واکنش رسانه‌های خارجی نسبت به حادثه آرامکو و اتهام‌زنی آمریکا به ایران؛

بزرگترین نقطه ضعف ارتش سعودی‌ها / تلگراف: عربستان در جنگ با ایران شکست می‌خورد/ گاردین: آمریکا پشت آل‌سعود را خالی کرده

گاردین به نقل از یک منبع اطلاعاتی تاکید دارد در ملاقات خصوصی مقامات آمریکا و عربستان در اگوست امسال، مقامات آمریکایی به سعودی‌ها گفتند که به هیچ وجه علاقه‌ای به جنگ نظامی با ایران ندارند و فشار اقتصادی را ترجیح می‌دهند.

بزرگترین نقطه ضعف ارتش سعودی‌ها / تلگراف: عربستان در جنگ با ایران شکست می‌خورد/ گاردین: آمریکا پشت آل‌سعود را خالی کرده

به گزارش خبر فوری ، حمله پهپادی اخیر به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در عربستان تنش سیاسی میان ایران و عربستان از یک سو و ایران و آمریکا از سوی دیگر را شدیدتر کرده است.

در حالیکه اکثر افراد، انصارالله یمن را مسئول حمله پهبادی به شرکت نفتی آرامکو می‌دانند، ایالات متحده و برخی مقامات عربستانی انگشت اتهام را به سمت ایران برده و جمهوری اسلامی ایران را متهم اصلی این اتفاق می‌دانند.

به علت همین تنش‌ها، رسانه‌های مختلف اروپایی، آمریکایی و عرب به تحلیل این ماجرا و سرانجام این تنش پرداختند.

گاردین: آمریکایی‌ها در جلسه چندماه پیش با عربستانی‌ها نسبت به جنگ موضع منفی گرفتند

گاردین انگلیس تحت مقاله خود با عنوان "حمله به آرامکو بحران را شدیدتر می‌کند" نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد.

گاردین رخ دادن این اتفاق توسط ایران را تایید نمی‌کند؛ با این حال تاکید دارد که حمله به تاسیسات نفتی آرامکو درحالی که ترامپ مشاور امنیت ملی خود یعنی جان بولتون را کنار گذاشته، می‌تواند عواقب معکوسی داشته باشد. نشانه این امر توییت‌های ترامپ است. در حالی که او در طول این چند ماه از گشوده شدن باب مذاکره و کاهش تنش‌ها با ایران سخن می‌گفت ناگهان لحن توییت‌هایش را تغییر داد و از پاسخ دادن به حمله اخیر نوشت.

البته با خروج بولتون مشخص است که آمریکا بیش از پیش نسبت به شروع جنگ با ایران محتاط است؛ به خصوص اینکه ترامپ در حال آماده شدن برای کمپین انتخاباتی 2020 بوده و آغاز یک جنگ نظامی به سود او نیست. به همین خاطر است که رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی اخیرش گفت که مسئول جنگ با ایران خود عربستان است و نه ما.

گاردین به نقل از یک منبع اطلاعاتی ایالات متحده تاکید دارد در ملاقات خصوصی مقامات آمریکا و عربستان در اگوست امسال، مقامات آمریکایی به سعودی‌ها گفتند که به هیچ وجه علاقه به جنگ نظامی با ایران ندارند و فشار اقتصادی را ترجیح می‌دهند.

گاردین در ادامه به نقل از الن والد (کارشناس مسائل خاورمیانه) می‌گوید که بدون حمایت آمریکا، عربستان در یک دوراهی گیرکرده چرا که نمی‌تواند بدون حمایت آمریکا با ایران بجنگد. عربستان به لحاظ نظامی نسبت به ایران قدرت پایین‌تری دارد و قادر نیست به این کشور یا مواضعش در منطقه حمله نظامی کند.

گاردین مدعی است آمریکا از چند نظر در حال حاضر، مانند گذشته روابط خوبی با آل سعود ندارد. از طرفی، قضیه قتل جمال خاشقچی و 11 سپتامبر باعث رویگردانی بخشی از سیاستمداران آمریکایی از آل سعود شده و از طرف دیگر، به گفته خود ترامپ، آمریکا کمتر از قبل به نفت عربستان وابسته است. این نشان می‌دهد که آمریکا ریسک نجات عربستان را در آستانه انتخابات نمی‌کند.

اما طبق گفته گاردین، امر مهم‌تر این است که بن سلمان نسبت به اتفاق بالا واکنش نشان دهد. چرا که در غیر این صورت، اقتدارش بیش از پیش فرو می‌ریزد. عربستان قادر به جنگ با ایران نیست. قدرت تحریم اقتصادی هم ندارد. طبق ادعای گاردین احتمالا عربستان یک حمله محدود به برخی متحدان ایران یا تاسیسات نفتی این کشور کند تا از این طریق، تا حدی بتواند آبروی از دست رفته خود را به دست بیاورد.

تلگراف: عربستان در صورت جنگ با ایران قطعا شکست می‌خورد

تلگراف انگلیس هم در گزارشی تاکید دارد که اتفاق آرامکو نشان داد عربستان بدون آمریکا هیچ قدرتی ندارد. این رسانه بریتانیایی تاکید دارد که حتی اگر عربستان به جد باور داشته باشد ایران پشت حمله هوایی به آرامکو بوده، باز قادر به جنگ با این کشور نیست. از نظر تلگراف، نقطه ضعف عربستان سعودی این است که در جنگ بیش از حد ترسو است و می‌داند اگر به ایران حمله کند، شهرهایش به سرعت توسط ارتش و سپاه مورد هدف قرار می‌گیرند.

این رسانه انگلیسی تاکید دارد که حتی اگر جنگی بین آمریکا و ایران دربگیرد باز هم این عربستان سعودی است که مورد هدف ایران قرار می‌گیرد. جاشوا لندیس (استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه اوکلاهاما) در این باره معتقد است که عربستان فقط قدرت این را دارد که با حمایت آمریکا و پشت سر این کشور وارد میدان شود و درحالیکه ترامپ صراحتا گفته که به هیچ وجه قصد وارد شدن به جنگ با ایران را ندارد، بعید است سعودی ها اقدام خاصی در شرایط کنونی انجام دهند.

بزرگترین ضعف ارتش عربستان سعودی این است که هرچند تجهیزات نظامی پیشرفته ای دارد اما نیروی متخصص و تجربه کافی برای اداره یک نبرد را ندارد. بین تجهیزات نظامی سعودی‌ها و تخصص و مهارت به کارگیری آنها یک دنیا فاصله است. جالب این است که خود محمد بن سلمان چند بار به این موضوع اشاره کرده و تاکید داشته است: "جای تاسف دارد که ما به لحاظ تجهیزات نظامی ارتش چهارم دنیا را داریم اما به لحاظ مهارت نظامی چند دهم هستیم."

تلگراف در ادامه می‌نویسد که این نقص نظامی عربستان خود را به خوبی در یمن نشان داده است. در حالی که سعودی ها چند برابر انصارالله تجهیزات دارند اما در عرصه عملیاتی دائما شکست خورده اند.

این وبگاه انگلیسی در انتها می‌نویسد که شاید عربستان بخواهد دشمن اصلی خود در خاورمیانه را کنار بزند اما به هیچ وجه حاضر نیست این کار به قیمت نابود شدن و سوختن چاه‌های نفتش تمام شود.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • آریو
    0

    اینکه ایران تو منطقه ازهمه قویتره شکی نیس و باس عربستان خیلی احمق باشه ک بخاد ب ایران حمله کنه و امریکام تو شرایط فعلی و قبل انتخابات سال بعدامریکا خیلی بعیده ک ب عربستان کمک کنه امیدوارم خداوند ظالمان و دزدان فاسد این مملکت رو تو هر رتبه و لباسی هستن نابودو رسوا کنه

    نظرات شما -
    • هادی میرزاآقایی
      0

      فعلا که یکسری از مسئولان ما بدتر از آمریکاییها هستند البته گور بابای آمریکا

  • صاعد
    0

    عربستان‌ترسو‌تر‌آنست‌که‌به‌ایران‌قدرتمند‌حمله‌کند

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      عربستان اگرجرات داری به ایران حمله کن تابفهمی باکی طرفی

  • علی
    0

    تازه عربستان می فهمد با کی طرف است بنظر من یمن باید تصفیه خونه آب شیرین کنن عربستان را بمباران کند تا مردم عربستان هم بفهمند که در یمن چی گذشته

    نظرات شما -
    • Poj
      0

      همین الان کشور های عربی همه انصارالله رو بخاطر کشتن مزدوران سعودی تروریستی میدونن و علیهش ائتلاف ایجاد کردن. حالا اگر با نابود کردن تصفیه خانه های عربستان جان غیر نظامیان شیعه و وهابی عربستان رو به خطر بندازه با توجه به قدرتمندی رسانه ای عربستان مطمعنن یمن ضرر بیشتری میکنه. انصارالله میتونه تا ریاض پیش بره ولی این سبب میشه که تمام دنیا حرف های عربستان مبنی بر اینکه شیعیان میخوان حرمین شریفین رو بگیرن باور کنن و یک حجوم همه جانبه به این کشور صورت بگیره.

  • Poj
    0

    اگر از روز اول به جای مذاکره باشیطان به خودمون و سپاه و ارتش ایمان داشتیم امروز در عربستان هم مثل عراق و یمن شیعیان به قدرت میرسیدند. تمریکا با ایران و روحانیه احمق مذاکره کرد تا قیمت نفت را از120دلار به50 دلار برساند. فروش نفت ایران دوبرابر شد اما ارزش دلاری ان دوسوم شد.پس عملا افزایش صادرات ما به ضرر ما شد چرا که دوبرابر فروختیم ولی قیمت را به یک سوم تنزل دادیم. الان هم امریکا تلاش میکنه به بهانه صلح تحریم های ایران رو تعلیق کنه تا کمبود نفت ایجاد نشه و نفت برای متحدان امریکا ارزان تر از پیش بشه. بنابراین حتی اگر تحریم ها برداشته بشه ایران نباید نفت صادر کنه تا کشور های صنعتی لا اقل برای یک ماه کمبود شدید نفت رو تجربه کنن.

  • هادی میرزاآقایی
    0

    با سلام اگر آمریکا و هم‌پیمانانش با عربستان همکاری نکنند و ایران بدون ملاحظات با عربستان درگیر شود عربستان حرفی برای گفتن ندارد و به قول معروف به عصر حجر برمیگردد ای کاش مسئولین ایران فقط به فکر کشور ایران بودند آنوقت دنیا در مقابل ما هیچ بود

  • میثم رشیدی
    0

    اخه چرا همه دم از جنگ میزنید؟!؟!؟چرا جنگ چرا بدبختی چرا خاری چرا دشمنی چرا چرا چرا؟!؟!؟واسه چی من جوون بجای اینکه بفکر درسو ورزشو تشکیل خانواده و ایندم باشم همش باید فکر قیمت دلار گرونی اجناس و جدیدا هم به فکر جنگ باشم؟!؟!؟!؟تووووررررووووخداااااعا نکنید این کارو با ماها،بابا گور بابای بن سلمان ترامپ جانسون مرکل و و و...ول کنید دشمنی رو خودمون کم بدبختی نداریم تو زندگی و کشورمون.وقتی که چندین سال دیگه با یه جمعیت پیر بیسواد افسرده تر و ناامیدتر از الان مواجه شدید تازه میفهمید چه بلایی سر کشور اومده و تحریمو گرونی مقابلش هیچه هیچ (((((از طرف همه جوونای کشورم به ساده ترین زبون

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      ایران هرگز بدنبال جنگ نبوده و نیست ، بلکه این امریکا بوده که با خروج از معاهده برجام و فشار اقتصادی و شدیدترین تحریم ها در پی تسلیم ایران و نابودی ان است . چه انتظاری داری ، دوست داری خلع سلاح شویم و تسلیم بشیم ، فکر می کنی در این صورت امریکا یا عربستان یا اسراییل ، به ما حمله نخواهند کرد ، اگر مبارزه نکنی و قوی نباشی ، نابودت می کنند مثل یمن ، عراق ، لیبی ، افغانستان . اگه امریکا تو را دوست داشت هرگز ایران را تحت شدیدترین تحریم های تاریخ قرار نمی داد این تحریمها معنی بجز جنگ و دشمنی و حمله نداره دوست گرامی ، کمی واقع بینی و انصاف ، داشته باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها