نصیرزاده: تعلیق جودو موقتی است نه دائم

کارشناس حقوقی ورزش در تهیه برخی از اساسنامه های فدراسیون های ورزشی تاثیرگذار بوده معتقد است که رای تعلیق فدراسیون جودو موقتی است.

نصیرزاده: تعلیق جودو موقتی است نه دائم

هوشنگ نصیرزاده کارشناس حقوقی ورزش در ارتباط با تعلیق فدراسیون جودو می گوید که شناخت مسایل حقوقی ورزشی و همچنین دفاعیه خوب می تواند این رای را در مجمع برگرداند. او درباره تعلیق و محرومیت فدراسیون جودو گفت:« تعلیق فدراسیون جودو یک رفتار موقتی از سوی فدراسیون جهانی است و برخلاف چیزی که الان خیلی ها فکر می کنند این محرومیت نهایی نیست.»


او افزود:« در عرف بین المللی فقط مجمع عمومی می تواند فعالیت فدراسیون را تعلیق کند اما در غیاب مجمع و تا تشکیل آن هیات رئیسه فدراسیون های جهانی به طور موقت حکم می دهند. فدراسیون های جهانی وظیفه دارند بلافاصله بعد از تعلیق نقشه راه تامین نظرات خودشان را به فدراسیون ها اعلام کنند. به تعبیر بهتر باید هیات رئیسه فدراسیون جودو این فرصت را به فدراسیون ایران بدهد که نظرات آن ها را قبل از رسیدن پرونده به مجمع عمومی اجرایی کند.»


نصیرزاده در ادامه گفت:« با این وصف اگر فدراسیون ایران نقطه نظرات فدراسیون جودو را اجرا نکرده یا به آن بی توجهی کند در نهایت یکی از دستورکارهای مجمع عمومی فدراسیون جهانی، ادامه تعلیق یا اخراج عضو خواهد بود. در چنین شرایطی فدراسیون مورد نظر باید این فرصت را داشته باشد که در جلسه مجمع عمومی از خودش دفاع کند و پس از آن در رابطه با ادامه تعلیق یا اخراج رای گیری شود. در نهایت هرآنچه مجمع عمومی تصمیم می گیرد اجرایی می شود.»


او با تایید اینکه فدراسیون جودو می تواند رای تعلیق را در مجمع برگرداند گفت: «در فدراسیون های رزمی کشورهای شرقی قدرت بیشتری دارند و به همین دلیل کسب نقطه نظرات و جلب آرای کشورهایی چون ژاپن، چین و کره می تواند برای ما حائز اهمیت باشد و در رای گیری به ما کمک کند.»


کارشناس حقوقی ورزش همچنین گفت:« یکی دیگر از راهکارهای موجود شکایت فوری فدراسیون جودوی ایران به دادگاه عالی ورزش در لوزان سوئیس است. آن ها می توانند با این استدلال که در اساسنامه فدراسیون جهانی تبعیض قومیتی، جنسی و نژادی ممنوع است و مسابقه ندادن با ورزشکاران یک کشور تبعیض به حساب نمی آید از فدراسیون دفاع کنند. علت اصلی انتقال کشور فلسطین اشغالی از حوزه ای اف سی که این کشور کاملا در این حوزه قراردارد به حوزه یوفا که محدوده اروپا است دقیقا مصداق همین موضوع است. چون کشورهای زیادی در آسیا حاضر به مسابقه دادن با ورزشکاران این کشور نبودند. با این وجود مسابقه ندادن با یک کشور تبعیض تلقی نمی شود و نمی تواند نقض اساسنامه باشد. بدیهی است که وکلای مجرب می توانند از حقوق فدراسیون جودو در مجامع بین المللی دفاع و رای را تغییر بدهند.»

منبع: ورزش سه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها