روایت فرانخبه ۱۲ ساله ایرانی برای ساخت کلیه و اندام‌های بدن

«سارینا بابایی» فرانخبه ۱۲ ساله با تحقیق در علم بیونیک در پزشکی تلاش می‌کند تا کلیه و سایر اندام بدن را کشت کرده و بسازد؛ ضمن اینکه نگارش سه جلد کتاب در حوزه پزشکی و طراحی تست هوش، از جمله افتخارات اوست.

روایت فرانخبه ۱۲ ساله ایرانی برای ساخت کلیه و اندام‌های بدن

تنها 12 سال دارد اما بیان و نوع نگاهش بسیار بیشتر از سن و سالش نشان می‌دهد و افق‌های روشنی را در علم و دانش دنبال می‌کند. چنان صحبت می‌کند که اگر چهره کودکانه‌اش را نبینی، تصور می‌کنی با فردی بزرگسال و با تحصیلات دانشگاهی روبرو هستی اما به واقع او همان دختر نوجوانی است که به یکی از دانش‌های نوین ورود پیدا کرده و تلاش می‌کند با استفاده از این دانش، اندام‌های از دست رفته بدن را کشت کرده و بسازد.

بله! از دختر نوجوان فرا نخبه کشور می‌گوییم.« سارینا بابایی» ؛ نوجوان مستعد و با اراده‌ای که در دوره کودکی شروع به نوشتن کتابچه‌های داستانی کرد و در 6 سالگی کتاب «حقوق شهروندی» را به نگارش درآورد. دوره ابتدایی را علی رغم داشتن ضریب هوشی بسیار بالا در مدرسه عادی تحصیل کرده و خود را مخالف مدارس خاص می‌داند و علاقه وافرش به علم و دانش به جایی رسیده است که وارد علم «بیونیک» که همان الهام گیری از طبیعت است شده و در پی ساخت کلیه و اندام‌های دیگر بدن از طریق این علم است.

نگارش سه عنوان کتاب در زمینه پزشکی، ارتباط علمی با دانشمندان دانشگاه هاروارد امریکا و پیشنهادات از چند کشور اروپایی برای ادامه تحصیل و همکاری، از جمله افتخارات اوست.

دانشی با عنوان « بیونیک » که هنوز در کشور به صورت رسمی وجود ندارد و این نوجوان با استعداد با استفاده از منابع خارجی و نظرات دانشمندان خارج از کشور سعی در پژوهش و تحقیق در آن دارد.

برای آشنایی با این دانش‌آموز محقق و برجسته در یکی از روزهای شهریورماه میزبان او بودیم و در یک گفتگوی مفصل با نظرات این نوجوان نخبه آشنا شدیم. آنچه در ادامه از نظرتان می‌گذرد مشروح این گفت‌ وگوست .

« سارینا بابایی» دوازده ساله و متولد سال 85 ملایر هستم.البته اکنون در فردیس کرج زندگی می‌کنیم. پدرم دکترای روانشناسی و مادرم فوق لیسانس حقوق جزا و جرم‌شناسی دارد.

*نگارش کتاب حقوق آپارتمان نشینی در شش سالگی!

از کودکی ضریب هوشی و سرگرمی‌‌‌‌‌‌های خودت برای ما بگویید.

بابایی : سه سال داشتم که در کنار پدر و مادرم زبان فارسی را یاد گرفتم. در شش سالگی اولین کتاب خود را با موضوع «حقوق آپارتمان‌نشینی» نوشتم. در دوره ابتدایی در مدرسه عادی تحصیل می‌کردم، چون مخالف مدارس خاص هستم؛ چرا که در این مدارس برچسب کم‌هوشی و باهوشی به بچه‌ها زده شده و باعث ایجاد استرس و اضطراب می‌شود و دانش‌آموزانی که توان مالی خوبی ندارند ممکن است موفق نباشند.معتقد هستم مدارس خاص، بچه‌ها را از هم جدا می‌کند.

در چه شرایطی درس می‌خواندید؟

بابایی: دانش‌آموزان سطح هوشی مختلفی دارند و من سعی می‌کردم در کنار آنها درس بخوانم؛ چرا که معتقد هستم در کنار هم بودن فرقی بین دانش‌آموز باهوش و کم‌هوش وجود ندارد و کسی نیست که بگوییم کم‌هوش یا باهوش است،بلکه همه استعداد دارند، اما ممکن است شکوفا نشده باشد و من از با هم بودن با دانش‌آموزان دیگر بسیار راضی هستم.

ضریب هوشی شما چقدر است؟

پدر سارینا : من نبوغ دخترم سارینا را می‌دیدم و او نبوغ و استعداد فوق‌ العاده ‌ای دارد. همسرم می‌گوید از همان چند ماهگی ابتدای تولد فهمیدم که سارینا هوش زیادی دارد، اما خود من از یک سالگی متوجه هوش او شدم.

یکی از نشانه‌های باهوش بودن این بود که بسیار کم می‌خوابید و خیلی زود شروع به حرف زدن کرد؛ یعنی اگر بچه‌های دیگر در دو سالگی واکنش‌هایی از خود نشان می‌دهند، سارینا در چند ماهگی این واکنش را نشان می‌داد. دو و نیم ساله بود که روی مبل نشسته و کتاب در دستش بود و احساس کردم این کودک جور دیگری است و 72 ساعت نخوابیدن او نیز برای ما حجتی شد که این کودک با دیگران فرق دارد.

*داشتن ضریب هوشی 148؛ به عنوان فرانخبه

زمانی سارینا در مدت 72 ساعت بیدار بود و گاهی بازی و گاهی گریه می‌کرد تا زمانی که من به خانه آمدم و دیدم که مادرش سارینا را در بغل گرفته و فهمیدم که مادر سارینا به دلیل بیدار بودن او ساعت‌ها بیدار مانده است، اما احساس می‌کردم که سارینا باز هم توان بازی کردن را دارد.

اکثر افراد می‌گفتند سارینا بچه بیش‌فعالی است، اما من می‌گفتم اینطور نیست بلکه او یک بچه مستعد و باهوش است.

ترجیح دادم با توجه به اینکه خود یک روانشناس هستم، ضریب هوشی سارینا را دوستان و همکارانم بسنجند؛ البته معمولا سنجش ضریب هوشی قبل از نه سالگی قابل اعتماد است، اما ضریب هوشی سارینا را سنجیدیم و همکارانم اعلام کردند که ضریب هوشی او از 148 به بالاست، یعنی سارینا «سرآمد» است.

آیا به صورت جهشی درس خواندید یا به صورت عادی؟

بابایی:‌ در دوره ابتدایی اصلا به صورت جهشی درس نخواندم، اما در دوره متوسطه اول قصد دارم پایه هشتم را جهشی بخوانم.

شما که ضریب هوشی بالایی داشتید، در کلاس درس تداخلی بین درس خواندن بچه‌های دیگر ایجاد نمی‌کردید؟

بابایی: نه، اصلا اینطور نبود، اتفاقا خودم به دانش‌آموزانی که نیاز به کمک درسی داشتند کمک می‌کردم؛ چرا که خیلی دوست دارم بچه‌های دیگر نیز رشد کنند.

روزی چند ساعت مطالعه درسی یا غیردرسی دارید؟

بابایی: بستگی به درس روزانه‌ام دارد؛ دو ساعت مطالعه درسی و 6 تا 8 ساعت مطالعه غیر درسی و علمی دارم.

*نخبه کسی است که استعداش شکوفا شده است

تعریف شما از نخبه چیست؟

بابایی: به نظرم نخبه کسی است که استعدادهایش شکوفا شده است. از نظر بنده تمام دانش‌آموزان مستعد هستند، اما شکوفا نشده‌اند. کسی که نخبه است به این معناست که استعدادهایش شکوفا شده است و می‌تواند در چند زمینه پیشرفت کند.

چه فعالیت‌های دیگری غیر از درس خواندن دارید؟

بابایی : باید فعالیت‌های اجتماعی داشت. بنده طرحی در سال 95 در خصوص کودکان کار به مجلس ارائه کردم تا آنان قوانینی در این خصوص تصویب کنند. من مشاور نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هستم.

*نظام آموزشی ایران تئوری محور و خالی از پژوهش است

نظر شما درباره وضعیت نظام آموزشی در ایران و ایرادات آن چیست؟

بابایی: به نظرم نظام آموزشی ما سراسر تئوری‌محور و خالی از پژوهش است و بعد از آن روش تست‌زنی آموزش داده می‌شود؛ در حالی که فقط تئوری‌محور بودن کافی نیست و باید از ابتدا وارد پژوهش میدانی شد.

*مخالف مدارس خاص هستم

از چه سالی به مدرسه غیردولتی رفتید؟

بابایی: از کلاس پنجم به مدرسه غیردولتی در فردیس کرج رفتم.

فریدون بابایی، پدر سارینا اظهار داشت: سارینا امسال در آزمون تیزهوشان شرکت نکرد و این نشان آن است که مخالف مدارس خاص مانند مدارس تیزهوشان، نمونه و... است. محیط و وراثت در هوش تأثیر دارند. باید در این باره به خاطره‌ای اشاره کنم.

پروفسور صباحی از دانشگاه لوئیزانیای آمریکا جزو پنج شیمیدان برتر دنیاست که در سال 96 به ایران آمد و با سارینا ملاقات سه ساعته داشت و گفت: سارینا با توجه به استعدادخدادادیش دنباله رو هیچ دانشمندی نخواهد بود وآنچه من دیدم، بازکردن دریچه علم در آینده توسط او خواهد بود؛همان کاری که افلاطون و یا انیشتین انجام داد.

پروفسور صباحی از دانشگاه لوئیزانیای آمریکا و جزو پنج شیمیدان برتر دنیاگفت : آنچه من در سارینا دیدم، بازکردن دریچه علم در آینده توسط او خواهد بود

وی به سارینا توصیه کرد برای رسیدن به هدف‌هایت زبان انگلیسی را یاد بگیرد.

در شخصیت دخترم سارینا انسانیت نهادینه شده است؛ چرا که در ده سالگی به فکر کودکان کار کشورش افتاد و در این باره طرحی را به مجلس ارائه داد.

*نگارش 31 جلد کتاب در کودکی

چند کتاب نوشته‌اید؟

بابایی : 31 جلد کتابچه نوشته‌ام که مربوط به 5 تا 7 سالگی‌ام است. من هفت سال داشتم که در یک برنامه تلویزیونی، بیمار دیالیزی را نشان دادند که برای من بسیار ناخوشایند بود و از همان زمان انگیزه‌ام برای ساخت کلیه مصنوقی بیشتر شد و وقتی تحقیق و پژوهشم را بیشتر کردم، به علم بیونیک یعنی الهام از طبیعت رسیدم.

بیونیک به معنای کیمیا و از یک واژه یونانی گرفته شده است. وقتی پژوهش کنید می‌بینید که در سراسر دنیا از طبیعت الهام گرفته‌اند و معتقد هستم که طبیعت جای الهام گرفتن است و می‌توان جواب پرسش‌هایم را در آنجا پیدا کنیم. این علم متمرکز بر سه سطح است. اول، تقلید روش‌هایی که در طبیعت قابل مشاهده است؛ تقلید مکانیسم‌هایی که در طبیعت وجود دارد و سوم، مطالعه روی ساختارهای موجوداتی که به صورت دسته‌جمعی زندگی می‌کنند.

*ساخت کلیه از طریق علم بیونیک

چرا به سمت علم بیونیک رفتید؟

بابایی: به نظر من طبیعت یک نظم خاصی دارد که می‌تواند در کشت اندام از دست رفته بدن به انقلاب پزشکی برساند. دستگاه دیالیز حجم زیادی دارد و حدود چهار ساعت طول می‌کشد که خون تصفیه شود. ابتدا فکر کردم دستگاهی در حجم کوچک‌تر بسازم که قابل حمل باشد.

وقتی بیشتر تحقیق و پژوهش کردم، یعنی مقالات به روز دانشمندان را مطالعه کردم، دیدم می‌شود کشت اندام از دست‌رفته بدن را از طریق علم بیونیک انجام داد و دیگر نیاز نیست وقتمان را در آزمایشگاه هدر بدهیم.

*نگارش سه عنوان کتاب در حوزه پزشکی

زبان انگلیسی را از چه زمانی شروع کردید؟

بابایی: از همان شش و هفت سالگی شروع به خواندن زبان کردم و مقالات خارجی را ترجمه می‌کردم. به نظرم همه منابع موجود در اینترنت واقعی و قابل اعتماد نیست و باید از مقالات دسته‌اول دانشمندان استفاده کرد. من برای گردآوری کتابم از منابع دانشگاه هاروارد استفاده کردم و اخیراً سه کتاب به زبان لاتین با عناوین «بیونیک در پزشکی»، «ژنتیک» و «ژنتیک جدید» گردآوری کردم که از آخرین دستاوردهای دانشمندان دنیا گردآوری شده است.

قصد داشتم کلیه مصنوعی بسازم، اما وقتی تحقیق و پژوهش انجام دادم، مشاهده کردم که حتی می‌شود با الهام گرفتن از طبیعت، اندام بدن را کشت کنیم؛ یعنی بدن به صورت طبیعی خود را کشت و ترمیم کند؛ یعنی قصد دارم یک قدم بیشتر بردارم و به جای ساخت کلیه، با استفاده از علم بیونیک، کلیه را کشت دهم.

قصد دارم یک قدم بیشتر بردارم و به جای ساخت کلیه، با استفاده از علم بیونیک،کلیه را کشت دهم

آیا با مراکز تحقیقات دنیا ارتباط دارید؟

بابایی: من با چند دانشمند دانشگاه هاروارد آمریکا از طریق ایمیل در ارتباط هستم و مقالات دسته‌ اول آنها را در زمینه علم بیونیک مطالعه می‌کنم.

در داخل با چه مراکزی در خصوص بیونیک ارتباط دارید؟

بابایی: متأسفانه در ایران مرکزی برای پژوهش‌های من درباره بیونیک وجود ندارد و سعی کردم به صورت انفرادی و به دور از حاشیه تحقیق و پژوهشم را ادامه دهم.

*حفظ قرآن به زبان انگلیسی

چه نوع فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دهید؟

بابایی: بنده قرآن را به زبان انگلیسی حفظ کردم. خواندن قرآن باعث انگیزه در من می‌شود و سرنخ‌هایی درباره علم بیونیک در قرآن وجود دارد که باعث می‌شود در این مسیر تحقیق بیشتری کنم. خداوند در قرآن می‌فرماید در طبیعت و زمین گردش کنید، یا خداوند گیاهان را می‌ میراند و زنده می‌کند و همه اینها سرنخ‌هایی برای رسیدن به علم بیونیک است.

ما در قرآن سوره‌ای به نام عنکبوت داریم که حتی در کشورهای پیشرفته نیز با استفاده از این سوره چیزهای جدیدی ساختند، برای نمونه، لباس غواصی با الهام از تار عنکبوت ساخته شده است و در اصل باید گفت قرآن معجزه‌ای است که از این طریق می‌توان به علم بیونیک دست پیدا کنیم و من نیز توانسته‌ام بیشترین سوره‌های قرآن را به زبان انگلیسی حفظ کنم.

در قرآن سوره‌ای به نام عنکبوت داریم که حتی در کشورهای پیشرفته نیز با استفاده از این سوره چیزهای جدیدی ساختند، برای نمونه، لباس غواصی با الهام از تار عنکبوت ساخته شده است.

درباره اوقات فراغت خودتان بگویید.

بابایی: به نظر بنده زمان و برنامه‌ریزی داشتن برای آن بسیار مهم است، همانطور که حافظ در ابیاتی می‌گوید: گلعزاری ز گلستان جهان ما را بس/ زین چمن سایه آن سرو روان ما را بس/ من و هم‌صحبتی اهل ریا دورم باد/ از گدایان جهان رسم گران ما را بس/ قصر فردوس به پاداش عمل می‌بخشند/ ما که رندیم و گدا دیر مغان ما را بس/ بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین/ کین اشارت به جهان گذرا ما را بس.

*بهترین دوست انسان پدر و مادر هستند

در اوقات فراغت، ورزش والیبال را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنم و همیشه سعی می‌کنم در کنار خانواده اوقات فراغت خود را بگذرانم؛چرا که بنیان خانواده برای من بسیار مهم است و اولین کسی که به انسان انگیزه می‌دهد پدر و مادر است و باید ستون‌های خانواده را محکم کرد و همیشه در کنار خانواده بود و بهترین دوست برای انسان پدر و مادر هستند.

درس مورد علاقه‌ ات چیست؟

بابایی: بنده درس ریاضی را واقعا دوست دارم؛ چرا که احساس می‌کنم وارد سرزمین بزرگ اعداد می‌شوم و لذت‌بخش است.

اکنون بیشتر روی چه موضوعی کار می‌کنید؟

بابایی: بیشتر بر روی علم بیونیک کار می‌کنم و ترجمه مقالات در این خصوص را انجام می‌دهم. بیونیک به معنای کیمیا و از زبان یونانی گرفته شده است. نظم در طبیعت نظم خاصی است و می‌تواند از این طریق ما را به انقلاب پزشکی برساند که این کار با کشت اندام از دست رفته بدن صورت می‌گیرد و این علم یعنی الهام از طبیعت که نشانه‌های نیز در این خصوص وجود دارد.

مثلاً کارخانه مرسدس‌بنز با الهام از نوعی ماهی خودرویی ساخته است که سوخت کمتری مصرف کرده و سرعت بیشتری دارد، یا رئومر دانشمند فرانسوی که بهترین مقیاس طول را مقایس لانه زنبور عسل اعلام کرده؛ چرا که در طول زمان تغییر نمی‌کند و بهترین مقیاس برای اندازه‌گیری است.

آیا قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید؟

بابایی: اگر امکانات در داخل کشور باشد در ایران می‌مانم؛ چرا که ایران را قلباً دوست دارم و خون یک ایرانی نیز در رگ‌های من جاری است.

*تحصیل در دو رشته پزشکی و مهندسی پزشکی

قصد ادامه تحصیل در چه رشته دانشگاهی را دارید؟

بابایی:‌ قصد دارم در دو رشته مهندسی پزشکی و پزشکی ادامه تحصیل دهم. کشت اندام از دست‌رفته بدن تلفیقی از رشته‌های پزشکی و مهندسی پزشکی است و باید این دو رشته را با هم پیش ببرم. درباره علم بیونیک در کشورهای آلمان، کانادا،‌ استرالیا و آمریکا اقدامات خوبی شده است که امیدوارم بتوانم این علم را در ایران پایه‌گذاری کنم.

آیا دانشگاه‌های اروپایی نیز به شما پیشنهادهایی داده‌اند؟

بابایی:‌ پیشنهادهایی از کشورهای اروپایی داشته‌ام و آنها اعلام کردند تا برای ادامه تحصیل به آنجا بروم و همه امکانات تحصیلی و پژوهشی را برای من فراهم می‌کنند، اما بنده قبول نکردم.

از مسئولان حوزه بهداشت چه درخواستی دارید؟

بابایی: بنده نیاز به یک پژوهشگاه دارم. فعلاً ترجمه منابع لازم را انجام می‌دهم و بعد از آن می‌خواهم وارد پژوهش‌های میدانی شوم که در این مسیر نیاز به امکانات خاصی دارم.

به چه میزان به زبان انگلیسی تخصصی در حوزه بیونیک مسلط هستید؟

بابایی: در حدی که اطلاعات کلی در این باره را دریافت کنم به زبان انگلیسی مسلط هستم و برای اصطلاحات تخصصی نیز از نرم‌افزار ترجمه استفاده می‌کنم؛ البته زمانی در یک مؤسسه آموزش زبان سه ترم زبان را طی کردم و به من اعلام کردند که شما با اینکه سه ترم در این مؤسسه زبان خوانده‌اید، به اندازه چهارده ترم پیشرفت کرده‌اید و آنها مدرک کامل آن را به من دادند.

*برنامه ریزی داشتن رمز موفقیت است

چه توصیه‌ای به دانش‌آموزان هم‌سن و سال خود دار ید؟

بابایی: به نظر بنده رمز موفقیت و دلیل اصلی موفقیت من برنامه‌ریزی بوده است. وقتی یک دانش‌آموز برنامه‌ریزی صحیح داشته باشد می‌ توانند تمام کارهای خود را انجام دهد. توصیه‌ام به دانش‌آموزان این است که حتما در کارهای خود برنامه‌ریزی داشته باشند، چون که داشتن برنامه‌ریزی دقیق رمز موفقیت است.

برنامه روزانه شما چگونه است؟

بابایی: بنده ساعت هفت تا هشت صبح بیدار می‌شوم، ورزش والیبال را انجام می‌دهم و بعد از آن کارهای تحقیقاتی خود را شروع کرده و همیشه سعی می‌کنم اوقات فراغتم را صرف مطالعه درسی و غیردرسی کرده و در کنار خانواده باشم.

*مطالعه کتاب را بر فضای مجازی ترجیح می‌دهم

چقدر فضای مجازی استفاده می‌کنید؟

بابایی: باید بگویم همه صفحات مجازی و اطلاعاتی که در آنها وجود دارد صحیح و واقعی نیستند و تمرکز زیاد در فضای مجازی درست نیست و می‌توان گفت فضای مجازی هم خوب و هم بد است، اگر درست و به اندازه استفاده شود فضای خوبی است.

بنده خیلی کم از فضای مجازی استفاده می‌کنم و بیشتر سعی می‌کنم مطالعه کنم؛ چرا که تشخیص این که خبری درست یا نادرست باشد سخت است و من مطالعه را به فضای مجازی ترجیح می‌دهم.

در چه حوزه‌هایی مطالعات خود را انجام می‌دهید؟

بابایی:‌ بیشتر سعی می‌کنم در زمینه علم بیونیک مطالعه کنم و مدت زمان کمی صرف دیدن تلویزیون می‌کنم.

فارس: در همایش پیشگیری از جرم چه طرحی را ارائه دادید؟

بابایی: در آنجا معاون قوه قضائیه بود و من طرحی درباره حقوق شهروندی ارائه دادم و گفتم حاضرم شش کتاب در حوزه حقوق شهروندی برای دانش‌آموزان پایه اول تا ششم دبستان بنویسم و حتی چهارچوب آن را نیز آماده کردم.

*نگارش کتاب تست هوش

درباره تدوین کتاب تست هوش خود توضیح دهید.

بابایی: کتاب تست هوش را خودم طراحی کردم،‌ تست هوش‌های قبلی تقریبا ضریب هوشی 120 تا 130 را می‌سنجد اما من 10 گویه به آن اضافه کردم و در کل 50 نمره هوش به تست هوش اضافه شده است و دارای سه بخش است؛ البته این تست نیاز به کار بیشتری دارد.

الگوی شما در زندگی و کسب علم و دانش کیست؟

بابایی:‌ پروفسور موسیوند برای اولین بار در جهان قلب مصنوعی را اختراع کرد، وی الگویی برای من شده است تا کلیه مصنوعی را بسازم.

کتاب‌های چه دانشمندانی را مطالعه می‌‌کنید؟

بابایی:‌ بیشتر مقالات دانشمندان اروپایی را در زمینه علم بیونیک مطالعه می‌کنم؛چرا که مقالات داخلی در این علم وجود ندارد.

آیا با اقوام خود نیز ارتباط دارید؟

بابایی: بله من با اقوام ارتباط خوبی دارم. دو دختر خاله دارم و سعی می‌کنم با آنها صمیمی باشم و چیزهایی که یاد گرفته‌ام را به آنها یاد دهم تا حساسیتی ایجاد نشود.

از سقراط پرسیدند که آیا تو دانا هستی؟ که وی پاسخ داد « بله من دانا هستم؛ چرا که من می‌دانم که نمی‌دانم، اما شما نمی‌دانید که نمی‌دانید؛ در نتیجه به خاطر اینکه من می‌دانم که نمی‌دانم پس دانا هستم.

من هم دانا هستم؛ چراکه می دانم که نمی‌دانم. بنده قصد دارم با استفاده از علم بیونیک موضوع ساخت کلیه و دیگر اندام‌های بدن را دنبال کنم.

آرزو دارم تا روزی بتوانم با رهبر معظم انقلاب دیدار کنم.ایشان انسان بسیار شجاعی است و می‌خواهم صحبت‌ها و توصیه‌های ایشان بدرقه راهم باشد.

از شما تشکر می‌کنم که بنده را برای مصاحبه دعوت کردید و این موضوع نشان می‌دهد که شما توجه ویژه‌ای به نخبگان دارید و باید تأکید کنم که علم به تنهایی باعث پیشرفت بشریت نیست، بلکه علم به اضافه انسانیت مساوی با پیشرفت بشر است و به نظرم کسی که انسانیت نداشته باشد، اگر به بالاترین مقطع نیز برسد، باز آن انسانی که باید باشد، نیست.

منبع: فارس

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها