آرزویی محال برای نیمی از جمعیت کشور/ ورود زنان به ورزشگاه‎ها چه زمانی محقق خواهد شد

حضور زنان در ورزشگا‎ه‎ها و تماشای مسابقات ورزشی یکی از مطالبات امروز آنها محسوب می‎شود که دولت باید تدبیری را برای آن اتخاذ کند.

آرزویی محال برای نیمی از جمعیت کشور/ ورود زنان به ورزشگاه‎ها چه زمانی محقق خواهد شد

به گزارش خبرنگارسیاسی سایت خبر فوری ، بعد از حضور گزینشی زنان در ورزشگاه دوازده هزار نفری آزادی برای تماشای بازی والیبال تیم ملی کشورمان در مقابل صربستان، بلژیک و آرژانتین سروصدای بسیاری از سوی عامه زنان در راستای حضور اقلیتی خاص در ورزشگاه‎ها در کشور و فضای اجتماعی به پا شد تابار دیگر زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور خواهان حق حضور در ورزشگاه و دیدن مسابقات ورزشی از نزدیک باشند.

حضور در ورزشگاه‎ها و تماشای بازی‎های ورزشی چالش امروز زنان جامعه ایرانی است که در کنار سایر دغدغه‎های آنها قرار گرفته است از این رو در شرایط فعلی انتظار می‎رود که دولت آینده و به خصوص حسن روحانی که در برنامه‌های انتخاباتی خود به حضور و نقش زنان در جامعه تاکید بسیاری داشت دست به کار شود و با رایزنی با بزرگان و مراجع در جهت حل مشکل حضور زنان در ورزشگاه‎ها اقدام موثری را انجام دهد.

روحانی به خوبی به این موضوع آگاه و واقف است که زنان در پیروزی وی در انتخاباتی که گذشت نقش تاثیرگذاری داشتند از این رو برای رفع مشکلات و مسائل آنها در دولت دوازدهم باید رویکردهای مشخص و قابل قبولی را ارائه دهد.

سایت خبرفوری در گفت وگو با پروانه سلحشوری، فاطمه راکعی و حجت‎الاسلام مهدی شیخ زوایای ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‎ها را مورد ارزیابی قرار داده است.

**با استدلال‎های من درآوردنی نمی‏توان زنان را محدود کرد

فاطمه راکعی فعال زنان و دبیرکل جمعیت زنان مسلمانان نواندیش با تاکید براینکه از نظر اسلام هیچ منعی برای حضور زنان در اماکن عمومی همچون ورزشگاه‎ها وجود ندارد اظهار کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران منعی پیرامون حضور زنان در مجامع عمومی مثل ورزشگاهها، پارک‎ها و سینماها وجود ندارد از این رو بدون شک باید مقدمات حل این مشکل در کشورمان و از سوی مسئولین فراهم شود.

وی تصریح کرد: از نظر بنده اصلا به صلاح و منفعت کشور نیست که براساس یکسری استدلال‎های من درآوردنی حضور زنان در اجتماع را محدود کنیم.

این فعال زنان با بیان اینکه بدون شک رعایت اصول فکری، فرهنگی و اعتقادی در کشورمان که براساس آموزه‎های اسلامی اداره می‎شود امری ضروری است تاکید کرد: زنان ایرانی در طی چندسال اخیر ثابت کردند که حضورشان در اجتماع با رعایت موازین و آداب اسلامی است از این رو با توجه به این رویکرد باید بستر حضور و فعالیت بیشتر آنها را در اجتماع فراهم کنیم.

راکعی تصریح کرد: از نظر بنده هیچ دلیلی برای بهانه‎تراشی پیرامون حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد از این رو امیدواریم در دولت دوازدهم با پیگیری‎های معاونت زنان و شخص رئیس‎جمهور مسئله حضور زنان در ورزشگاه‎ها به شکلی صحیح و مناسب مدیریت شود.

**دولت در حیطه حضور زنان در ورزشگاه‎ها اختیاری ندارد

پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز پیرامون منع حضور زنان در ورزشگاه‎ها تاکید کرد: فراکسیون زنان و کمیسیون فرهنگی مجلس در دوره دهم تمامی اقدامات و رویکردهای لازم را در جهت حل مشکلات فرهنگی موجود در کشور از جمله مسائل مربوط به زنان انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: ما از ابتدای حضور در مجلس دهم اقدامات و پیگیری‎های لازم را علی‎رغم مخالفت‏های فراوان برای حضور زنان در ورزشگاه‎ها انجام دادیم و رایزنی‎های لازم را در این راستا اتخاذ کردیم اما متاسفانه هنوز نتوانستیم به آنچه هدف مطلوب است دست پیدا کنیم.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به اینکه مخالفت‎های زیادی پیرامون حضور زنان در ورزشگاه‎ها وجود دارد گفت: بعضا مخالفت‎ها و انتقاداتی که درباره حضور زنان در ورزشگاه‎ها و اجتماعات عمومی مطرح می‎شود در حیطه اختیارات دولت و وزارتخانه‎ای قرار ندارد و باید تدبیر دیگری را برای آن چاره کرد.

سلحشوری با اشاره به دعوت گزینشی از زنان برای تماشای مسابقات والیبال اظهارکرد: بنده به شخصه این نوع رویکرد را نمی‎پسندم چنانکه علی‎رغم دعوت برای حضور در این مراسم به دلیل اینکه همه زنان از این حق برخوردار نبودند از حضور در ورزشگاه و تماشای مسابقات والیبال اجتناب کردم.

وی تصریح کرد: امیدوارم با همراهی نمایندگان، دولت و مسئولین مربوطه بستر و زمینه لازم برای حضور زنان در اماکن ورزشی و تماشای مسابقات فراهم شود چرا که این موضوع یک امر فرهنگی است که نباید کسی را از آن منع کرد.

**فراکسیون روحانیون درباره حضورزنان در ورزشگاه‎ها موضعی نداشته است

حجت‎الاسلام مهدی شیخ عضو فراکسیون روحانیت مجلس با بیان اینکه نظرات متفاوتی درباره حضور زنان در اماکن ورزشی دردولت، مجلس و در بین مسئولین وجود دارد تاکید دارد: از نظر بنده اگر ما بتوانیم سیستم و رویکردهای موجود در مکان‎های ورزشی را به سمتی سوق دهیم که زنان با حفظ شئونات اسلامی بتوانند مسابقات ورزشی را تماشا کنند هیچ منعی برای حضور آنها وجود ندارد.

وی افزود: بدون شک اگر سازوکارهای لازم برای حضور زنان در ورزشگاهها فراهم شود مخالفت‎هایی که در این زمینه وجود دارد حل خواهد شد.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس خاطرنشان کرد: برای حل مشکل حضور زنان در ورزشگاه‎ها بدون شک دولت و مجلس باید با ارائه یک لایحه یا طرح به صورت جدی وارد عمل شوند تا راهکار جدی را برای این امر اتخاذ کنند.

شیخ تصریح کرد: مخالفان حضور زنان در ورزشگاه‎ها باید بدانند که زنان امروز مطالبه حضور در اماکن ورزشی به عنوان یک حق طبیعی را دارند از این رو باید به آن توجه کرده و در جهت حل آن وارد عمل شوند.

وی درباره انتشار اخباری مبنی بر مخالفت فراکسیون روحانیت مجلس با حضور زنان در ورزشگاه‎ها تاکید کرد: فراکسیون هنوز موضع رسمی را درباره این موضوع اتخاذ نکرده است از این رو اخبار منتشر شده پیرامون مخالفت نمایندگان روحانی مجلس با حضور زنان در ورزشگاه‎ها صحت ندارد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها