هاآرتص: مصلحت عربستان در ادامه روند اشغالگری سرزمین فلسطین است

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» روز دوشنبه با اشاره به اینکه نتانیاهو و ترامپ بهترین دوستان عربستان هستند، نوشت: مصلحت عربستان در ادامه روند اشغالگری سرزمین فلسطین است و اگرعربستان مقداری از میلیاردها دلار خود را از بانک های آمریکا بیرون بکشد، اشغالگری به تاریخ می پیوندد.

هاآرتص: مصلحت عربستان در ادامه روند اشغالگری سرزمین فلسطین است


این روزنامه صهیونیستی، سعودی ها را به سخره گرفته و می نویسد: عربستان در پی آن نیست که از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بخواهد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم را برای پایان اشغالگری، تحت فشار قرار دهد.

هاآرتص می نویسد: اگر «پایان دادن به اشغالگری در رأس اولویت های عربستان بود، «نفتالی بینیت» رهبر حزب «خانه یهودی» در گوش ترامپ زمزمه می کرد که، 'ما باید کشور فلسطین را ایجاد کنیم». البته این موضوع به اینجا ختم نمی شود، «سعودی ها نه تنها بر ترامپ هیچ فشاری علیه اسرائیل نیاوردند حتی بیانیه ای که در پایان سفر ترامپ منتشر شد، نیز اسمی از فلسطین برده نشد. اگر عربستان حتی آمادگی مطرح کردن کلامی این موضوع (مسئله فلسطین) را هم ندارد، قبل از تحت فشار قرار دادن ترامپ و نتانیاهو، باید سعودی ها را تحت فشار قرار داد.»
در ادامه این گزارش آمده است: اگر اوضاع به همین روال قرار است پیش برود، برای چه ترامپ می خواهد تلاش های مضاعفی برای پایان دادن به اشغالگری انجام دهد. علاوه بر این، اگر به دقت بررسی کنیم در خواهیم یافت که سعودی ها به هیچ وجه تمایلی برای تغییر وضعیت موجود ندارند.
«اشغالگری برای عربستان و سایر کشورهای نفتی دیگر، گنج بزرگ و ارزشمندی است. هربار که ملت های عربی علیه رژیم های فاسد خود قیام می کنند، به آنها یاد آوری می شود که قدس مقدس زیر دست اشغالگران است. به آن ها می گویند به جای درگیر شدن با رژیم هایشان، به قدس بپردازند؛ اولین عمل واجب هر فرد عربی آزاد سازی قدس است.»
این روزنامه اسرائیلی در ادامه می نویسد: اگر اشغالگری اسرائیل مشکلی برای عربستان سعودی به شمار می رفت، از مدت ها قبل نابود شده بود. کافی است سعودی ها مقدار کمی از میلیاردها دلار سرمایه خود را از بانک های آمریکایی بیرون بکشند و یا صادرات نفتی خود را به اروپا و آمریکا متوقف کنند، در آن صورت اشغالگری به تاریخ می پیوندد.
هاآرتص در ادامه می نویسد: اسرائیل در پی ائتلاف ترامپ با کشورهای سنی، میوه سفر رئیس جمهوری آمریکا به منطقه را چید. محبوبیت نتانیاهو در نظرسنجی ها افزایش یافت و صنایع نظامی اسرائیل همچنین می توانند قراردادهای میلیاردی با عربستان امضا کنند. از این رو نتانیاهو و ترامپ بهترین همپیمانان سعودی ها هستند.
ترامپ هفته گذشته در نخستین سفر خارجی خود، به عربستان سعودی رفت و پس از دیدار با مقام های این کشور، قراردادی تسلیحاتی به ارزش در مجموع 110 میلیارد دلار امضا کرده بود که بخشی از آن شامل فروش تسلیحات تهاجمی همچون بمب های هدایت شونده هوشمند است.
عربستان که به شدت در مشکلات داخلی و خارجی خود ساخته اش از جمله حمله همه جانبه به یمن که نتیجه ای جز ویرانی و کشتار نداشته، دست و پنجه نرم می کند، می کوشد خود را قدرت اول منطقه نشان دهد و با باج دادن به کشورهای کوچک منطقه و نزدیک کردن به اسرائیل و غرب از جمله آمریکا، حیثیت و جایگاه از دست رفته اش را باز یابد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها