد و گفت: این رقم در سال زراعی گذشته 75.8 میلیمتر بود.
وی خاطرنشان کرد: میزان بارندگی در سال زراعی جاری 86.8 میلیمتر بوده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل 14.5 درصد رشد داشته اما نسبت به بلند مدت با کاهش 34.6 درصدی مواجه بوده ایم.
فرماندار کاشان میزان بارش بلند مدت در سال زراعی جاری این شهرستان تاکنون را نیز 132.7 میلیمتر اعلام کرد و گفت: میانگین بارندگی کامل سال زراعی این شهرستان 135 میلیمتر است.
مومنیان با بیان اینکه میانگین استاندارد جهانی سرانه مصرف آب یک نفر کمتر از 100 لیتر در شبانه روز است، تصریح کرد: این در حالی است که سرانه مصرف آب در یک شبانه روز برای هر شهروند کاشانی بین 150 تا 160 لیتر است.
وی هم چنین با بیان اینکه کیفیت آب چاه های شرب دشت کاشان با هجوم آب های شور به صورت قابل توجهی کاهش یافته و آب آن ها نیز بی کیفیت شده است، افزود: برای تامین آب شرب مردم این منطقه راهکاری جز مخلوط کردن آب زاینده رود با آب های موجود نیست.
فرماندار کاشان، کاهش برداشت آب از سفره های زیرزمینی با افزایش بهره وری در حوزه های مختلف و توجه به راههای افزایش ورودی آب در منابع زیرزمینی و آبخوان منطقه را دو موضوع مهم برای نجات بخشی آب در دشت کاشان بیان کرد.
وی پیشگیری و مهار سیلاب های فصلی، توجه به ساخت طرح های آبخیزداری و تغذیه مصنوعی منابع زیرزمینی از جمله راه های افزایش ورودی آب به منابع را نیز مورد تاکید قرار داد.
معاون فرماندار اصفهان هم چنین فرونشست دشت کاشان در برخی منطقه ها را از جمله پیامدهای برداشت بی رویه منابع و برداشت از سفره های زیرزمینی دانست و تصریح کرد: در توزیع و مصرف آب باید مدیریت صحیح اعمال و در عرضه و تقاضا نیز متناسب با منابع آبی موجود، برنامه ریزی شود.
وی با تاکید بر شناسایی و برخورد قاطعانه با چاه های آب غیرمجاز در منطقه کاشان، گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون 28 حلقه چاه آب غیرمجاز شناسایی که 18 حلقه آن مسدود شده است.
آب شرب مردم منطقه کاشان افزون بر 350 لیتر بر ثانیه انتقال آب زاینده رود، از 80 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق با میزان آبدهی 2 تا 20 لیتر برثاینه در سال تامین می شود.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها