خبرفوری بررسی می‌کند

ایران و اتفاقات بعد از گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای/ برجام نابود می‌شود، جنگ با آمریکا راه میفتد یا اروپا اقدامی جدی می‌کند؟

گام جدید هسته ای ایران در عین اینکه احتمال درگیری بین ایران و آمریکا را بالا می‌برد اما فشار بسیاری را هم بر روی اروپا می‌آورد تا هر چه سریع‌تر یا منافع اقتصادی ایران را تامین کند یا آمریکا را به برجام بازگرداند.

ایران و اتفاقات بعد از گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای/ برجام نابود می‌شود، جنگ با آمریکا راه میفتد یا اروپا اقدامی جدی می‌کند؟

به گزارش خبر فوری ، چند روز پیش، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد گام‌های بعدی کاهش تعهدات هسته‌ای در صورت عدم اقدام طرف‌های مقابل(اتحادیه اروپا) در راه است.
طبق گزارش سازمان انرژی اتمی، ایران پیش از این استفاده از سانتریفوژهای نسل جدید در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کرده است.
بسیاری معتقدند برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای توسط ایران بدون شک به معنی نقض برجام و خروج از توافق هسته‌ای است. از آن طرف، به نظر می‌رسد اروپا قادر نیست منافع اقتصادی ایران از برجام را تامین نماید. این شاید بدین معنا باشد که باید آماده خداحافظی با برجام باشیم.
به خاطر همین جو، بسیاری از رسانه‌های خارجی به بحث تحولات در صورت برداشته شدن گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای پرداختند.

بازگشت به شرایط قبل از برجام تنش با آمریکا

اکسپرس انگلیس در گزارشی از این شرایط نوشت که با آغاز فعالیتهای جدید ایران در زمینه هسته‌ای، احتمالا در ماههای اخیر تنش بین ایران و آمریکا مجددا زیاد شود.
اکسپرس تاکید دارد که سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که به زودی تعداد سانتریفیوژهای فعال را بیشتر خواهد کرد و سطح غنی سازی را از ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد خواهد رساند. این امر احتمالا به معنی بازگشت به شرایط قبل از انعقاد برجام باشد.
اکسپرس مدعی است ایران قبل از برجام به سرعت به غنی‌سازی ۲۰ درصد رسید. تکنولوژی غنی سازی ۲۰ درصد اندکی با غنی سازی ۹۰ درصد فاصله دارد(به لحاظ تکنیکی). ایران می‌تواند بار دیگر به همین سطح از غنی سازی برسد و این کشورهای غربی را نگران کرده است.
ایران بارها اعلام کرده است که به دنبال ساخت هیچگونه سلاح هسته ای نیست و طبق فتوای مقام معظم رهبری ، ساخت و استفاده از سلاح هسته‌ای حرام است. با این حال، آمریکا در مورد تجهیزات ایران و قدرت هسته ایش احساس نگرانی کرده و سعی دارد جو ایران هراسی را بار دیگر به دنیا دیکته کند. این در حالی است که این امریکا بود که ابتدا از برجام خارج شد و وضع را به اینجا کشاند.

گام‌چهارم و آزمونی مهم برای تصمیم‌گیری اروپا

اکسپرس در ادامه گزارشش از قدرت فعالیت هسته‌ای ایران می‌گوید. این وبگاه انگلیسی از این می‌نویسد که طبق ادعای مقامات و مسئولین سازمان انرژی اتمی ایران، ایران قادر است به سرعت سطح غنی سازی را به حدی بالا ببرد که تا کنون دیده نشده است.
اکسپرس مدعی است در این حالت، اروپا سعی دارد بین ایران و آمریکا صلح ایجاد کند تا در عین حفظ برجام، از درگیری احتمالی بین ایران و آمریکا هم جلوگیری کند. تلاشهای اروپا تا کنون بی‌نتیجه بوده است و تحریم‌های آمریکا هنوز برقرار است.
اکسپرس در انتهای گزارش خود می‌نویسد احتمالا گام چهارم ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای در عین اینکه احتمال درگیری و تنش بین ایران و آمریکا را بالا می‌برد اما فشار بسیاری را هم بر روی اروپا می‌آورد تا هر چه سریع‌تر یا منافع اقتصادی ایران را تامین کند یا آمریکا را به برجام بازگرداند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • جــــــــــــــانـــــــــــــــم فـــــــــــــــــدای رهـــــــــــــــــبــــــــــــــــــــــــر
    0

    نه جنگ میشود نه مذاکره.

    نظرات شما -
    • نگین
      0

      کم کم خود به خود محو می شویم احتیاج به جنگ نیست

  • امیر
    0

    از این و حرفها و حدیثها زیاد که جنگ میشه نه جنگ میشه نه درگیری الکی جو ندین

  • ناشناس۱
    0

    بهترین راه دفاع حمله است تا مجبور شوند امتیاز بیشتری بدهند نه اینکه اونقدر عقب نشینی کنیم که طرف با پررویی کامل بگوید ما حق غنی سازی نداریم دنیا باید ایران رو به عنوان دارای انرژی هستی بپذیرد مطمئن باشید جنگ هم نمیشود اینا تبلغات رسانه ای دشمن است که تا اتفاقی میفتد جو روانی ایجاد میکنند

  • یونس
    0

    چرا فقط گیر دادید به اروپا.مگه برادران چینی و روسی که هردو هم کمونیست و بی خدا هستند جز برجام نیستند .اونا چرا اجرا نمی کنند.چرا چین از پارس جنوبی رفت.چرا پوتین جنگنده به ایران نمی فروشد و ...

    نظرات شما -
    • ناشناس۱
      0

      با اینکه باز چین باز در طرح های نفتی به ایران کمک میکند اما اگر گفته شما هم صحیح باشه و از پارس جنوبی رفته تقصیرشو تو دولت خودمون باید دید که تا برجام اجرایی شد به چین پشت کرد و توتال و دیگر شرکت های اروپایی رو چسبید این حرف یکی از مسئولین بود بعدشم هنوز تحریم های تسلیحاتی برداشته نشده که روسیه بهمون جنگنده بفروشه

  • علی
    0

    تیتر را فقط نگاه کن دلواپسان برجام برای ایجاد دو قطبی و ترساندن مردم دوباره رفتند به سمت عبارت جنگ که سر مردم را شیره بمالن مرد نیستی اگر منتشر نکنی

  • رضا
    0

    تقریبا برای دنیا مسجل شده ترامپ فعلا با ایران وارد جنگ نمی‌شود البته اگر دوره دوم ریاست جمهوری پیروز شود که محتمل هم هست این داستان فرق خواهد و به نظرم ایران هر چه در چنته دارد تا قبل از انتخابات باید رو کند وگرنه اون زمان دیگه کمی دیر شده و اون زمان دیگه بحث تمامیت ارضی و موجودیت نظام هدف خواهد گرفت.

  • محمد
    0

    اصلا نگران نشید الان فقط امریکا تحریم کرده بزودی تمام دنیا تحریم را عملی میکنن دیگه نیاز به جنگ نیست کاملا بدبخت میشیم بازهم خوش به حال دزدها میشه

  • ندارم بی ساحب
    0

    میخام بجنگندهمدیگرراازبین ببرن درک چهل ساله دیگه بسه مردن بجنگند راست میگن بجنگند دروغ میگن جیگرجنگ راهیچ کدومشون ندارن امریکا باتحریم نجنگیده برد

  • امیر خان
    0

    هر چه تو ذهن تان میاد نگید ما ملت امام حسین هستیم و شرافتمند یم الحمدالله تا حالا پیروز بودیم چون با خدا بودیم و حق گفتیم و حق خواستیم و ان شاالله به تمام حق مان خواهیم رسید

    نظرات شما -
    • وحید
      0

      بشین تا توفیقات بشه

  • ناشناس
    0

    جنگ بشه که نمیشه اگرشد مردک یهودی تهران را بایه بمب اتم تمامش میکنه مگه رحم داره ولوکه خودشم نابود بشه همون لبنان فلستین سوریه همشو حدف میگیره دیونه است این همه تهدید شده کشوردومه امریکاست میگن امریگا پشتشو خالی کرده سیاستشونه

  • قدرتی
    0

    مرگ بر امریکا و اختلاس گران کثیف

  • محسن
    0

    بهتره جنگ بشه .این چه وضعیتیه؟؟؟ یا میبریم یا میبازیم.

  • حسین نظام خواه
    0

    اگر جلوی امریکا کم بیاریم بیچارمون میکنه ما باید محکم پای حرفمون بایستیم از هیچی کوتاه نیاییم حتا اگرشبها گشنه بخابیم حتا اگر بنا باشه جنگ هم بکنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها