طلاق ورزش از جوانان نزدیک است/ نمایندگان مجلس از منفعت‌های تفکیک یک وزارتخانه می‌گویند

زمزمه‌هایی مبنی بر جدایی سازمان جوانان از وزارتخانه ورزش شنیده می‌شود، تقریبا بیشتر نمایندگان در این جدایی اتفاق نظر دارند، باید دید که چه زمانی این اتفاق محقق می‌شود.

طلاق ورزش از جوانان نزدیک است/ نمایندگان مجلس از منفعت‌های تفکیک یک وزارتخانه می‌گویند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری ؛ وزارت ورزش و جوانان در سال 1389 از تلفیق دو سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی ایجاد شد. لایحه این تلفیق در دوره مجلس هشتم تقدیم مجلس شده بود و در همان دوره هم موافقین و مخالفین زیادی داشت. امروز دقیقا پس از 7 سال دوباره زمزمه‌هایی از جداسازی این وزارت خانه و ایجاد سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی شنیده می‌شود. اینکه چه قدر این جدایی می‌تواند به نفع سازمان‌های زیرربط باشد و یا چه قدر می‌تواند نظر موافق مخالفان را به خودش جلب کند، موضوع این گزارش است.

نخستین زمزمه‌های جدایی

گمانه زنی‌ها از جایی آغاز شد که محمدرضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارتخانه ورزش و جوانان در مصاحبه با خبر فوری عنوان کرد: رییس جمهور دستور احیای سازمان ملی جوانان را صادر کرده و سازمان اداری استخدامی هم لایحه تشکیل آن را تدوین کرده است و هم اکنون در اختیار 12 دستگاه دولتی قرار داده است تا نظراتشان را جمع بندی کنند البته امیدواریم به زودی لایحه سازمان ملی جوانان تقدیم مجلس شود. این خبر در حالی منتشر شد که تعداد زیادی از خبرگزاری‌ها هم اخبار جدایی این دو سازمان را منشتر کرده بودند.

اولین جدایی که می‌تواند پر ثمر باشد

اینکه تفکیک وزارت ورزش و جوانان تا چه حد می تواند مثمر به ثمر باشد، نظر کارشناسانه می‌طلبد، محمدرضا تابش عضو فراکسیون ورزش معتقد است که اگر سازمان ملی جوانان از سازمان تربیت بدنی جدا شود و زیر نظر مستقیم رییس جمهور قرار بگیرد، اتفاقات مثبتی برای این سازمان می افتد.

وی همچنین ادامه می‌دهد: همه وزارتخانه‌ها باید به امور جوانان رسیدگی کنند و این فقط نباید منوط به سازمان ملی جوانان باشد. وی همچنین اظهار کرد: اگر این سازمان زیر نظر مستقیم رییس جمهور قرار گیرد، مطالبات و خواسته‌های جوانان سریعتر پیگیری خواهد شد.

تابش همچنین می‌گوید: وزارت ورزش کار بسیار گسترده‌ای دارد و عملکرد آن روی عملکرد سازمان ملی جوانان سایه می‌اندازد و مطالبات آن به سرعت پیگیری نخواهد شد.

یوناتن بت کلیا؛ یکی دیگر از نمایندگان عضو فراکسیون ورزش معتقد است: روزی که ادغام این دو سازمان صورت گرفته من رای مخالف دادم، در تمام این مدت من تصور می کنم که تمام خواسته های جوانان تحت شعاع وزارت ورزش قرار گرفته است، تمامی این خدمات و فعالیت هایی که باید برای امور جوانان صورت گرفته ایده آل نبوده است.

وی همچنین ادامه می‌دهد: مقصر نه دولت است و نه وزیر. تنها می‌توان گفت این ادغام بدون هیچ برنامه مدونی صورت گرفت.

بت کلیا معتقد است: اگر سازمان ملی جوانان با معاونت رییس جمهور اداره شود، اتفاقات مثبتی در انتظار جوانان خواهد بود.

سهیلا جلودار زاده نماینده عضو کمیسیون اجتماعی هم این اتفاق را مثبت می داند: از وقتی که وزارت ورزش با سازمان جوانان ادغام شد، آسیب های زیادی دیده است و این تفکیک می تواند مثبت باشد.

فرآیند جدایی به چه شکل است؟

محمدرضا تابش بر این باور است که احتمالا تفکیک این وزارتخانه نیازی به لایحه مجلس نداشته باشد و این جداساری در اختیارات شورای عالی اداری است. وی همچنین معتقد است که اگر الحاق و یا جداسازی این وزارت خانه نیازی به لایحه نداشته باشد احتمالا در یک یا دو ماه آینده سازمان جوانان تاسیس شود. اما اگر نیازی به لایحه مجلس داشته باشد احتمالا شش ماه دیگر این اتفاق صورت بگیرد.

یوناتن بت کلیا هم معتقد است که ادغام وزارت خانه ها در مجلس صورت گرفته است، همینطور تفکیک این سازمان هم باید در مجلس صورت بگیرد. وی همچنین می‌گوید: تولد این سازمان احتمالا به این دولت نرسد.

موافقین و مخالفین این جداسازی چه کسانی هستند؟

این دوره اما برخلاف مجلس هشتم، اغلب افراد موافق جداسازی وزارتخانه ورزش و جوانان هستند، سهیلا جلودار زاده در این باره می گوید: تقریبا 70 تا 80 درصد نمایندگان موافق این جداسازی هستند و در کمیسیون اجتماعی هم که این خبر مطرح شد فردی مخالفت نکرد. تابش هم معتقد است که قاطبه مجلس با این تفکیک موافق است.

آینده از آن جوانان خواهد شد؟

اینکه تفکیک این سازمان تا چه اندازه می‌تواند مثبت واقع شود، پس از جدایی این وزارتخانه مشخص خواهد شد، چند سال آینده احتمالا مشخص می‌شود که وعده‌های داده شده به جوانان بالاخره از سازمان ملی جوانان پیگیری می‌شود یا خیر.

سوگل دانائی

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها