تبعیض علیه زنان هنرمند در آمریکا

یافته‌های یک تحقیق نشان می‌دهد هنرمندان زن از سال ۲۰۰۸ به پیشرفت و موفقیت اندکی در ارائه آثار خود به موزه‌های آمریکا دست یافته‌اند.

تبعیض علیه زنان هنرمند در آمریکا

بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸، تنها ۱۱ درصد از آثار هنری سپرده شده به موزه های مهم آمریکا، اثر دست زنان بوده است. این پژوهش جدید از طرف شرکت اطلاعات بازار هنر موسوم به آرت نت انجام شد.

به گفته جولیا هالپرین عضو تحریریه آرت نت نیوز و یکی از مولفان این تحقیق، نمایش آثار زنان از توجه بیشتری برخوردار شده، اما تعداد این آثار تغییر محسوسی نداشته است. در یک دهه گذشته، از مجموع ۲۶۰ هزار و ۴۷۰ اثر هنری سپرده شده به ۲۶ موزه اصلی در آمریکا، تنها ۲۹ هزار و ۲۴۷ اثر متعلق به زنان بوده است.

کارشناسان در این زمینه اتفاق نظر دارند که شاخص موفقیت هنرمندان زن، تعداد نمایشگاه های انفرادی و گروهی آنها نیست که اغلب با هزینه های پایین تری برگزار می شود، بلکه خرید مستقیم موزه ها از مجموعه های دائم شان است.

در این مطالعه که با استناد به بیش از ۴۰ مصاحبه با متصدیان موزه‌ها، هنرمندان، مجموعه داران و دلالان تهیه شده، چند دلیل برای نبود توازن جنسیتی وجود دارد. از جمله این دلایل، یکی وظیفه کمیته های موزه ها برای تهیه آثار هنرمندان نام‌آشنا و دیگری نگرانی از بابت هزینه پول برای هنرمندان زنی است که از پیشینه ای برای فروش آثار خود در حراجی ها برخوردار نیستند. همچنین تعصب و جانبداری مجموعه‌دارانی که آثار هنری را به موزه ها اهدا می کنند و سلطه مردان بر تاریخ هنر، از دیگر دلایل این امر به شمار می رود.

یافته‌های این تحقیق همچنین نشان داد از حدود پنج هزار و ۸۰۰ هنرمند زنی که آثارشان در موزه های آمریکا به نمایش درآمد، ۱۹۰ زن یعنی تنها ۳ درصد، آمریکایی آفریقایی‌تبار بودند. محققان همچنین از موزه های سراسر آمریکا خواستند در مورد برابری جنسیتی در نمایشگاه‌ها گزارش دهند. طبق اطلاعات تهیه شده، از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸، ۱۴ درصد از همه نمایشگاه ها یا انفرادی بود که آثار هنرمندان زن را به نمایش می گذاشت یا گروهی بود که در آن نیز اکثر هنرمندان، زن بودند.

طبق اطلاعاتی که محققان گردآوری کردند، هنر ساخت دست زنان با رکود روبروست، حتی با وجودی که بازار حراج آثار هنری زنان از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸، بیش از دو برابر شده است. طبق داده های به دست آمده، این بازار ظرف یک دوره ده‌ساله، از ۲۳۰ میلیون دلار به ۵۹۵ میلیون دلار رسیده است.

با این همه، میزان فروش آثار زنان در حراجی ها تنها ۲ درصد از مجموعه سهم این بازار را تشکیل می‌دهد و از این سهم، آثار پنج هنرمند زن بر این بازار غلبه دارد. این پنج هنرمند عبارتند از یایویی کوساما (Yayoi Kusama)، جوآن میچل (Joan Mitchell)، لوئیز بورجوئیس (Louise Bourgeois)، جورجیا او کیفی (Georgia O'Keeffe) و اگنس مارتین (Agnes Martin) که فقط کوساما در قید حیات است.

منبع: ایرنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها