گزارش فوربس از ۵ گزاره مهم در مورد اقدامات ترامپ و روحانی در نیویورک؛

نشست مجمع عمومی سازمان ملل؛ ایران و آمریکا به دنبال یارکشی / دیدار روحانی و ترامپ منتفی است/ شرط ایران برای تامین امنیت خلیج فارس چیست؟

دو کشور ایران و آمریکا این هفته در نشست عمومی سالانه سازمان ملل به نوعی به مصاف هم می‌روند. نشست عمومی سازمان ملل بهترین جایی است که به مقامات دو کشور کمک می‌کند متحد پیدا کنند.

نشست مجمع عمومی سازمان ملل؛ ایران و آمریکا به دنبال یارکشی / دیدار روحانی و ترامپ منتفی است/ شرط ایران برای تامین امنیت خلیج فارس چیست؟

به گزارش خبر فوری ، مقامات کشورهای مختلف در طول این چند روز به نیویورک رفته‌اند تا در نشست سالانه سازمان ملل شرکت کنند. حسن روحان ی،رئیس جمهور کشورمان ایران به همراه هیئتی به مقر سازمان ملل رفته‌اند تا ضمن ایراد سخنرانی در صحن علنی، ائتلاف‌های مختلفی را هم بتوانند با کشورها و مقامات مختلف ایجاد کرده وبه خصوص در زمینه برجام و تحریم‌های آمریکا اقداماتی را پیش ببرند.

ایران با طرحی در مورد امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز به سازمان ملل می‌رود. حسن روحانی در برنامه سالگرد آغاز جنگ تحمیلی در تهران گفت: «ما می خواهیم "با ابتکار عمل" و "ائتلاف امید"، یک برنامه صلح برای خلیج فارس و تنگه هرمز را در سازمان ملل ارائه کنیم». بنابرین، ایران می‌خواهد با ائتلاف کشورهای حاشیه خلیج فارس و بدون قدرت‌های خارجی امنیت ترافیک دریایی را در خلیج فارس تضمین کند.

ایران با این طرح به دنبال این است اروپایی‌ها و مقامات سایر کشورها در جنگ با آمریکا به سمت خود جذب کند. در واقع، آن چیزی هم که در این زمینه مهم است همین است، اینکه ایران و آمریکا کدام یک می‌توانند بهتر یارکشی کنند.

وبگاه خبری فوربس در این زمینه گزارشی نوشت و به تحلیل تبعات و برنامه های ایران و آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت.

طبق گزارش فوربس، دو کشور ایران و آمریکا این هفته در نشست عمومی سالانه سازمان ملل به نوعی به مصاف هم می‌روند. نشست عمومی سازمان ملل بهترین جایی است که به مقامات دو کشور کمک می‌کند متحد پیدا کنند تا در مورد مسائل مختلف به خصوص بحران خلیج فارس پیروز شده و اوضاع سیاسی را به نقع خود کنند.

از نظر نویسنده فوربس، در مورد این نشست و اهداف دو کشور ایران و آمریکا 5 گزاره وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.

الف. ترامپ و روحانی هیچ برنامه ای برای ملاقات یا گفتگو با یکدیگر در طول این هفته و در نشست سازمان ملل ندارند.

ب. آنطور که وال استریت ژورنال گفته، ترامپ مجددا در سخنرانی سالانه خود به ایران می تازد و در سخنرانی ها و ملاقات با مقامات کشورهای مختلف این کشور را " محورت خشونت" و عامل به هم خوردن منطقه می‌نامد.

ج. با این حال، ترامپ هیچ برنامه ای برای دیدار با مقامات کشورهایی که قدرت فشار یا نفوذ بر ایران را دارند، ندارد.

د. ترامپ قصد و برنامه ای برای فشار و درخواست از شورای امنیت سازمان ملل برای صدور قطعنامه یا بازگشت تحریمهای بین المللی ندارد.

ه. ایران اما ایجابا و با دست پر به سازمان ملل می‌رود. طرح "ائتلاف امید" از سوی ایران جهت حفظ امنیت خلیج فارس به سازمان ملل و اعضا داده می‌شود. این طرح باعث می‌شود مخالفان اروپایی نسبت به ایران نگاه مثبت تری داشته باشند و احتمالا ضمن این طرح ایران این تعهد را بدهد که در صورت حفظ برجام و انجام تعهدات جهانی اش، امنیت خلیج فارس را حفظ کند.

در عین حال، ایران قبل از آغاز نشست سالانه سازمان ملل نفتکش بریتانیایی را که توقیف کرده بود آزاد کرد. این اقدام یک پیام دارد و آن این است که ایران حسن نیت خود را در مورد خلیج فارس و تنگه هرمز به اعضای سازمان ملل نشان داده است.

با این حال، ایران برای پیشبرد اهدافش در این ماموریت و جذب متحدین بیشتر، با یک سری مشکلات و موانع روبه‌رو است. یکی از این مشکلات، اتهامی است که عربستانی‌ها به ایران در مورد حمله 14سپتامبر به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو داشتند. حمله‌ای که توسط پهباد انصار الله صورت گرفت اما عربستان و آمریکا ایران را مسئول این اتفاق دانستند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • سهراب
    0

    یااااااااااااار کشی ایران از کی تا به حالا اینقدر مهم شده در دنیا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها