ترکیه به احتمال زیاد به سوریه حمله می‌کند و احتمال بازگشت داعش به منطقه زیاد است؛

سوریه در آستانه بازگشت بحران؛ اردوغان به دنبال احیای خلافت عثمانی

CNBC در گزارش خود تاکید دارد که با خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، ترکها آماده ورود به سوریه شده اند. شمال سوریه عمدتا کرد نشین است و کردها بدون شک مانعی بزرگ در راه نفوذ داعش در سالهای اخیر در این کشور بوده اند.

سوریه در آستانه بازگشت بحران؛ اردوغان به دنبال احیای خلافت عثمانی

به گزارش خبر فوری ، پس از اعلام این خبر که ترکیه آماده است با تمام قوا وارد شمال سوریه شده و از الان مقدمات این هجوم را فراهم کرده است، سازمانهای بین المللی واکنشهای شدیدی نشان داده و این اقدام را محکوم کردند. سازمان ملل متحد روز دوشنبه در واکنش به خروج نظامیان آمریکا از شمال سوریه خواستار حفاظت از جان غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی احتمالی ترکیه در این منطقه شد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین هم روز دوشنبه در واکنش به احتمال آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه تاکید کرد که تمامیت ارضی سوریه باید محترم شمرده شود. سخنگوی ریاست جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد که ترکیه در تمامی شرایط به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد.

مساله مهم اما این است که ابعاد این اقدام احتمالی ترکیه چقدر است و چه تاثیراتی بر کشورهای اطراف دارد. در این گزارش سعی داریم مروری بر این موضوع داشته باشیم.

جنون ترکیه؛ کوتاهی ترامپ و احتمال بازگشت داعش

CNBC آمریکا طی گزارشی ضمن اشاره به حوادث اخیر سوریه و اقدامات مداخله جویانه اردوغان در آن، از دولت ترامپ به علت کم کاری در این منطقه به شدت انتقاد کرد.

CNBC در گزارش خود تاکید دارد که با خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، ترکها آماده ورود به سوریه شده اند. شمال سوریه عمدتا کرد نشین است و کردها بدون شک مانعی بزرگ در راه نفوذ داعش در سالهای اخیر در این کشور بوده اند. طبق گفته این وبگاه آمریکایی، سازمانهای آمریکایی تقریبا مطمئن هستند که ترکیه علی رغم هشدار ترامپ و مصاحبه تلفنی با رجب طیب اردوغان، به زودی وارد سوریه می‌شود.

CNBC گفته که آمریکا احتمالا وارد درگیری ترکیه در سوریه نشود چرا که آن را مربوط به دفع داعش یا چیزی شبیه آن می‌داند. برت مک گرگ(مسئول سابق کمپین آمریکا در امور سوریه و مبارزه با داعش) در توییتی گفته که این حادثه بدون شک به علت اشتباه ترامپ در مورد خروج نیروهایش از سوریه بوده و هدیه ای به داعش خواهد بود. نشانه ها حاکی از این است که با شکسته شدن سد محکم کردها در شمال، داعش نفوذ و قدرت بیشتری در سوریه بیابد.

جبهه سوم؛ امپراتوری اردوغان

بسیاری از کارشناسان معتقدند که آمریکا با باز گذاشتن دست ترکیه در دخالت در سوریه عملا در حال بازگرداندن التهاب به سوریه است. حالا به جز جبهه مقاومت(ائتلاف ایران، سوریه و روسیه) و جبهه سلفی( عربستان، امارات، مخالفان تکفیری) جبهه سومی به رهبری ترکیه ایجاد شده و سعی دارد با اندیشه های بازگشت خلافت عثمانی و گرایشات نو اخوانی یک ائتلاف جدید را در سوریه ایجاد کند.

اردوغان مدتهاست به دنبال فتح سوریه به نفع خود است. طبق گزارش العالم، اردوغان در سخنرانی اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل به وضوح از توطئه آنکارا علیه تمامیت ارضی سوریه پرده برداشت؛ وی در این سخنرانی مساحت منطقه امن مورد نظر ترکیه را به طول 500 کیلومتر و عمق 30 تا 50 کیلومتر تعیین کرد.

روزنامه الاخبار چاپ بیروت به نقل از رسانه های ترکیه جزئیات بیشتری را از نقشه "منطقه امن" ترکیه به این شرح منتشر کرد: در این طرح 10 شهر ساخته می شوند و در هر روستا 30 هزار نفر اسکان می یابند. هر شهر نیز 140 روستای تابع دارد که در هر یک از آنها 5 هزار نفر ساکن هستند. در این شهرها و روستاها هم ده ها مدرسه و یک دانشگاه و چند مسجد و تعدادی بیمارستان و چند ورزشگاه و شهرک صنعتی و کشاورزی ساخته خواهد شد. هزینه ایجاد این مجموعه حدود 25 میلیارد دلار است که آنکارا آن را از کمک های بین المللی تأمین خواهد کرد.

قصد ترکیه از ورود به سوریه چیست؟

نکته جالب این است که ترکیه برای اولین بار نیست که در شمال سوریه دخالت کرده و به دنبال افزایش قدرت خود در این منطقه است. طبق گفته بی بی سی، در سال 2016 بود که ابتدا ترکیه از شورشیان داعشی شمال حمایت کرد و به آنها سلاح داد. از آن سال ترکیه از برخی نیروهای شورشی سوریه در مقابل برخی دیگر مثل نیروهای دموکراتیک سوریه حمایت کرد و سعی کرد جبهه‌ خود را تشکیل دهد.

طبق گفته رویترز، ترکیه قصد دارد تا عمق 480 کیلومتر فضای حیاتی برای خود در سوریه دست و پا کند( از رود فرات در شرق تا مرز عراق در غرب) تا بتواند هم مرزهای خود را امن نگه دارد و هم اپوزیسیونی که تابع خود باشد در سوریه ایجاد کند. تمرکز اصلی ترکیه هم احتمالا دو شهر راس العین و تل ابیض باشد. دو شهری که موقعیت استراتژیک مهمی داشته و 100 کیلومتر هم از هم فاصله دارند.

از نظر رویترز، این دو شهر از این جهت مهمند که در منطقه شمالی کردنشین سوریه، نسبتا عرب نشین هستند و نفوذ در آنها و نفرت پراکنی نسبت به کردها در آنها آسان تر است.

واکنش ایران و روسیه چه خواهد بود؟

از گزارش اخیر رویترز درباره تحولات اخیر سوریه این بر می‌آید که روسیه و ایران از طرفی حرکت اخیر ترکیه در سوریه را نمی‌پذیرند اما از طرف دیگر، هیچکدام دوست ندارند مقابله جدی با ترکیه داشته باشند چون به نقش ترکیه در منطقه واقفند.

سخنگوی کرملین هر چند گفته که ترکیه باید به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد اما بر این تاکید کرده که این کشور حق دارد از خودش دفاع کند. رویترز تاکید دارد که با خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه دست ارتش این کشور که مورد حمایت ایران و روسیه است باز می‌شود تا بار دیگر بر شمال این کشور تسلط بیابد.

نباید فراموش کرد که دولت سوریه سالها است به دنبال این است که با کردهای شمال مذاکره کرده و ائتلاف رسمی تشکیل دهد و با اقدامات ترکیه بار دیگر شرایط برای چنین اقدامی میسر خواهد شد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • ناشناس
    0

    واقعا چرا ایران سکوت کرده وقتی که کردهای بیگناه اینطوری مظلومانه کشته میشوند جز اینکه ایران از بیگناهان یمن و مردمش حمایت میکند از مردم مظلوم فلسطین حمایت میکند چرا در مقابل جنایات ترکیه سکوت کرده وقتی همین کرد ها در مقابل داعش جانانه جنگیدن و شهید دادن حقشون واقعا این نیس

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      باید طبق عرف حقشون رو ار امریکا میگرفتن که مدعی شکست دادن داعشه!!! نه از ایران و دیگران کجا تو جنگ با داعش دستسون با دولت خودشون تو دست هم بود همش دنبال رو سیاستهای خانمان سوز امریکا بود دلشون خوش بود به کمکهای نظامی امریکا که اونم جوابشون رو داد میدان رو خالی کرد تا ترکیه هر غلطی میخاد تو منطقه بکنه و بازم کردهای تک و تنها تو قربانگاه ترکیه سلاخی بشن ای لعنت به این جهل و نادانی

    • مهدی فرجی
      0

      افسوس برای اون کسانی که نظر شمارا انلایک کردند گویا این افراد فکر میکنند کردها حق زنده ماندن ندارند

  • مرتضی
    0

    کاملا مزخرف از ۶۰۰هزار پناهنده عرب و تورک تورکمن هم بنویس پان فارس

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      اینقدر پان فارس پان ترک پان کرد نکنید بابا اینا همش بازی امریکاست کی میخاید متوجه بشید قدرت تو وحدته نه تو اینگونه اختلاف افکنی ها امریکا و اسرائیل از سوریه یک پارچه عراق یک پارچه وکلا از هر کشور مسلمان نشین تو خاور میانه میترسند مگر ندیدین با لیبی قدرتمند چه کردند با سودان چه کردند بیدار بشین تا دیر نشده

  • بینام
    0

    اردوغان یک تروریست است

    نظرات شما -
    • مهدی فرجی
      0

      یک دیکتاتور جنگی که به قوانین بین المللی احترام نمیگزارد وجان مردم برایش پشیزی ارزش قائل نیست و فقط به فکر نقشه های شوم خود است .ایران باید محکم و قاطعانه پاسخ اردوغان وحشی را چه دیپلماتی یا نظامی بدهد

  • وحید
    0

    اگر کردها به قدرت برسن مطمئن باشید ایران و کشورهای منطقه نا امن خواهد شد

  • قاسم
    0

    وقتی به گرگی به اسم امریکا اعتماد کنی عاقبتش همینه کردها عزیزند ولی باید در انتخاب دوست و دشمن بیشتر دقت میکردند امریکا کجا قدم گذاشته ابادش کرده امنیت اورده؟ الان باید با وحدت با دولت مرکزیشون شر ترکیه که در واقع دست امریکاست رو از سرشون کوتاه کنن بعدا در باره نحوه حکومت با دولت خودشون کنار بیان مگر قبل از ظهور داعش اوضاع کردها از این بدتر بود کمی فکر کنن متوجه خیانت امریکا به خودشون و کل دول منطقه میشن همین کار رو با عربستان و امارات هم میکنه این امریکای خبیث

    نظرات شما -
    • نگین
      0

      دلیلی ندارد امریکا به تنهایی وارد گود شود خاور میانه را گردانندگان خاور میانه بکمک روس جنایتکار که اتش بیار این قضایا بود به پا کرد ند و حالا باید خودشان تاوانش را پس بدهند این داعشی های افسار گسیخته که از ابتدا از مرز ترکیه وارد شدند و همسایگان عزیز هم از اب کل الود ماهی گرفتند و به کشتو کشتار دست زدند حالا باید خودشان جمع کنند بیچاره مردم سوریه در قرن بیست و یکم مثل قوم تاتار دست اندازی و تعیین تکلیف کردند برای کشورهای دیگر بهتر از این نمیشه در قدیم بازور شمشیر و سر نیزه بود الان با توپ و تانک فقط از شکلی به شکل دیگر درامده

  • علی دهقانی
    0

    هیچگاه نباید به ترکیه اعتماد کرد چون تجربه ثابت کرده ترکیه همیشه به فکر گسترش قدرت خود است و هیچ عبایی از نابودی ملت مظلوم سوریه ندارد البته ناگفته نماند کردها هم گاها دست به اعمال دور از عقل میزنند

  • بهادر
    0

    قدرت کرفتنها کردهای سوریه یعنی تحریک کردهای عراق وایران وسر دادن دوباره ادعای خودمختاری ونا امنی ،حرکتی که چندین بار تکرار شده پس این تحرکات زیاد هم بی دلیل نیست!

  • ناشناس
    0

    این تروریست های پ ک ک قصد تجزیه ایران سوریه و عراق رو دارن هر کس از این تروریست ها حمایت کنه خائن است در مرز سربازان ما توسط پ ک ک شهید میشن اما بعضی از پان فارس ها به خاطر نفرت از ترکیه از دشمنان ایران حمایت می کنند

  • الف
    0

    شتر.درخواب.بیند.پنبه.دانه.گهی.لف.لف خورد.گه.دانه.دانه.اگر.علی.ساربان.است میداند.شتر.گجا.چطور.بخواباند.عج..ا...

  • نگین
    0

    به راستی که خاور میانه یک دیوانه خانه بزرگ است مردم سوریه که از اسد می خواستند گذر کنند و پادشاهی پسر را نمی پذیرفتند در زیر لوای رییس جمهوری با عوامل بیگانه مملکتشان به چه روزی افتاد انقدر در خاور میانه بزنید بکشید تا خسته شوید بهترین کار را ترامپ کرد که سر بازانش را از این دیوانه خانه بیرون برد هم هزینه کند و هم تلفات بدهد و هم بگویند مداخله امریکا هر کی به هر کی شده بیچاره مردم

  • ایران عزیز
    0

    این کردهٔای تروریست رو باید به کلی نابود کرد چون اگه به قدرت برسن و نوکر اسراعیل و آمریکا بشن نه به ایران و نه ب ترکیه و نه به عراق رحم نمیکنن. حمله ترکیه کاملا هوشمندانه هس. این کردهٔای تروریست دشمن مشترک ایران و سوریه هستن. مگه یادتون نمیاد زمان جنگ چه بلایی سر ارومیه و سپاهیان آوردن. توو ایران هم اینا اگه سپاه نترسن شوررش میکنن و قتل عام میکنن. تشکیل دولت کرد تروریست نقشه اسراعیل هس علیه ایران و مسلمانان.

  • قلندر
    0

    لعنت خدا بر نژاد پرستان فاشیست درود خداوند بر همه اقوام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها