کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرفوری:

عربستان در آستانه یک خلاء سیاسی است / شرایط تغییر کند، سعودی‌ها مثل قبل می‌شوند

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه عربستان فهمیده نباید با سیاست‌های آمریکا همراهی کند، گفت: عربستان به دنبال آغاز فصل جدیدی از فعالیت سیاسی مثبت در صلح با ایران است.

عربستان در آستانه یک خلاء سیاسی است / شرایط تغییر کند، سعودی‌ها مثل قبل می‌شوند

حسن هانی زاده در رابطه به دلایل گرایش عربستان به صلح با ایران اظهارداشت: وقوع حادثه آرامکو و رساندن تولید نفت عربستان از ده میلیون بشکه نفت به کمتر از 5میلیون بشکه نفت در روز، انهدام سه تیپ کماندویی و مکانیزه ارتش عربستان توسط نیروهای مقاومت یمن، قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار برجسته سعودی، اقدامات اخیر دونالد ترامپ در عدم همراهی با عربستان و همچنین عدم حمله به ایران باعث شده که سعودی‌ها به این نتیجه برسند که نباید با سیاست‌های آمریکا همراهی کنند.
وی ادامه داد: ضمن اینکه الان تحلیل‌ها در عربستان به این سمت و سو است که ممکن است کنگره آمریکا ترامپ را استیضاح کند و او برکنار شود. در نتیجه عربستان دچار یک نوع خلاء سیاسی و امنیتی خواهد شد. لذا یک سری سیگنال‌های مثبتی از سوی عربستان به ایران و یمن ارسال شده است، اخیرا آقای عمران خان نخست وزیر پاکستان پیامی از طرف سعودی‌ها مبنی براینکه عربستان سعودی این آمادگی را دارد که اختلافات خود را با ایران حل کند ارسال کرده است.

عمران خان و عبدالمهدی میانجی عربستان برای صلح با ایران هستند
کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: ضمن اینکه آقای «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق هم در سفر به عربستان همین پیام را به ایران منتقل کرد. به نظر می‌رسد که سعودی‌ها بعد از 4سال جنگ و هزینه 300میلیارد دلاری در یمن دچار یک نوع ورشکستگی سیاسی، اقتصادی و نظامی شده‌اند و مایل هستند بار دیگر از دروازه ایران به خاورمیانه و جهان ورود کنند و فصل جدیدی از فعالیت سیاسی مثبت را آغاز کنند.
هانی زاده تاکید کرد: اما نباید فراموش کرد که سعودی‌ها همیشه در مقابل فشارها و تهدیدهای مختلف و انزوای سیاسی به سمت ایران متمایل می‌شوند و بعد از خروج از آن دوباره همان ادم سابق می‌شوند. ایران باید با احتیاط سیاست‌های عربستان را رصد کند، ضمن اینکه ایران هیچ مانعی برای مذاکره با عربستان نمی‌بیند اگر عربستان حقیقتا خواهان حل مشکلات منطقه است باید از همکاری با آمریکا و اسرائیل خودداری کند، در یمن آتش بس کند و در مسائل سوریه، یمن و عراق دخالت نکند. آنگاه است که ایران با این کشور مذاکره خواهد کرد.

آمریکا تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد که طرح صلح هرمز عملیاتی شود
وی در رابطه با طرح صلح پیشنهادی رییس جمهور و امکان عملی شدن آن خاطرنشان کرد: طرح صلحی که از سوی آقای روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شد، یک طرح کاملا عملیاتی و مثبت است که هزینه‌های نظامی خلیج فارس را به شدت کاهش خواهد داد و امنیت این منطقه را بومی خواهد کرد.

هانی زاده ادامه داد: اتکا به امنیت بومی بدون توجه به نیروهای فرامنطقه ای می‌تواند به کاهش تنش‌ها و صلح در منطقه و افزایش توسعه در میان کشورهای دو سوی خلیج فارس کمک کند. اما نباید فراموش کرد که آمریکا تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد که این طرح عملیاتی شود. چون در صورتی که این اتفاق بیفتد آمریکا باید از خلیج فارس نیروهای خود را خارج کند و مایل است که در این منطقه باقی بماند تا از کشورهای حاشیه خلیج فارس باج بگیرد.
کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با تمایل امارات برای گفت‌وگو با ایران گفت: نقش امارات محوری نیست بلکه تابعی از سیاست‌های آمریکا است. حتی عربستان هم یک نقش مستقل و محوری ندارد و چون آنها تابعی از اراده آمریکا هستند بدون چراغ سبز این از این طرح استقبال نخواهد کرد. این موضوع در بین همه کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد.

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها