حکم شرعی کاشت ناخن و اکستنشن مژه؛ آیا نماز کسی که ناخن می‌کارد درست است؟

در این گزارش احکام و استفتائات مراجع عظام تقلید را درباره کاشت مژه و ناخن می‌خوانید.

حکم شرعی کاشت ناخن و اکستنشن مژه؛ آیا نماز کسی که ناخن می‌کارد درست است؟

به گزارش خبر فوری ، شاید شما هم این روزها شنیده باشید بعضی از مراجع، مجوز کاشت ناخن داده‌اند و در درستی یا نادرستی آن تردید به دل راه داده‌اید.

اخیراً برخی آرایشگران خانم برای جلب مشتری و کسب درآمد بیشتر، به تبلیغ و بازارگرمی برای کاشت ناخن می‌پردازند و بیان می‌کنند که از دیدگاه فلان مرجع تقلید، ناخن کاشته شده هیچ خللی برای انجام واجبات شرعی مانند غسل و وضو ایجاد نمی‌کند. این مسئله حتی در برخی بروشورهای تبلیغاتی آرایشگری نیز به چشم می‌خورد.

اما حکم شرعی کاشت ناخن چیست؟ در این گزارش حکم شرعی کاشت ناخن و اکستنشن مژه را از دیدگاه مراجع عظام تقلید برای شما گردآوری کرده ایم:

آیت‌الله خامنه ای:
اگر كسى ناخن مصنوعى بكارد، براى وضو و غسلش چه بايد بكند؟
در صورت كاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممكن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امكان برطرف‌کردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين كار كند و وضو و غسل‌هاى بعدى را بايد به‌صورت جبيره انجام دهد(يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌هاي بعد ـ باشد و برطرف نكند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود.

آیت‌الله مکارم شیراز ی:
لطفا بفرمایید کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا می‌توان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند؟
در صورتی که ضرورتی برای اين کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعي به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبيره ای مي گيرند.

آیت‌الله سبحانی:
نمى‌دانستم كه كاشت ناخن مصنوعى مانعى براى وضو و غسل است، اكنون برداشتن آن ناخن تا مدتى امكان پذير نيست وظيفه ام نسبت به نماز چيست؟
به همان حالت وضو بگيرد و غسل كند نمازها را بخواند و بعداً قضا كند.

آیت‌الله نوری همدانی:
چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.

آیت‌الله صافی گلپایگانی:
چنانچه توسط نامحرم بوده و یا مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره‌ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.

آیت‌الله سیستانی:
اگر مانع رسیدن آب به مژه‌ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. باید قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسیدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد.

آیت‌الله هادوی تهران ی:
اگر ناخن کاشته شده از نظر عقلا بخشی از بدن تلقی شود حکم ناخن اصلی را دارد ولی اگر شیء اضافه محسوب گردد و مانع رسیدن آب به عضو اصلی در وضو یا غسل شود موجب بطلان آنها است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها