علت افزایش حق بیمه اختیاری برای دومین بار در سال جاری چیست؟

رئیس گروه بیمه صاحبان حرف، مشاغل آزاد و بیمه اختیاری تأمین اجتماعی درباره علت افزایش حق بیمه اختیاری برای بار دوم در سال جاری توضیحاتی داد.

علت افزایش حق بیمه اختیاری برای دومین بار در سال جاری چیست؟

محمود علی بخشی رئیس گروه بیمه صاحبان حرف، مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تأمین اجتماعی درباره علت افزایش حق بیمه اختیاری برای بار دوم در سال جاری اظهار کرد: افرادی مشمول بیمه اختیاری هستند که در کارگاه‌ها و موسسات مشمول قانون تامین اجتماعی اشنغال به کار ندارند و یا به عبارتی فاقد رابطه استخدامی و مزدبگیری با کارفرمامی باشند که در اینصورت خود فرد حق بیمه را پرداخت می‌کند.

علی بخشی بیان کرد: بیمه اختیاری شامل تعهدات قانونی از جمله بازنشستگی، فوت، ازکارافتادگی و خدمات درمانی است.

وی در خصوص نحوه تعیین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیان بیمه اختیاری افزود متقاضیانی که در تاریخ ارائه تقاضای بیمه کمتر از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند می‌توانند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مصوب انتخاب نمایند.

او ادامه داد: فردی که بالای ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه وی بر اساس میانگین دستمزد آخرین ۳۶۰ روز قبل از ارائه درخواست خواهد بود در این صورت متقاضی می‌تواند بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد دستمزد محاسبه شده را به عنوان دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه انتخاب کند.

علی بخشی در خصوص نحوه محاسبه میزان حق بیمه متقاضیان بیمه اختیاری افزود: نرخ پرداخت حق بیمه ۲۷ درصد می باشد و چنانچه دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه را در نرخ مربوطه ضرب کنیم حاصل ضرب بدست آمده میزان حق بیمه‌ای است که باید توسط بیمه شده پرداخت شود.

رئیس گروه بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه در سال جاری طبق مصوبه شورای عالی کار حداقل دستمزد حدود ۳۷ درصد افزایش پیدا کرد، اضافه کرد: بر همین اساس حداقل دستمزد که در سال گذشته حدودا یک میلیون و یکصد هزار تومان بود در سال ۹۸ به حدود و یک میلیون و پانصد هزار تومان افزایش یافت بنابراین با توجه به افزایش حداقل دستمزد میزان حق بیمه بیمه شدگان اختیاری از ابتدای سال جاری افزایش پیدا کرد.

او گفت: براساس ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، هنگامی که بیمه شده با احراز شرایط مربوطه به مرحله بازنشستگی برسد اگر میانگین دو سال آخر دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه وی کمتر از حداقل دستمزد مصوب سال برقراری مستمری باشد طبق قانون سازمان تامین اجتماعی ملزم به افزایش و ترمیم میزان مستمری تا حداقل دستمزد مصوب خواهد بود؛ بنابراین بر اساس محاسبات بیمه‌ای صورت گرفته و طبق مصوبه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه افرادی که در سال گذشته در زمره بیمه شدگان اختیاری قرار گرفته اند به میزان ۱۰ درصد نیز افزایش یافت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • محسن
    0

    باسلام خدمت مدیرعامل محترم سازمان تامین اجتماعی. تقاضایی که از جنابعالی داشتم اینه که سازوکار وقانونی وضع کنید که تا آنجایی که امکانش هست حق بیمه اختیاری بیمه شدگان تامین اجتماعی کاهش یابد وگرنه به این روالی که گرفتین هاسال به جای ده تا پانزده درصد. سی تاچهل درصد شاهد افزایش ناعادلانه حق بیمه خواهیم بوددرصورتی که خدمات دهی مراکز سازمانی بیمه بسیار اندک وهمچنین بجای رسیدگی بهتر.روزبه روز تعهدات پایین تروبیشتر آزمایشهاوداروهاراباید بصورت آزادتهیه کنیم چون بیمه شدگان اختیاری. تمام هزینه حق بیمه راباید خودشان پرداخت کنند به این دلیل ظلم درحق شان میشه خیلی ها را میشناسم بابدبختی.قرض گرفتن حق بیمه اختیاری پرداخت میکنند ای کاش تامین اجتماعی. خدمات وامکاناتش مانند بیمه خدمات درمانی نیروهای مصلح باشدتایک مقداری از مشکلات مردم کم بشه ومانندبقیه به آرامش نسبی دست پیدا کنندوگرنه افرادبه خاطرنداری ومشکلات مالی بیمه خود راقطع مکنندومعلوم نیست چه آینده ای در انتظار آنهاخواهد بودخواهشا مسئولین سازمان یک فکراساسی واصولی برای مردم کنندباتشکراززحمات مجموعه سازمان.

  • یک هم وطن
    0

    اولا ترمیم حقوق بازنشستگی به حداقل دستمزد هر سال مستند به ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی و وظیفه سازمان مذکور می باشد و کوچکترین ارتباطی به افزایش غیر قانونی حق بیمه اختیاری در سال ۱۳۹۸ ندارد و این پاسخ در واقع باعث به اشتباه افتادن ذهن مخاطب می گردد و نوعی فرار به جلو محسوب می شود نکته دو اینکه به لحاظ حقوقی و قانونی سازمان تامین اجتماعی به هیچ عنوان حق ندارد در اثنای یک قرارداد فعال بیمه اختیاری_ که در واقع یک قرارداد دو طرفه بین متقاضی بیمه اختیاری و شعبه سازمان تامین اجتماعی میباشد_ بطور یکطرفه و به نفع خود نرخ بیمه اختیاری را که با نرخ ۲۶٪ منعقد شده یا دستمزد مشمول کسر حق بیمه اختیاری را که مثلا بر اساس حداقل دستمزد سالیانه منعقد شده باز هم یکسویه و به نفع خود ۱۰٪ اضافه کند ضمن آنکه مقرر بود این افزایش ۲۰٪ به دستمزد مشمول حق بیمه اختیاری باشد ولی بعدا که دیدند این افزایش کاملا غیر قانونی زیاد و قابل توجه است و ممکن است باعث اعتراض و شکایت در دیوان عدالت اداری و ابطال دستورالعمل آن گردد فتیله افزایش غیر قانونی حق بیمه اختیاری را کمی پایین کشیدند و آنرا برای امسال فعلا ۱۰٪ اعلام کردند و ۱۰٪ بعدی را برای سال بعد گذاشتند!!! ضمن آنکه این افزایشها علاوه بر افزایشهای قانونی ابتدای هر سال بعلت افزایش حداقل دستمزد سالیانه است! البته دستورالعمل افزایش نرخ بیمه اختیاری از ۲۶٪ به ۲۷٪ و نیز افزایش ۱۰ درصدی فعلی امسال دستمزد مشمول کسر حق بیمه اختیاری در صورت شکایت یکی یا تعدادی از بیمه شدگان دارای قرارداد فعال بیمه اختیاری که بیمه اختیاری خود را با نرخ ۲۶٪ شروع ومنعقد نموده اند یا دستمزد مشمول کسر حق بیمه آنان در قرارداد انها براساس حداقل دستمزد سالیانه شروع شده و بیمه پردازی اختیاری آنان قطع نشده باشد، با توضیحات فوق ابطال خواهدشد. انشاءالله

  • M
    0

    واقعا بیمه تامین اجتماعی خجالت نمیکشه از جیب کارگر میزنه میزاره تو جیب بازنشسته برا بار دوم افزایش حق بیمه برا مدیران بی تدبیر متاسفم که خون گارگر رو تو شیشه کرده از اونطرف میگه به بازنشستگان اضافه بازنشستگی دادیم از این طرف حق بیمه رودوباره افزایش داده این بزرگترین خیانت به قشر کارگر هست و حق الناس از جیب مردم و کارگر میزاره تو جیب بازنشسته

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها