حجت الاسلام مرادی: حضرت خدیجه (س)، مادر امامت است

سخن از یک نامِ غریب است نامی که در بین اسامی دختران ایرانی هر روز کمتر می‌شود؛ نام یک مادر؛ مادر مهربان همه ما.

حجت الاسلام مرادی: حضرت خدیجه (س)، مادر امامت است
به گزارش خبرفوری به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال هاست که حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب مرادی در جهت ترویج نام حضرت خدیجه(س) قدم های خوبی برداشت است که تاثیرات شگرفی همراه بوده، از هدیه دادن به نوزاداني که نامشان مزین به نام خدیجه است و تا راه انداختن کمپین «تكريم مادر مهربان»، ما هم به مناسب وفات بانو خدیجه کبری (س) به سراغ حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی رفتیم که در ادامه شاهد این گفت و گو هستید:
حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب مرادی کارشناس مذهبی و امور دینی، پیرامون جایگاه حضرت خدیجه(س) گفت: حضرت خدیجه (سلام الله علیها) جایگاهی استثنایی و منحصر به فردی دارند. او اولین زنی است كه ايمان آورد و رسول خدا را تصديق و حمایت کرد، ایشان قبل از ازدواج دوشيزه اي ثروتمند، با شکوه، فخامت و جلال بود و همچنین بسیار زیبا و گرامی؛ او را اهل مکه«ملکه ی عرب» نامیده بودند و در آن روزگار به جهت اصالت، حسب، نسب و سخاوت، نجابت و طهارتش مورد احترام همگان بود، همچنین حضرت خدیجه (س) اولین همسر پیامبر خدا و اولین زن مسلمان است.
حضرت خديجه (سلام الله عليها) در تصدیق و تایید نبوت رسول خدا، در حمایت و فداکاری برای اسلام لحظه ای کوتاهی نکرد، او وفادارترین یاور، آرامبخش ترین حامی برای رسول خدا بود؛ ایشان سخاوتمندترین پشتیبان و عاشق ترین معشوق برای همسرش محمد مصطفی (ص) بود، او مادر فرزندان رسول خدا؛ فاطمه اطهر(س) يعني مادر بزرگ حسنين و در يك كلام مادر امامت است.
وي درباره سابقه ايمان و نماز بانو خديجه كبرى (س) بیان کرد: تا مدت‌ها فقط او و اميرالمومنين (ع) تنها كساني بودند كه پشت سر رسول خدا (ص) نماز جماعت مي خواندند و لا غير.
اين استاد دانشگاه افزود: حضرت خديجه (سلام الله عليها) در تصدیق و تایید نبوت رسول خدا، در حمایت و فداکاری برای اسلام لحظه ای کوتاهی نکرد، او وفادارترین یاور، آرامبخش ترین حامی برای رسول خدا بود؛ ایشان سخاوتمندترین پشتیبان و عاشق ترین معشوق برای همسرش محمد مصطفی (ص) بود، او مادر فرزندان رسول خدا؛ فاطمه اطهر(س) يعني مادر بزرگ حسنين و در يك كلام مادر امامت است. چون حق مادري بر حضرت امير (ع) هم داشتند و در نقل هاي تاريخي آمده كه فاطمه بنت اسد (س)، مي فرمودند:«علي (ع)، خديجه (س) را از من هم بيشتر دوست دارد و به مثل فرزند دلبسته ي اوست.»
حجت‌الاسلام والمسلمین مرادی در ادامه به پاکی و ویژگی های ناب حضرت خدیجه(س) اشاره کرد و گفت: حضرت خدیجه(س)‌ در زمان جاهلیت «طاهره» نامیده می‌شد که این خود بیانگر نهایت پاکی و عظمت حضرت خدیجه(س) است، اما مهمترین ویژگی او ایمان و کمال انسانی‌شان بود که پیامبر(ص) فرمودند: «خدیجه(س)، فاطمه(س)، آسيه و حضرت مريم؛ چهار زنی هستند که به اوج کمال انساني رسیدند.
وی در ادامه این جایگاه اظهار داشت: بر اساس روایات نقل شده جایگاه حضرت خدیجه (س) به قدری است که زمانی که پیغمبر خدا از معراج باز مي گشتند به حضرت جبرئيل گفتند: «حاجتي روي زمين داري؟ گفت: درخواست من اين است كه سلام خدا و مرا به خديجه برساني!»
وی در ادامه در خصوص «اشتباه‌هاي تاريخي رايج» در خصوص زندگي نامه اين بانوي بزرگ، گفت: ابتدا اصرار عجيب برخي براي اثبات اينكه ايشان قبل از ازدواج با رسول خدا (ص) ازدواج كرده بودند كه اين قطعا نادرست است، ايشان دوشيزه بودند غير از نبی مکرم اسلام (ص) هيچ همسري نداشتند. حضرت خديجه چهره ای زیبا و موقعیت ممتازی در زمینه ثروت داشتند و اكثر رجال مطرح آن روز حجاز به خواستگاري او آمده و پاسخ منفي شنيده بودند و همين موجب شد تا پس از ازدواج با يك جوان يتيم مورد خشم و شماتت زنان قريش قرار گيرد كه تو با اين ازدواج به ارزش‌هاي ما توهين كردي! كه در تواريخ مفصل اين موارد نقل شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مرادی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در مورد سن این بانوي ارجمند در هنگام ازدواج چهل سالگی شهرت دارد که آن هم صحت ندارد و دو نقل را منابع تاريخي و مجامع روايي شيعه و سني مطرح است يكي بيست و پنج سال و ديگري بيست و هشت سال كه احتمالا همان نقل تاريخ بيهقي كه بيست و پنج سالگي يعني همسن رسول خدا صحيح‌تر است.

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها