محسن چاوشی برنده این قمار است

هنوز باورم نمی‌شود دوستان شاعر من گیر داده باشند به نام آلبوم محسن چاوشی و از آن بدتر گیر داده باشند به کلمه‌ای از شعر حضرت مولانا و بعد در توجیه گفته باشند ما اصلا به معنای آن غزل کاری نداریم بلکه آن واژه جزو واژه های ممنوعه به شمار می‌آید.

محسن چاوشی برنده این قمار است

سید عبدالجواد موسوی- البته در این سال ها چیزهایی دیده و شنیده‌ایم که این حرف‌ها پیشش خیلی هم معقول و منطقی به نظر می‌رسد منتهی از دوستانی که خودشان دستی در شعر و شاعری دارند و قضای روزگار و شاید هم دغدغه معاش آن‌ها را به کار ممیزی در وزارتخانه‌ای کشانده، انتظار است اگر یار شاطر اهل فرهنگ و هنر نمی‌توانند شد دست کم بار خاطر آن‌ها نشوند.

اصلاً کلمات ممنوعه یعنی چه؟

مگر در دهه چهل و پنجاه به سر می بریم که ساواک گل سرخ و جنگل و شب را جزو خطوط قرمز دستگاه همایونی اعلام می‌کرد و شاعران و ترانه سرایان مجبور می‌شدند برای آن که منظورشان را به گوش اهل اشارت برسانند هزار ترفند و حیله محیرالعقول به کار بندند؟ دیگر آن که اگر قرار باشد صرف به کارگیری یک لفظ مشکل ایجاد کند از این به بعد باید قاریان کلام خدا نیز پیش از قرائت آیات مورد نظرشان به ممیزان حوزه ویژه خود مراجعه کنند تا خدای ناکرده ثلمه‌ای به ساحت اخلاق و انقلاب و نظام وارد نشود. چون در کتاب الله نیز الفاظی وجود دارد که احتمالاً نباید وجود می‌داشته و از دست ممیزان سهل گیر آن روزگاران در رفته!

باورم نمی شود. یعنی من باید به دوستان شاعرم توضیح بدهم که نه لفظ قمارباز که نام آلبوم چاوشی است و نه کلمه روسپی در شعر حضرت مولانا هیچ کدام به معانی ظاهری امروزی که ما از آن‌ها مراد می‌کنیم دخلی ندارند؟ و اگر هم داشته باشند در آن متن اصلاً کارکرد دیگری پیدا کرده‌اند؟

حقیقتا من باید به دوستان شاعرم بگویم که این نگاه ظاهربینانه آفت فرهنگ و هنر است و از شما چنین رفتاری بعید است؟ دوستان من بهتر از من می‌دانند که آن آلبوم چه با مجوز و چه بی مجوز منتشر خواهد شد. تا این جایش هم آن که ضرر کرده دوستان منند که لعن و نفرین هواداران چاوشی را به جان خریده‌اند وگرنه با حوادث اخیر جز آن که گوش‌های بیشتری ترغیب به شنیدن آلبوم قمارباز شده‌اند اتفاق دیگری نیفتاده.

نمی‌خواهم بگویم در روزگاری که فلان ترانه سرتاپا مبتذل مجوز می گیرد چرا گیر داده اید به شعر مولانا؟ نمی‌خواهم بگویم در زمانه‌ای که ابتذال از شش جهت بر ما باریدن گرفته است چرا راه محسن چاوشی و دوستانش را سد کرده اید؟ اما بگذارید دست کم این نکته را بگویم: شما عزیزان که اغلبتان زخم خورده نگاه ممیزان کج سلیقه‌اید و خیلی‌هایتان یک دوجین خاطره تراژیک-کمیک از ممیزان ادبی و هنری دارید چرا چنین می‌کنید؟

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها