رییس سابق سازمان خصوصی سازی در گفت‌وگو با خبرفوری:

اختصاص یارانه به 80میلیون ایرانی معنایی ندارد/ پرداخت یارانه به صورت نقد اولین اشتباه بزرگ دولت بود/ متاسفانه دولت به خاطر انتخابات با اقتصاد بازی می‌کند

غلامرضا حیدری کردزنگنه کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اولین اشتباه بزرگی که دولت مرتکب شد پرداخت یارانه را به صورت نقدی بود گفت: اختصاص یارانه به 80میلیون ایرانی معنایی ندارد.

اختصاص یارانه به 80میلیون ایرانی معنایی ندارد/ پرداخت یارانه به صورت نقد اولین اشتباه بزرگ دولت بود/ متاسفانه دولت به خاطر انتخابات با اقتصاد بازی می‌کند

رییس سابق سازمان خصوصی سازی در گفتگو با خبر فوری ، در پاسخ به این سئوال که چرا دولت یارانه برخی از شهروندان را قطع کرده است اظهارداشت: اول باید ببینیم هدف از دادن یارانه چیست؟ یارانه را برای این می‌دهند که شکاف طبقاتی را پر کنند، یارانه را برای این می‌دهند که عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه برقرار بشود و فاصله افراد غنی و فقیر کم بشود. یارانه را برای این می‌دهند که یک موازنه‌ای در اجتماع به وجود بیاید.


وی ادامه داد: یک اصطلاحی است که می‌گویند، اگر یک آدم کوتاه قد بخواهد به اندازه فرد بلند قد شود، باید زیر پایش یک چهارپایه بگذارد تا هم اندازه شوند. اگر هردو فرد زیر پایشان چهارپایه بگذارند این فاصله بازهم حفظ می‌شود.


کردزنگنه افزود: در هیچ جای دنیا معنی ندارد که به 80میلیون آدم بدون توجه به سطح درآمد و دارایی و به صورت یکسان یارانه بدهید این بی عدالتی است. این ضد عدالت اقتصادی است.


این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه اولین اشتباه بزرگی که دولت مرتکب شد این است که یارانه را به صورت نقدی داد، خاطرنشان کرد: چهار قرن است که پرداخت یارانه نقدی در دنیا منسوخ شده یارانه را باید از طریق سیستم تامین اجتماعی داد. آن هم به افرادی که نیازمند و آسیب پذیر هستند.

متاسفانه دولت به خاطر انتخابات با اقتصاد بازی می‌کند


وی تاکید کرد: دومین اشتباه این بود که یارانه را به همه دادند، یارانه را باید به دهک‌های پایین داد. دلیلی ندارد، آدمی که برای اصلاح موی سگ خود 400هزار تومان می‌دهد، یارانه دریافت کند. دولت‌های مختلف در این باره ضعف نشان دادند. دولت باید با قاطعیت یارانه افراد ثروتمند را قطع کند، در عوض باید بیشتر یارانه دهک‌های پایین را افزایش دهد.


کرد زنگه گفت: متاسفانه دولت به خاطر انتخابات با اقتصاد و سرنوشت کشور بازی می‌کند، دولت و نمایندگان مجلس به جای اینکه به فکر انتخابات هستند، باید به فکر اقتصاد باشند. توجه به سیستم تامین اجتماعی، بیمه و بهداشت درمان مهم است. همه دولت ها فقط به فکر خودشان و جناح خود بودند و هیچ دولتی به فکر کشور نبوده است.

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ناشناس
    0

    جناب زنگنه دقیقا درست میفرمائید کارشناسان خبره اقتصادی همفکر شما هستند البته دولت یکنفره قبلی نه هیات دولتش این بلا را سر ملت ایران اورد و هر کارشناسی مانند شما ارائه طریق میکرد و تذکر نسبت به درست نبودن این طرح میداد یا بلافاصله از شغلش عزل میشد یا تو دهنش میزدند و تمام این مطالب اعتراض هم از رسانه ملی پخش میشد ولی گوش شنوائی نبود تابه اینجا کشیده شد یک فکر غیر اقتصادی و غیر علمی که صرفا هیجانی و احساسی بود فقط برای محبوبیت در توده های مردم عوام و بی اطلاع بخصوص در شهرستانهای دور دست مصمم به انجام این کار شد انها تشکیلاتی بنام سازمان ارزش افزوده درست کردند که عوامل و دست اندر کاران ان هنوزگماردگان از دولت قبلی هستند و با همان طرز تفکر و متاسفانه اشخاص سرشناسی که در صحنه های سیاسی و قانون گذاری مملکت هم مشغولند همواره و بدون بینش اقتصادی و عوام فریبانه از این سازمان پشتیبانی میکنند برای انتخابات و غیره این پول حجیم در سرتاسر مملکت فقط خرج تنقلات میشود امثال حضرتعالی میدانید با این حجم پول فراوان چه کارهای زیر بنائی اقتصادی میشود برای مملکت و مردم پیاده کردخداوند به تمام مسئولین پاک دست و فهیم طول عمر با برکت عنایت فرماید.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      آقای زنگنه اگه راست میگیدموقعی که حقوق افراد کم درآمد رو میخواین اضافه کنید اون موقع از اضافه کردن حقوق سر به فلک کشیده خودتون کوتاه بیاین به نظرم این جوری فاصله طبقاتی رو میتونین کم کنید نه بایارانه چندر قازی رو که به ملت میدین ..چرا ازحق خودتون نمگذرید.این یارانه رو گذاشته بودن مردم پول آب وبرق وگاز رو پرداخت کنند که اونم صد برابر کردین ولی مبلغ یارانه سر جای خودش باقیه.

  • داوود
    0

    ماشالله این همه خبره اقتصادی داریم ولی نمیدونم چرا حال و روزمون اینه .بابا جمع کنید اگه شماها مملکت داری بلد بود اوضاع که اینجوری نمیشد .

  • ن.ص
    0

    آقای محترم در اسلام هدف وسیله را توجیه نمی کندو تا جائی که من می دانم به دلیل حذف سوبسید تصمیم به پرداخت یارانه گرفته شد.من یک کارمند هستم که درامد تعریف شده وقانونی دارم ولی یارانه ام حذف شده است.نمونه هایی که شما ذکر کردید ناشی از ضعف قوانین ونبود مدیریت صحیح در جامعه است که اسباب شرمساری است وسو استفاده ها هم از همین نشات میگیرد وگرنه اگر کسی مال سالم به دست آورد نحوه خرج کردنش یک امر شخصی است.

  • نیکزاد
    0

    مگه یارانه را بخاطر حذف سوبسید برق و آب و گاز ودر آخر هم نان و آنهم در مدت پنجسال بتناسب تا در آخر پنجسال شرکت های فوق قیمت تمام شده را از مصرف کنندگان دریافت کنند و دولت سوبسید را به نسبت های معین (که هر ساله اضاف می شود )به هر فرد از افراد جامعه بدون در نظر گرفتن شرط و شروط تحت عنوان یارانه پرداخت کند .که ثدقه سر نیست و از در امدهای حاصله از (فروش نفت و مالیات عوارض وغیره است که متعلق به تمام ملت از نوراد تا پیر .تعجب در اینست که آقایان ثورت مسئله را پاک کرده اند و اظهار نظر میفرمایند.

  • کاربر ناشناس
    0

    دزد خونه

  • صفرعلی
    0

    من73سالم510تومان.مستمری.مگیرم.بازنیشسته.ده.سالم

  • علی
    0

    اولین اشتباه اینه که شما خاینین مسول ماشدید

  • نظاره گر
    0

    برید خودتونو جمع کنید دزد های بی وجدان....پ همون سگ از برخی مسعولین ما شرافتش بیشتره اگه یک استخان براش بندازی یک دمی برات تکان میده و تا وقتی زنده است گازت نمیگیره... اما شما مسعولان بی لیاقت با رای واعتماد این مردم بر کرسی نشستید و بر ملت مظلوم چهل سال است تاختید و سوار شدید و سواری گرفتید...آخرهم مردم شدند حمال دولت...هرچی کار میکنی و در میاری باید دو برابر روش بزاری بدی با قبض آب و برق و گاز... حالا هم که چسبیدید به یارانه...سیری ندارن این...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها