عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت‌وگو با خبرفوری:

آمریکا حق تعیین تکلیف برای میهمانان سازمان ملل را ندارد

نماینده مردم تربت جام در مجلس با بیان اینکه طبق معاهده مقر آمریکا ملزم به صدور روادید برای میهمانان سازمان ملل است، گفت: آمریکا تنها میزبان سازمان ملل متحد است و حق تعیین تکلیف برای میهمانان سازمان ملل را ندارد.

آمریکا حق تعیین تکلیف برای میهمانان سازمان ملل را ندارد

جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پاسخ به این سئوال که آیا آمریکا این اجازه را دارد که به هیات ایرانی برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل روادید صادر نکند، اظهارداشت: سازمان ملل متحد برای استقرار در شهر نیویورک قراردادی تحت عنوان «مقر» با آمریکایی‌ها دارد که براساس آن دولت آمریکا یک سری تعهدات را پذیرفته و یک سری حقوق در قبال رفت‌وآمد دیپلمات‌ها به دفتر سازمان ملل متحد، که از جمله آن موظف است حداکثر همکاری را برای صدور روادید و رفت‌وآمد میهمانان سازمان ملل متحد انجام دهد .

وی ادامه داد: خبری که امروز در رابطه با مخالفت‌ها و سنگ اندازی‌های آمریکا مطرح شده است، نقض مقررات مربوط به معاهده مقر و نقض آشکار حقوق بین‌الملل است.

این کارشناس حقوق بین‌الملل افزود: به علاوه آن سازمان ملل در اختیار آمریکایی‌ها نیست، آنها صرفا میزبان این سازمان هستند و اختیار این را ندارند که تعیین تکلیف کنند که چه کسی به اجلاس سازمان ملل بیاید و چه کسی نیاید. اگر فردی به عنوان شهروند عادی یا دیپلمات وارد خاک آمریکا شود خیلی ماجرا متفاوت است تا اینکه فردی به عنوان میهمان سازمان ملل متحد و برای حضور در اجلاس مجمع عمومی به این کشور برود.

جهان آبادی با اشاره به اینکه در نتیجه این معاهده به طور صریح آمریکا را موظف به صدور روادید برای هیات های مختلف می‌کند، خاطرنشان کرد: هرچند که آمریکایی‌ها ید طولایی در نقض حقوق بین الملل دارند و این بار اول نیست. اینکه آنها چه تصمیمی می‌گیرند، قابل پیش بینی نیست. اما به نظر من با توجه به انزوای امروز آمریکایی‌ در محیط بین‌الملل بعید است آنها تا این حد از عقلانیت به دور باشند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز تاکید کرد: حتی اگر این اتفاق هم بیفتد جز رسوایی آمریکایی‌ها نزد افکار عمومی و محیط بین‌الملل سود دیگری برای آنها ندارد.

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • فدایی رهبر انقلاب
    0

    آمریکا هر کاری میخواد می‌کنه مثلاً ما چیکار میتونیم بکنیم کشور خودشه

  • محمود
    0

    افکار عمومی که شما از ان دم می زنید کدام است؟ ایران که نمی تواند باشد چون ایرانیها خواب هستند و فقط یک عده با پول گاهی حرکتی در جهت اهداف حکومت انجام میدهند.شما نمایندگان بی اراده از روئ سای خود اجازه بگیرید و نسبت به خروج از سازمان و یا تعوبض محل ان اقدام و یا حد اقل بلوف بزنید'!

  • ali
    0

    اگر سازمان ملل در کشور ما بود ایا برای امریکاییها روادید صادر میکردیم!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها