اصول تغذیه‌ای ماه رمضان از دیدگاه طب سنتی

با توجه به طولانی بودن مدت زمان روزه‌داری، طب سنتی توصیه‌هایی درباره تغذیه در این ماه دارد که در این مطب به آن می‌پردازیم.

اصول تغذیه‌ای ماه رمضان از دیدگاه طب سنتی

به گزارش خبرنگار خبرفوری با سرکار خانم معصومه سادات کابلی فرشچی، دانشجوی دوره دکتری رشته طب ایرانی، توصیه هایی درباره رژیم غذایی ماه مبارک رمضان از دیدگاه طب سنتی خواهیم داشت.

ممنوعیت های غذایی در وعده سحر و افطار از نظر شما شامل چه مواردی خواهد شد؟

استفاده از کلیه غذاهایی که یک طعم در آنها افراط شده است، غذاهای خیلی ترش، شیرین، شور و تند و تیز در وعده سحر ممنوع هستند. همچنین غذاهایی که به اصطلاح سنگین بوده و هضم سختی خواهند داشت مناسب وعده سحر نیست. غذاهایی که از سبزیجات برخوردار بوده و غذاهای رقیق که قابلیت تامین کردن آب بدن را دارند نیز مناسب وعده سحرند.

دیدگاه طب سنتی درباره ماده غذایی شروع کننده افطار چه چیزهایی است؟

بهترین شروع کننده برای وعده افطار مایعات گرم هست که می توان آب ولرم و یا یک چای کم رنگ باشد همراه با خرما. بعلت اینکه زمان زیادی معده فعالیتی نداشته است بهتر است حجم غذایی زیادی به یک باره وارد معده نشود و وعده افطار هرچه سبک تر باشد. برای جلوگیری از اختلال هضم باید مواد غذایی در وعده افطار به آرامی جویده شده و به یکباره بلعیده نشود. سرو همزمان غذاهای متنوع و جورواجور در وعده افطار مناسب نیست. استفاده از نوشیدنی های گازدار هم برای افطار توصیه نمی شود.

بنظر شما بهترین روش ها برای تامین آب بدن در ماه رمضان چیست؟

با توجه به اینکه ساعت روزه داری در حال حاضر نزدیک هفده ساعت است مهم ترین فاکتوری که باید در رژیم غذایی این ماه در نظر گرفته شود آبرسانی به بافت هاست. برای رفع عطش استفاده از شربت های مختلف بهتر از دمنوش های گیاهی عمل می کند. دمنوش ها بیشتر جنبه درمانی دارند تا غذایی. دمنوش هایی وجود دارد بتوان به این منظور استفاده کرد اما استفاده از شربت ها برای فراهم کردن آب کافی بدن در اولویت قرار دارد و اینکه دمنوش های مختلف برای مزاج های مختلف، متفاوت است و یک دمنوش واحد قابل توصیه برای همه مزاج ها نیست.

بنابراین برای رفع تشنگی بهتر است از میوه ها و سبزیجاتی آب دار هستند و شربت هایی که تاثیر بیشتری در رفع تشنگی دارند استفاده کنیم که می توان به شربت سکنجبین و خیار، شربت های انار وابسته به فصل، شربت بیدمشک و تخم شربتی و ماالشعیر طبی اشاره کرد.

میوه ها هم از جمله هندوانه، طالبی و خربزه برای رفع عطش مناسب هست که در استفاده از هر کدام از این میوه ها باید مزاج فرد مورد نظر قرار گیرد.

آیا چای مضر است و باید دمنوش های گیاهی را جایگزین آن کرد؟

چای طبیعی بطور مثال چای سیاه لاهیجان دارای خواص زیادی است که در کتاب مخزن الادویه به آن اشاره شده است و از دیدگاه طب سنتی هیچ توصیه ای مبنی بر عدم استفاده از چای سیاه مطرح نشده است. استفاده از چای سیاه در مواردی که رنگ و طعم به آن اضافه شده باشد قابل توصیه نیست.

استفاده از چای در ماه مبارک رمضان باید به چه صورت باشد؟

علی‌رغم مزایای چای سیاه طبیعی، باید به این نکته توجه داشت که چای سیاه غلیظ و پر رنگ باعث دفع ادرار و از دست رفتن آب بدن می‌شود، به همین خاطر در ماه مبارک رمضان باید چای بصورت کم‌رنگ مورد استفاده قرار بگیرد.

در مصرف دمنوش ها چه نکاتی را باید مورد توجه قرار داد؟

در مصرف دمنوش ها هم این نکته اهمیت دارد که هر فردی باید با توجه به مزاج خود از دمنوشی خاص استفاده کند و یک دمنوش واحد برای تمام مزاج ها توصیه نمی شود. از جمله دمنوش های کم ضرر، دمنوش بادرنج بویه ( ملیس آفیسینالیس)، گاو زبان و بابونه است که البته نباید در استفاده از این دمنوش ها مداومت کرد و برای تشخیص دمنوش مناسب با مزاج باید به طب سنتی مراجعه کرده و بر طبق مزاج خود دمنوش مورد نظر را استفاده نمایید.

منبع: خبر فوری

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها